رژیم غذایی پالئو چیست

رژیم غذایی پالئو چیست؟

رژیم غذایی پالئو چیست؟ | آیا تا به حال چیزی درباره رژیم غذایی پالئو چیزی شنیده اید؟ اسم آن کمی عجیب است، نه؟ امروزه به دلیل پیشرفت علم، رژیم های غذایی مختلفی رایج شده است که یکی از آنها رژیم غذایی پالئو است. اما دقیقا چه نوع رژیم غذایی است؟ همانطور که از اسم ان برمی آید، این رژیم غذایی از کلمه پالئولیتیک گرفته شده است که به معنای دوران پارینه سنگی است. در آن دوران، انسانها در ابتدایی ترین حالت بودند و از کلیه مواد غذایی در طبیعت استفاده می کردند. از این رو رژیم غذای پالئو رژیمی است که تمامی مواد در هرم غذایی را در بر می گیرد و انسان در آن فعالیت جسمانی دارد به مانند انسان های اولیه که برای یافتن غذای خود فعالیت بدنی زیادی داشتند. این نوع رژیم، رژیمی است که سبک زندگی انسان را بسیار تغییر می دهد و انسان را از بیماری های مختلف مانند دیابت، چاقی و بیماری های قلبی و عروقی دور می کند. در واقع مطالعات نشان داده است که این نوع رژیم غذایی می تواند منجر به کاهش وزن قابل ملاحظه و در نتیجه لاغری سریع شود. در این مقاله می خواهیم درباره این نوع رژیم غذایی، توضیحاتی بیشتری به شما ارائه دهیم.

رژیم غذایی پالئو

برنامه غذایی پالئو

اگر بخواهیم دقیق صحبت کنیم، هیچ نوع روش خاصی در این رژیم وجود ندارد و نمی توان برای همه افراد یک رژیم غذایی سالم پالئو تجویز کرد، زیرا این رژیم آنقدر متنوع و انعطاف پذیر است که برای انواع طبع ها و سلیقه های غذایی مناسب است. عموما برنامه غذایی پالئو شامل ماهی، گوشت، سبزیجات ، آجیل و غلات، حبوبات است. این رژیم اسامی دیگری مانند رژیم غذایی پارینه سنگی و رژیم غذایی عصر سنگ دارد. برخی از افراد در رژیم غذایی پالئو خود، غذاهای کم چربی که در گوشت ها مانند ماهی وجود دارد، می خورند و برخی چربی بدن خود را از مواد گیاهی دریافت می کنند. این برنامه غذایی، نوعی رژیم غذایی سالم است که بر اساس سالها تحقیقات علمی انجام شده پایه گذاری شده است. انواع رژیم غذایی وجود دارند که فقط روی خوردن تمرکز دارند، ولی این نوع رژیم غذایی سبک زندگی انسان را هم تغییر می دهد و به نوعی روشی طبیعی زندگی است.

طی سالهای اخیر، انواع رژیم غذایی پالئو بسیار متنوع شده است و به صورت های مختلف ارائه می شوند. برخی از آنها از غذاهای مدرن استفاده می کنند که رژیم غذایی سالم هستند. یکی از مواد غذایی که در این رژیم استفاده می شود حبوبات بدون گلوتن مانند برنج است. می توانید از برنامه غذایی اصلاح شده با ترکیبی از غذاهای سالم استفاده کنید و از خوردن لذت ببرید و یک رژیم غذایی کاهش وزن داشته باشید.

چه غذاهایی نباید در این رژیم غذایی خورد؟

  • جو دوسر
  • نمک
  • مواد غذایی فرآوری شده
  • شکر تصفیه شده
  • محصولات لبنی

فواید رژیم غذایی پالئو چیست؟

رژیم غذایی پالئو فواید بسیاری دارد. رژیم غذایی پالئو انرژی بدن را افزایش می دهد و باعث کاهش تورم می شود که منشأ بیشتر بیماری های مزمن مانند اختلالات خود ایمنی، سرطان و بیماری های قلبی و عروقی است. همچنین این رژیم غذایی جاوی مقادیر زیادی پروتئین و سدیم پایین است. علاوه بر این، رژیم غذایی فواید بسیاری است که در بخش های زیر می خواهیم به بررسی آنها بپردازیم.

رژیم غذایی پالئو

  • کاهش وزن

مطالعات نشان داده است که رژیم غذایی پالئو به عنوان یک رژیم غذایی کاهش وزن در کوتاه مدت کمک می کند ولی کاهش وزن به دلیل محدودیت کالری یا مصرف کردن کالری کم است. علاوه بر این، رژیم غذایی پالئو باعث می شود تا فرد غذاهای غنی از مواد مغذی را بخورد و از خوردن غذاهای فرآوری شده پرهیز کند که اغلب کالری بالایی دارند و باعث افزایش وزن می شوند. همچنین این رژیم غذایی حاوی مقادیر زیادی از پروتئین است که می تواند باعث کاهش سطح گرلین یا همان “هورمون گرسنگی” شود که باعث احساس سیری طولانی می شود. مطالعات متعددی در سالهای اخیر نشان داده است که رژیم غذایی پالئو ممکن است به عنوان یک رژیم غذایی کاهش وزن بسیار موثر واقع شود.

  • کاهش مقاومت به انسولین

مقاومت به انسولین یک عامل خطرناک برای دیابت است. بهبود حساسیت به انسولین، احتمال ابتلا به دیابت را کاهش می دهد و می تواند به کسانی که مبتلا به دیابت هستند ، کمک کند. یک مطالعه روی نه داوطلب که تحرک جسمانی نداشتند نشان داد که رژیم غذایی پالئو حساسیت به انسولین را بهبود می بخشد. تحقیقات بیشتری در مورد رژیم غذایی پالئو مورد نیاز است ، اما شواهد تا به امروز حاکی از آن است که گرفتن رژیم پالئو حساسیت به انسولین را بهبود می بخشد.

  • کاهش فشار خون

فشار خون بالا عامل خطرناکی برای بیماری های قلبی و عروقی است. اگرچه تحقیقات علمی نشان می دهد که رژیم پالئو ممکن است فشار خون را کاهش دهد که باعث سلامت قلب و عروق می شود.

  • کاهش التهاب

التهاب بیش از حد در بدن می تواند خطر بروز مشکلات سلامتی ، از جمله دیابت نوع 2 را افزایش دهد ، اما خوردن غذاهای کم کربوهیدرات به ویژه اسیدهای چرب امگا 3 – می تواند بدن در برابر التهابات محافظت کند. تحقیقات زیادی در مورد رژیم غذایی پاتلئو در مورد التهاب صورت نگرفته است ، اما گزارشی از انجمن فیزیولوژیک آمریکای ارائه شده است که تغییر رژیم غذایی با کالری بالا به رژیم غذایی پالئو منجر به تغییر در نشانگرهای زیستی التهاب یا biomarker ها شده است. نشانگر زیستی یک مولکول زیست شناختی است که در خون و دیگر مایعات بدن یافت می شود و برای اندازه گیری فرایندهای نرمال بدن استفاده می شوند.

هدف رژیم غذایی پالئو چیست؟

هدف از این رژیم غذایی، بازگشت به رژیم غذایی انسانهای اولیه است. استدلال پشت این رژیم غذایی این است كه بدن انسان از نظر ژنتیكی با رژیم مدرن كه با شیوه های كشاورزی پدید آمده است – منطبق نیست. کشاورزی مواد غذایی را که افراد می خوردند را تغییر داد و لبنیات ، غلات و حبوبات را به عنوان اصلی ترین عنصر در رژیم غذایی انسان ایجاد کرد. این تغییر نسبتاً سریع در رژیم از توانایی بدن بیشتر است. اعتقاد بر این است که این عدم تطابق یکی از عوامل مؤثر در شیوع چاقی ، دیابت و بیماری های قلبی بوده است.
خُب، حالا که اطلاعاتی از این رژیم جالب و جدید یاد گرفتید، بد نیست که خودتان هم یک رژیم پالئو بگیرید! همانطور که در بالا به آن اشاره شده، رژیم پالئو محدودیت کمتری نسبت به انواع رژیم غذایی دارد. ولی چطور می توان بدون هیچ گونه اطلاع پیش زمینه، به طور سرخود رژیم گرفت؟ تا به حال چیزی از رژیم غذایی هوشمند شنیده بودید؟ رژیم غذایی هوشمند نوعی رژیم غذایی است که بر اساس اطلاعاتی مانند قد، وزن و سن، رژیم مناسب به شما ارائه می دهد. من و رژیم یکی از سایت هایی است که با ارائه رژیم هوشنمد، غذاهای خوشمزه و متنوع را بدون محدودیت، البته با رعایت میزان کالری دریافتی به شما ارائه می دهد. می توانید با من و رژیم، یک رژیم پالئو داشته باشید.

سمیرا علی جانی

Recent Posts

Dating site to meet singles & find real love!

The opinions expressed are the author’s alone and have not been provided, approved or otherwise… Read More

% روز قبل

Benefits of Online Dating

Online dating has transformed the way people find love and build relationships. In the digital… Read More

% روز قبل

How Do I Create Zip File on My Phone New Data!

That means that it consists of pixels, the same small dots displayed on your monitor… Read More

% روز قبل

لاغری نوجوانان با رژیم غذایی

هریک از مراحل رشد انسان فرایندی شگفت آور و قابل تحسین است و انسان برای… Read More

% روز قبل

علت چاقی چیست و چطور می‌توان آن را درمان کرد؟

چاقی مشکل جدی است که این روزها گریبان گیر افراد زیادی شده است. این مشکل… Read More

% روز قبل

ناهار رژیم لاغری

تغییر سبک زندگی مردم و همین طور رژیم غذایی افراد، باعث شده هر روز در… Read More

% روز قبل