رژیم غذایی و دندان های سالم

رژیم غذایی و دندان های سالم

رژیم غذایی و دندان های سالم | رژیم غذایی مناسب و متعادل برای سلامتی دهان و دندان از اهمیت بالایی برخوردار است. غذایی که مصرف می کنیم مواد مغذی مورد نیاز بدن، استخوان ها، دندان ها و لثه ها را برای ترمیم بافت و کمک به مبارزه با عفونت و بیماری فراهم می کند. شیوه های زندگی امروزی، خوردن انواع فست فود و رژیم غذایی پر چرب، مقادیر زیاد قند و مکمل های غذایی در به خطر انداختن سلامت دندان ها تاثیر قابل توجهی دارد. مواد غذایی سرشار از قند و نشاسته باعث افزایش تولید اسیدهایی می شوند که در نهایت به از بین رفتن و تضعیف مینای دندان منجر می شود.

تغذیه مناسب یعنی یک رژیم غذایی سالم به گونه ای که بدن بتواند مواد مغذی مورد نیاز برای سلامتی را به دست آورد. اگر رژیم غذایی سالم  از نظر مواد مغذی مورد نیاز بدن کامل نباشد روی سلامت دندان تاثیر می گذارد. یک رژیم غذایی متعادل به همراه عادت های بهداشتی و مراقبتی از دندان باعث می شود که دندان ها در برابر پوسیدگی مقاوم شوند. در بین انواع مواد غذایی آن دسته از خوراکی هایی که حاوی کلسیم، فسفر و فلوراید هستند نقش موثرتری در سلامت دندان دارند.

الگوهای غذایی و انتخاب مواد غذایی از عوامل مهمی است که بر سرعت رشد پوسیدگی دندان نیز تأثیر می گذارد. روند پوسیدگی دندان از زمانی شروع می شود که برخی باکتری ها که همیشه در دهان وجود دارند بزاق دهان را تجزیه می کنند. مواد تجزیه شده به مینای دندان چسبیده و پلاک دندانی ایجاد می کنند. پلاک دندانی یک ماده ژلاتین شفاف است که باعث می شود باکتری ها روی دندان ها باقی بمانند.

رژیم غذایی سالم

اگر پلاک دندانی به طور مکرر یعنی حداقل یک بار در روز با مسواک زدن و نخ دندان مناسب از روی دندان جدا نشود محکم به دندان می چسبد و فقط با جرم گیری توسط دندانپزشک قابل برداشتن است. علاوه بر آن پلاک دندان به لثه نیز آسیب می رساند. آسیب به لثه باعث التهاب آن می شود. التهاب لثه نیز باعث شکستن بافت دندان شده و در نتیجه منجر به خراب شدن دندان می شود.

چه عاملی باعث از بین رفتن مواد معدنی دندان می شود؟

باکتری های داخل پلاک دندان کربوهیدراتها را به عنوان منبع غذایی تخمیر می کنند. در این تخمیر چندین نوع اسید تولید می شود که باعث تجزیه و تخریب مینای دندان می گردد. با نازک شدن دندان، باکتری ها به داخل دندان حرکت کرده و در نتیجه پوسیدگی دندان و تشکیل حفره یا سوراخی در دندان را باعث می شوند.

در بعضی موارد پوسیدگی دندان در صورتی که درمان نشود دردناک شده و حتی منجر به از بین رفتن دندان می شود. زمانی که درد ایجاد می شود فرد از خوردن یا جویدن بعضی از مواد غذایی خودداری می کند که این خود باعث سوء تغذیه یا مشکل در هضم می شود، زیرا در این شرایط اغلب فرد از جویدن و خوردن مقدار کافی غذا و همچنین خوردن برخی از غذاهای سفت و پر فیبر جلوگیری می کند. علاوه بر این، بسیاری از بیماری ها مانند دیابت و بیماری های قلبی عروقی نیز ممکن است این شرایط را تشدید کرده و به مشکلات دندانی منجر شود. از آنجا که باکتری ها برای غذا به کربوهیدرات احتیاج دارند می توان با قطع کردن کربوهیدرات های ساده مانند ساکارز، گلوکز و فروکتوز میزان پوسیدگی دندان را کاهش داد.

چه مواد غذایی خطر پوسیدگی دندان را افزایش یا کاهش می دهند؟

اگر غذاهای پر قند یا نشاسته ای می خورید بیشتر در معرض پوسیدگی دندان قرار دارید. متخصصین توصیه می کنند که این نوع غذاها را کمتر مصرف کرده و از خوردن غذاهایی که به دندان می چسبند خودداری کنید، زیرا این مواد پلاک بیشتری روی دندان ایجاد می کنند.

غذاهایی حاوی انواع قند در پوسیدگی دندان نقش قابل توجهی دارند. تقریبا تمام غذاها از جمله شیر و سبزیجات حاوی نوعی قند هستند. با این حال این غذاها بخش ضروری از یک رژیم غذایی سالم به حساب می آیند زیرا بسیاری از آنها حاوی مواد مغذی مهمی هستند که برای بدن ضروری است. بنابراین بهتر است برای کنترل میزان قندی که مصرف می کنید برچسب های مواد غذایی را بخوانید و غذاها و نوشیدنی هایی را که قند کمتری دارند انتخاب کنید. برخی از مواد غذایی که باعث پوسیدگی دندان می شوند عبارتند از:

  • نوشیدنی های شیرین مثل، نوشابه، نوشیدنی های انرژی زا، آب میوه های غیر طبیعی.
  • مواد غذایی که به دندان می چسبند مثل انواع شکلات و آب نبات.
  • تنقلات شیرین مثل، انواع بیسکویت، کیک و شیرینی.
  • قندهای ساده مانند عسل و شیره.

برخی از مواد غذایی که از پوسیدگی دندان جلوگیری می کنند عبارتند از:

  • مواد غذایی بدون قند.
  • میوه ها و سبزیجات که علاوه بر جلوگیری از پوسیدگی دندان خطر ابتلا به سرطان دهان را نیز کاهش می دهند.
  • غذاهای سرشار از پروتئین مانند گوشتهای بدون چربی، تخم مرغ، ماهی، لوبیا و حبوبات.

غلات سبوس دار، به ویژه نان و غلاتی که قند کمی دارند.علاوه بر مواد غذایی ذکر شده در بالا که در سلامتی یا به خطر انداختن سلامت دندان نقش دارند ماده معدنی به اسم فلوراید در بعضی مواد غذایی مثل ماهی، میگو، برخی از میوه ها و آب شهری وجود دارد. این ماده نقش مهمی در استحکام و افزایش مقاومت دندادن در مقابل پوسیدگی ایفا می کند.

رژیم غذایی سالم

نقش فلوراید در سلامتی دندان

رژیم غذایی سالم و متعادل در دوران نوزادی، کودکی و بزرگسالی اهمیت زیادی دارد. در طی دوره های رشد دندانهای اولیه و دائمی با مواد معدنی تغذیه می شوند، حتی قبل از آنکه همه دندانها کاملا درآید. غنی سازی و رشد دندان به فلورايد نیاز دارد. فلوراید همان ماده معدني است كه در ساخت دندان نقش اساسی دارد و دندان را محكم و در برابر پوسيدگي مقاوم مي كند. تحقیقات نشان می دهد که مصرف فلوراید از بدو تولد تا 60 درصد در کاهش پوسیدگی دندان نقش دارد.

  • آب حاوی فلوراید

بسیاری از منابع آب حاوی مقداری فلوراید هستند که معمولا این میزان برای کاهش حفره های دندانی مناسب است. اگر میزان فلوراید موجود در آب بیشتر از مقدار طبیعی باشد حالتی پیش می آید که در آن مینای دندان سفت شده و تغییر رنگ می دهد. با این حال دندان ها همچنان در برابر پوسیدگی قوی و مقاوم باقی می ماند.

  • منابع فلوراید

در جوامعی که نوشیدن آب حاوی فلوراید کم یا اصلا فاقد آن است معمولا قطره یا قرص فلوراید توسط پزشک تجویز می شود. یکی از جایگزین های رایج به عنوان مکمل استفاده روزانه از خمیردندان و دهانشویه حاوی فلوراید است.

سلامت دهان و دندان در دوران بارداری، شیرخوارگی و کودکی

رشد دندان معمولا بین هفته های ششم و هشتم بارداری شروع می شود و تا زمان تولد ادامه پیدا می کند. در بدو تولد، 80 درصد مینای دندان کودک شکل گرفته است بنابراین تغذیه مناسب مادر در طول بارداری بسیار اهمیت دارد. عدم توجه به رژیم غذایی در این دوران تغییرات قابل توجهی در شکل گیری دندان دارد. با این وجود حتی نقص های جزئی می تواند باعث ایجاد تغییراتی در ساختار دندان شود که به نوبه خود کودک را در معرض خطر بیشتر ابتلا به پوسیدگی دندان در طول دوران زندگی قرار می دهد. حفظ یک رژیم غذایی سالم و متعادل در طول دوران بارداری هم برای مادر و هم برای کودک مهم است. قبل از تصمیم گیری برای مصرف مکمل در دوران بارداری با متخصص تغذیه مشورت کنید.

سایت من و رژیم با بکارگیری متخصصین، رژیم غذایی سالم و متناسب با نیازتان را به شما ارائه می دهد. فقط کافی است در وب سایت من و رژیم ثبت نام کنید و خیلی سریع و آسان رژیم خود را دریافت کنید.

سمیرا علی جانی

Recent Posts

Dating site to meet singles & find real love!

The opinions expressed are the author’s alone and have not been provided, approved or otherwise… Read More

% روز قبل

Benefits of Online Dating

Online dating has transformed the way people find love and build relationships. In the digital… Read More

% روز قبل

How Do I Create Zip File on My Phone New Data!

That means that it consists of pixels, the same small dots displayed on your monitor… Read More

% روز قبل

لاغری نوجوانان با رژیم غذایی

هریک از مراحل رشد انسان فرایندی شگفت آور و قابل تحسین است و انسان برای… Read More

% روز قبل

علت چاقی چیست و چطور می‌توان آن را درمان کرد؟

چاقی مشکل جدی است که این روزها گریبان گیر افراد زیادی شده است. این مشکل… Read More

% روز قبل

ناهار رژیم لاغری

تغییر سبک زندگی مردم و همین طور رژیم غذایی افراد، باعث شده هر روز در… Read More

% روز قبل