استرس باعث چاقی می شود!

استرس باعث چاقی می شود!

استرس باعث چاقی می شود! | امروزه تا حد بسیار زیادی شاهد افزایش استرس در بین افراد در جامعه می باشیم و شاید بتوان مهمترین دلیل شیوع استرس در بین افراد را زندگی های ماشینی و البته کاهش تحرک و فعالیت های بدنی دانست. درواقع این روزها افراد با چالش‌های بسیار زیادی در طول زندگی شان رو به رو می شوند اما گاهی مواقع این چالش ها بدون اینکه حل شوند منجر به افزایش سطح اضطراب و همچنین کاهش کارایی افراد می شود.

در نظر داشته باشید که سلامت روان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشد و بی توجهی به سلامت روحی و روانی گاهی می تواند تاثیرات بسیار مخرب و جبران ناپذیری را بر روی سلامت افراد داشته باشد. برای مثال جالب است بدانید که استرس بیش از اندازه می‌تواند تا حد بسیاری منجر به چاقی شود. اما به راستی رابطه بین استرس و چاقی چگونه است ؟ و چرا افرادی که متحمل استرس و اضطراب زیادی هستند بیشتر از سایرین دچار اضافه وزن می شوند؟




اغلب افرادی که دچار استرس می‌شوند گاهی برای کاهش این احساس به مصرف خوراکی های نامناسب روی می آورند. در واقع برای این که احساس نامطلوب خود را برطرف کنند و به جای این که به صورت منطقی با مشکل خود روبرو شوند تنها به خوردن هله هوله روی می آورند و از این طریق تلاش می کنند تا به گونه ای خود را آرام کنند، که این مسئله تا حد زیادی منجر به افزایش وزن در افراد می شود.در نظر داشته باشید که همواره استرس تغییرات بیوشیمیایی را به همراه خواهد داشت که باعث می شود هوس غذا خوردن کنید و چنین عملی قطعاً منجر به چاقی در افراد مضطرب خواهد شد. در ادامه قصد داریم به صورت تخصصی تر در خصوص رابطه بین استرس و چاقی حرف بزنیم. شاید تجربه کرده باشید که هنگامی که حس و حال خوبی ندارید اغلب تمایل به مصرف خوراکی هایی همچون شیرینی جات، انواع شکلات و کوکی ها پیدا می کنید، اما دلیل این امر چه می تواند باشد؟

 

استرس باعث چاقی می شود!

جالب است بدانید هنگامی که دچار استرس می شوید اغلب تمایل به مصرف کربوهیدرات ها پیدا می کنید، چرا که مصرف کربوهیدرات باعث می شود که میزان ترشح هورمون سروتونین در بدن شما افزایش پیدا کند. این هورمون از لحاظ شیمیایی باعث می شود که شما احساس خوبی داشته باشید و در نتیجه حس و حال تان بهبود پیدا کند. بنابراین هنگامی که مضطرب هستید و احساس استرس می‌کنید طبیعتا نمی توانید انتخاب هوشمندانه ای برای خوراکی مصرفی خود داشته باشید و اغلی انتخاب هایی اشتباه خواهید داشت.از دیگر اتفاقاتی که همزمان با بالا رفتن استرس در بدن شما اتفاق می‌افتد این است که میزان هورمون کورتیزول در بدن شما افزایش پیدا می‌کند. در واقع هورمون کورتیزول مسئولیت ذخیره سازی چربی و افزایش اشتها را بر عهده دارد، بنابراین با افزایش سطح این هورمون در بدن شما تمایل به مصرف غذاهای چرب و شیرین بیشتر می شود.

از جمله مسائلی که بسیار جالب است و دانستن آن باعث می شود که کنترل خود را بر شرایط تان بیشتر کنید این است که هنگامی که شما در شرایط استرس زا قرار می گیرید سلول های عصبی شما مولکولی به نام نوروپپتید آزاد می کند که در نهایت باعث می‌شود تجمع چربی تا حد بسیار زیادی در بدن شما اتفاق بیفتد. در واقع بنابر مشاهداتی که بر روی دو گروه از موش های آزمایشگاهی صورت گرفته، دیده شده آن دسته از موش هایی که در حالت نرمال قرار داشتند بنابر مصرف خوراکی دچار اضافه وزن و چاقی مفرط نمی شدند اما موش هایی که در شرایط پر تنش و استرس زیاد قرار داشتند مواد غذایی دریافتی را بیشتر، تبدیل به چربی می کردند. همانطور که دقت می کنید رابطه مستقیمی بین استرس و چاقی وجود دارد.

استرس باعث چاقی می شود!

چگونه می توان شرایط را به گونه‌ای مدیریت کرد تا از بروز چاقی جلوگیری کرد؟

    • کاهش میزان کالری مصرفی

اولین مسئله ای که بهتر است از آن غافل نشوید این است که از گرسنگی بیش از اندازه خودتان جلوگیری کنید. در واقع زمانی که شما برای مدت زمان طولانی از مصرف غذا و یا خوراکی اجتناب می‌کنید دچار کاهش قند خون می شوید و در نتیجه برای بهبود حس و حال تان ممکن است به خوردن هر گونه خوراکی رو بیاورید، چه بسا خوراکی هایی که هیچ گونه ارزش غذایی ندارند و تنها منجر به، بر هم خوردن تناسب اندام در شما می شوند. هم چنین مسئله ای که بهتر است به آن توجه داشته باشید این است که از اندازه وعده‌های غذایی خود غافل نشوید. بنابراین می توانید با کم کردن میزان کالری دریافتی در هر وعده غذایی و در عوض اضافه کردن به تعداد وعده‌های غذایی‌تان در راستای کم کردن کالری مصرفی تان قدم موثری بردارید.

    • مصرف میان وعده های سالم

مصرف میان وعده های سالم نیز می تواند به شما کمک کند تا پروتئین و کربوهیدرات مورد نیاز بدن تان را دریافت کنید و با توجه به اینکه بدن این خوراکی ها را آرام‌تر هضم می‌کند در نتیجه برای زمان طولانی تری احساس سیری خواهید داشت. از جمله میان وعده های سالمی که می تواند برای زمانی طولانی از احساس گرسنگی جلوگیری کند شامل کره بادام زمینی، آجیل ها و یا یک تکه نان سبوس دار است. البته میان وعده های سالم بسیار زیاد هستند و بهتر است با توجه به شرایط خودتان و البته مشورت با یک کارشناس تغذیه، بهترین آن ها را  انتخاب کنید و در برنامه غذایی روزانه تان داشته باشید.

    • خوراکی مقوی مصرف کنید

هنگامی که دچار استرس می شوید به این مسئله توجه داشته باشید که بهتر است خوراکی هایی مصرف کنید که توان بدن شما را برای رویارویی با استرس، بیشتر کند و در نتیجه خود را از خوردن مواد غذایی مضر دور کنید.

    • مدیتیشن کنید

به منظور مقابله با استرس تان می توانید زمانی را به انجام مدیتیشن و مراقبه بگذرانید. در واقع انجام مدیتیشن باعث می شود که بتوانید مدیریت احساس و استرس تان را به دست بگیرید و زندگی شادتر و البته آرام تری را تجربه کنید. همواره در نظر داشته باشید که شما تنها از جمله افرادی نیستید که در زندگی شخصی شان با استرس روبرو می شوند، هنگامی که به گونه‌ای مسئله را شخصی می‌کنید ممکن است توان تان برای مدیریت رفتارتان ضعیف شده و درنتیجه نتوانید خوب را از بد تشخیص دهید و به منظور آرام کردن خودتان به هر کاری چه بسا مضر روی آورید.

    • به یک روانشناس مراجعه کنید

به جای اینکه صورت مسئله را پاک کنید سعی کنید مشکل را حل کنید. در صورتی که احساس می کنید استرس شما به طور روزانه در حال افزایش است می توانید زمانی را برای مراجعه به یک روانشناس و مشاور اختصاص دهید و از نظر تخصصی چنین افرادی بهره مند شوید. به خاطر داشته باشید که سلامت روح و روان شما به اندازه سلامت جسمی تان مهم می باشد و می تواند کلیه زندگی شما را تحت تاثیر خود قرار دهد.

در نظر داشته باشید که استرس بیش از حد باعث می‌شود سرعت سوخت و ساز در بدن شما تا حد بسیار زیادی کاهش پیدا کند، مخصوصاً این امر در زنان به وفور دیده می‌شود. همچنین استرس می تواند منجر به افزایش سطح انسولین در بدن زنان شود که همین امر خود باعث می شود چربی بیشتری در بدن ذخیره شود. با توجه به آنچه گفته شد این گونه می توان نتیجه گرفت که زنان بیشتر از مردان در شرایط استرس زا قرار دارند و بیشتر از آن ها در معرض خطر ابتلا به چاقی قرار دارند.

استرس باعث چاقی می شود!

    • ورزش کنید

از جمله کارهایی که به منظور رویارویی با این استرس می‌توانید انجام دهید این است که ورزش کردن را در برنامه‌ روزانه خود قرار دهید. در واقع پرداختن به ورزش علاوه بر اینکه باعث می‌شود وزن شما به میزان متناسبی کاهش پیدا کند، منجر به کاهش استرس در بدن شما نیز خواهد شد.

    • حفظ آگاهی در حین خوردن غذا

از دیگر کارهایی که می تواند به شما کمک شایانی کند حفظ آگاهی در حین خوردن غذا است. در واقع هنگامی که شما به خوردن یک خوراکی مشغول می شوید بهتر است که حواس خودتان را به آنچه می خورید بدهید تا بتوانید نسبت به عادات غذایی خود آگاهی بیشتری کسب کنید و با توجه به دیدگاه خود مدیریت و البته کنترل بیشتری بر روی آنچه مصرف می کنید داشته باشید.

آنچه جالب است این است که به خاطر داشته باشید واکنش افراد مختلف در برابر استرس یکسان نیست، بنابراین گاهی افراد در شرایط استرس زا دچار پرخوری و گاهی دچار کم اشتهایی می شوند که کم اشتهایی می تواند منجر به لاغری در افراد شود. همان‌طور که دقت می‌کنید حالات روحی و روانی شما علاوه بر اینکه می‌تواند منجر به ایجاد احساس ناخوشایندی در شما شود می تواند تاثیرات مخرب تری را نیز به دنبال داشته باشد که از این میان می‌توان به چاقی اشاره کرد. بنابراین اگر بیشتر مواقع با احساساتی نظیر استرس و اضطراب روبرو هستید بهتر است که برای کنترل هیجانات خود چاره ای بیاندیشید.

همانطور که اشاره کردیم بهترین روش مراجعه به یک درمانگر و روانشناس است. و اما بعد از اینکه به حالات روحی خودتان سر و سامان بخشیدید می توانید با دنبال کردن یک رژیم غذایی سالم به تناسب اندام برسید. پیشنهاد ما به شما بازدید از سایت من و رژیم می باشد. این سایت به همت کارشناسان تغذیه طراحی شده است و به شما این امکان را می دهد تا بتوانید از برنامه غذایی سالمی مطابق با شرایط جسمانی خودتان برخوردار شوید.

امیر احمدی

Recent Posts

Dating site to meet singles & find real love!

The opinions expressed are the author’s alone and have not been provided, approved or otherwise… Read More

% روز قبل

Benefits of Online Dating

Online dating has transformed the way people find love and build relationships. In the digital… Read More

% روز قبل

How Do I Create Zip File on My Phone New Data!

That means that it consists of pixels, the same small dots displayed on your monitor… Read More

% روز قبل

لاغری نوجوانان با رژیم غذایی

هریک از مراحل رشد انسان فرایندی شگفت آور و قابل تحسین است و انسان برای… Read More

% روز قبل

علت چاقی چیست و چطور می‌توان آن را درمان کرد؟

چاقی مشکل جدی است که این روزها گریبان گیر افراد زیادی شده است. این مشکل… Read More

% روز قبل

ناهار رژیم لاغری

تغییر سبک زندگی مردم و همین طور رژیم غذایی افراد، باعث شده هر روز در… Read More

% روز قبل