رژیم غذایی و آلرژی به مواد غذایی

رژیم غذایی و آلرژی به مواد غذایی

رژیم غذایی سالم و آلرژی به مواد غذایی | آلرژی غذایی یک واکنش سیستم ایمنی بدن است که بعد از خوردن یک ماده غذایی خاص ایجاد می شود. حتی مقدار کمی از مواد غذایی حساس به آلرژی می تواند علائمی مانند مشکلات گوارشی ، کهیر یا تورم در نای و سیستم تنفسی ایجاد کند. در بعضی از افراد ، آلرژی غذایی می تواند باعث علائم شدید یا حتی واکنش های شدید شود که به آنافیلاکسی معروف است. آلرژی غذایی حدود 6 تا 8 درصد از کودکان زیر3 سال و تا 3 درصد از بزرگسالان را تحت تأثیرقرار می دهد. تحقیقات نشان می دهد که بیش از 50 میلیون آمریکایی نوعی آلرژی دارند.علائم آلرژی غذایی بیشتر در نوزادان و کودکان شایع است ، اما در هر سنی ممکن است ظاهر شود.

آلرژی به مواد غذایی

علائم ممکن است از چند دقیقه پس از قرار گرفتن درمعرض عامل آلرژی زا در هر جایی بروز کند و می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • تورم زبان ، دهان یا صورت
  • تنفس دشوار
  • فشار خون پایین
  • استفراغ
  • اسهال
  • جوش های خارش دار

درموارد شدیدتر، آلرژی غذایی می تواند باعث آنافیلاکسی شود. علائم ، که می تواند خیلی سریع بروز کند ، شامل بثورات خارش ، تورم گلو یا زبان ، تنگی نفس و فشار خون پایین است. برخی موارد می تواند کشنده باشند. با این حال، آلرژی به برخی از مواد غذایی هرگز سیستم ایمنی بدن را درگیر نمی کند.این بدان معنی است که اگرچه مواد آلرژی زا می توانند بر کیفیت زندگی شما تأثیر گذارند ولی تهدید کننده هم نیستند. آلرژی های غذایی واقعی را می توان به دو نوع اصلی تقسیم کرد: آنتی بادی IgE یا آنتی بادی غیر IgE. آنتی بادی ها نوعی پروتئین خونی هستند که توسط سیستم ایمنی انسان برای تشخیص و مبارزه با عفونت استفاده می شوند. آلرژی به مواد غذایی انواع مختلفی دارد که در بخش های زیر به بررسی آنها می پردازیم.

آلرژی به مواد غذایی: شیر گاو

حساسیت به شیر گاو اغلب در نوزادان و کودکان خردسال مشاهده می شود، به ویژه هنگامی که آنها قبل از شش ماهگی در معرض پروتئین شیر گاو قرار داشته باشند.این یکی از شایع ترین آلرژی های کودکان است که بر 2 تا 3 درصد از نوزادان و کودکان نوپا تأثیر می گذارد.هر چند که حدود 90٪ از کودکان تا سه سالگی این نوع آلر و این امر در بزرگسالان بسیار کمتر است. حساسیت شیر گاو ممکن است به دو شکل IgE و غیر IgE رخ دهد ، اما حساسیت به شیر گاو IgE شایع ترین و به طور بالقوه جدی ترین نوع آلرژی به شیر گاو است. کودکان یا بزرگسالان با حساسیت IgE، پس از 5 تا 30 دقیقه بعد از مصرف شیرگاو ، واکنش نشان می دهند. این افرادعلائمی مانند تورم، جوش های پوستی،کهیر،استفراغ و در موارد نادری آنافیلاکسی را تجربه می کنند.

آلرژی به مواد غذایی

آلرژی به تخم مرغ

آلرژی تخم مرغ دومین علت شایع آلرژی غذایی در کودکان است. با این وجود، 68٪ کودکانی که به تخم مرغ حساسیت دارند ، تا 16 سالگی هم این آلرژی را دارند. علائم این نوع آلرژی شامل موارد زیر می شود:

  • دردهای گوارشی مانند درد معده
  • واکنش های پوستی مانند کهیر یا جوش های پوستی
  • مشکلات تنفسی
  • آنافیلاکسی (که نادر است)

جالب اینجاست که ممکن است نسبت به سفیده یا زرده تخم مرغ حساسیت داشته باشید. این بدان دلیل است که پروتئین های موجود در سفیده و زرده تخم مرغ کمی متفاوت است. با این وجود بیشتر پروتئین هایی که باعث ایجاد حساسیت می شوند در سفیده تخم مرغ یافت می شوند، بنابراین حساسیت به سفیده تخم مرغ شایع تر است. مانند سایر آلرژی ها درمان آلرژی تخم مرغ یک رژیم غذایی سالم و مقوی می تواند باشد. با این وجود ، شاید لازم نباشد از تمام غذاهای مرتبط با تخم پرهیز کنید، زیرا گرم کردن تخم مرغ ها می توانند شکل پروتئین های ایجاد کننده آلرژی را تغییر دهند. این کار باعث می شود تا بدنتان، این مواد را به عنوان مواد مضر نشناسد، به این معنی که احتمال بروز واکنش بدن به ماده کمتر است. در حقیقت، یک مطالعه نشان داده است که حدود 70٪ از کودکان مبتلا به آلرژی تخم مرغ می توانند نخوردن بیسکویت یا کیک های حاوی تخم مرغ پخته شده را تحمل کنند.

همانطور که در بالا بدان اشاره شده، استفاده از یک رژیم غذایی مناسب برای پیشگیری و مقابله با آلرژی به مواد غذایی بسیار حائز اهمیت است. از این رو استفاده از رژیم های نادرست که زیر نظر متخصصین تغذیه نیست، پیشنهاد نمی شود. من و رژیم این فرصت عالی را برای شما فراهم کرده است تا بتوانید با استفاده از رژیم های اصولی تجویز شده با قیمت مناسب در زمان و مکانی که هستید بدون اتلاف زمان، رژیم غذایی مناسب با قد، وزن، جنسیت و … را دریافت کنید. نکته قابل توجه این سایت اینست که در صورت عدم رضایت، می توانید مبلغ خود استرداد کنید. علاوه بر این، من و رژیم یک سری از پیشنهاداتی را در کنار رژیم غذایی اصلی به صورت پیام در پنل کاربری به شما ارائه می دهد تا بتوانید از رژیم غذایی خود لذت ببرید. ثبت نام و کار با پنل کاربری در سایت من و رژیم بسیار آسان و راحت است و شما می توانید بدون دغدغه از میزان پیشرفت رژیم غذایی، افزایش یا کاهش وزن خود با خبر شوید. میزان پیشرفت شما در رژیم غذایی به صورت نمودار گرافیکی واضح و قابل فهم برای شما عزیزان ارائه می شود.

آلرژی به مواد غذایی

آلرژی به بادام زمینی

آلرژی به بادام زمینی بسیار متداول است و می تواند واکنشهای آلرژیک شدید و بالقوه کشنده ایجاد کند. در حالی که دلیل ابتلا به آلرژی بادام زمینی شناخته نشده است ، تصور می شود افرادی که سابقه خانوادگی آلرژی بادام زمینی را دارند.

بیشتردرمعرض این نوع آلرژی هستند. به همین دلیل پیش ازاین تصور می شد كه وارد کردن بادام به رژیم غذایی مادری که بچه خود شیر می دهد ممکن است باعث حساسیت بادام زمینی شود. با این حال ، مطالعات نشان داده اند که وارد کردن بادام زمینی بادام زمینی در رژیم غذایی در اوایل ممکن است برای حفاظت از بدن هم مفید باشد. آلرژی به بادام زمینی تقریباً بین 4 تا 8٪ کودکان و 1-2٪ بزرگسالان را تحت تأثیر قرار می دهد. هرچند که در حدود 15 تا 22٪ کودکانی که به آلرژی بادام زمینی مبتلا می شوند در سالهای نوجوانی، آلرژی آنها برطرف می شود.

آلرژی به گندم

گندم که یکی از مواد غذایی مهم در سبد غذایی ما ایرانیان است برای سلامتی بسیار مفید است ولی با این حال برخی از افراد به این ماده غذایی آلرژی دارند. آلرژی به گندم یک واکنش آلرژیک به یکی از پروتئین های موجود در گندم است. این امر بیشترین تأثیر را بر کودکان دارد.مانند سایر آلرژی ها، آلرژی گندم می تواند منجر به دردهای دستگاه گوارش، کهیر، استفراغ، جوش، تورم و در موارد شدید آنافیلاکسی شود. این بیماری اغلب با بیماری سلیاک و حساسیت به گلوتن غیر سلیاک اشتباه گرفته می شود، که می تواند علائم گوارشی مشابهی داشته باشد. با این وجود، آلرژی واقعی گندم باعث ایجاد پاسخ ایمنی به یکی از صد پروتئین موجود در گندم می شود. این واکنش می تواند شدید و حتی گاهی کشنده باشد.از طرف دیگر، بیماری سلیاک و حساسیت به گلوتن غیرسلیاک زیاد تهدید کننده نیست. این دو بیماری در اثر واکنش ایمنی غیر طبیعی به یک پروتئین خاص یعنی گلوتن ایجاد می شوند که در گندم هم یافت می شود.

آلرژی به سویا

آلرژی به سویا حدود 0.4٪ کودکان را تحت تأثیر قرار می دهد و بیشتر در نوزادان و کودکان زیر سه سال مشاهده می شود. کودکان توسط پروتئین موجود در سویا یا محصولات حاوی سویا تحریک می شوند.علائم این بیماری ممکن است شامل خارش، سوزن سوزن شدن دهان و آبریزش بینی، جوش و آسم یا مشکلات تنفسی باشد.در موارد نادر،آلرژی سویا نیز می تواند باعث آنافیلاکسی شود. جالب توجه است که تعداد کمی از نوزادانی که به شیر گاو حساسیت دارند، به سویا نیز حساسیت دارند.

سمیرا علی جانی

Recent Posts

Dating site to meet singles & find real love!

The opinions expressed are the author’s alone and have not been provided, approved or otherwise… Read More

% روز قبل

Benefits of Online Dating

Online dating has transformed the way people find love and build relationships. In the digital… Read More

% روز قبل

How Do I Create Zip File on My Phone New Data!

That means that it consists of pixels, the same small dots displayed on your monitor… Read More

% روز قبل

لاغری نوجوانان با رژیم غذایی

هریک از مراحل رشد انسان فرایندی شگفت آور و قابل تحسین است و انسان برای… Read More

% روز قبل

علت چاقی چیست و چطور می‌توان آن را درمان کرد؟

چاقی مشکل جدی است که این روزها گریبان گیر افراد زیادی شده است. این مشکل… Read More

% روز قبل

ناهار رژیم لاغری

تغییر سبک زندگی مردم و همین طور رژیم غذایی افراد، باعث شده هر روز در… Read More

% روز قبل