چرا کمبود وزن و لاغری زیاد مضر است؟

چرا کمبود وزن و لاغری زیاد مضر است؟

چرا کمبود وزن و لاغری زیاد مضر است؟ | بنا به نقل از یکی از فیلسوفان مشهور “هیچ وقت نمی توانی خیلی پولدار یا خیلی لاغر باشی” . دقیقا همین طور است. در واقع لاغر بودن بیش از حد می‌تواند به شکل خیلی جدی خطرناک باشد. بر اساس تحقیقات محققان، ژنی وجود دارد که در مردان لاغر باعث بروز بیماری دیابت می شود. این تازه یکی از لیست مشکلات بلند بالایی است که در اثر کمبود وزن و لاغری بیش از حد به وجود می آید. موارد دیگری از جمله بروز بیماریهای ریه، ناباروری در مردان، افزایش سقط جنین و حتی افزایش خطرات جانی و مرگ حین بروز تصادف نیز دیده می شود.

کمبود وزن چگونه تعریف می شود؟

BMI یا نماد توره بدنی که پایین‌تر از 5/18 باشد را وضعیت کمبود وزن میدانیم. بر اساس تحقیقات اخیر مشخص شده است که ژنی به نام IRS1 وجود دارد که بسیاری از افراد را در وضعیت لاغری و یا گاها لاغری بیش از حد نگه می‌دارد که با ابتلا به بیماری های ریوی قلبی همچنین دیابت همراه است. استاد دانشگاه کمبریج، دکتر راث لاوس،که خود عضو اصلی تحقیقات بوده، می گوید:” اگر چه این ژن افراد را به ظاهر لاغر نگه میدارد اما چربی را در مکان‌های بسیار خطرناکی مانند اطراف کبد یا قلب ذخیره میکند.”

ژن های لاغری تازه شناخته شده و تحقیقات بر روی آن ها هنوز ادامه دارد. محققان بر اساس تحقیقات اخیری که انجام داده اند آماری ارائه دادند که در مورد مردم کشور آمریکاست، طی این تحقیقات مشخص شده است که سالانه ۳۴ هزار مرگ بر اثر لاغری و کمبود وزن بیش از حد اتفاق می افتد. البته می توان این آمار را با سالانه ۱۱۲ هزار مرگ بر اثر چاقی و افزایش وزن مقایسه کرد. از بابت تفاوتی که بین این دو وجود دارد متوجه می شویم که که با وجود تعداد کم افرادی که جثه ی لاغری دارند اما میزان مرگ و میر در آنها بسیار زیاد است.

کمبود وزن و لاغری زیاد

متاسفانه اکثر کسانی که کمبود وزن داشته و لاغری بیش از حد را تجربه می کنند متوجه این مسئله نیستند که اکثر مشکلات مربوط به سلامتی شان مشخصا با لاغری بیش از حدشان ارتباط دارد. تیتر اکثر خبرها نشان از خطرات چاقی دارد. ما نیز فکر میکنیم کسانی که لاغر بوده و یا بیش از حد لغر هستند بسیار خوش شانس هستند که البته اینطور نیست. یکی از علل مشکلات لاغری بیش از حد می تواند مربوط به هورمون ها باشد. افراد لاغر معمولا کمبود استروژن دارند و این هورمونی است که برای سلامت زنان و مردان مهم است. علت لاغری بیش از حد در افراد هر چه که باشد مشکلاتی را برای سلامتی آنها به وجود میاورد که گاها غیر قابل جبران است.

در ادامه با سایت من برای رژیم همراه باشید تا مشکلاتی را که بر اثر لاغری بیش از حد و کمبود وزن به آن دچار می شویم را بیان کنیم .

شکستگی استخوان ها

با توجه به تحقیقاتی که پیشتر بر روی بیش از چهار هزار زن انجام گرفته مشخص شده که خطر شکستن استخوان ها و لگن در زن هایی که همیشه لاغر بوده اند بیشتر است. شکستگی لگن یکی از شایع ترین مشکلات در دوران میانسالی و پیری است که معمولاً در دوران پیری با مرگ و خطرات احتمالی همراه می شود. فرد هرچقدر لاغر تر باشد، تراکم استخوان ها در بدنش نیز کمتر بوده و چربی کمتری دارد. معمولا چربی ها برای سالم نگه داشتن استخوان ها و همچنین سوخت رسانی به بدن بسیار موثر هستند و همچنین باعث ساخت استروژن کافی در بدن می شوند. کمبود هورمون استروژن در بدن، باعث شکنندگی استخوان ها و ضعیف بودن آنها می شود، استخوانها تنها برای اینکه قوی بمانند بایستی وزن زیادی را تحمل کنند که البته این اتفاق برای لاغر ها نمی افتد. ورزش کردن هم نیازمند تحمل وزن بسیاری است. اگرچه افراد چاق به علت سنگینی وزن شان استخوان های قوی تر و مستحکم تری دارند اما آنها هم به علت سنگین وزنی اشان، تمامی مفاصل مچ و زانوی آنها آسیب می بیند.

یکی از راههای جلوگیری از شکستگی لگن و استخوان در خانم های میانسال این است که مقدار بسیار کمی وزن اضافه کنند. بر اساس تحقیقات انجام شده مشخص شده است که اضافه کردن حتی ۵ کیلو بین سنین ۴۰ تا ۶۵ سالگی می تواند باعث افزایش تراکم استخوان های شده و خطر شکستگی را کاهش دهد. در تحقیقات دیگر مشخص شده اضافه کردن وزن در سن بیست و پنج سالگی به بعد به طور طبیعی تا حد زیادی از شکستگی استخوان ها و لگن جلوگیری می کند.

پورتر متخصص تغذیه بر این باور است که اضافه کردن وزن برای افرادی که به لاغری بیش از حد دچار بوده و کمبود وزن دارند کار زیاد دشواری نیست. به راحتی با خوردن میان وعده ها و وعده های اصلی، نوشیدن شیر قبل از خواب، اضافه کردن نان تست یا غلات صبحانه، می شود اضافه وزن مورد نظر را پیدا کرد.


 

 


بیماری های قلبی
بیماریهای قلبی و آرتروز در افرادی که کمبود وزن دارند حدوداً سه برابر بیشتر از افرادی است که وزن طبیعی دارند. تمامی متخصصان تغذیه بر این باور هستند که لاغرها مشکلات مربوط به آرتروز شدید را در نقاط دیگری از بدن خود تجربه می کنند و این می تواند تاثیر بسیارمنفی بر کارکرد قلب داشته باشد. در واقع التهاب مزمن در بدن باعث ایجاد تصلب شرایین شده و دیواره ی تمامی رگ های قلب را سخت و محکم می کند که نهایتا منجر به فشار خون در حالت شدید آن سکته مغزی می شود. فرآیندی که به خاطر آن چربی در پوشش داخلی عروق رسوب میکند.

سقط جنین

اکثر خانم های لاغر که قبل از بارداری وزن پایینی دارند ۷۲ درصد بیشتر از افراد با وزن طبیعی در معرض خطر سقط جنین در سه ماهه اول قرار دارند. سقط جنین در این دسته از خانم ها به علت کمبود استروژن است. هورمون استروژن که توسط سلول‌های چربی بدن تولید می‌شود به بارداری و باروری سالم بسیار کمک می‌کند. خانم های بسیار لاغر از ویار شدید، تهوع زیاد و مزمن در طول بارداری رنج می برند. اگرچه در بسیاری از خانم های باردار تهوع صبحگاهی بسیار رایج است اما در افراد لاغر،این حس تبدیل به تهوع و استفراغ شدید می شود، به طوری که گاها مجبور به تحمل سرم و بستری می شوند. در واقع تهوع و استفراغ بیش از حد در خانم های لاغر باردار آنها را دچار کم آبی شدید و سوء تغذیه کرده و ممکن است وضعیت مادر و جنین را در خطر جدی قرار دهد، در واقع در این قسمت نیاز به مراقبت های ویژه پزشکی است. بر اساس تحقیقات اخیر مشخص شده است که خانم هایی که قبل از بارداری بیش از حد لاغر بوده و کمبود وزن دارند ۴۵ درصد بیش از دیگر افرادی که وزن طبیعی دارند نیاز به بستری شدن در بیمارستان پیدا می کنند.

کمبود وزن و لاغری زیاد

افسردگی در افراد لاغر

بر اساس تحقیقاتی که بر بیش از ۴۰ دسته افراد لاغر انجام شده، مشخص شده است که افراد لاغر بیشتر تصمیم به خودکشی می‌گیرند. اولین تحقیق در این مورد در سال ۱۹۹۷ انجام شد که تحقیقات تکمیلی آن نیز متعاقبا اعلام شد. در این تحقیقات مشخص شده که مردان و زنان لاغر در مقایسه با افرادی دارای وزن ۱۲ درصد بیشتر در معرض خطر تصمیم به خودکشی هستند و این در حالی است که افرادی با اضافه وزن حدود ۱۲ درصد کمتر از افراد لاغر تصمیم به خودکشی می گیرند.

مسئول تحقیقات انجام شده بر این باور است که احساس ضعف دائمی و خستگی می تواند تاثیر مخربی بر روحیه ی فرد گذاشته و آن را کم کم در معرض خطر ابتلا به افسردگی قرار دهد. یکی دیگر از دلایل ابتلا به افسردگی های مزمن این است که در افراد لاغر به اندازه کافی هورمون سروتونین ساخته نمی شود. این حالت باعث احساس شعف و شادی در مغز شده و تمامی کارکردهای بدن را تحت تاثیر قرار می دهد که متاسفانه در افراد لاغر به اندازه کافی تولید نمی شود. در تحقیقاتی که انجام شد مشخص شده که افراد لاغر نسبت به افراد چاق بیشتر دست به خودکشی زدند و متخصصان بر این باورند که این به این علت است که راه های خودکشی برای افرادی که لاغر هستند نسبت به چاق تر ها هموارتر است. همچنین خودکشی با داروها برای افرادی که لاغر تر هستند بسیار خطرناک تر و کشنده تر از افرادی است که وزن طبیعی داشته و یا دچار اضافه وزن هستند.

کمبود وزن و لاغری زیاد

بیماری های ریوی

بر اساس تحقیقات انجام شده در ۲۵ سال گذشته خانم های لاغر مسن بیشتر در خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن ریوی مانند ذات ریه آسم و برونشیت قرار دارند. محققان بر این باورند که علت این مشکل ترکیبی از حالت بدنی افراد لاغر است. خانمی که به صورت کاملاً ارثی و ژنتیک، کمبود تولید استروژن داشته باشد، ممکن است دچار بیماریهای خود ایمنی شده و با سیستم ایمنی نیز مشکل پیدا کند. قبل از همه ی اینها ممکن است که دچار کمبود آدیپوکین ها باشد که سلول های ترشح شده در بافت چربی هستند. وجود این مواد در بدن بسیار مهم و ضروری بوده و کارهای مهمی برای سیستم ایمنی انجام می دهند. مضاف بر این مشکلات خانمهای لاغر با هورمون های رشد نیز مشکل دارند این هورمون ها برای نگهداری از بافت های ریه بسیار مفید هستند.

سخن آخر

حال که با چندین مورد از مشکلات افرادی که بیش از حد لاغر بوده و کمبود وزن دارند، آشنا شدیم بهتر است که هر چه زودتر فکری برای سلامتی خود کرده و اگر بیش از حد لاغر و یا چاق هستیم، برای آن چاره ای بیندیشیم. همانطور که لاغری بیش از حد مشکلات بسیار زیادی در بدن به وجود می آورد چاقی و اضافه وزن نیز می تواند منجر به مشکلات بسیار زیادی برای بدن شود که در هر دو صورت لاغری بیش از حد و کمبود وزن و همچنین چاقی بیش از حد و افزایش وزن برای بدن بسیار مضراست.

اگر می‌خواهید که در وضعیت سلامت بدنی به سر برد و تناسب اندام و سلامت بدن را تجربه کنید با روش های لاغری و یا پیگیری رژیم لاغری همچنین روش های چاقی و پیگیری رژیم چاقی در سایت من و رژیم همراه بوده و هرچه سریع تر به وزن دلخواه خود برسید تا هم تناسب اندام را تجربه کرده و هم از سلامت روحی و بدنی بهره مند شوید.

سمیرا علی جانی

Recent Posts

Dating site to meet singles & find real love!

The opinions expressed are the author’s alone and have not been provided, approved or otherwise… Read More

% روز قبل

Benefits of Online Dating

Online dating has transformed the way people find love and build relationships. In the digital… Read More

% روز قبل

How Do I Create Zip File on My Phone New Data!

That means that it consists of pixels, the same small dots displayed on your monitor… Read More

% روز قبل

لاغری نوجوانان با رژیم غذایی

هریک از مراحل رشد انسان فرایندی شگفت آور و قابل تحسین است و انسان برای… Read More

% روز قبل

علت چاقی چیست و چطور می‌توان آن را درمان کرد؟

چاقی مشکل جدی است که این روزها گریبان گیر افراد زیادی شده است. این مشکل… Read More

% روز قبل

ناهار رژیم لاغری

تغییر سبک زندگی مردم و همین طور رژیم غذایی افراد، باعث شده هر روز در… Read More

% روز قبل