کبد چرب و کوچک کردن شکم

کبد چرب و کوچک کردن شکم

کبد چرب و کوچک کردن شکم | کبد که در قسمت فوقانی راست شکم قرار دارد، بزرگ ترین عضو داخلی بدن انسان است. کارکرد های اصلی کبد حذف سموم و پردازش مواد مغذی مواد غذایی است. خون قبل از رفتن به هر جای دیگر از دستگاه گوارش وارد کبد می شود.

بیماری کبد چرب با جمع شدن چربی اضافی در سلول های کبدی به وجود می آید. از هر 10 نفر یک نفر به این بیماری مبتلا است. طبیعی است که کبد حاوی مقداری چربی باشد، اما اگر چربی بیش از 5 تا 10 درصد از وزن کبد را تشکیل دهد، بنابراین کبد چرب است و ممکن است عوارض جدی تری را به همراه داشته باشد. بیماری کبد چرب در بسیاری از مناطق جهان به طور فزاینده ای شایع شده است .این بیماری با چاقی، دیابت نوع 2 و سایر اختلالات مرتبط با مقاومت به انسولین مرتبط است.
کبد چرب ممکن است آسیب نبیند، اما گاهی اوقات چربی اضافی منجر به التهاب کبد می شود. بعضی اوقات، التهاب کبد چرب با سوء مصرف الکل در ارتباط است.

کبد چرب

علل بیماری کبد چرب

خوردن کالری اضافی باعث ایجاد چربی در کبد می شود. هنگامی که کبد به طور معمول چربی ها را پردازش و تجزیه نمی کند، این چربی ها انباشته می شوند. در برخی شرایط دیگر مانند چاقی، دیابت یا چربی خون افراد به بیماری کبد چرب مبتلا می شوند. سوء مصرف الکل، کاهش وزن سریع و سوء تغذیه نیز ممکن است منجر به کبد چرب شود. با این حال، برخی از افراد حتی اگر هیچ یک از این شرایط را نداشته باشند به این بیماری مبتلا می شوند.

عوامل خطرزا برای بیماری کبد چرب

بیشتر بیماران کبد چرب میانسال و دارای اضافه وزن هستند. عوامل خطرزایی که با بیماری کبد چرب مرتبط هستند عبارتند از:

  • اضافه وزن (شاخص توده بدنی 25 تا 30 )
  • چاقی (شاخص توده بدنی بالای 30)
  • دیابت
  • افزایش سطح تری گلیسیرید خون

سندرم متابولیک و بیماری کبد چرب

اکنون بسیاری از محققان بر این باورند که سندرم متابولیک – مجموعه ایی از اختلالاتی که خطر ابتلا به دیابت، بیماری های قلبی و سکته مغزی را افزایش می دهد – نقش مهمی در توسعه کبد چرب ایفا می کند. علائم و نشانه های سندرم متابولیک عبارتند از:

  • چاقی، به خصوص در اطراف شکم (چاقی شکمی)
  • فشار خون بالا
  • میزان غیر طبیعی کلسترول- مقادیر بالای تری گلیسیرید ( چربی خون)، یا سطح پایین کلسترول (HDL)
  • مقاومت در برابر انسولین، هورمونی که به تنظیم مقدار قند خون کمک می کند.
  • از این میان ، مقاومت به انسولین ممکن است مهمترین محرک باشد. زیرا این بیماری می تواند برای سال ها پایدار باقی بماند و صدمه کمی به همراه داشته باشد.

کبد چرب

کبد چگونه چرب می شود

هنوز مشخص نیست که چگونه کبد می شود. ممکن است کبد مقدار چربی بیشتری از روده شما جذب کند. یکی دیگر از دلایل این است که توانایی کبد در تغییر چربی به شکلی دیگر که از بین می رود. هم چنین داروهایی مثل راکوتان باعث چربی کبد می شود.

علائم بیماری کبد چرب

علائم و نشانه های مختلفی از کبد چرب وجود دارد، اگرچه همه این موارد ممکن است وجود نداشته باشد که عبارتند از:

  • خستگی و ضعف
  • احساس درد در ناحیه راست یا وسط شکم
  • افزایش سطح آنزیم های کبدی از جملهAST و ALT
  • افزایش سطح انسولین
  • افزایش سطح تری گلیسیرید
  • از دست دادن اشتها
  • تهوع و استفراغ
  • زرد شدن چشم و پوست

چه عواملی باعث کبد چرب می شود؟

فاکتورهای مختلفی وجود دارد که ممکن است در ایجاد کبد چرب نقش داشته باشد:

چاقی: چاقی همراه با التهاب است که می تواند باعث ذخیره چربی در کبد شود. تخمین زده می شود که 30 تا 90٪ از بزرگسالان چاق، چربی کبد دارند.

چربی بیش از حد شکم: افرادی که وزن استاندارد دارند هم در صورت ” چاقی احشایی” با بیماری کبد چرب مبتلا شوند.بنابراین بهترین کار کوچک کردن شکم است.
مقاومت به انسولین: مقاومت به انسولین و میزان بالای انسولین باعث افزایش ذخیره چربی کبد در مبتلایان به دیابت نوع 2 و سندرم متابولیک می شود.

مصرف زیاد کربوهیدرات های تصفیه شده: مصرف مکرر کربوهیدرات های تصفیه شده باعث افزایش ذخیره چربی کبد می شود، به خصوص هنگامی که مقادیر زیادی از این کربوهیدرات ها توسط افراد دارای اضافه وزن یا مقاومت به انسولین مصرف می شود.

مصرف نوشیدنی های قندی: نوشیدنی های قندی مانند نوشابه و نوشیدنی های انرژی زا دارای میزان زیادی فروکتوز هستند که باعث تجمع چربی کبد در کودکان و بزرگسالان می شود.

اختلال در سلامت روده: تحقیقات اخیر نشان می دهد که عدم تعادل در باکتری های روده یا سایر مشکلات سلامت روده ممکن است باعث چربی کبد شود.

کبد چرب

رژیم غذایی برای خلاص شدن از کبد چرب

چندین روش برای خلاص شدن از کبد چرب وجود دارد، از جمله کاهش وزن و حذف کربوهیدرات ها از رزیم غذایی.
از پرخوری پرهیز کنید و وزن خود را کاهش دهید

در صورت اضافه وزن یا چاقی ، کاهش وزن یکی از بهترین راه های درمان کبد چرب است.  در حقیقت، کاهش وزن باعث کاهش چربی در بزرگسالان مبتلا به چربی کبد می شود. صرف نظر از این که این کاهش وزن به واسطه رژیم های لاغری، ورزش کردن و یا جراحی است. در یک مطالعه که بر روی بزرگسالان دارای اضافه وزن انجام شده است نشان داد که کاهش 500 کالری در روز منجر به از دست دادن 8 درصد از وزن بدن می شود که با کاهش قابل توجهی در چربی کبد همراه است.

غذاهایی که به کاهش چربی کبد کمک می کنند

علاوه بر حذف کربوهیدرات ها و جلوگیری از دریافت کالری اضافی، غذاها و نوشیدنی های خاصی وجود دارند که برای درمان چربی مفید هستند که عبارتند از:

چربی های اشباع نشده: تحقیقات نشان می دهد که خوردن غذاهایی که به مقدار زیاد اسید های چرب اشباع نشده دارند مانند روغن زیتون، آووکادو و آجیل باعث کاهش چربی کبد می شود.

پروتئین آب پنیر: مطالعات نشان می دهند که پروتئین آب پنیر چربی کبد را تا 20٪ در زنان چاق کاهش می دهد. علاوه بر این، ممکن است به پایین آمدن سطح آنزیم کبد و درمان سایر بیماری های کبدی کمک کند.

چای سبز: آنتی اکسیدان های موجود در چای سبز به نام کاتچین به کاهش چربی و التهاب کبد کمک می کند.

فیبر محلول: برخی تحقیقات نشان می دهد که مصرف 10 تا 14 گرم فیبر محلول در روز ممکن است به کاهش چربی کبد، کاهش سطح آنزیم کبدی و افزایش حساسیت به انسولین کمک کند.

در وبسایت من و رژیم، رژیم ها به گونه ایی طراحی شده اند که تنوع زیادی دارند. حتی کسانی که دارای شرایط خاص سلامتی یا بیماری های جسمی و روانی هستند نیز می توانند رژیم مناسب با شاخص توده بدنی و شرایط خود دریافت کنند. رژیم های من و رژیم شما را محدود به خوردن غذاهای خاص نمی کند بلکه شما می توانید غذاهای زیادی مصرف کنید و از این رژیم ها لذت ببرید. با ثبت نام در وب سایت ما هر چه سریع تر رژیم خود را دریافت کنید.

سمیرا علی جانی

Recent Posts

Dating site to meet singles & find real love!

The opinions expressed are the author’s alone and have not been provided, approved or otherwise… Read More

% روز قبل

Benefits of Online Dating

Online dating has transformed the way people find love and build relationships. In the digital… Read More

% روز قبل

How Do I Create Zip File on My Phone New Data!

That means that it consists of pixels, the same small dots displayed on your monitor… Read More

% روز قبل

لاغری نوجوانان با رژیم غذایی

هریک از مراحل رشد انسان فرایندی شگفت آور و قابل تحسین است و انسان برای… Read More

% روز قبل

علت چاقی چیست و چطور می‌توان آن را درمان کرد؟

چاقی مشکل جدی است که این روزها گریبان گیر افراد زیادی شده است. این مشکل… Read More

% روز قبل

ناهار رژیم لاغری

تغییر سبک زندگی مردم و همین طور رژیم غذایی افراد، باعث شده هر روز در… Read More

% روز قبل