تناسب اندام و عوارض چاقی

تناسب اندام و عوارض چاقی

تناسب اندام و عوارض چاقی | چاقی مفرط ، خطر بسیاری از مشکلات سلامتی ، بیماری های قلبی و برخی سرطان ها را افزایش می دهد. حتی اگر باردار باشید چاقی و اضافه وزن منجر به مشکلات سلامتی کوتاه مدت و طولانی مدت برای شما و فرزندتان می شود .  وزن بیش از حد ممکن است ابتلا به بیماریهای خطرناک زیر را افزایش دهد :

  • دیابت نوع 2
  • فشار خون بالا
  • بیماری های قلبی و سکته های قلبی
  • انواع خاصی از سرطان
  • آپنه خواب
  • آرتروز
  • بیماری کبد چرب
  • بیماری کلیوی
  • مشکلات حاملگی ، مانند قند خون بالا در دوران بارداری ، فشار خون بالا و افزایش خطر سزارین

تناسب اندام

چگونه می توانیم بگوییم اضافه وزن داریم ؟

چند کیلو اضافه وزن در یک سال شاید در نگاه اول خیلی به نظر نرسد، اما این چند کیلو با گذشت زمان می تواند منجر به اضافه وزن شود . چگونه می توانید تشخیص دهید که آیا وزن شما شانس ابتلا به بیماریها را افزایش می دهد یا خیر ؟ اندازه گیری و دانستن دو عدد شما را در این مورد که اضافه وزن دارید یا خیر ، راهنمایی می کند : BMI و اندازه کمر .

شاخص توده بدنی یا BMI

BMI یکی از راه هایی است که می توانید بفهمید وزنتان طبیعی است یا خیر، اضافه وزن دارید یا چاق هستید. BMI ارتباط وزن را با قد تان اندازه گیری می کند و نمره ای را برای کمک به شما در یک گروه قرار می دهد:

  • وزن طبیعی: BMI 18.5 تا 24.9
  • اضافه وزن: BMI از 25 تا 29.9
  • چاقی: BMI 30 یا بالاتر

اندازه دور کمر

اندازه ی مهم دیگری که باید بدانید اندازه دور کمر تان است. داشتن بیش از حد چربی در اطراف کمر ممکن است خطرات زیادی برای شما بوجود آورد . زنان با اندازه کمر بیش از 85 سانت و آقایان با اندازه کمر بیش از100 سانتی متر بیشتر در معرض ابتلا به بیماری های مرتبط با چاقی هستند.  بیماریهای که امکان دارد به علت چاقی به آن دچار شوید عبارتند از :

  • دیابت نوع 2
  • دیابت نوع 2 چیست؟
  • دیابت نوع 2 بیماری است که در آن میزان قند خون بالاتر از حد طبیعی است. قند خون بالا دلیل اصلی بیماری های قلبی ، بیماری کلیوی ، سکته مغزی ، قطع عضو و نابینایی است. در سال 2009 ، دیابت هفتمین عامل مرگ و میر در ایالات متحده بود . دیابت نوع 2 شایعترین نوع دیابت است. تاریخچه خانواده و ژن ها نقش زیادی در دیابت نوع 2 دارند. از دیگر عوامل خطر زا می توان به فعالیت کم ، رژیم غذایی نامناسب و اضافه وزن بدن و چربی دور کمر اشاره کرد. در ایالات متحده ، دیابت نوع 2 در بین سیاه پوستان ، لاتین ها و سرخپوستان آمریکایی بیشتر از سفید پوستان است.

چگونه دیابت نوع 2 با اضافه وزن ارتباط دارد؟

بیش از 87٪ از بزرگسالان مبتلا به دیابت دارای اضافه وزن یا چاقی نیستند. مشخص نیست که چرا افرادی که اضافه وزن دارند احتمال ابتلا به این بیماری را دارند. ممکن است اضافه وزن باعث تغییر سلول ها شود و باعث می شود در مقابل هورمون انسولین مقاوم شوند. انسولین قند را از خون به سلولها منتقل می کند ، جایی که انرژی مصرف می شود.. هنگامی که یک فرد به انسولین مقاوم است ، قند خون توسط سلول ها قابل جذب نیست و منجر به قند خون بالا می شود. علاوه بر این ، سلولهایی که انسولین تولید می کنند باید به سختی کار کنند تا بتوانند قند خون را عادی نگه دارند. این مسئله ممکن است منجر به از بین رفتن سلولها شود.

اگر در معرض خطر دیابت نوع 2 هستید ، کاهش وزن ممکن است به جلوگیری یا تأخیر در بروز دیابت کمک کند. اگر مبتلا به دیابت نوع 2 هستید ، کاهش وزن و فعالیت جسمی می تواند بدن تان را در کنترل سطح قند خون یاری کند و ابتلا به بیماریها را به تاخیر اندازد .

تناسب اندام

فشار خون بالا

فشار خون بالا چیست؟ هربار که ضربان قلب شما می شود ، خون را از طریق شریان های شما به قسمت دیگر بدن می رساند. فشار خون بالا معمولا بدین معنی است که خون شما به دیواره شریانهای تان فشار می آورد. فشار خون بالا (فشار خون بالا) معمولاً هیچ علامتی ندارد ، اما ممکن است باعث مشکلات جدی مانند بیماری قلبی ، سکته مغزی شود.

چگونه فشار خون بالا با اضافه وزن مرتبط است؟

فشار خون بالا در چندین مورد با اضافه وزن و چاقی مرتبط است. داشتن اندازه بزرگ بدن ممکن است فشار خون را افزایش دهد زیرا قلب شما برای تأمین خون برای همه سلول های شما نیاز به پمپ قوی تری دارد. چربی اضافی ممکن است به کلیه های شما آسیب برساند ، که به تنظیم فشار خون کمک می کند.

چگونه کاهش وزن می تواند کمک کند؟

اگر به حد طبیعی BMI نزدیک شوید فشار خون بالا را تا حد زیادی کاهش می دهید. سایر تغییرات مفید ترک سیگار ، کاهش نمک و فعالیت بدنی منظم است. اما اگر تغییرات سبک زندگی کافی نباشد ، پزشک ممکن است داروهایی را برای کاهش فشار خون تجویز کند.

بیماری قلبی

بیماری قلبی چیست؟ بیمارهای قلبی اصطلاحی است که برای توصیف چندین مشکل که ممکن است قلب شما را تحت تأثیر قرار دهد ، استفاده می شود. شایع ترین نوع مشکل زمانی اتفاق می افتد که رگ خونی که خون را به قلب منتقل می کند سخت و باریک می شود. این حالت قلب را از گرفتن تمام خون مورد نیاز خود باز می دارد. سایر مشکلات ممکن است بر پمپاژ قلب تأثیر بگذارد. اگر بیماری قلبی دارید ، ممکن است دچار حمله قلبی ، نارسایی قلبی ، مرگ ناگهانی قلبی ، آنژین (درد قفسه سینه) یا ریتم غیر طبیعی قلب شوید. بیماری قلبی علت اصلی مرگ و میر در ایالات متحده است.

چگونه بیماری قلبی با اضافه وزن مرتبط است؟

افرادی که دارای اضافه وزن یا چاقی هستند اغلب دارای مشکلات سلامتی هستند که ممکن است خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش دهد. این مشکلات شامل فشار خون بالا ، کلسترول بالا و قند خون بالا است. علاوه بر این ، اضافه وزن ممکن است باعث ایجاد تغییراتی در قلب شما شود که باعث می شود ارسال خون به تمام سلول های بدن شما سخت تر شود.

چگونه کاهش وزن می تواند کمک کند؟

از دست دادن 5 تا 10 درصد از وزن شما احتمال ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد. اگر شما 90 کیلوگرم وزن دارید، بایستی 4/5 کیلوگرم کم کنید. کاهش وزن ممکن است فشار خون، سطح کلسترول و گردش خون را بهبود بخشد.

آپنه خواب چیست؟ آپنه خواب شرایطی است که فرد در طول خواب یک یا چند مکث در تنفس دارد. فردی که آپنه خواب دارد ممکن است از خواب الودگی در طی روز، مشکل در تمرکز و حتی نارسایی قلبی رنج ببرد.

چگونه آپنه خواب با اضافه وزن مرتبط است؟

چاقی مهمترین عامل خطر برای آپنه خواب است. فردی که دارای اضافه وزن است ممکن است چربی بیشتری در گردن خود ذخیره کند. این ممکن است راه هوایی را کوچکتر کند. راه هوایی کوچکتر می تواند تنفس را دشوار یا بلند کند (به دلیل خروپف) یا ممکن است تنفس برای مدت زمانی کوتاه متوقف شود. علاوه بر این ، چربی ذخیره شده در گردن و در سراسر بدن ممکن است موادی تولید کند که باعث التهاب شود. التهاب در گردن یک عامل خطرناک برای آپنه خواب است.

حال اگر می خواهید از شر بیماریهایی که با چاقی ارتباط مستقیم دارند خلاصی یابید و سبک زندکی سالم و مناسبی را دنبال کنید که اگر چاق هستید به وزن ایده ال خود برسید و یا اگر متناسب ، در وضعیت بدنی تان باقی بمانید. با سایت من و رژیم همراه شده و رژیم های غذایی مناسب و متعادل را دنبال کنید تا بتوانید همواره از تناسب اندام برخوردار بوده و سلامت را به خود هدیه دهید .

سایت من و رژیم با دغدغه ی زندگی سالم برای همه و ارایه ی رژیم لاغری و سبک زندگی سالم همواره در کنار شما خواهد بود .

سمیرا علی جانی

Published by
سمیرا علی جانی

Recent Posts

Dating site to meet singles & find real love!

The opinions expressed are the author’s alone and have not been provided, approved or otherwise… Read More

% روز قبل

Benefits of Online Dating

Online dating has transformed the way people find love and build relationships. In the digital… Read More

% روز قبل

How Do I Create Zip File on My Phone New Data!

That means that it consists of pixels, the same small dots displayed on your monitor… Read More

% روز قبل

لاغری نوجوانان با رژیم غذایی

هریک از مراحل رشد انسان فرایندی شگفت آور و قابل تحسین است و انسان برای… Read More

% روز قبل

علت چاقی چیست و چطور می‌توان آن را درمان کرد؟

چاقی مشکل جدی است که این روزها گریبان گیر افراد زیادی شده است. این مشکل… Read More

% روز قبل

ناهار رژیم لاغری

تغییر سبک زندگی مردم و همین طور رژیم غذایی افراد، باعث شده هر روز در… Read More

% روز قبل