برنامه غذایی قلب سالم

برنامه غذایی قلب سالم

برنامه غذایی قلب سالم | اگر کمی به آمار پزشکی منتشر شده حول بیماری های مختلف نگاهی بیاندازید، متوجه می شوید که شایع ‌ترین علل مرگ و میر افراد در سراسر جهان، بیماری های قلبی و عروقی هستند. به عبارتی حدود یک سوم تمام مرگ میرهای دنیا به این دسته از بیماری ها باز می گردد. این نوع بیماری ها سالانه مسئول مرگ بیش از ۱۸ میلیون نفر در جهان هستند. جالب است بدانید که تخمین زده می ‌شود که این میزان تا سال ۲۰۳۰ میلادی به حدود ۲۳ میلیون نفر در سال برسد.

براساس شواهد علمی، سبک زندگی تاثیر بسیاری در حفظ سلامت قلب و پیشگیری از بیماری های قلبی دارد. تغذیه ناسالم، تنبلی و بی ‌تحرکی، استفاده از دخانیات، اضافه وزن و چاقی، خواب ناکافی، افزایش قند خون و افزایش چربی‌ های خون و فشارخون بالا همه جزو مواردی هستند که برای سلامت قلب مضر بوده و احتمال ابتلا به بیماری قلبی را افزایش می ‌دهند. بنابراین بهتر است با تغییر در سبک غذایی آن ها را کنترل کرد.

الگوی مصرف غذایی و سبک زندگی از مهم ترین عوامل حفظ سلامتی و کاهش بیماری ها در بدن می باشند. به طور کلی رژیم غذایی نقش حیاتی را در سلامت قلب اجرا می کند و می ‌تواند بر میزان خطر بیماری‌ های قلبی تأثیر بگذارد. در حقیقت، برخی از غذاها می ‌توانند فشار خون، تری گلیسیرید، سطح کلسترول و التهاب را تحت تأثیر قرار دهند که تمام آن ها عوامل خطر بیماری قلبی هستند. زیرا با افزایش کلسترول خون احتمال تنگی عروق خونی بسیار زیاد شده و به این ترتیب موجب بالا رفتن فشار خون و حتی چربی می ‌شود.

برنامه غذایی

این‌ ها عواملی هستند که باعث به وجود آمدن بیماری های قلبی و حتی حملات قلبی می ‌شوند. ما در این مقاله قصد داریم شما را با عوامل مختلفی که سبب بروز و پیشگری بیماری های قلبی می شوند، آشنا کنیم. همچنین قصد داریم یک راه آسان برای دریافت رژیم های غذایی مناسب جهت کنترل مواد مصرفی تان، پیش پای تان بگذاریم. با ما همراه باشید.

عوامل موثر در بروز بیماری‌های قلبی

همان طور که ذکر شد عوامل مختلفی در بروز بیماری ‌های قلبی و عروقی نقش دارند؛ اختلال در چربی خون و بالا بودن سطح کلسترول آن، کم تحرکی، فشار خون بالا، رژیم غذایی نامناسب، استرس و فشارهای روحی و روانی، چاقی و استعمال دخانیات همه و همه جزو عوامل موثر در بروز این نوع بیماری ها هستند. در این باره توصیه های تغذیه ای وجود دارد که با پیروی از آن ها می توان برای پیشگیری و کنترل عوامل خطر بیماری ‌های قلبی وعروقی اقدام کرد. این توصیه ها عبارتند از:

ایجاد تنوع و تعادل در برنامه غذایی روزانه: منظور از تعادل در این جا واضح است. تعادل یعنی مصرف مقادیر کافی از مواد غذایی مورد نیاز برای حفظ سلامت بدن است و تنوع نیز به معنای مصرف انواع مختلف مواد غذایی که در پنج گروه اصلی غذایی یعنی گروه نان و غلات، شیر و لبنیات، گوشت، تخم مرغ، حبوبات و مغزها، میوه‌ ها و سبزی‌ها معرفی می ‌شوند.

کاهش مصرف روغن و چربی در برنامه غذایی: یکی از مواردی که در این راه به شما کمک می کند، آبپز کردن مواد غذایی است. بهتر است که سعی کنید، غذاهای تان را تا حد امکان به صورت آبپز، بخارپز یا کبابی مصرف کنید. از سرخ کردن زیاد غذاها بپرهیزید. همچنین مصرف غذاهای سرخ شده، سوسیس، کالباس، خامه، چیپس، پفک، سس‌ ها، دل و قلوه، کله و پاچه را در برنامه غذایی ‌تان کاهش دهید و حتما در حین طبخ، پوست مرغ و چربی ‌های قابل مشاهده گوشت و مرغ را جدا کرده و از بخش های کم چرب گوشت ‌ها استفاه نمایید. همچنین از گوشت ‌های کم چرب مانند مرغ و ماهی به جای گوشت قرمز استفاده کنید و مصرف ماهی را در طی یک هفته به دوبار افزایش دهید. زیرا چربی موجود در ماهی از انوع چربی‌ های مفید است. پس بهتر است به جای سرخ کردن ماهی، آن را به صورت بخارپز و یا تنوری مصرف کنید.

توجه به نوع روغن مصرفی: بررسی روغنی که قصد استفاده از آن را دارید بسیار حائز اهمیت است. به همین دلیل برای پیشگیری از افزایش کلسترول خون، روغن‌ های مایع مثل روغن زیتون و آفتابگردان را جایگزین روغن های حیوانی و نباتی جامد نمایید. از مصرف غذاهای سرخ کرده به شدت خودداری کرده و در صورت لزوم از روغن مخصوص سرخ کردنی استفاده کنید. زیرا روغن جامد هیدروژنه، حاوی اسیدهای چرب اشباع و اسیدهای چرب ترانس است که خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش می ‌دهد. از سوی دیگر مصرف روغن زیتون و مغزها به دلیل کنترل انرژی دریافتی، باید متعادل باشد. با این اوصاف هرگز از روغن ‌های مایع معمولی (غیر سرخ کردنی) و روغن زیتون در سرخ کردن غذاها (به دلیل حساسیت این روغن ‌ها به حرارت بالا) استفاده نکنید.

کاهش مصرف مواد قندی: مسلما از معایب مصرف بیش از حد مواد قندی شنیده اید. مصرف مقدار زیادی از مواد قندی و نشاسته‌ ای مثل برنج، ماکارونی، شیرینی، کیک، شکلات، مربا، عسل و نوشابه‌ ها، سبب افزایش وزن، بالا رفتن فشار خون و چربی خون شده و منجر به بروز بیماری ‌های قلبی و عروقی می‌ شود. پس می بایست در برنامه غذایی روزانه از مصرف بیش از اندازه این موارد پرهیز کنید.

کاهش مصرف نمک: همیشه از مضرات و خطرات مصرف نمک در اخبار، کتاب ها، مجلات و … شنیده اید. شما باید خصوصا در هنگام تهیه و طبخ غذا، مصرف نمک را کاهش دهید و از آوردن نمکدان بر سر سفره به شدت خودداری کنید. همچنین از مصرف غذاهای کنسرو شده و بسیاری از مواد غذایی بسته ‌بندی شده آماده، به دلیل دارا بودن مقادیر زیادی نمک و از مصرف بیش از اندازه غذاهای شور مثل آجیل شور، چیپس، پفک، ماهی دودی، انواع ترشی و شور، سوسیس و کالباس اجتناب کنید و از سبزی‌ های تازه مانند سیر، لیموترش تازه، آب نارنج، آویشن، شوید و … برای بهبود طعم غذا و کاهش مصرف نمک استفاده نمایید.

برنامه غذایی

افزایش مصرف فیبر: فیبرها جزو ترکیباتی هستند که در دیواره سلول‌ های گیاهان مثل میوه ‌ها، سبزی‌ ها، سبوس، غلات کامل، حبوبات و مغزها وجود دارند. مصرف فیبرها خطر بروز بیماری ‌های قلبی و عروقی را کاهش می دهند و همچنین از یبوست نیز پیشگیری می ‌کنند.

افزایش مصرف میوه‌ ها و سبزی‌ ها در برنامه غذایی روزانه: نقش میوه و سبزی همیشه در پیشگری یا درمان انواع مختلف بیماری ها پررنگ بوده. به طور کلی میوه‌ ها و سبزی ‌ها در پیشگیری از بیماری‌ هایی مانند بیماری‌های قلبی عروقی و برخی از انواع سرطان ‌ها به خصوص سرطان‌ های سیستم گوارشی و یبوست موثرند. بنابراین توصیه می ‌شود که روزانه سه الی پنج واحد میوه‌ و سبزی‌ در برنامه غذایی خود استفاده کنید.

قلب سالم در تغذیه سالم

شاید این جمله کمی کلیشه ای و تکراری باشد، اما حقیقت دارد! شما برای داشتن یک زندگی سالم و بدون دغدغه به قلبی سالم نیاز دارید و برای داشتن قلب سالم نیز، نیاز دارید که تغذیه ای سالم داشته باشید. خوشبختانه بسیاری از بیماری هایی که این روزها با آن سروکار دارید با تغییر در عادت های غذایی، درمان می شوند. تنها کافیست یک رژیم غذایی خوب و اصولی داشته باشید.
برای داشتن یک برنامه غذایی مناسب نیز دیگر نیازی نیست از این خیابان به آن خیابان، از این مطب به آن مطب، به دنبال متخصص تغذیه باشید. من و رژیم در هر ساعتی از شبانه روز آماده است که با دریافت اطلاعات تان، یک برنامه غذایی مناسب در اختیارتان بگذارد. فراموش نکنید که یکی از مهم ترین عواملی که می توانید با کنترل آن از بروز سکته قلبی یا به طور کلی بیماری های قلبی و عروقی جلوگیری کنید، برنامه غذایی است. در این راه مواد غذایی که مصرف می کنید و سالم بودن آن ها بسیار اهمیت دارد. به دلیل این اهمیت است که من و رژیم قصد دارد به شما کمک کند تا عادت های بد غذایی خود را کنار بگذارید. پس همین حالا دست به کار شوید!

سمیرا علی جانی

Recent Posts

Dating site to meet singles & find real love!

The opinions expressed are the author’s alone and have not been provided, approved or otherwise… Read More

% روز قبل

Benefits of Online Dating

Online dating has transformed the way people find love and build relationships. In the digital… Read More

% روز قبل

How Do I Create Zip File on My Phone New Data!

That means that it consists of pixels, the same small dots displayed on your monitor… Read More

% روز قبل

لاغری نوجوانان با رژیم غذایی

هریک از مراحل رشد انسان فرایندی شگفت آور و قابل تحسین است و انسان برای… Read More

% روز قبل

علت چاقی چیست و چطور می‌توان آن را درمان کرد؟

چاقی مشکل جدی است که این روزها گریبان گیر افراد زیادی شده است. این مشکل… Read More

% روز قبل

ناهار رژیم لاغری

تغییر سبک زندگی مردم و همین طور رژیم غذایی افراد، باعث شده هر روز در… Read More

% روز قبل