حقایق علمی رژیم غذایی لاغری

حقایق علمی رژیم غذایی لاغری

حقایق علمی رژیم غذایی لاغری | چیزی که اکثر افراد با کمی سرچ در اینترنت می توانند مطالبی در مورد آن کسب کنند. اما آیا این مطالب پایه و اساس علمی دارد و یا صرفا جهت تبلیغات ارائه شده اند؟ یا به طریق دیگر، از دوستان و آشنایان می شنوند که مثلا فلان برنامه غذایی برای لاغر یا چاق شدن موثر بوده است که برخی از آنها هیچ پایه و اساس علمی ندارند. با این حال، یک سری از اطلاعات و مطالب علمی درباره رژیم غذایی لاغری وجود دارد که توسط محققان اثبات شده است و پشتوانه علمی دارند. با ما همراه باشید تا در این مقاله به بررسی این مطالب علمی درباره رژیم لاغری بپردازیم.

  • نوشیدن آب قبل از وعده های غذایی

اغلب ادعا می شود كه نوشیدن آب می تواند به رژیم غذایی کاهش وزن كمك كند. بله، این ادعا صحت دارد. نوشیدن آب می تواند سوخت و ساز بدن را به اندازه 24 تا 30٪ تقویت كند و به شما كمك می كند تا کالری بسوزانید. یک مطالعه نشان داد که نوشیدن نیم لیتر آب حدود نیم ساعت قبل از وعده غذایی به رژیم لاغری کمک می کند.

حقایق علمی رژیم

  • خوردن تخم مرغ برای صبحانه

خوردن تخم مرغ در هر وعده صبحانه در رژیم غذایی کاهش وزن کمک شایانی به شما می کند. تحقیقات نشان داده است که قرار دادن تخم مرغ در وعده غذایی به شما کمک می کند تا شکم سیری داشته باشید و در نتیجه به تنقلات روی نیاورید. علاوه بر این تخم مرغ حاوی مقادیر زیادی پروتئین است که به عضله سازی هم کمک می کند. اگر هم نمی توانید تخم مرغ بخورید، می توانید از منابع غذایی دیگر مانند سویا یا لوبیا استفاده کنید.

  • نوشیدن قهوه و چای سبز

تصور اشتباه بر این است که قهوه اثرات جانبی در رژیم لاغری دارد. ولی در واقع این مسئله اشتباه است. تحقیقات نشان داده است که کافئین می تواند سرعت متابولیسم را 3 تا 11 درصد و میزان چربی سوزی را از 10 تا 29 درصد افزایش دهد. نوشیدن چای سبز هم مانند قهوه، فواید زیادی برای بدن دارد. قهوه با کیفیت پر از آنتی اکسیدان بوده و فواید زیادی برای سلامتی دارد و به کم کردن وزن شما کمک شایانی می کند.

  • کم کردن شکر

شکر اضافه شده یکی از بدترین ترکیبات در رژیم غذایی روزمره است. بیشتر افراد در رژیم غذایی لاغری خود به دلیل عاداتی که دارند بیش از حد شکر مصرف می کنند. مطالعات نشان می دهد که مصرف شکر به شدت با افزایش خطر چاقی و همچنین بیماری هایی از جمله دیابت نوع 2 و بیماری های قلبی ارتباط نزدیک دارد. اگر می خواهید وزن کم کنید ، باید تا جاییکه می توانید، میزان شکر را در وعده غذایی خود کم کنید. سعی کنید هنگام خرید مواد غذایی از فروشگاه ها حتماً برچسب ها را بخوانید ، زیرا حتی مواد غذایی به اصطلاح سالم، پر از مواد قندی و شکری هستند.

  • انجام ورزش های قدرتی

یکی از بدترین عوارض رژیم غذایی لاغری این است که باعث از بین رفتم عضلات و کند شدن متابولیک می شود که اغلب به آن حالت گرسنگی گفته می شود. بهترین راه برای پیشگیری از این کار، انجام حرکات ورزشی قدرتی مانند بلند کردن وزنه است. مطالعات نشان می دهد که بلند کردن وزنه به افزایش سوخت و ساز بدن کمک می کند و مانع از دست دادن توده عضلانی می شود. علاوه بر این، داشتن رژیم غذایی سالم در کنار ورزش، به لاغری بسیار کمک می کند. از این رو، رژیم غذایی باید تخصصی و هدفمند باشد. آیا تا به حال از رژیم غذایی هوشمند چیزی شنیده اید؟ رژیم غذایی هوشمند بر اساس داده هایی که به آن می دهید مانند قد، وزن، سن، انواع رژیم غذایی را بر اساس تیپ و شاخص توده بدنی (BMI) به افراد ارائه می دهد. من و رژیم سایتی است که بر این اساس پایه گذاری شده است و انواع رژیم غذایی متنوع را به افراد ارائه می دهد. در من و رژیم هیچ محدودیت غذایی ندارید. یک ساندویچ خوشمزه ولی با کالری کم. در من رژیم می توانید غذاهای خوشمزه و متنوعی بخورید ولی کنترل شده. پس نگران نخوردن غذاهای خوشمزه نباشید. من و رژیم فقط رژیم های خشک و سخت ارائه نمی دهد.

حقایق علمی رژیم

  • خوردن میوه و سبزی

و اما این نکته که در بسیاری از رژیم های غذایی رعایت می شود، خوردن میوه و سبزی است که حاوی مقادیر زیادی فیبر است و به همین دلیل است که در بسیاری از رژیم های غذایی سالم، پیشنهاد می شود. علاوه بر این به دلیل فیبر زیادی که دارند، در روده بیشتر می مانند و مدت زمان بیشتری فرد احساس سیری می کند. همچنین به دلیل وجود آب زیاد، چگالی انرژی زیادی دارند که باز هم باعث پر شدن معده می شود.

  • خوردن پروتئین

همانطور که قبلا به آن اشاره شد، پروتئین یکی از مهم ترین مواد در رژیم غذایی کاهش وزن است. خوردن رژیم غذایی پر پروتئین، سرعت متابولیسم را روزانه از 80 تا 100 کالری افزایش می دهد. یک مطالعه نشان داد که خوردن پروتئین در وعده های غذایی ، خوردن وسواسی غذاهای اضافی و همچنین خوردن غذای اضافی در آخر شب را کاهش می دهد. خوردن پروتئین یکی از روش های لاغری موثر است.

  • حذف نوشیدنی های قندی

نوشیدنی های قندی مانند نوشابه، آبمیوهای پر از قند و نوشیدنی های فرآوری شده حاوی مقادیر زیادی شکر و قند هستند. به طور کلی شکر بد است ولی شکری که در مایعات و نوشیدنی ها وجود دارد، بسیار بدتر است. مطالعات نشان داده است که کالری های شکر در مایعات یکی از علائم چاقی است. همچنین مطالعه دیگر نشان داده است که نوشیدنی های قندی و شیرین در کودکان، به اندازه 60 درصد خطر چاقی را کودکان افزایش می دهد.

  • آرام جویدن غذا

شاید این موضوع برایتان عجیب باشد ولی آرام جویدن در رژیم لاغری بسیار تأثیرگذار است. برای اینکه مغزتان سرعت خوردن را ثبت کند، زمان می برد. برخی از مطالعات نشان داده است که آرام جویدن غذا به شما کمک می کند تا کالری کمتری بخورید و تولید هورمون های مربوط به لاغری را افزایش می دهد. همچنین آرام جویدن به شما کمک می کند تا کمتر غذا بخورید. در واقع آرام جویدن، یک رابطه روانی است که با سیستم گوارشی بدن مرتبط است. هرچه سعی کنید لقمه های غذای خود را آرام تر بجوید، مغز شما هم به آرام جویدن عادت می کند و سعی می کند بدن را با آن عادت دهد. پس آرام جویدن در انواع رژیم غذایی بسیار موثر است.

  • خوردن کمتر، تحرک بیشتر

چربی که از طریق غذاها وارد بدنمان می شود در واقع همان انرژی ذخیره شده است. برای اینکه چربی بسوزانید، باید تحرک بیشتری داشته باشید و یا اگر تحرک کمی دارید، کمتر بخورید! این یک قانون کاملا ساده است. البته برخی از افراد ممکن است به دلیل دلایل روانشناختی و عوامل بیوشیمی و یا عوامل ارثی، سوخت و ساز زیاد داشته باشند. به همین دلیل، تغییر کلی باید در رفتار و عادات غذایی خود دهید.

سمیرا علی جانی

Published by
سمیرا علی جانی

Recent Posts

Dating site to meet singles & find real love!

The opinions expressed are the author’s alone and have not been provided, approved or otherwise… Read More

% روز قبل

Benefits of Online Dating

Online dating has transformed the way people find love and build relationships. In the digital… Read More

% روز قبل

How Do I Create Zip File on My Phone New Data!

That means that it consists of pixels, the same small dots displayed on your monitor… Read More

% روز قبل

لاغری نوجوانان با رژیم غذایی

هریک از مراحل رشد انسان فرایندی شگفت آور و قابل تحسین است و انسان برای… Read More

% روز قبل

علت چاقی چیست و چطور می‌توان آن را درمان کرد؟

چاقی مشکل جدی است که این روزها گریبان گیر افراد زیادی شده است. این مشکل… Read More

% روز قبل

ناهار رژیم لاغری

تغییر سبک زندگی مردم و همین طور رژیم غذایی افراد، باعث شده هر روز در… Read More

% روز قبل