قد و وزن ایده آل

بین قد و وزن ارتباط مستقیمی وجود دارد. به طور کلی، با افزایش قد، وزن افزایش می یابد. به عبارت دیگر مطالعات نشان داده اند که، افزایش 10٪ قد با افزایش 31٪ در وزن همراه است. بسیاری از افراد می خواهند بدانند که چقدر وزن باید داشته باشند. با این وجود، یک وزن سالم ایده آل برای هر فرد وجود ندارد، زیرا عوامل مختلفی در آن نقش دارند.

این موارد شامل سن، نسبت چربی عضلات، قد، جنس و توزیع چربی بدن و استخوان بندی بدن است. داشتن افزایش وزن می تواند خطر ابتلا به تعدادی از شرایط سلامتی فرد از جمله چاقی، دیابت نوع 2، فشار خون بالا و مشکلات قلبی عروقی را افزایش دهد. در ادامه چهار روش برای داشتن وزن ایده آل را به شما معرفی می کنیم.

استخوان ها چند درصد وزن بدن ما را تشکیل می دهند؟

استخوان‏‌های ما ۱۴ درصد از وزن کل بدنمان را تشکیل می‏‌دهند. بدن انسان در بدو تولد از ۳۰۰ استخوان تشکیل شده است. تعداد استخوان‌‌ ها به مرور کم تر و ‌در بزرگسالی به 206 عدد کاهش می‏‌یابد. یکی شدن چند استخوان با هم، علت کم شدن تعداد استخوان‏‌های بدن است. بیشترین تعداد استخوان ‏‌های بدن در دستان ما قرار دارد.

مچ دست به تنهایی 54 استخوان دارد. صورت 14 و پا 26 استخوان دارد. طولانی‏‌ ترین استخوان بدن، استخوان ران پاست. این استخوان یک چهارم قد هر فرد را تشکیل می‏دهد.
وزن کم بدن با تراکم پایین استخوان و پوکی استخوان مرتبط بوده، در حالی که چاقی با افزایش تراکم استخوان و کاهش عملکرد آن ها همراه است.

روش 1: شاخص توده بدنی (BMI) و وزن ایده آل

شاخص توده بدنی (BMI) معیاری است که قد و وزن شما را در نظر می گیرد و تناسب وزن ایده آل نسبت به قد شما را تعیین می کند. محاسبه وزن ایده آل نسبت به قد یک بزرگسال را به ازای کیلوگرم بر اساس قد آنها در متر مربع تقسیم می کند. به عنوان مثال،BMI 25 به معنی 25 کیلوگرم بر متر مربع است. طبق اعلام موسسه ملی بهداشت:

• BMI کمتر از 18.5 به این معنی است که فرد دچار کمبود وزن است.
• BMI بین 18.5 تا 24.9 ایده آل است.
• BMI بین 25 تا 29.9 دارای اضافه وزن است.
• BMI بالای 30 چاقی را نشان می دهد.

مشکل BMI چیست؟ محاسبه وزن مطلوب یک اندازه گیری بسیار ساده است. در حالی که قد را در نظر می گیرد، اما فاکتورهای دیگر را در نظر نمی گیرد این موارد عبارتند از:

• اندازه گیری کمر یا لگن
• نسبت یا توزیع چربی
• نسبت توده عضلانی

اینها نیز می توانند بر سلامتی تأثیر بگذارند. به عنوان مثال، ورزشکاران با عملکرد بالا، تناسب اندام دارند و چربی بدنشان کم است. آنها می توانند BMI بالایی داشته باشند زیرا عضله بیشتری دارند، اما این بدان معنی نیست که اضافه وزن دارند.

تست رایگان BMI شاخص توده بدنی

روش 2: نسبت دور کمر به لگن (WHR)

علاوه بر قد و وزن ایده آل برای خانم ها، آقایان نیز از این قاعده مستثنی نیستند. همچنین اندازه کمر تا لگن فرد، اندازه ی کمر و اندازه ی دور لگن را با هم مقایسه می کند. تحقیقات نشان داده است افرادی که چربی بدن بیشتری در قسمت های میانی خود دارند، بیشتر در معرض بیماری قلبی عروقی و دیابت قرار دارند.

هرچه نسبت دور کمر به لگن بیشتر باشد، این خطر بیشتر است. به همین دلیل، نسبت دور کمر به لگن (WHR) ابزاری مفید برای محاسبه وزن ایده آل نسبت به قد است.
اینکه WHR چه تاثیری بر خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی (CVD) دارد، برای زنان و مردان متفاوت است، زیرا آن ها استخوان بندی بدنشان متفاوت است. شواهد نشان می دهد که WHR می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی افزایش دهد:

در مردان:

• زیر 0.9 خطر ابتلا به مشکلات سلامت قلب و عروق کم است.
• از 0.9 تا 0.99 خطر متوسط است.
• از 1.0 یا بالاتر خطر زیاد است.
در زنان:
• زیر 0.8 خطر کم است.
• از 0.8 تا 0.89 خطر متوسط است.
• از 0.9 یا بالاتر خطر زیاد است.

روش 3: نسبت دورکمر به قد

نسبت دور کمر به قد (WtHR) ابزاری دیگر است که می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی، دیابت و مرگ و میر کلی را به طور موثرتر از BMI پیش بینی کند. نسبت دور کمر به قد ایده آل را اندازه بگیرید. قد شما باید حداقل دو برابر دور کمر شما باشد تا این نسبت به خوبی حفظ شود. برای محاسبه (WtHR) ، شخص باید اندازه كمر خود را به اندازه قد خود تقسیم كند. اگر عدد حاصل 0.5 یا کمتر باشد، فرد وزن سالمی دارد.

• زنی که 163 سانتی متر قد داشته باشد، باید دور کمرش 81 و کمتر از 81 سانتی متر باشد.
• مردی که 183 سانتی متر قد داشته باشد، باید دور کمرش 91 و کمتر از 91 سانتی متر باشد.

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) اشاره کرده اند مردی با دور کمر 101 سانتی متر و زنی با دور کمر 88 سانتی متر با خطرات بیشتری در ابتلا به بیماری های زیر رو به رو هستند. این بیماری ها عبارتند از:

• دیابت نوع 2
• فشار خون بالا
• بیماری عروق کرونی
• وزن ایده آل
• وزن ایده آل

روش 4: درصد چربی بدن

درصد چربی بدن که در مشخص کردن وزن ایده آل نسبت به قد بی تاثیر نیست، وزن چربی فرد است كه بر وزن کلی تقسیم می شود. کل چربی بدن شامل چربی های ضروری و ذخیره شده است.

چربی ضروری: فرد برای زنده ماندن به چربی ضروری احتیاج دارد. این چربی نقش مهمی در عملکرد بدن دارد. مردان سالم 2 تا 4 درصد از ترکیب بدن آن ها چربی ضروری است.
چربی ذخیره شده: بافت چربی از اندام های داخلی در سینه و شکم محافظت می کند و بدن می تواند در صورت لزوم از انرژی آن استفاده کند. جدا از دستور العمل های تقریبی برای زنان و مردان، درصد چربی کل ایده آل می تواند به نوع بدن یا سطح فعالیت فرد بستگی داشته باشد.

چربی زیاد بدن می تواند خطر ابتلا به بیماری های زیر را افزایش دهد:

• دیابت
• بیماری قلبی
• بیماری قلبی
• سکته مغزی

محاسبه درصد چربی بدن ممکن است روش مناسبی برای اندازه گیری میزان تناسب اندام و قد و وزن ایده آل فرد باشد زیرا این امر بیانگر ترکیب بدن فرد است.

با من و رژیم در جست و جوی زیبایی و تناسب اندام باشید

وبسایت من و رژیم با اندازه گیری BMI بدن شما، وزن ایده آل نسبت به قد را مشخص می کند و رژیم های مناسب با قد و وزنتان به شما می دهد. رژیم های ما با توجه به استخوان بندی بدن شما و وزنتان بهترین رژیم را به شما ارائه می دهند.

وبسایت من و رژیم با استفاده از بهترین متخصصان تغذیه و در نظر گرفتن تمام شرایط سلامتی، شما را به وزن ایده آل می رساند. پس فرصت را از دست ندهید و با ثبت نام در وب سایت من و رژیم و وارد کردن اطلاعات شخصی تان، همین الان رژیم مناسب خود را دریافت کنید و از نتایج آن لذت ببرید.

سمیرا علی جانی

Recent Posts

Dating site to meet singles & find real love!

The opinions expressed are the author’s alone and have not been provided, approved or otherwise… Read More

% روز قبل

Benefits of Online Dating

Online dating has transformed the way people find love and build relationships. In the digital… Read More

% روز قبل

How Do I Create Zip File on My Phone New Data!

That means that it consists of pixels, the same small dots displayed on your monitor… Read More

% روز قبل

لاغری نوجوانان با رژیم غذایی

هریک از مراحل رشد انسان فرایندی شگفت آور و قابل تحسین است و انسان برای… Read More

% روز قبل

علت چاقی چیست و چطور می‌توان آن را درمان کرد؟

چاقی مشکل جدی است که این روزها گریبان گیر افراد زیادی شده است. این مشکل… Read More

% روز قبل

ناهار رژیم لاغری

تغییر سبک زندگی مردم و همین طور رژیم غذایی افراد، باعث شده هر روز در… Read More

% روز قبل