رژیم غذایی لاغری و گرسنگی کاذب

رژیم غذایی لاغری و گرسنگی کاذب

رژیم غذایی لاغری و گرسنگی کاذب | ترفند صحیح برای مدیریت وزن، کمتر خوردن است نه گرسنگی کشیدن. تصمیم به غذا خوردن تحت تأثیر عوامل مختلفی از جمله احساسات، شرایط محیطی و بو هایی که استشمام می کنیم، قرار می گیرد.
سیستم های بدن پیچیده هستند. هورمون گرسنگی که گرلین نام دارد در خون و معده خالی در هنگام گرسنگی به مغز سیگنال می دهند. اعصاب موجود در معده، سیگنال هایی را به مغز می فرستند که شما سیر هستید، اما ارسال این سیگنال ها حدودا تا 20 دقیقه زمان می برد.

گرسنگی کاذب چه دلایلی دارد؟

گرسنگی کاذب ممکن است برای تسکین احساسات ناراحت کننده مانند غم، ترس، استرس یا کسالت باشد یا به این دلیل که غذای خوب و خوشمزه به راحتی در دسترس است. محرک های دیگر مانند زمان صرف وعده های غذایی و حجم و ظاهر غذا نیز بر گرسنگی کاذب موثر است.

رژیم غذایی لاغری

کمبود ریز مغذی ها

مطالعات پزشکی نشان می دهند که گرسنگی یا اضافه وزن می تواند نشانه این باشد که بدن ما کمبود یک نوع ماده غذایی دارد. به عبارت دیگر، کمبود منیزیم در رژیم غذایی لاغری، باعث می شود تا همیشه احساس گرسنگی کنید. پس به همین دلیل است که بیشتر افراد تمایل زیادی به خوردن شکلات دارند. زیرا شکلات حاوی مقادیر زیادی منیزیم است. خوشبختانه آجیل و سبزیجات منیزیم بالایی دارند.

مشکلات متابولیسمی

گرسنگی می تواند علامتی برای خاموش بودن سوخت و ساز بدن شما باشد. مطالعات نشان می دهد که قند اضافه شده و کربوهیدرات های فرآوری شده می توانند باعث شوند ما احساس گرسنگی کنیم.

کمبود آب بدن

جالب است که مطالعات نشان می دهد که بسیاری از افراد در حقیقت نیاز خود به آب را با احساس گرسنگی اشتباه می گیرند. بنابراین قبل از خوردن غذا یک لیوان آب بنوشید.

فقدان فیبر

مطالعات نشان می دهند که پروتئین و فیبر هر دو احساس سیر بودن به انسان می دهند. بنابراین می توانید با مصرف فیبر احساس گرسنگی را در خود از بین ببرید.

مسائل روانشناختی

بسیاری از افراد هنگام بی حوصلگی یا ناراحتی احساس گرسنگی می کنند. به همین دلیل مطالعات نشان می دهد که روحیه به طور مستقیم بر وزن ما تاثر می گذارد.

خواب ناکافی

کمبود خوب باعث اختلال بر عملکرد هورمون گرسنگی می شود و ممکن است به شما احساس گرسنگی کاذب دست بدهد.

استفاده بیش از حد از موبایل یا لپ تاپ

یکی از راه های مقابله با گرسنگی کاذب این است که در طول صرف وعده غذایی و هم چنین قبل از آن به صفحه گوشی و لپ تاپ خود نگاه نکنید، زیرا صفحه لپ تاپ یا گوشی از خود نور آبی ساطع می کنند که بر هورمون گرسنگی تاثیر می گذارند. همچنین باعث بی خوابی می شوند که همین بی خوابی نیز یک عامل مهم در گرسنگی کاذب است.

داروهایی که باعث افزایش اشتها می شوند

بعضی دارو ها مثل آنتی بیوتیک ها اشتها را افزایش می دهند و هنگامی که شما این گونه دارو ها را بعد از غذا میل می کنید، دوباره احساس گرسنگی می کنید که این گرسنگی کاذب است. پس بهتر است تا جایی که امکان دارد از خوردن چنین دارو هایی جلوکیری کنید. اگر مجبور به خوردن آن ها هستید بهتر است بعد از غذا خود را با جویدن آدامس مشغول کنید تا گرسنگی کاذب را سرکوب کنید.

شما نسبت به وعده های غذایی بی اهمیت هستید

اگر وعده شام و ناهار را نادیده بگیرید، هورمون گرسنگی ترشح می شود و اشتهای شما افزایش می یابد. بیش از 4 الی 5 ساعت وقفه بین وعده های غذایی باعث گرسنگی و افزایش اشتها می شود.

رژیم غذایی لاغری

سریع غذا می خورید

با سرعت غذا خوردن باعث می شود مغز شما زمان کافی برای ثبت سیگنال سیری نداشته باشد و شما همچنین احساس گرسنگی بکنید. پس سعی کنید غذای خود به آرامی و شمرده شمرده بخورید. حدود 20 دقیقه زمان لازم است تا سیگنال سیری به مغز برسد.

گرسنگی کاذب با گرسنگی واقعی چه تفاوتی دارد؟

راهی قطعی برای تشخیص گرسنگی کاذب از گرسنگی واقعی وجود ندارد. اما چیزی که می خورید یکی از راه های تشخیص آن است. اگر تمایل به خوردن غذا دارید احتمالا گرسنگی شما واقعی است اما اگر تمایل به خوردن تنقلات مثل چیپس و پفک و لواشک دارید، گرسنگی شما کاذب است. در ادامه به معرفی چند نکته برای مقابله با گرسنگی کاذب می پردازیم:

غذا های سالم سرشار از مواد مغذی بخورید

مصرف این غذا ها باعث می شود کاذب بودن گرسنگی را به سرعت آشکار کند. اگر بعد از خوردن این نوع غذا هنوز احساس گرسنگی می کنید (به دلیل نیاز عاطفی)، خلاء عاطفی خود را با مواد غذایی سالم و مناسب پر کنید.

بعد از ورزش پروتئین بخورید

بعد از ورزش کردن شما باید ماهیچه های خود را تقویت کنید. غذا های پروتئینی مثل گوشت مرغ، ماهی یا گوشت قرمز به شما در عضله سازی و ماهیچه سازی کمک می کنند و باعث می شوند که احساس خستگی بدنتان کاهش یابد و کمتر احساس گرسنگی کنید.

تحت تاثیر افراد پرخور قرار نگیرید

اگر اطرافیان شما به پرخوری عادت دارند، سعی کنید تحت تاثیر عادات غذایی آن ها قرار نگیرید. تقلید کردن از افراد پرخور نه تنها شما را دچار گرسنگی کاذب می کند بلکه این تبدیل به عادت می شود که البته ترک عادت کار بسیار دشواری است.
ناراحتی، نا امیدی یا بی حوصلگی یک نوع خلا عاطفی است که آن را با غذا خوردن پر می کنید. سعی کنید در چنین مواقعی خود را سرگرم کنید.

غذای خود را بدون وقفه بخورید و از خوردن زیاد میان وعده خودداری کنید. وقتی گرسنه نیستید، مقاومت در برابر غذا خوردن راحت تر است. علاوه بر این، به طور منظم غذا خوردن باعث می شود سیگنال های گرسنگی و سیری را آسان تر تشخیص دهید.

از خود در مورد نوع گرسنگی که احساس می کنید، سؤال کنید. اگر از نظر جسمی احساس گرسنگی می کنید، می توانید مدتی بیشتر بدون غذا طاقت بیاورید و اگر تمایل به خوردن غذا های خاصی داشته باشید، این گرسنگی احتمالا کاذب است.
هنگامی که متوجه شدید گرسنگی شما کاذب است، سعی کنید با سرگرم کردن خود با فعالیت های دیگر مانند پیاده روی، خواندن و خوابیدن دوباره تمرکز کنید و گرسنگی کاذب خود را سرکوب کنید.

رژیم های من و رژیم به گونه ای طراحی شده اند که از گرسنگی کاذب جلوگیری می کنند. این رژیم ها دارای مواد مغذی هستند و نیاز های غذایی متنوع شما را بر آورده می سازند. رژیم لاغری من و رژیم قد، وزن و شرایط جسمی شما را در نظر می گیرید و به صورت روزانه برنامه غذایی را به تلفن همراهتان پیامک می کنند.

سمیرا علی جانی

Recent Posts

Dating site to meet singles & find real love!

The opinions expressed are the author’s alone and have not been provided, approved or otherwise… Read More

% روز قبل

Benefits of Online Dating

Online dating has transformed the way people find love and build relationships. In the digital… Read More

% روز قبل

How Do I Create Zip File on My Phone New Data!

That means that it consists of pixels, the same small dots displayed on your monitor… Read More

% روز قبل

لاغری نوجوانان با رژیم غذایی

هریک از مراحل رشد انسان فرایندی شگفت آور و قابل تحسین است و انسان برای… Read More

% روز قبل

علت چاقی چیست و چطور می‌توان آن را درمان کرد؟

چاقی مشکل جدی است که این روزها گریبان گیر افراد زیادی شده است. این مشکل… Read More

% روز قبل

ناهار رژیم لاغری

تغییر سبک زندگی مردم و همین طور رژیم غذایی افراد، باعث شده هر روز در… Read More

% روز قبل