اهمیت خوب جویدن غذا در رژیم غذایی سالم

اهمیت خوب جویدن غذا در رژیم غذایی سالم

اهمیت خوب جویدن غذا در رژیم غذایی سالم | قطعا در طول زندگی خود پدر یا مادرتان حداقل یک بار توصیه کرده اند که آهسته غذا بخورید و آن را بیشتر بجوید. اما تاکنون به اهمیت آرام غذا خوردن فکر کرده اید؟ یا این که چرا بیشتر جویدن غذا مهم است و در سلامتی تان تاثیر می گذارد؟ حتی بسیاری از محققین در این زمینه بر این باورند که آهسته غذا خوردن باعث سلامتی تان می شود.

اگر بخواهیم جویدن غذا توسط انسان ها را به چیزی شبیه بدانیم، کارخانه‌ های سنگ شکن اولین چیزی است که به فکرمان می رسد. غذا ها همان سنگ‌ های سنگین و بزرگی هستند که با کامیون‌های عظیم از دل معادن به کارخانه‌ ها می ‌آیند و توسط دستگاه ‌هایی با دندانه‌ های عظیم فولادی این لاشه سنگ‌ ها، خورد و ریز می شوند. در پایان هم فلزات یا مواد مهم و ارزشمند معدنی از دل سنگ ها بیرون کشیده می شوند.

رژیم غذایی سالم

این سیستم دقیقا در بدن انسان هم قابل رویت است آن هم به شکلی عجیب‌ تر و بسیار کامل ‌تر. در این سیستم، ارزشمند ترین منابع حیات از دل غذاها به صورت کاملا خودکار و غیر ارادی برداشت می شود. در این میان بخش کوچک، اما بسیار مهم از روند گوارش به ما سپرده شده است که آن هم معجزه جویدن است. ما باید بدانیم چرا جویدن معجزه است و در فرایند گوارش، چه نقشی دارد.

آیا از اهمیت خوب جویدن غذا چیزی می دانید؟

جویدن غذا برای هر فرد عامل مهم و اساسی در هضم غذا و جذب آن به حساب می آید اما متاسفانه ما و بسیاری دیگر، نسبت به آن بی ‌توجه هستیم و عادت کرده‌ ایم، غذا را تند و نجویده قورت بدهیم. این اولین عامل اختلالات متعدد گوارشی از جمله نفخ، گاز شکم، سرگیجه، اسهال، ورم و زخم معده است. در واقع هضم و جذب ناقص غذا در لوله گوارش، این مشکلات را به وجود می آورد.

ما حاضریم ساعت‌ ها برای تهیه غذا وقت صرف کنیم. گاهی اتفاق افتاده است که برای پذیرایی از میهمانان مان روزها و هفته‌ ها برای تهیه و تدارک مواد اولیه غذا و پختن آن وقت گذاشته ایم تا فقط یک وعده غذایی آماده شود، اما خوردن آن بیش از یک ربع ساعت طول نیز نمی‌ کشد. به راحتی دست از غذا خوردن می ‌کشیم، بدون این که از این همه زحمت و صرف وقت لذتی برده باشیم‌.

در کنار تمام این اتفاقات، بلعیدن سریع غذا و نجویدن آن عادتی بدتر است. برخی از افراد عادت کرده ‌اند که غذا را ببلعند و این عادت ناهنجار را به‌ صورت مستمر در وعده‌ های غذایی خود به کار می ‌برند و اهمیت چندانی هم برای این روش ناصحیح غذا خوردن که نتیجه ای جز خسته کردن ارگان‌ های بدن و ایجاد سوء هاضمه ندارد، قائل نیستند. غافل از این که باید غذا را به آهستگی و خوب بجویم و با بزاق دهان آغشته کنیم تا در دهان مان کاملاً مخلوط و نرم شود؛ در حدی که به ‌صورت مایعی در دهان در آید و این روش را به تدریج تمرین کنیم و جزء عادت خود قرار دهیم‌.

نکته بسیار جالب این است که بسیاری از افراد با اهمیت و مزایای درست جویدن غذا آشنا هستند اما باز هم به این امر مهم توجه چندانی نمی ‌کنند. جویدن اولین مرحله در روند هضم غذا به حساب می ‌آید. در حقیقت برخلاف تصور برخی افراد، روند هضم در معده آغاز نمی‌ شود بلکه به محض ورود مواد غذایی به دهان این روند شروع می‌ شود. پس از ورود آنزیم‌ های موجود در بزاق دهان و عمل جویدن، کمک می ‌کند تا غذا به قطعات کوچک تری تقسیم شود.

از مزایای جویدن غذا بیشتر بدانید …

در ابتدای مقاله به طور خلاصه با اهمیت جویدن و آرام غذا خوردن آشنا شدید، حال می خواهیم کمی از دیگر مزایای خوب جویدن برای تان بگوییم:

  • افزایش جذب مواد معدنی و ویتامین ها

هنگامی که غذا به طور کامل با جویدن خرد می شود، روده‌ ها راحت‌ تر می توانند مواد مغذی را به خود جذب کنند. برخی مواد غذایی مانند مغز میوه‌ ها و بعضی از سبزیجات خام به طور کامل در معده خورد و شکسته نمی ‌شوند و نیاز به جویدن کامل دارند. همچنین هنگامی که غذا خوب جویده می ‌شود، سیستم هاضمه پیغام رسیدن غذا را دریافت می ‌کند و این امر سبب می ‌شود، سیستم گوارشی اسید ترشح کند. این اسید، غذا را هضم و به بدن کمک می ‌کند مواد مغذی لازم را جذب کند.

رژیم غذایی سالم

  • حفظ وزن ایده آل

بسیاری از افراد دچار چاقی مفرط هستند، برخی از آن ها با رژیم های غذایی متفاوت درگیر هستند اما نمی دانند که رژیم غذایی به تنهایی کار ساز نیست. عادت های خوب غذا خوردن هم در کاهش وزن نقش اساسی دارند. اولین و مهم ترین عادت، جویدن بیشتر غذاست. با بیشتر جویدن، غذا دیرتر تمام می‌ شود. به طور کلی افرادی که به آهستگی غذا می ‌خورند، کمتر می ‌خورند، چرا که هنگام غذا خوردن، به مغز پیغام سیر شدن ارسال می ‌شود.

درصورتی که غذا را خوب نجوید و در خوردن عجله کنید، اگرچه غذا تمام می‌ شود اما مغز هنوز پیغام سیری دریافت نکرده است، تصور می ‌کند که شما هنوز هم گرسنه هستید. در این موارد، به احتمال زیاد، خوردن ادامه پیدا می ‌کند و به مرور منجر به افزایش وزن و بروز بیماری های مختلف می شود. اگر غذا به آرامی و خوب جویده نشود، به دلیل بزرگ بودن ذرات آن، هضم کامل در معده سخت‌ تر می ‌شود. به دنبال آن نیز با افزایش باکتری در روده‌ ها و در نتیجه بروز علائم مختلف روبرو می شوید.

براساس بررسی ها و تحقیقات جدید دانشمندان و کارشناسان تغذیه، خوب جویدن غذا نه تنها به شما کمک می‌ کند که وزن خود را کاهش دهید بلکه مقدار کالری که در هر وعده غذایی استفاده می ‌کنید را کاهش می‌ دهد. کارشناسان تغذیه در دانشگاه پزشکی «هاربین» در چین با مطالعه روی 16 مرد لاغر و 14 مرد چاق طی دو مجموعه آزمایش جداگانه به نتایج فوق دست یافته ‌اند.

در این آزمایش، داوطلبانی که هر لقمه خود را 40 بار می جوند در مقایسه با گروهی که فقط 15 بار این کار را انجام می‌ دهند، می ‌توانند 12 درصد کمتر غذا بخورند. به نظر می ‌رسد جویدن غذا به مدت طولانی‌ تر، در حقیقت فرصت رسیدن سیگنال ‌های سیری به مغز را افزایش می ‌دهد. این سیگنال ‌ها به مغز می‌ روند تا به آن پیغام دهند که معده پر شده است. همچنین خوب جویدن غذا میزان ترشح هورمون گرسنگی موسوم به هورمون «گرلین» را کاهش می ‌دهد و به این ترتیب احساس سیری در انسان بیشتر می ‌شود.

  • ترکیب کامل ماده غذایی با بزاق دهان

ترکیب بزاق دهان با مواد غذایی به چند علت اهمیت دارد؛ آنزیم‌ های موجود در بزاق دهان به خرد شدن غذا کمک می ‌کند. این آنزیم ‌ها در تجزیه شدن چربی نیز نقش موثری دارد. مواد غذایی با آرام جویده شدن، زمان بیشتری در معرض بزاق دهان و آنزیم‌ های مربوط به آن قرار گرفته و خرد می شوند. این خرد شدن اهمیت بسیاری دارد، برای مثال اگر چربی ‌ها خرد نشود مشکل گوارشی ایجاد می شود. با ترکیب کامل مواد غذایی با بزاق دهان، غذا به راحتی از مری پایین می‌ رود.

  • حفظ سلامت دندان‌ ها

روند آرام جویدن مواد غذایی، برای حفظ سلامت دندان‌ ها نیز مفید است. چرا که نوعی ورزش برای استخوان‌ های فک به شمار می آید و به آن استحکام می ‌بخشد. بزاقی که هنگام جویدن غذا در دهان تولید می ‌شود نیز برای از بین بردن باکتری ‌های دهان لازم است. هرچه باکتری کمتری در دهان باشد، تراکم جرم و احتمال پوسیدگی دندان ها نیز کاهش می یابد.

  • صرف کمتر انرژی برای هضم غذا

بدن برای هضم غذا، انرژی زیادی مصرف می ‌کند. اگر غذا درست جویده نشود، سیستم هاضمه به اجبار، انرژی بیشتری صرف می کند و برای شکسته شدن غذا سخت ‌تر کار کند. اما غذایی که به خوبی جویده شده است، در سیستم هاضمه به راحتی حرکت می ‌کند.

  • تحریک عملکرد هضم

فرایند جویدن موجب افزایش ترشح بزاق شده که مواد غذایی را در آنزیم هایی با نام آمیلاز ((Amylase و لیپاز (Lipase) غوطه ور می کند. به گفته محققان، این آنزیم ها فرآیند هضم چربی ها و نشاسته های درون دهان را تسریع می کنند.

  • کاهش باکتری اضافه در روده ‌ها

اگر غذا به خوبی جویده نشود، به دلیل بزرگ بودن ذرات آن هضم کامل در معده سخت ‌تر می ‌شود. مواد غذایی هضم نشده باعث افزایش باکتری در روده‌ ها و در نتیجه بروز علائم مختلف می ‌شود، از جمله:

  1. باکتری بیش از حد، باعث به وجود آمدن گاز معده و نفخ می شود.
  2. برخی افراد به علت رشد بیش از حد باکتری دچار اسهال یا یبوست می ‌شوند.
  3. درد معده نیز علائم شایع رشد بیش از حد باکتری در سیستم گوارشی است.

در نهایت اگر قصد تناسب اندام دارید و می خواهید سلامت خود را تضمین کنید با ثبت نام در وب سایت من و رژیم و وارد کردن اطلاعات خود به راحتی می توانید یک رژیم غذایی سالم کاملا معتبر که توسط متخصصین ما تدوین می شود را دریافت کنید و با رعایت نکاتی که در این مقاله برای شما عنوان کردیم، از مزایای آن چه برای چاقی و چه برای لاغری بهره مند شوید.

سمیرا علی جانی

Recent Posts

Dating site to meet singles & find real love!

The opinions expressed are the author’s alone and have not been provided, approved or otherwise… Read More

% روز قبل

Benefits of Online Dating

Online dating has transformed the way people find love and build relationships. In the digital… Read More

% روز قبل

How Do I Create Zip File on My Phone New Data!

That means that it consists of pixels, the same small dots displayed on your monitor… Read More

% روز قبل

لاغری نوجوانان با رژیم غذایی

هریک از مراحل رشد انسان فرایندی شگفت آور و قابل تحسین است و انسان برای… Read More

% روز قبل

علت چاقی چیست و چطور می‌توان آن را درمان کرد؟

چاقی مشکل جدی است که این روزها گریبان گیر افراد زیادی شده است. این مشکل… Read More

% روز قبل

ناهار رژیم لاغری

تغییر سبک زندگی مردم و همین طور رژیم غذایی افراد، باعث شده هر روز در… Read More

% روز قبل