برنج و نوشیدنی قندی چگونه باعث چاقی شکمی می شود؟

برنج و نوشیدنی قندی چگونه باعث چاقی شکمی می شود؟

برنج و نوشیدنی قندی چگونه باعث چاقی شکمی می شود؟ | برنج و نوشیدنی های شیرین، هر دو جز مواد غذایی هستن که اکثر افراد به خورد آنها تمایل دارند. به خصوص برنج یکی از پایه های اصلی غذاهای ایرانی است و تقریبا در بیشتر وعده های غذایی حضور پر رنگی دارد. اما مسئله این است که مواد غذایی مثل برنج و نوشیدنی های قندی، یکی از عوامل چاقی نیز به حساب می آیند. شاید به همین دلیل است که معمولا در یک رژیم غذایی کاهش وزن، میزان توصیه شده برای مصرف برنج و نوشیدنی قندی را باید محدود کرد. حتی در بعضی از رژیم های لاغری توصیه به حذف کامل این دو ماده غذایی نیز دیده می شود.

برنج و نوشیدنی قندی چگونه باعث چاقی شکمی می شود؟

آیا برنج و نوشیدنی قندی چاق کننده است؟

همیشه باید این موضوع را در مورد مواد غذایی در نظر داشته باشید، که هیچ ماده غذایی به خودی خود چاق کننده نیست. از برنج و نوشیدنی قندی گرفته تا سیب زمینی سرخ کرده هیچ کدام به تنهایی چاق کننده نیستند و موضوع میزان مصرف این نوع خوراکی ها است. قند، چربی و کربوهیدرات به دلیل استفاده زیاد به چاقی و اضافه وزن تبدیل می شود. به همین دلیل شاید استفاده از یک برنامه و رژیم غذایی متعادل بهترین گزینه برای داشتن تناسب اندام و جلوگیری از چاقی باشد. برای اینکه بدانید که نوع رژیم و برنامه غذایی متعادل و مناسب شماست، از کارشناسان من و رژیم راهنمایی بگیرید.

برنج و تاثیر آن بر چاقی شکمی

برنج که در دسته غلات قرار دارد، ماده غذایی اصلی در بسیاری از کشورها بوده و یکی از پر مصرف ترین غلات در دنیا است. انواع مختلفی از برنج وجود دارد ، اما به ترتیب برنج سفید و پس از آن برنج قهوه ای از انواع دیگر آن محبوب تر هستند. برنج نیز مانند سایر غلات از سه جز اصلی تشکیل شده است:

  • سبوس: یک لایه بیرونی خشن و سخت است که از بذر محافظت می کند. این ماده حاوی فیبر ، مواد معدنی و آنتی اکسیدان است.
  • جوانه: هسته غنی از مواد مغذی حاوی کربوهیدرات ، چربی ، پروتئین ، ویتامین ها ، مواد معدنی ، آنتی اکسیدان ها و سایر ترکیبات گیاهی است.
  • اندوسپرم: این بزرگترین قسمت دانه است. تقریبا به طور کامل از کربوهیدرات (نشاسته) و مقدار کمی پروتئین تشکیل شده است.

بعضی از تحقیقات اثرات برنج قهوه ای در کاهش وزن را ثابت کرده اند، اما این موضوع فقط در رایج ترین نوع برنج، یعنی برنج سفید صدق نمی کند. تحقیقات نشان می دهد افرادی که غلات سبوس دار مانند برنج قهوه ای مصرف می کنند ، وزن کمتری نسبت به افراد دیگر دارند.

دلیل این موضوع را می توان به فیبر ، مواد مغذی و ترکیبات گیاهی موجود در غلات کامل نسبت داد. این ترکیبات باعث ایجاد احساس سیری شده و باعث می شود هر بار کالری کمتری مصرف کنید. علاوه بر این، برخی از تحقیقات نشان می دهد که خوردن برنج قهوه ای به جای برنج سفید، منجر به کاهش وزن و چربی خون می شود.

از طرفی، نتایج دیگر مطالعات ارتباطی بین مصرف برنج سفید یا مصرف غلات تصفیه شده و افزایش وزن یا چاقی شکمی را پیدا نکرده اند. حتی در بعضی از تحقیقات، مصرف برنج سفید نه تنها با چاقی شکمی ارتباط نداشته بلکه با کاهش خطر افزایش وزن هم مرتبط بوده است. این تحقیقات به ویژه در کشورهایی که غذای اصلی آنها برنج است صورت گرفته است.

یک مطالعه بر روی زنان کره ای که اضافه وزن داشتند، نشان داد که استفاده از یک رژیم لاغری که شامل 3 بار در روز یا برنج سفید یا برنج مخلوط (قهوه ای و سیاه) است منجر به کاهش وزن می شود. گروه برنج مخلوط ف 6 کیلوگرم در طی یک دوره شش هفته وزن کم کردند ، در حالی که کاهش وزن در گروه برنج سفید 5 کیلو بود.

بنابراین ، به نظر می رسد که هر دو نوع برنج می توانند در رژیم لاغری گنجانده شوند. با این وجود ، برنج قهوه ای این مزیت را دارد که فیبر و مواد مغذی بالاتری نسبت به برنج سفید داشته و آن را به یک انتخاب سالم تبدیل می کند. به طور کلی، برنج قهوه ای با کاهش وزن و سطح چربی خون ارتباط دارد. بیشتر مطالعات نشان داده اند که هیچ ارتباطی بین برنج سفید و تغییر وزن وجود ندارد.

ارتباط بین مصرف برنج و افزایش سطح قند خون

شاخص گلیسمی معیار اندازه گیری میزان و سرعت تاثیر یک ماده غذایی بر میزان قند خون است. غذاهایی که شاخص گلیسمی بالایی دارند، باعث افزایش سریع سطح قند خون می شوند و با پرخوری و افزایش وزن ارتباط دارند.

از طرف دیگر ، غذاهای با شاخص گلیسمی پایین باعث افزایش تدریجی سطح قند خون می شوند. برخی از متخصصین اعتقاد دارند که هر چه میزان این شاخص در مواد غذایی پایین تر باشد، به ویژه برای افراد دیابتی مفیدتر است ، زیرا سطح قند خون و انسولین را کنترل می کند.

به طور کلی ، غلات کامل GI کمتری نسبت به دانه های تصفیه شده دارند. این یکی از دلایلی است که رژیم های غذایی غنی از غلات کامل را با 20-30٪ کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 مرتبط می دانند. همانطور که گفته شد ، همه مطالعات ارتباط بین مصرف دانه تصفیه شده و عوامل خطر برای دیابت نوع 2 را پیدا نکرده اند.

ترکیب نشاسته برنج شاید دلیل اصلی نقش آن در چاقی شکمی باشد. برنج به طور کلی آمیلوپکتین نشاسته ای دارد که دارای GI بالایی است. بنابراین ، به سرعت هضم شده و باعث افزایش قند خون می شود. بنابراین صرف نظر از سفید یا قهوه ای بودن برنج ، بسته به نوع شاخص گلیسمی آن می تواند از نسبتا کم (43) تا خیلی زیاد (109) باشد.

تاثیر نوشیدنی قندی بر چاقی شکمی

تحقیقات جدید نشان می دهد افرادی که هر روز نوشیدنی های قندی مصرف می کنند، با مشکل چاقی شکمی روبرو هستند. در یک مطالعه انجام شده بر روی بیش از 1000 فرد بزرگسال مشخص شد ، کسانی که حداقل یک نوشیدنی قندی در روز مصرف می کنند ، طی شش سال آینده با چاقی شکمی بیشتری روبرو خواهند شد.

به عقیده محققان، این نتایج نگران کننده است، زیرا این نوع چربی بعضی از اندام های حیاتی را احاطه کرده و از نوع چربی های ناسالم محسوب می شوند. چاقی شکمی با خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و بیماری های قلبی در ارتباط است. تحقیقات نشان داده است که افرادی که مقدار زیادی نوشیدنی قندی مصرف می کنند ، بیشتر در معرض ابتلا به دیابت و بیماری های قلبی هستند. افرادی که در برنامه غذایی خود نوشیدنی های قندی دارند در مقایسه با افرادی که این نوع نوشیدنی ها را از رژیم غذایی خود حذف کرده اند، 30 درصد چربی شکمی بیشتری دارند.

چربی شکمی به این دلیل اهمیت دارد که یکی از عوامل اصلی بیماری های قلبی است. البته این تنها عامل نیست، اما نقش قابل توجهی دارد. سن ، عادات ورزشی ، وزن بدن و کالری دریافتی روزانه، از دیگر عواملی هستند که در به خطر انداختن سلامتی افراد نقش دارند. همیشه نمی شود تقصیر را به گردن یک رژیم غذایی ناسالم و یا مصرف بعضی از خوراکی ها انداخت.

با این حال، تحقیقات نشان می دهد افرادی که زیاد نوشیدنی های قندی مصرف می کنند ، معمولا عادت های ناسالم دیگری هم دارند. افرادی که مقدار زیادی قند مصرف می کنند به خوردن سبزیجات هم تمایل کمتری دارند. جالب است که این افراد کمتر ورزش می کنند و احتمال بیشتر هم سیگار می کشند. شاید تمایل به خوردن خوراکی های شیرین، بیشتر یک حالت روحی باشد. در حالی که بدن به این میزان از قند و کالری نیاز ندارد، با مصرف بیش از حد این نوع خوراک ها، کالری زیادی دریافت می کنید و در نتیجه دچار اضافه وزن و به خصوص چاقی شکمی می شوید.

برنج و نوشیدنی قندی چگونه باعث چاقی شکمی می شود؟

حقایقی درباره نوشیدنی های قندی

بسیاری از مردم تصور می کنند که آب میوه باید به عنوان یکی از خوراکی های اصلی از رژیم غذایی باشد. با این حال ، آب میوه به آن اندازه که تصور می شد، خوراکی سالمی نیست. نوشابه و سایر نوشیدنی های شیرین با شکر زیاد مانند شربت ذرت با فروکتوز بالا تهیه می شوند. بسیاری از انواع نوشابه های حاوی کافئین نیز هستند که ادرار آور بوده و می تواند باعث کمبود آب بدن شود.

مشکل دیگر در مورد نوشیدنی های قندی این است که بدن پس از نوشیدن صدها کالری ، احساس سیری نمی کند. دلیل این موضوع به گرلین مربوط می شود که هورمونی در معده است که ما را در زمان گرسنگی مطلع می کند. وقتی این هورمون افزایش پیدا کند ، احساس گرسنگی می کنید.

وقتی غذا می خورید سطح این هورمون پایین می آید. اما موضوع اصلی این است که هورمون گرلین فقط با غذا کار می کند و به مایعات جواب نمی دهد. نوشیدن نوشابه ، آب میوه ، نوشیدنی های انرژی زا و سایر مایعات شیرین شده با شکر هیچ کمکی به رفع گرسنگی شما نمی کند. حتی اگر صدها کالری دریافت کنید باز هم احساس گرسنگی می کنید. در نتیجه نوشیدنی قندی یعنی دریافت کالری و در نهایت اضافه وزن، بدون اینکه هیچ ماده مغزی به بدن شما برساند.

به عبارت دیگر ، سیستم گوارش انسان برای ثبت میزان کالری دریافتی از نوشیدن طراحی نشده است. نوشابه و به طور کلی نوشیدنی قندی نسبتا تازه به رژیم غذایی انسان وارد شده است. این ماده در نیمه دوم قرن نوزدهم معرفی شد و تا قرن 20 مشکل چاقی وجود نداشت. اما از آن زمان به بعد، چاقی و به خصوص چاقی شکمی و مصرف نوشیدنی قندی در یک خط موازی با هم قرار گرفتند.

برنج و نوشیدنی قندی چگونه باعث چاقی شکمی می شود؟

جمع بندی

مصرف بیش از حد برخی از مواد غذایی باعث افزایش وزن و به خصوص چاقی شکمی می شود. از جمله این مواد غذایی برنج و نوشیدنی قندی به دلیل مصرف زیاد جز متهمان ردیف اول در ایجاد چاقی محسوب می شوند. در مورد برنج نتایج ضد و نقیضی وجود دارد و نمی توان گفت که مصرف برنج به تنهایی بر چاقی و به خصوص چاقی شکمی تاثیر دارد یا نه.

اما در مورد نوشیدنی قندی، تحقیقات زیادی انجام شده و متاسفانه نتایج این تحقیقات نشان می دهد که بین مصرف نوشیدنی قندی و چرمی شکمی، که از مضر ترین نوع چربی هاست، ارتباط وجود دارد. با مصرف نوشیدنی قندی، کالری زیاد وارد بدن شده اما احساسی از سیری در بدن به وجود نمی آید.

دریافت کالری زیاد هم به معنی اضافه وزن و چاقی و به خصوص در مورد نوشیدنی های قندی، و هم به معنی چاقی شکمی است. چربی های جمع شده در شکم از مضر ترین انواع چربی ها در بدن محسوب می شوند. چاقی شکمی، یکی از عوامل تاثیر گذار در سکته قبلی است.

استفاده از یک رژیم غذایی سالم کمک زیادی به جلوگیری از افزایش وزن و مشکلات ناشی از آن دارد. اگر نمی دانید که چه نوع رژیم غذایی یک رژیم غذایی متعادل است از من و رژیم راهنمایی بخواهید. من و رژیم با هدف کمک به حفظ سلامتی افراد به شما کمک می کند تا برنامه غذایی مخصوص به خود را داشته باشید. فقط کافی است در من و رژیم ثبت نام کرده و رژیم و برنامه غذایی خود را سریع و آسان دریافت کنید.

امیر احمدی

Recent Posts

Dating site to meet singles & find real love!

The opinions expressed are the author’s alone and have not been provided, approved or otherwise… Read More

% روز قبل

Benefits of Online Dating

Online dating has transformed the way people find love and build relationships. In the digital… Read More

% روز قبل

How Do I Create Zip File on My Phone New Data!

That means that it consists of pixels, the same small dots displayed on your monitor… Read More

% روز قبل

لاغری نوجوانان با رژیم غذایی

هریک از مراحل رشد انسان فرایندی شگفت آور و قابل تحسین است و انسان برای… Read More

% روز قبل

علت چاقی چیست و چطور می‌توان آن را درمان کرد؟

چاقی مشکل جدی است که این روزها گریبان گیر افراد زیادی شده است. این مشکل… Read More

% روز قبل

ناهار رژیم لاغری

تغییر سبک زندگی مردم و همین طور رژیم غذایی افراد، باعث شده هر روز در… Read More

% روز قبل