برنامه غذایی و تیپ بدنی

برنامه غذایی و تیپ بدنی

برنامه غذایی و تیپ بدنی | تیپ بدنی هر فردی با فرد دیگر متفاوت است. ممکن است فرد چهارشونه و قد بلند یا لاغر و شانه های جمع داشته باشد. ممکن است فرد، بدنی به اصطلاح تو پر یا فردی دیگر بدنی ماهیچه ای داشته باشد. بیشتر افراد بر این باورند که تیپ بدنی همان توصیف ظاهری فرد است. تیپ بدنی در واقع به تقسیم بندی ترکیب بدنی افراد دارد. سه نوع تیپ بدنی وجود دارد: 1. اندومورف، 2. مزومورف و 3. اکتومورف. هر یک از این تیپ های بدنی ویژگی های خاص خود را دارند که می تواند به شما کمک کند تا رژیم غذایی سالم داشته باشید و تغذیه خود را تنظیم کنید.

اگر تیپ بدنی خود را بشناسید می توانید طبق آن، برنامه غذایی مناسبی داشته باشید. تیپ های بدنی بیانگر نحوه عملکرد فیزیولوژی بدن انسان است. همچنین تیپ بدنی بیانگر عوامل مختلفی همچون ژنتیک و عوامل محیطی است. به عنوان مثال دیده اید که افرادی در محیط های خاص، قد بلند دارند و چهارشونه هستند و برخی در مناطق خاص قد متوسط رو به بلند دارند و توپر یا چاق هستند که به دلیل عوامل محیطی است.

قابل ذکر است که تیپ بدنی بر اساس سبک زندگی، فعالیت و تغییرات در برنامه غذایی مناسب، تغییر می کند. این مفهوم هنگامی که به ورزشکاران حرفه ای در ورزش های مختلف نگاه می کنیم ، روشن می شود. بر اساس تیپ بدنی که دارید، باید برنامه غذایی مناسب داشته باشید. از این رو دانستن نوع تیپ بدنی بسیار ضروری است که در بخش های زیر می خواهیم به بررسی آنها بپردازیم.

انواع تیپ بدنی

  • اکتومورف

اکتومورف تیپ بدنی هستند که به دلیل متابولیسم سریع در برابر افزایش وزن مقاوم هستند. به عبارت دیگر، اکتومورف ها معمولاً قادر به پرخوری هستند در حالی که می توانند وزن کم داشته و از تناسب اندام خوبی برخوردار باشند. افرادی که دارای این تیپ بدنی هستند ، چربی بدن قابل توجهی ندارند ، فقط عضله اندکی دارند و استخوان بندی و مفاصل کوچک دارند. اساساً آرایش ژنتیکی، توانایی شما را برای ایجاد توده عضلانی محدود می کند. به عنوان مثال هنگام تمرین ورزشی خاص، فرد باید روی تمرینات قدرتی و تقویت عضلات متمرکز شود. اگر فردی اکتومورف هستید، برای داشتن بدنی سالم باید چربی های سالم مانند روغن ماهی استفاده کنید و یا در هر وعده غذایی به اندازه 25 تا 30 گرم پروتئین مصرف میل کنید که می تواند با کربوهیدرات ها هم همراه شود. وعده صبحانه را سعی کنید به اندازه کافی بخورید. اگر میان وعده عصرانه می خورید، باید شام خود را کمی سبک تر بخورید.

  • مزومورف

مزومورف ها می توانند به راحتی وزن خود را کم کنند و رژیم لاغری داشته باشند. روند عضله سازی در این افراد سریع است و معمولاً بدنی صاف دارند. این تیپ بدنی یک نیم تنه بلند و اندام کوتاه دارد. زنانی که از نوع بدنی مزومورف برخوردار هستند، قوی و ورزشکار هستند. مزومورف ها در ورزش های سرعتی بسیار استعداد دارند. ورزش های سرعتی ورزش هایی هستند که قدرت و سرعت را با هم می طلبد. دلیل این استعداد در نوع ماهیچه هایی که مزومورف ها دارند، نهفته است. مزومورفها درصد بالایی از از فیبرهای عضلانی دارند و سریعتر از هر تیپ بدنی دیگر توده عضلانی به دست می آورند.
اساساً آرایش ژنتیکی این تیپ بدنی، مناسب حرکات قدرتی است . اگر تیپ بدنی مزومورف دارید، می توانید ورزش هایی مانند پیلاتس، یوگا همراه با تمرین های قدرتی انجام دهید. روزهایی هم که به باشگاه نمی روید می توانید وعده غذایی قبل از ورزش را حذف کرده و یک قهوه یا چای به جای آن بخورید و مانند همیشه وعده غذایی شام خود را بخورید.

  • اندومورف

اندومورف ها نوعی از تیپ بدنی هستند که عموما از دو نوع تیپ بدنی دیگر کوتاه تر هستند. اندومورف ها اصولا دست ها و پاهای کوتاهی دارند. افرادی که اندومورف هستند پاهای قوی دارند. بدن این افراد به آسانی چربی جذب می کند و نسبت به بقیه تیپ های بدنی، سوزاندن چربی در آنها سخت تر است. علت آن اینست که این افراد متابولیسم آنها کند است. انجام حرکات قدرتی به علاوه حرکات هوازی عموما می تواند ترکیب خوبی باشد. اگر متابولیسم بدن شما کند است، باید برنامه غذایی مناسب داشته باشید تا متابولیسم شما را افزایش دهد. اگر فردی اندومورف هستید خوردن غذاهای با چربی و کربوهیدرات کم می تواند برای شما مفید باشد. علاوه بر این، داشتن رژیم غذایی لاغری برای این تیپ بدنی بسیار مهم است. من و رژیم دنیایی از انواع رژیم های مختلف برای تیپ های مختلف بدنی است. با من و رژیم می توانید بر اساس مشخصات بدنی خود یعنی قد، وزن و سن ، رژیم مناسب با تیپ بدنی خود را دریافت کنید. نکته جالب توجه درباره من و رژیم اینست که اگر از رژیم های من و رژیم رضایت نداشتید، مبلغی که در ازای رژیم غذایی سالم خود پرداخت کرده اید، به شما بازپرداخت می شود.

انواع تیپ بدنی

اهمیت خواب و تیپ بدنی

تیپ بدنتان هر چه باشد ، برای اینکه بدن سالم تری داشته باشید باید خواب کافی داشته باشید. نداشتن خواب کافی حتی می تواند تیپ بدنی شما را تا حدی تغییر دهد. برخی از افراد بر این باورند که تستوسترون و هورمون رشد را با رشد عضلانی مرتبط است. با این حال، این دو به بازیابی بدن پس از دست دادن چربی کمک می کند. خواب باعث می شود تا متابولیسم شما تنظیم شود. یک مطالعه در دانشگاه شیکاگو نشان داده است که اگر میزان خواب شما در طول یک هفته در زیر 8 ساعت در شب باشد، تستوسترون می تواند 10٪ یا بیشتر کاهش یابد. سطح تستوسترون و هورمون رشد بدن شما نیز با میزان خواب شما در یک چرخه روزانه که به عنوان “ریتم شبانه روزی” شناخته می شود تنظیم می شود. شما باید همگام سازی ریتم شبانه روزی خود را با نور روز و شب انجام دهید.

چه ورزش هایی برای تیپ های بدنی مناسب است؟

برای تیپ های بدنی اکتومورف، تمرینات قدرتی باید با تمرینات هوازی با شدت کم انجام شود. انجام حرکات شکم مانند کرانچ و دراز و نشست می تواند برای این افراد بسیار مفید واقع شود. اکتومورف ها بدن باریک و نازکی دارد. استخوان بندی آنها باعث می شود برای ورزش های استقامتی مانند دویدن در مسافت طولانی و احتمالاً برای ورزشهایی مانند فوتبال یا تنیس مناسب باشند.

برای تیپ های بدنی مزومورف که حداقل چربی را دارند، این امکان را به آنها می دهد تا بتوانند هر ورزشی را انجام دهند، زیرا تیپ بدنی آنها به تمرین های قدرتی و هوازی ورزش، پاسخ می دهد. علاوه براین، به این دلیل که این افراد به آسانی اضافه یا کاهش وزن پیدا می کنند، به آنها این امکان را می دهد تا به انجام ورزش خاصی بپردازند.

برای تیپ های بدنی اندومورف هم به دلیل اینکه شکل بدنی آنها به مانند گلابی است و در بخش های مختلف بدن مانند ران و بازو چربی دارند، انجام ورزش های قدرتی مانند پاور لیفتینگ و ورزش هایی مانند راگبی که در آنها نیاز به قدرت بدنی زیاد است، توصیه می شود.

سمیرا علی جانی

Recent Posts

Dating site to meet singles & find real love!

The opinions expressed are the author’s alone and have not been provided, approved or otherwise… Read More

% روز قبل

Benefits of Online Dating

Online dating has transformed the way people find love and build relationships. In the digital… Read More

% روز قبل

How Do I Create Zip File on My Phone New Data!

That means that it consists of pixels, the same small dots displayed on your monitor… Read More

% روز قبل

لاغری نوجوانان با رژیم غذایی

هریک از مراحل رشد انسان فرایندی شگفت آور و قابل تحسین است و انسان برای… Read More

% روز قبل

علت چاقی چیست و چطور می‌توان آن را درمان کرد؟

چاقی مشکل جدی است که این روزها گریبان گیر افراد زیادی شده است. این مشکل… Read More

% روز قبل

ناهار رژیم لاغری

تغییر سبک زندگی مردم و همین طور رژیم غذایی افراد، باعث شده هر روز در… Read More

% روز قبل