خواص روغن زیتون در رژیم غذایی سالم

خواص روغن زیتون در رژیم غذایی سالم

خواص روغن زیتون در رژیم غذایی سالم | روغن زیتون، اسیدهای چرب غیر اشباع و آنتی اکسیدان بسیاری دارد، که مصرف تمامی این مواد باعث افزایش طول عمر و کاهش امراض بدن و بیماری های خاص می شود. در واقع این روغن خاص، همواره سلامت رگ های خونی را تامین می‌ کند و مانع آسیب زدن رادیکال ‌های آزاد، چربی ‌ها و روغن ‌ها شده و همچنین سیستم‌ قلبی- عروقی را محافظت می کند. روغن زیتون باعث کاهش کلسترول خون می شود.

یکی دیگر از خواص روغن زیتون این است که مانع رسوب پلاک ‌ها در جدار شریان شده و در نتیجه مانع تنگ شدن شریان‌ ها می گردد. روغن زیتون چربی های غیر اشباع MUFA فراوانی دارد که باعت گشادی رگهای خونی خصوصا سرخرگها شده و به واسطه ی آن فشار خون کاهش پیدا کرده و بیماری های قلبی شکل نمی گیرد.

یکی دیگر از خواص مهم روغن زیتون، تنظیم قند خون بدن می باشد. روغن زیتون حاوی آنتی اکسیدان های بسیار قوی مثل پلی فنول ها و فلاوونوئیدها می باشد که باعث کاهش استرس نیز می گردد. در نتیجه بدن را در مقابل صدمه ای که رادیکال های آزاد به بدن می زند، حفاظت می کند و از این طریق باعث کاهش انواع سرطان‌، خصوصاً سرطان های روده، پوست و پستان در زنان می شود. همچنین به علت خاصیت آنتی اکسیدانی قوی روغن زیتون، دیواره سرخرگ ها در مقابل رادیکال های آزاد محافظت شده و از چسبیدن LDL خون را به دیواره سرخرگ ها ممانعت کرده و همچنین ابتلا به بیماری های قلبی را بسیار کاهش می دهد.

رژیم غذایی

در واقع روغن زیتون به طور کلی باعث کاهش فشار خون بالا، تقویت حافظه، درمان خونریزی های لثه و تقویت آن، جلوگیری از سفید شدن سریع مو، تسکین و کاهش دردهای روماتیسمی و تقویت حافظه می شود.
از جمله خواص روغن زیتون اثر نرم کنندگی معده می باشد که در نهایت ملین بوده و صفرا را کاهش می دهد. این روغن، سنگ های صفرا را دفع کرده و یبوست های مزمن را درمان کرده و گرفتگی های ناشی از ورم کلیه را درمان می کند.

منشا روغن زیتون و تشخیص نوع خوب و بد آن

روغن زیتون ماده غذایی باستانی است که هزاران سال توسط مردم مورد استفاده قرار می گرفته است و در واقع تنها روغنی است که از یک میوه به جای یک دانه، استخراج می شود و بیشتر در اروپا (اسپانیا، ایتالیا، فرانسه و یونان) تولید شده و مقدار کمی از آن نیز در کالیفرنیا و شمال آفریقا تولید می شود. این روغن را گاهی روغن شیرین نامیده و بسته به نوع زيتون، شرایط آب و هوا، نوع خاك و نحوه ی تولید آن از نظر رنگ و طعم متفاوت است.

رنگ آن، می تواند از سبز روشن تا تیره متغیر باشد که کاملا بستگی به فرآیند پالایش آن دارد و نشانگر خوبی برای نوع طعم آن نیست. یک روغن زیتون با کیفیت خوب غلیظ تر از محصولات تصفیه شده خواهد بود.

ارزش غذایی روغن زیتون

این محصول، فاقد کربوهیدرات یا پروتئین است. تمام کالری های آن از چربی گرفته می شود، که اکثر آنها اشباع نشده هستند و این مسئله کمک می کند که عملکرد قلب را بهبود بخشیده و باعث سلامت آن شود.اطلاعات تغذیه ای زیر توسط USDA برای یک قاشق غذاخوری (15 گرم) روغن زیتون گزارش شده است.

  • کالری: 119
  • چربی: 14 گرم
  • سدیم: 0.3mg
  • کربوهیدرات: 0 گرم
  • فیبر: 0 گرم
  • شکر: 0 گرم
  • پروتئین: 0 گرم

یک قاشق غذاخوری روغن زیتون حاوی حدود 119 کالری و 14 گرم چربی است و آن را به یک محصول غذایی با کالری بالا تبدیل می کند. خبر خوب این است که چربی سالم، عمدتاً اشباع نشده، حدود 6.7 گرم و اشباع شده، 4.6 گرم است. مقدار کمی از این کالری از چربی اشباع می آید. اگرچه روغن زیتون غذایی سالم است، اما هنوز هم باید مصرف روغن زیتون را کنترل کنید.
در آشپزی و پخت و پز مواد غذایی از آن در حد متوسط استفاده کنید. و اگر در یک وعده غذایی از آن استفاده می کنید، توجه داشته باشید که یک وعده چربی حدود یک قاشق چایخوری روغن زیتون است.

رژیم غذایی

فواید سلامتی روغن زیتون

روغن زیتون سرشار از ویتامین E است، ویتامین محلول در چربی از سیستم عصبی بدن پشتیبانی کرده و نقش موثری در افزایش ایمنی بدن دارد. همچنین منبع خوبی از ویتامین K است که یکی دیگر از ویتامین های محلول در چربی است که وظیفه انعقاد و لخته شدن خون را بر عهده دارد.

برخی مطالعات حاکی از آن است که اضافه کردن روغن زیتون بکر اضافی به رژیم غذایی معادل تقریباً یک تا دو قاشق غذاخوری در روز، با کاهش پروتئین واکنشی c می تواند اثرات ضد التهابی داشته باشد.

روشی دیگر که روغن زیتون ممکن است به محافظت از قلب کمک کند، مبتنی بر مقدار پلی فنول است. برخی از پلی فنول های موجود در روغن زیتون می توانند از جمع شدن پلاکت های خون در کنار هم جلوگیری کنند که این خود عامل حمله قلبی است. FDA از این ادعا حمایت می کند که “خوردن 2 قاشق غذاخوری روغن زیتون در روز ممکن است خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب را کاهش دهد.”تحقیقات دیگر نشان می دهد که مصرف روزانه ی آن می تواند پوکی استخوان را کاهش داده و حتی تعادل باکتریها در روده ها را ایجاد کند. لازم به ذکر است که بسیاری از عناصر مجود در این نوع روغن، مانند فیتون ها، فقط در روغن زیتون بکر وجود دارد.

طرز تهیه و نکات مهم درباره نگهداری روغن زیتون

روغن زیتون بکر 100 درصد، روغن است که گرم و فرآوری نشده شیمیایی است. در عوض فقط از طریق مکانیکی (با فشار دادن یا چرخاندن زیتون ها) تولید شده است. بهترین نوع روغن زیتون، بکر آن می باشد که دارای بیشترین مواد غذایی بوده و عطر و طعم ملایمی دارد.

روغن زیتون خالص پس از اولین پرس با استفاده از گرما و مواد شیمیایی از پالپ پردازش می شود. از نظر طعم سبک تر و ارزان تر است. مزیتش در این است که دارای عطر و طعم خاص تر و نقطه دود بالاتر است.برای نگه داشتن این نوع روغن در بهترین شرایط، کار های زیر را انجام دهید :

  • روغن زیتون را در بطری های شیشه ای تیره خریداری کنید زیرا باعث می شود برخی از پرتوهای آسیب زای نور مهار شده و از سفت شدن روغن جلوگیری کند.
  • از خرید بطری های روغنی که غبار آلود هستند یا ماه ها در قفسه ها نشسته اند، خودداری کنید.
  • تاریخ انقضای روی بطریها را بررسی کرده و سعی کنید تازه ترین روغن ممکن را خریداری کنید.
  • آنرا را در یک مکان تاریک و خنک یا یخچال نگهداری کنید. اگر آنرا در یخچال می گذاشته اید و روغن جامد شد، نگران نباشید پس از قرار گرفتن در دمای اتاق، دوباره به حالت طبیعی خود باز می گردد.

روغن زیتون اگر به درستی نگهداری شود، با حفظ عطر و طعم، خاصیت غذایی خود را نیز حفظ می کند. روغن زیتون یکی از اصلی ترین غذاهای مدیترانه ای و اروپایی است که برای پخت سبزیجات، سوپ ها، خورش ها، خوراک لوبیا، گوشت، ماهی و مرغ استفاده می شود.

بعد از تمامی این خواص ذکر شده توصیه ی ما به شما این است که برای حفظ سلامتی خود، استفاده از این محصول را به طور روزانه در یک وعده ی غذایی خود بگنجانید و از مزایای آن بهره مند شوید. ضمن اینکه با وارد کردن اطلاعات خود در وب سایت من و رژیم نیز می توانید رژیم های حرفه ای ما را که توسط متخصصین رژیم درمانی طراحی می شوند دریافت کنید و صرف نظر از سن و وزن خود، خیالتان از بابت دریافت تمامی مواد مغذی لازم برای بدن، راحت باشد.

سمیرا علی جانی

Recent Posts

Dating site to meet singles & find real love!

The opinions expressed are the author’s alone and have not been provided, approved or otherwise… Read More

% روز قبل

Benefits of Online Dating

Online dating has transformed the way people find love and build relationships. In the digital… Read More

% روز قبل

How Do I Create Zip File on My Phone New Data!

That means that it consists of pixels, the same small dots displayed on your monitor… Read More

% روز قبل

لاغری نوجوانان با رژیم غذایی

هریک از مراحل رشد انسان فرایندی شگفت آور و قابل تحسین است و انسان برای… Read More

% روز قبل

علت چاقی چیست و چطور می‌توان آن را درمان کرد؟

چاقی مشکل جدی است که این روزها گریبان گیر افراد زیادی شده است. این مشکل… Read More

% روز قبل

ناهار رژیم لاغری

تغییر سبک زندگی مردم و همین طور رژیم غذایی افراد، باعث شده هر روز در… Read More

% روز قبل