آشنایی با رژیم غذایی بیماران ام اس

آشنایی با رژیم غذایی بیماران ام اس

آشنایی با رژیم غذایی بیماران ام اس | رعایت نکات تغذیه و برنامه غذایی از جمله مهم ترین بخش های زندگی هر فرد به شمار می رود. چرا که هیچ کس از بیماری و گذراندن این دوران سخت خوشش نمی آید و به گونه در جست و جوی سلامتی است. بدین صورت راهکار هایی نظیر ورزش کردن و داشتن رژیم لاغری سریع و موثر را در اولویت برنامه زندگی خود قرار می دهد تا بلکه از بیماری هایی نظیر ام اس رهایی یابد.

اما برخی از انسان ها به دلایل مختلف دچار بیماری ام اس می شوند. درست است که این بیماری هم برای خود فرد و هم برای اطرافیان بسیار سخت و نا خوشآیند می باشد، اما این پایان راه نیست، شخص بیمار قادر خواهد بود با تغییر شیوه زندگی سلامتی را دوباره برای خود به ارمغان آورد.

از این جهت بهتر است رژیم لاغری و همچنین چاقی فرد را با قرار دادن مواد غذایی مناسب در سبد کالا تضمین کنید چرا که در نظر گرفتن رژیم غذایی به عنوان یک عامل قابل تغییر می‌تواند تحت کنترل فرد بیمار و حتی پزشک باشد. از این جهت به منظور بالا رفتن اطلاعات در مورد این بیماری توصیه می شود به یکی از بهترین سایت ها نظیر من و رژیم که به منظور ارائه راه حل های سلامتی طراحی شده است، سری بزنید و از مطالب کابردی و علمی آن لذت ببرید.

آشنایی با رژیم غذایی مبتلایان به ام اس

بیماری ام اس چیست؟

و اما ممکن است با خواندن بخش اول، سوالی پیش بیاید که بیماری ام اس چیست و چه ضرر هایی به بدن وارد می کند. جالب است بدانید که بیماری ام اس زمانی ایجاد می شود که سیستم ایمنی بدن به اشتباه به سیستم عصبی مرکزی خود حمله نماید. هنگامی که فرد مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس می گردد، میلین که الیاف عصبی را می پوشاند، آسیب خواهد دید. در نتیجه اعصاب توانایی انتقال سیگنال های الکتریکی را از دست می دهند. و فرد کم کم توانایی که قبلا داشته را برای انجام فعالیت های روزانه خود ندارد.

این بدان معنی است که مغز به مرور زمان کمتر قادر خواهد بود که به عضلات و ماهیچه ها دستور دهد که چه کاری انجام دهند، که این کار منجر به ایجاد نشانه هایی نظیر درد، ضعف و سوزن سوزن شدن دست ها و بدن می شود. همچنین ممکن است فرد تغییراتی در رفتار و خلق و خو، خستگی، لرزش و سایر عوارض را در بدن مشاهده کند. البته می توان ام اس را یکی از بیماری هایی نامید که سیستم ایمنی و عصبی بدن را تحت آسیب قرار می دهد و در آن سیستم ایمنی بدن به اشتباه به سیستم عصبی حمله ور می شود.

از این رو برای بهبود این بیماری، پزشکان توصیه می کنند که خانواده به رژیم غذایی سالم توجه نمایند چرا که مصرف مواد مغذی با کاهش بیماری ام اس کمک شایانی خواهد کرد. لازم به ذکر است که رابطه بین رژیم غذایی و ام اس ممکن است شامل مواردی همچون نقش باکتری های روده در اختلالات ایمنی، کمبود ویتامین، برخی از مواد مغذی می توانند سیستم عصبی را پشتیبانی و محافظت کنند و فواید غذایی سالم برای رفاه عمومی باشند.

معرفی بهترین مواد غذایی برای مبتلایان به بیماری ام اس

لازم به ذکر است که تغذیه صحیح برای هر کدام از انسان ها به علاوه افراد مبتلا به بیماری ام اس، از اهمیت بسیاری برخوردار است، اما برای این گروه از افراد بایستی توجه ویژه ای به رژیم لاغری و تناسب اندام گردد. از این جهت برخی از مطالعات نشان داده اند که رژیم غذایی کاهش وزن مناسب در بالا بردن توانایی بدنی و سلامت بیشتر آن ها در دراز مدت موثر می باشد. بهتر است بدانید که ام اس یک بیماری غیر قابل پیش ‌بینی است که بر روی هر فرد تأثیرات متفاوتی می‌گذارد. بدین صورت خانواده نباید لاغری را مبنای سلامتی وی قرار دهند چرا که مصرف مواد حاوی پروتئین و ویتامین و همچنین مواد معدنی، است که ضامن سلامتی وی و دیگران خواهد بود.

آشنایی با رژیم غذایی مبتلایان به ام اس

    • غذاهای حاوی از ویتامین D

در حالت کلی ویتامین ها برای سلامتی مفید هستند و همچنین نبود برخی باعث ایجاد بیماری های بدی نظیر ام اس می گردد. یکی از این ویتامین ها نوع D می باشد. همان طور که می دانید منبع اصلی ویتامین D نور مستقیم خورشید می باشد. لذا به منظور بهبود و رفع این بیماری آزار دهنده توصیه می شود تا مواد غذایی حاوی ویتامین دی را مصرف کنید و مکمل های ویتامین دی را در سبد غذایی خود قرار دهید.

    • غلات کامل

لازم به ذکر است که مصرف غلات کامل و سالم به جای آرد تصفیه شده یا کیک‌ های فرآوری شده باعث افزایش فیبر، حفظ قند خون پایدار و کمک به رفع خستگی در بیماری ام اس می گردد. همچنین روده ها را از هر گونه بیماری ایمن نگه می دارد. لذا جو، برنج قهوه‌ای و کینوآ نمونه ‌های خوبی از غلات کامل و سبوس ‌دار هستند که می توان از آن ها برای درمان ام اس استفاده کرد.

    • میوه‌ های تازه

تا به حال جایی نشنیده اید که کسی با خوردن میوه ها بیمار شود. البته برخی از افراد دارای دیابت باید از مصرف میوه های قند دار خودداری کنند. این درحالی است که با عدم مصرف میوه، همان انسان های سالم نیز دچار یبوست می شوند. همچنین یبوست در افراد مبتلا به ام اس دیده می‌شود. لذا بهتر است با مصرف انواع میوه‌ ها دریافت فیبر بیشتر به منظور افزایش حرکت روده‌ ها و جلوگیری از یبوست را برای خود آسان تر نمایید.

    • سبزیجات

در تمامی رژیم های لاغری و حتی چاقی قرار دادن سبزیجاتی نظیر سبزیجات برگ سبز، اسفناج، کلم، کلم بروکلی و کلم برگ توصیه می شود چرا که این مواد دارای مقدار قابل توجهی از فیبر هستند که به رفع یبوست کمک کرده و قند خون را تثبیت می‌کنند. یک رژیم غذایی لبریز از سبزیجات به حفظ وزن سالم و جلوگیری از بروز سایر بیماری‌های مزمن مانند دیابت و بیماری‌های قلبی عروقی کمک می‌کند. از این جهت باید برای درمان بیماری ام اس نیز مورد استفاده قرار گیرند.

    • ماهی ‌های چرب

یکی دیگر از موادی باید در برنامه غذایی بیمار مبتلا به ام اس قرار گیرد، گروه ماهی های چرب نظیر سالمون، ساردین، ماهی تن، ماهی قزل‌آلا و ماهی معروف به خال ‌مخالی می باشد، چرا که میزان امگا 3 در آن ها به مقدار زیادی مشاهده می شود.

آشنایی با رژیم غذایی مبتلایان به ام اس

آن ‌ها دارای اسید های چرب قابل توجهی هستند که از التهاب جلوگیری می‌کنند و برای متعادل کردن رژیم غذایی سالم و موثر مفید می باشند. همچنین یکی از مهم ترین عوامل ابتلا به بیماری ام اس سرد مزاجی بیش از حد است. از آنجایی که ماهی معمولا طبع سردی دارد، باید با ادویه جات گرم طبخ گردد.

    • مصرف زنجبیل

در یکی از مطالعات پزشکی این سال های اخیر مشخص شد عصاره زنجبیل دارای ویژگی‌ های ضد عصبی التهابی فوق‌ العاده‌ای و بی نظیری می باشد. از این رو می توان این ماده تند و خوشمزه را با چایی دم کرد و یا پودر آن را همراه با عسل طبیعی میل نمود.

    • دانه کدو تنبل

یکی دیگر از موادی که منیزیم در آن بسیار یافت می گردد، دانه کدو تنبل است که باید با مصرف این ماده و دیگر خوراکی ها میزان منیزیم بدن تامین گردد. لازم به ذکر است که بسیاری از افراد مبتلا به MS، از نظر میزان منیزیم دچار کمبود هستند که علاوه بر علائم دیگر می‌تواند منجر به بی‌حسی یا احساس سوزن سوزن شدن شود. تخمه کدو تنبل منبع خوبی از منیزیم است که حاوی حدود ۱۵۰ میلی‌گرم در هر وعده است. در کنار دانه کدو تنبل نیز به منظور افزایش این ماده می توان اسفناج، کنگر فرنگی و شکلات تلخ را در سبد غذایی قرار داد.


 

    • مصرف تخم ‌مرغ

جالب است بدانید که تخم ‌مرغ یکی از منابع پروتئین است که حاوی ویتامین B12 می باشد. این ماده مغذی نقش مهمی در تولید گلبول ‌های قرمز، حفظ سیستم عصبی و تعدیل میلین ها دارد. لازم به ذکر است که ویتامین B12 به طور طبیعی در محصولات حیوانی از جمله تخم ‌مرغ، گوشت و مرغ یافت می‌شود. ویتامین B12 در برخی از غلات غنی شده نیز یافت می‌شود. از این رو مصرف این ماده بسیار توصیه می گردد.

آنچه برای بیماران مبتلا به ام اس مضر است

لازم به ذکر است که برای بهبود بیماری ام اس نه تنها آشنایی با بهترین و سالم ترین مواد غذایی توصیه می شود، بلکه بایستی از آنچه برای بیماران مبتلا به ام اس مضر است نیز، آگاه گردد. برای آشنا شدن با این خوراکی ها توصیه می شود تا انتهای مقاله در وب سایت من و رژیم با ما همراه باشید. از قبیل غذا ‌های غیر مفید و ناسالم برای مبتلایان به ام اس، می‌توان به غذا‌ های چرب به ‌ویژه گوشت و تمام چربی‌ های حیوانی، فرآورده‌ های لبنی پر چرب، سس‌ های مایونز، غذا‌ های بسیار شیرین، کیک، شیرینی، خوراکی ها حساسیت ‌زا نظیر تخم مرغ، شیر، سیب‌زمینی، گوجه فرنگی، بادمجان، مخمر، نان گندم، شکر، قهوه، الکل، کولا، چای، برخی ازمیوه ‌ها، مواد غذایی با رنگ ‌ها یا افزودنی مانند نوشابه‌ها یا مواد نگهدارنده همچون کنسرو ها اشاره نمود. بدین جهت برای بهتر انجام شدن این روند پیشنهاد می شود بدون توجه سخنان پزشک، هیچ کاری صورت نگیرد.

امیر احمدی

Recent Posts

Dating site to meet singles & find real love!

The opinions expressed are the author’s alone and have not been provided, approved or otherwise… Read More

% روز قبل

Benefits of Online Dating

Online dating has transformed the way people find love and build relationships. In the digital… Read More

% روز قبل

How Do I Create Zip File on My Phone New Data!

That means that it consists of pixels, the same small dots displayed on your monitor… Read More

% روز قبل

لاغری نوجوانان با رژیم غذایی

هریک از مراحل رشد انسان فرایندی شگفت آور و قابل تحسین است و انسان برای… Read More

% روز قبل

علت چاقی چیست و چطور می‌توان آن را درمان کرد؟

چاقی مشکل جدی است که این روزها گریبان گیر افراد زیادی شده است. این مشکل… Read More

% روز قبل

ناهار رژیم لاغری

تغییر سبک زندگی مردم و همین طور رژیم غذایی افراد، باعث شده هر روز در… Read More

% روز قبل