با کودکان بد غذا چه کنیم

با کودکان بد غذا چه کنیم؟

با کودکان بد غذا چه کنیم؟ | برخی از کودکان به میزان بسیار کمی غذا می خورند یا همه مواد غذایی را نمی خورند و به ان ها ایراد می گیرند. در مورد میزان غذای مصرفی کودکتان باید اجازه بدهید که خودش تصمیم بگیرد که تا چه حد غذا بخورد، چرا که او بهتر از شما می داند که حجم معده اش چقدر است و چه زمانی سیر شده است. در صورتی هم که برخی غذاها را نمی خورد باید درک کنید که او یک انسان با ذائقه ای منحصر به فرد است که ممکن است از خوردن بعضی غذاها احساس خوبی نداشته باشد. ولی نکته مهمی که وجود دارد این است که پدر و مادرها نگران سلامتی کودک خود هستند و می خواهند که او با برخورداری از ویتامین هایی که با خوردن به بدنش می رساند، رشد خوب و سالمی داشته باشد.

شما نباید ابدا کودکتان را به خوردن مجبور کنید و تنها باید تلاش کنید که با راهکارهایی اصولی او را به خوردن انواع مواد خوراکی ترغیب کنید. شما باید اشتهای کودک خود را در یک بازه زمانی یک هفته ای بسنجید، نه اینکه به محض نخوردن یک وعده غذایی و یا کامل نخوردن آن کودکتان را بد غذا بدانید. همچنین باید محیط غذایی مثبتی را پدید بیاورید و غذاهای جدیدی را برای کودک خود در نظر بگیرید تا او با تجربه غذاهای جدید علاقه و میل بیشتری به خوردن پیدا کند. در این مقاله از وبسایت من و رژیم به شما راه حل هایی را می گوییم تا بدانید که چگونه باید با کودک بد غذای خود رفتار کنید. بنابراین تا انتهای این مطلب همراه ما باشید…

کودکان بد غذا

دلایل بد غذایی کودکان چیست؟

    • اشتهای کودکان به دلیل رشد و تغییر در فعالیت هایشان دائما تغییر می کند.
    • کودکان همچون زمان نوزادی شان به سرعت رشد نمی کنند، از این رو به مواد غذایی کمتری نسبت به قبل نیاز دارند.
    • کودکان شکم کوچک و گنجایش کمی برای مصرف مواد غذایی دارند.
    • کودکان نسبت به دنیای اطرافشان کنجکاو و علاقه مند هستند، به همین خاطر حواسشان را متوجه غذا خوردن نمی کنند و دوست دارند سرگرم محیط باشند.
    • کودکان می خواهند به والدین شان نشان بدهند که در تصمیم گیری مستقل هستند بنابراین خودشان می خواهند درباره ذائقه غذایی شان تصمیم بگیرند.

راه حل هایی موثر برای رسیدگی به کودکان بد غذا

اشتهای کودکان بد غذا را تقویت کنید

اگر فرزند شما به طور کامل یا خوب غذا نمی خورد می توانید مقدار غذای کمتری را برای او در نظر بگیرید و هرگز او را مجبور نکنید که تمام محتویات بشقاب خود را بخورد. چرا که کودک در این حالت وعده های غذایی اش را با استرس می خورد و از این بابت خوشحال نخواهد بود. سعی کنید او را برای خوردن غذا و یا نوشیدن آب تحسین و ستایش کنید. بدین ترتیب او برای جلب توجه شما و دریافت تشویق هایتان با اشتها غذا می خورد. می توانید میان وعده های سالم و مغذی را همچون میوه و سبزیجات تازه برای کودک خود در نظر بگیرید. اگر گاهی کودک شما غذا نمی خورد، زود نگران نشوید، چرا که شاید او در آن زمان گرسنه نیست ولی بعدا تمایل به خوردن داشته باشد. در هر صورت کودک شما گرسنه نمی ماند و اگر احساس گرسنگی داشته باشد خودش برای خوردن پیش قدم می شود.

غذاهای جدید را وارد برنامه غذایی خود بکنید

گاهی والدین تصور می کنند که کودک آن ها بدخلق و لجباز است و تنها یک یا دو غذای خاص را برای خوردن قبول می کند. اما فراموش نکنید که شما می توانید با خلاقیت به خرج دادن، غذاهای جدیدی را چه به لحاظ طعم و مزه و چه به لحاظ شکل ظاهری برای کودک خود تهیه کنید و از او بخواهید که آن ها را امتحان کند. کودک شما حتما از دیدن غذاهای جدید هیجان زده می شود و اشتیاق بیشتری به خوردن از خودش نشان می دهد.

کودکان بد غذا

یک محیط غذایی مثبت را برای کودکان بد غذا به وجود بیاورید

سعی کنید که یک محیط آرام و ایده آل را برای غذا خوردن خود و فرزندتان به وجود بیاورید و آن را با شادی و بازی همراه کنید. اگر کودک شما خسته و پریشان است، زمان بهتری را برای دعوت او به غذا خوردن انتخاب کنید. زمانی در حدود 20 دقیقه برای صرف غذا در نظر بگیرید و اگر کودک بد غذای شما از خوردن غذا در آن بازه زمانی امتناع کرد غذا را دور کنید و به جای آن از میان وعده ها کمک بگیرید. هرگز کودک خود را بابت بدغذایی تنبیه نکنید ، چرا که این موضوع می تواند مزه غذاهای جدید را در نظر کودکتان به یک تجربه منفی تبدیل نماید. همچنین سعی کنید که او را در آشپزی و یا تهیه مواد غذایی درگیر کنید. به این ترتیب او لذت بیشتری از خوردن خواهد داشت.

از رفتارهای کودک تان در غذا خوردن پیروی کنید

غذا خوردن را برای کودک خود سخت نکنید. اجازه بدهید که کودک شما با غذا بازی کند، آن را لمس کند، لیس بزند و شرایطی را محیا کنید که او با غذا خوردن ارتباط برقرار کند. چارچوب گذاری و سخت گیری در غذا خوردن نه تنها باعث اشتیاق فرزند شما به غذا خوردن نمی شود، بلکه او را دلزده و بی رغبت می کند. اگر فرزند شما غذا را روی لباس یا میز ریخت فورا به سرزنش او نپردازید. او فقط یک کودک است که می خواهد آزادانه غذا بخورد. بحث کردن و دعوا کردن کودک در زمانی که غذایش را می ریزد یا درست نمی خورد، او را بیشتر از غذا خوردن متنفر می کند.سعی کنید غذاهایی درست کنید و یا ابتکاراتی در غذا خوردن به خرج دهید که برای کودکتان وسوسه کننده باشد. اگر مواد خوراکی را دوست ندارد و از خوردن آن اجتناب می کند، آن را با یک شکل و طعم جدید برایش آماده کنید.

از غذا به عنوان پاداش یا مجازات استفاده نکنید

اگر والدین غذا را به عنوان پاداش رفتار خوب در نظر بگیرند و یا از آن به عنوان ابزاری برای تنبیه و مجازات کودکشان استفاده کنند در رفتار تغذیه ای کودکشان اختلالات بسیاری را به وجود می آورند. مثلا ممکن است کودک شما اتاقش را مرتب نکرده باشد و به این خاطر شما او را از خوردن دسر محروم کنید. به این ترتیب او این تصور را دارد که شما غذا را وسیله ای برای آزار و تنبیه او قرار داده اید. اگر هم به کودک خود بگویید که در قبال انجام یک کار خوب مجاز به خوردن خوراکی هایی که دوست دارد، هر جند مضر باشد، مانند چیپس و پفک و … سخت در اشتباه هستید چرا که او تغذیه را با هدف اشتباهی دنبال کرده و احساس می کند هر گاه رفتاری مطابق با میل شما انجام بدهد می تواند خوراکی هایی را بخورد که برایش مفید نیستند. گاهی تشویق به خوردن در قبال پاداش باعث می شود کودکتان علی رقم اینکه سیر است، به زور غذا بخورد و دچار چاقی یا عادات بد تغذیه ای شود.

در مورد غذا و سلامتی با کودکان بد غذا صحبت کنید

شما به عنوان والدین کودکتان نقش مهمی در آموزش او دارید. او بسیاری از دانسته هایش را از شما یاد می گیرد و اگر شما با او درباره سلامتی و تغذیه سالم، ویتامین های موجود در مواد غذایی و … صحبت کنید. به کودک خود بگویید که چه چیزی برای رشد او خوب است و چه مواد خوراکی منجر به سلامتی اش می شود.

کودکان بد غذا

من و رژیم راه حل شما در برابر کودک بد غذایتان است

وبسایت من و رژیم یک محیط عالی برای دریافت انواع رژیم های تغذیه ای است. شما می توانید انواع رژِیم چاقی، رژیم لاغری، رژیم غذایی سالم و … را متناسب با شرایط بدنی خودتان به شکل هوشمند دریافت نمایید. من و رژیم می تواند رژیم های غذایی متنوع و جذابی را در اختیارتان بگذارد که به واسطه آن ها بتوانید کودکان بد غذای خود را به اشتها بیاورید و آنان را به خوردن علاقه مند کنید. تو.جه داشته باشید که تمامی رژیم های موجود در وبسایت من و رژیم زیر نظر برترین متخصصان تغذیه و پزشکان مطرح اروپا و آمریکا می باشد. بنابراین همین حالا با اطمینان رژیم خودتان را دریافت کنید و سالم زندگی کنید.

در اثر اجبار به خوردن در کودکان چه تاثیراتی پدید می آیند؟

    • علاقه کودکان به غذا کمتر می شود

اگر کودک شما برای غذا خوردن تحت فشار قرار بگیرد، به واسطه این تجربه منفی، کم کم علاقه اش را به غذا از دست می دهد. کودکان خیلی زود بین غذاها و تجربیاتشان از آن ها ارتباط ایجاد می کنند. اگر كودک شما بیش از ظرفیت و میل باطنی اش مجبور به خوردن شود، دچار احساسات منفی و بی میلی می شود.

    • با وجود گرسنگی از خوردن امتناع می کند

به عنوان مثال شما کودکی دارید که می خواهد برای اولین بار کلم را امتحان کند. ممکن است کودک شما مانند هزاران انسان دیگر از خوردن کلم لذت نبرد، بوی آن را ناخوشایند بداند و یا طعم آن به ذائقه اش خوش نیاید. اگر شما در این شرایط سعی کنید به زور کلم را در دهان کودکتان بگذارید و یا او را به خوردن وادار کنید، او در اولین تجربه خوردن کلم دچار یک حس منفی شدید می شود و حاضر نیست دیگر چنین حالتی را تجربه کند. او از خوردن غذا بیزار می شود، حتی در زمان گرسنگی نیز از خوردن امتناع خواهد کرد. اگر می خواهید به واسطه خواص کلم آن را در برنامه غذایی کودکتان قرار دهید به هیچ عنوان نباید به اجبار آن را به کودکتان بدهید. مثلا به او نگویید که یک دختر خوب دختری است که کلم هایش را می خورد، یا نگویید که با نخوردن کلم خنگ می مانی، تا کلم ها را نخوری نمی توانی بازی کنی و یا الفاظ دیگری از این قبیل. به این ترتیب احساس تنفر کودکتان از آن ماده غذایی بیشتر می شود. شما با تغییر در شکل و مزه و بوی کلم می توانید بدون اینکه کودکتان متوجه شود به او کلم بدهید، بدون هیچ زور و اجباری!

    • پرخوری و اضافه وزن

فشار آوردن به کودک برای غذا خوردن، باعث می شود که کودک شما نتواند اشتهای خودش را کنترل کند. او حد و حدود خوردن و گنجایش معده اش را از دست می دهد و برای راضی کردن شما بیشتر و بیشتر می خورد. شما باید به کودکتان فرصت بدهید تا بیاموزد که سیگنال های گرسنگی و سیری بدن خود را درک کرده و بشناسند. به این صورت که اگر احساس گرسنگی دارد غذا بخورد و زمانی که احساس سیری کرد از خوردن دست بکشد. متاسفانه شما با اجبار کردن کودکان بد غذا به خوردن بی رویه، باعث می شوید که آن ها با این علائم مهم بدنشان آشنا نشوند. آن ها ممکن است زیاد فعالیت نکرده باشند و گرسنه نباشند، در این حالت اگر مجبور به خوردن شوند، گنجایش معده شان افزایش می یابد، دل درد می گیرند و کالری زیادی را به اجبار وارد بدن خود می کنند و چیزی که نسیبشان می شود یک هیکل بد فرم و یک چاقی همراه با عوارض بسیار است.

سمیرا علی جانی

Recent Posts

Dating site to meet singles & find real love!

The opinions expressed are the author’s alone and have not been provided, approved or otherwise… Read More

% روز قبل

Benefits of Online Dating

Online dating has transformed the way people find love and build relationships. In the digital… Read More

% روز قبل

How Do I Create Zip File on My Phone New Data!

That means that it consists of pixels, the same small dots displayed on your monitor… Read More

% روز قبل

لاغری نوجوانان با رژیم غذایی

هریک از مراحل رشد انسان فرایندی شگفت آور و قابل تحسین است و انسان برای… Read More

% روز قبل

علت چاقی چیست و چطور می‌توان آن را درمان کرد؟

چاقی مشکل جدی است که این روزها گریبان گیر افراد زیادی شده است. این مشکل… Read More

% روز قبل

ناهار رژیم لاغری

تغییر سبک زندگی مردم و همین طور رژیم غذایی افراد، باعث شده هر روز در… Read More

% روز قبل