درمان چاقی با بررسی تاثیر ژنتیک

درمان چاقی با بررسی تاثیر ژنتیک

درمان چاقی با بررسی تاثیر ژنتیک | ژنتیک یکی از عواملی است که سلامت جسمی و روحی افراد را بسیار تحت تأثیر قرار می دهد و جز جدایی ناپذیر زندگی ما انسان ها به حساب می آید. شاید برایتان پیش آمده است فردی را ببینید که بدون هیچ گونه فعالیت ورزشی یا رژیم غذایی خاصی، چاق یا لاغر نمی شود. این مسئله ای است که برای همه محققین سؤال بوده است. در این مقاله می خواهیم با هم ببینیم که ژنتیک در رژیم چاقی چه تأثیری دارد؟ همراه ما باشید.

طبق مطالعات دانشکده بهداشت عمومی هاروارد، عوامل ژنتیکی مرتبط با چاقی تنها بخش کوچکی از خطرات چاقی را شامل می شوند. با این حال، تحقیقات دیگر نشان می دهد که تغییر در نحوه واکنش وزن افراد بیانگر اینست که ژن ها در چاقی نقش دارند. گاهی اوقات حتی افرادی که ژنهای مرتبط با چاقی دارند، اضافه وزن ندارند و بالعکس. دلیل آن این است که در کنار عوامل ژنتیکی احتمالی، وزن نیز تحت تأثیر عوامل سبک زندگی شما هم قرار دارد. حتی افراد دارای استعداد ژنتیکی چاقی یا لاغری، ممکن است چاق یا لاغر شوند و می توانند با تغییر عادات و سبک زندگی، وزن خود را به آهستگی تغییر دهند.

درمان چاقی

ژنتیک و چاقی: ژن های نادر

مطالعات اخیر نشان می دهد که محققان موارد نادر خاصی را شناسایی کرده اند که به نظر می رسد چاقی فقط ناشی از جهش های ژنتیکی است. به عنوان مثال یک نوع چاقی ناشی از ژن به نام “چاقی مونوژنتیک” وجود دارد که ناشی از جهش های خود به خود در ژنهای تکی است که در کنترل اشتها و مصرف مواد غذایی نقش دارند. برخی از سندرم های ژنتیکی نیز با چاقی، از جمله سندرم های پرادرویلی و بارت-بیدل مرتبط هستند. بیماری دیگری که به عنوان “چاقی رایج” شناخته می شود، براساس شواهد نیز ممکن است ارتباط ژنتیکی داشته باشد.

در بیشتر افراد چاق، هیچ علت ژنتیکی قابل شناسایی نیست. از سال 2006 ، مطالعات مرتبط با ژنوم بیش از 50 ژن در ارتباط با چاقی را کشف کرده اند. چندین مورد از این ژن ها نیز شناسایی شدند که با چاقی مونوژن همراه هستند ، پدیده ای که در بسیاری از موارد چاقی دیده شده است. به نظر می رسد چاقی بیشتر نتیجه تعامل پیچیده بین بسیاری از ژن ها و عوامل محیطی است. طبق مطالعات اخیر ، این شکل از چاقی تحت تأثیر ژنهای مختلفی قرار دارد. چاقی رایج ممکن است دلیل این موضوع باشد که چرا بدن برخی از افراد چربی بیشتری دارد.
اما این کل داستان نیست – عوامل سبک زندگی و داشتن رژیم غذایی خوب نیز مهم هستند. رژیم غذایی سالم که بر اساس بدن و فاکتورهای غذایی شما محاسبه شده است می تواند به چاقی یا لاغری شما کمک کند. من و رژیم با ارائه رژیم های غذایی متنوع و آسان بر اساس وزن، قد، سن، به شما کمک می کند چاق یا لاغر شوید. دیگر نگران چربی ها یا کالری های اضافه نباشید. من و رژیم، رژیم غذایی را برای شما طراحی می کند تا با خیال آسوده بدون چربی و کالری مضر، رژیم غذایی سالمی داشته باشید و از غذا خوردن لذت ببرید! شاید درمان چاقی شما هم در این رژیم های تخصصی باشد.

آیا ژن چاقی وجود دارد؟ و آیا ژنتیک و چاقی با هم مرتبط هستند؟

در بدن ما ژنی به نام FTO وجود دارد که علت 20 تا 30 درصد چاقی ها و اضافه وزن ها است. هم چنین ده ها ژن دیگر نیز با وزن مرتبط هستند. به عنوان مثال برخی از ژن ها وجود دارند که باعث می شود چربی ها به طور طبیعی بیشتر ذخیره شوند. علاوه بر این، تحقیقات نشان می دهد که چاقی یک بیماری بسیار پیچیده است و عوامل زیادی می تواند در بروز آن دخیل باشد از جمله ژنتیک ، رفتار و محیط زیست . از این رو گاهی اوقات چاقی نه به دلیل ژنتیک ، بلکه به دلیل عادات و محیط زیست است.

درمان چاقی

چگونگی تاثیر ژنتیک بر چاقی و اضافه وزن

ژنها برای پاسخ به تغییرات در محیط به بدن دستورالعمل هایی را می دهند. مطالعات راجع به شباهت ها و اختلافات بین اعضای خانواده ، دوقلوها و فرزند خوانده ها شواهد علمی را ارائه می دهد که نشان می دهد بخش قابل توجهی از تغییر وزن به دلیل عوامل ژنتیکی است. ژنها بر هر جنبه فیزیولوژیک بدن انسان تأثیر می گذارند. چاقی نیز از این قاعده مستثنی نیست. یک مطالعه در سال 2014 نشان داد که مصرف غذای سرخ شده می تواند با ژنهای مربوط به چاقی در ارتباط داشته باشد و در افراد مستعد چاقی بسیار مؤثر است. طبق آخرین یافته های تحقیقاتی، 40 الی 70 درصد از علل موارد چاقی، ژنتیک است. این مطالعات نشان داده است که پاسخ بدن افراد چاق به عوامل محیطی نسبت به دیگر افراد متفاوت است؛ این بدین معنی است که ژن‌ها روی نحوه متابولیسم و جذب مواد غذایی از جمله چربی اثر قابل توجهی دارند. بنابراین، شاید شخصی با خوردن غذایی خاص لاغر شود و شخص دیگری چاق شود.

علاوه بر این، یک ژنی در بدن ما به نام ob وجود دارد که به سلول های چربی دستور می دهد تا لیپتین تولید کنند. سپس لیپتین تولید شده در خون وارد شده و به سمت غده هیپوتالاموس مغز می رود. غده هیپوتالاموس وظیفه تحریک اشتها در بدن ما را بر عهده دارد و موادی در بدن ترشح می کند که باعث شود میل به خوردن غذا پیدا کنیم یا غذاهای خاصی را نخوریم. میزان لیپتین تولید شده در بدن در واقع بیانگر اینست که شما به چه میزان از غذا نیاز دارید که این خود رابطه ژن و چاقی را به خوبی نشان می دهد.

گاهی افراد چاق از این موضوع شکایت می کنند که با خوردن مقدار غذایی کم، چاق می شوند که برعکس آن هم وجود دارد مانند زمانی که فرد با خوردن غذایی زیاد، باز هم چاق نمی شود که می تواند با ژنتیک ارتباط مستقیمی داشته باشد. البته این مسئله فراموش نشود که عواملی از قبیل عدم تحرک، خوردن غذاهای چرب، پرکاری تیروئید، خوردن بیش از حد تنقلات و فست فود در چاقی تأثیر بسیار دارند.

سمیرا علی جانی

Recent Posts

Dating site to meet singles & find real love!

The opinions expressed are the author’s alone and have not been provided, approved or otherwise… Read More

% روز قبل

Benefits of Online Dating

Online dating has transformed the way people find love and build relationships. In the digital… Read More

% روز قبل

How Do I Create Zip File on My Phone New Data!

That means that it consists of pixels, the same small dots displayed on your monitor… Read More

% روز قبل

لاغری نوجوانان با رژیم غذایی

هریک از مراحل رشد انسان فرایندی شگفت آور و قابل تحسین است و انسان برای… Read More

% روز قبل

علت چاقی چیست و چطور می‌توان آن را درمان کرد؟

چاقی مشکل جدی است که این روزها گریبان گیر افراد زیادی شده است. این مشکل… Read More

% روز قبل

ناهار رژیم لاغری

تغییر سبک زندگی مردم و همین طور رژیم غذایی افراد، باعث شده هر روز در… Read More

% روز قبل