تاثیر مکمل ورزشی در تناسب اندام

تاثیر مکمل ورزشی در تناسب اندام

تاثیر مکمل ورزشی در تناسب اندام | امروزه افراد زیادی هستند که برای داشتن تناسب اندام تلاش می کنند. سبک زندگی جدید و عادت های نا مناسب رژیم غذایی باعث شده اند افراد دچار اضافه وزن شوند. از طرفی در این میان هستند افرادی که از کاهش وزن رنج می برند و به دنبال روش های چاق شدن هستند. به هر حال تناسب اندام هم برای لاغر ها و هم چاق ها از اهمیت زیادی برخوردار است. البته فواید سلامتی که تناسب اندام دارد را نیز نباید نادیده گرفت. زمانی که شما در وزن متعادل باشید و از یک رژیم غذایی مناسب پیروی کنید از بسیاری از مشکلات و بیماری ها به دور خواهید بود. پس تناسب اندام برای همه ضروری است. حال در این میان افرادی نیز برای اینکه زودتر به نتیجه دلخواه شان برسند، رو به مصرف مکمل های ورزشی می آورند. در مقاله پیش رو، متخصصان من و رژیم قصد دارند شما را با مزایا و معایت استفاده از این مکمل ها آشنا کنند، پس با ما همراه باشید…

برای خوش اندام شدن راه های زیادی این روز ها سر شما قرار دارد. جدا از گرفتن رژیم های غذایی خاص و انجام جراحی های مختلف، یک راه هم مصرف مکمل ها است که این روز ها در بین جوانان زیاد باب شده است. یکی از مکمل هایی که اهمیت بیشتری دارد، مکمل های چربی سوز و عضله سازی می باشد. این مکمل ها که با هدف افزایش انرژی و چربی سوزی و در نهایت کاهش وزن مصرف می شود، مساله مهمی است که باید با دقت به آن توجه کنید و برنامه ای خاص را برای آن طی کنید. پس اگر شما نیز ورزشکار هستید و می خواهید بیشتر تمرین کنید و زودتر به اندام ایده آل تان برسید، باید با دقت بیشتری این مقاله را بخوانید و تحت نظر پزشک و متخصصان اقدام به مصرف مکمل های ورزشی کنید.

به طور کلی با مصرف مکمل های ورزشی انرژی شما بیشتر خواهد شد و قدرت و توان بدن تان برای انجام فعالیت های ورزشی بیشتر می شود و در عین حال چربی سوزی نیز در بدن شما رخ می دهد. اگر در یک کلام بخواهیم بگوییم بدون مکمل ورزشی هم می توانید حجم بیاورید و از اندام ورزشکاری برخوردار شوید، اما با مصرف مکمل ها این روند تسریع پیدا می کند و زودتر می توانید نتیجه مورد نظرتان را ببینید. در ادامه این مقاله با انواع مکمل های ورزشی و تاثیرات آن ها بر بدن آشنا خواهید شد و در کنار آن می توانید از رژیم های هوشمندی که من و رژیم به شما ارائه می دهد استفاده کنید. فقط مراقبت باشید که حتما اناوع مکمل ها را زیر نظر پزشک مصرف کنید.

مکمل های ورزشی چه هستند و هدف از استفاده آن ها چیست؟

منظور از مکمل های ورزشی فراورده هایی است که به جبران کمبود یا فقدان یک سری مواد مغذی اولیه در رژیم های غذایی مصرف می شود. مصرف این مکمل ها باعث می شود بخش های مختلف بدن بهتر عمل کرده و از ایجاد اختلالات در دستگاه های مختلف بدن جلوگیری می کنند، در نتیجه عملکرد کلی بدن شما نیز تقویت می شود. به همین دلیل ورزشکاران که نیاز بیشتری به مواد مغذی دارند، رو به مصرف این مکمل ها می آورند تا نیرو و انرژی بیشتری برای انجام فعالیت های ورزشی داشته باشند و نیاز بدنشان به مواد مغذی هم تامین شود.
اما همیشه این فکر در سر جوانان است که آیا مصرف مکمل های ورزشی ایمن است؟ آیا اثرات جانبی ندارد؟ آیا واقعا کارآمد است؟ چه زمانی بهترین موقع برای مصرف این مکمل هاست؟ آیا در کنار مصرف مکمل ها باید ورزش هم کرد؟ تکلیف رژیم غذایی در این میان چه می شود؟ اگر می خواهید پاسخ تمامی این سوالات را بدانید، در ادامه با ما همراه باشید…

مکمل ورزشی در تناسب اندام

آشنایی با مکمل های ورزشی

مکمل های ورزشی انواع گوناگونی دارند که بسته به نیاز ورزشکاران باید انتخاب شوند. برای مثال برخی از ورزشکاران به پروتئین و فیبر بیشتری نیاز دارند، در حالی که برخی دیگر به دنبال مواد معدنی و ویتامین های بیشتری هستند، پس باید ببینید با چه هدفی می خواهید مکمل های ورزشی را مصرف کنید تا نوع آن نیز مشخص شود. در کل مصرف مکمل های ورزشی باید به هدف تکمیل برنامه غذایی ورزشکاران باشد. به این معنا که اول شما باید به دنبال داشتن یک رژیم غذایی سالم باشید و سپس به فکر مصرف مکمل ها. پس اگر در مصرف این مکمل ها به درستی مصرف نشوند می تواند مشکلاتی را برای افراد ایجاد کند. شما نمی توانید مکمل مصرف کنید و رژیم غذایی نا مناسبی داشته باشید. این دو باید مکمل یکدیگر باشند تا تاثیر گذاری بیشتری روی شما و تناسب اندام تان داشته باشند.
متاسفانه یک سری افراد سودجو از این فرصت ها به نفع خود استفاده کرده اند و دارو هایی که با اهداف درمان بیماری های دیگر طراحی شده اند را وارد چرخه غذایی ورزشکاران می کنند. از آنجایی که این دارو ها دارای تاثیرات چربی سوزی و عضله سازی هستند، توسط این افراد سودجو به ورزشکاران ارائه می شوند. اما به خاطر داشته باشید که استفاده از این دارو ها می تواند مضرات زیادی برای شما به همراه داشته باشد. اما چرا این دارو ها استفاده می شوند؟
از آنجایی که قیمت مکمل های ورزشی بالا است، افراد تصور می کنند با پرداخت قیمت کمتر برای این دارو ها می توانند به همان نتیجه دست پیدا کنند. اما مشکل دیگری که وجود دارد حضور مکمل های ورزشی متنوع و مختلف در بازار است که با اسامی و شکل شمایل مختلف و البته جذاب به فروش می رسد و همین موضوع باعث سردرگمی ورزشکاران در انتخاب بهترین مکمل می شود. به همین دلیل بسیاری از ورزشکاران بعد از خرید مکمل ها با وجود صرف هزینه های زیاد نمی توانند به هدف و نتیجه مطلوب خود دست پیدا کنند. توصیه ما به شما این است که قبل از خرید هر گونه مکمل ورزشی حتما با متخصصین این حوزه مشورت کنید.

انواع مکمل های ورزشی چه هستند؟

در بازار می توانید شاهد مکمل هایی باشید که هم به صورت قرص هستند هم پودر، ژله و یا نوشیدنی. انتخاب میان این انواع مختلف به هدف شما از مصرف مکمل ها و میزان فعالیت فیزیکی تان بستگی دارد. اما به طور کلی می تواند دسته بندی زیر را برای مکمل های ورزشی در نظر گرفت:
  • یک: مکمل های مغذی چه هستند؟
همانطور که گفتیم نباید مکمل ها را جایگزین مواد غذایی طبیعی در رژیم تان بکنید. مکمل های مغذی هم تنها نقش شان تامین مواد مغذی است که در بدن شما کم تر وجود دارد. فراموش نکنید که اگر این مکمل های مغذی را به تنهایی مصرف کنید و از یک رژیم اصولی پیروی نکنید، هیچ فایده ای برای شما ندارد. مکمل های مغذی شامل ویتامین ها، املاح و الکترولیت ها، کربوهیدرات ها، اسید های آمینه و پروتئین ها می باشند. در این میان ویتامین ها و املاح معدنی به همراه اسید های چرب امگا 3 بیشتری فروش را در داروخانه ها دارند. فراموش نکنید که به هیچ عنوان نباید مکمل های ورزشی را خودسرانه مصرف کنید چرا که ممکن است مصرف این مکمل ها عوارضی برای شما به همراه داشته باشد.
مکمل های مغذی می توانند توان عضلانی شما را بهبود بخشند اما فراموش نکنید تنها زمانی که دچار کمبود ویتامین ها باشید، این مکمل ها را روی بدن شما تاثیر دارند. در این مکمل ها ویتامین هایی نظیر ویتامین E، C، B12، B6 و B1 وجود دارد. همچنین مکمل های املاح و الکترولیت ها نیز شامل منیزیم، سدیم، کلسیم، پتاسیم و آهن می باشند. این مواد باعث می شوند تعادل اسید در بدن شما حفظ شود و البته فشار اسمزی را نیز تنظیم می کنند. برای مثال اگر شما در بدنتان کمبود پتاسیم داشته باشید، بیشتر دچار خستگی و افت قند می شوید. یا اگر منزیم بدن شما کم باشد باز هم ممکن است خستگی و تشنج را تجربه کنید. زمانی که میان کلسیم و منیزیم هم تعادل کافی وجود نداشته باشد، باعث می شود گرفتگی عضلات را تجربه کنید.

مکمل ورزشی در تناسب اندام

زمانی که آهن بدن کم باشد ممکن است دچار کاهش تمرکز و کارایی ذهنی و جسمی شوید و کم خونی داشته باشید. وقتی سدیم بدن کم باشد هم عضلات تان دچار گرفتگی می شود و ضعف و بی خوابی خواهید داشت. پس می بینید که حضور این املاح و الکترولیت ها چقدر برای بدن ضروری است و تعادل میان آن ها هم از اهمیت زیادی برخوردار است، به همین دلیل مصرف این املاح نیز باید تحت نظر پزشک باشد. چرا که مصرف هر کدام اندازه ای دارد که تنها پزشک شما می تواند بهترین مقدار را با توجه شرایط جسمانی تان، تجویز کند.
در خصوص مکمل های حاوی کربوهیدرات ها هم باید گفت از آنجایی که کربوهیدرات برای تامین ذخایر گلیکوژن بدن ضروری است باید جدی گرفته شود. پس ورزشکاران باید از رژیم های پرکربوهیدرات پیروی کنند و بخشی از این کربوهیدرات را در کنار مواد غذایی از مکمل ها دریافت کنند. در این مکمل ها بیشتر از نشاسته ذرت، شربت فروکتوز و خرما استفاده شده است و در واقع این مواد، پایه اصلی این مکمل ها را شکل می دهند. از طرفی برخی از مکمل های کربوهیدرات در بردارنده پروتئین ها هم هستند. این مکمل های مخلوط می توانند به بازسازی سریع گلیکوژن بعد از انجام فعالیت های ورزشی، کمک زیادی به شما کنند.
مکمل های پروتئینی هم معمولا از لبنیات، تخم مرغ و سویا تشکیل شده اند. توجه داشته باشید افرادی که دچار نارسایی کبد یا کلیه می باشند به هیچ عنوان نباید مکمل های پروتئینی استفاده کنند، چرا که حتی در افراد سالم هم اگر پروتئین زیادی مصرف شود کلیه ها آسیب می بینند و این پروتئین اضافه در بدن به چربی و گلوکز تبدیل می شوند که برای سلامت ما خوب نیستند.
  • دو: مکمل های نیروزا چه هستند؟
مکمل های نیروزا شامل کافئین، کراتین، جنسینگ، کارنیتین و کوآنزیم Q10 می شوند. این نوع مکمل ها می توانند عملکرد شما را در زمان ورزش بالا ببرند و انرژی لازم برای ورزش کردن و بازسازی عضلات تان را فراهم می کنند. اما به خاطر داشته باشید که مصرف مکمل های نیرو زا نیز باید حتما تحت نظر پزشک باشد و هرگز خودسرانه دست به مصرف این مکمل ها نزنید. کافئین ها در مکمل های نیرو زا باعث می شوند تحمل و کارایی عضلات شما در حین ورزش بیشتر شود و کمتر احساس خستگی کنید. ضمن اینکه فشار خون شما را نیز کاهش می دهد. این ماده را می توانید به طور طبیعی در برگ چای، دانه قهوه و کاکائو پیدا کنید. فراموش نکنید که مصرف بیش از حد این ماده نیز می تواند شما را با مشکلاتی نظیر اضطراب، تپش قلب و عصبی بودن و تحریک پذیری مواجه کند.
کراتین هم از طرفی در گوشت و ماهی ها وجود دارد و می تواند باعث حجم آوری در بدن شما شود. با کراتین می توانید انرژی بدن تان را نیز بیشتر کنید و خود را برای انجام ورزش های طولانی تر و سخت تر آماده کنید. پس اگر مسابقاتی در پیش رو دارید می توانید با مصرف مکمل های حاوی کراتین خستگی خود را به تعویق اندازید و بیشتر تمرین کنید.

مکمل ورزشی در تناسب اندام

در مصرف مکمل های ورزشی چه مواردی را باید رعایت کنید؟

به خاطر داشته باشید که برای استفاده از مکمل های ورزشی یک نسخه کلی و عام وجود ندارد و هر فردی با توجه به شرایط خاص بدنش باید مکمل مناسب خود را استفاده کند. برای افرادی که به دنبال چاق شدن می باشند، این موضوع اهمیت زیادی دارد، پس سر از خود مکمل مصرف نکنید.
اگر می بینید که مکملی دارای مهر تایید سازمان غذا دارو است این به این معنا نیست که شما می توانید آن را مصرف کنید و خطری برای شما ندارد. هر فردی باید متناسب با فعالیت ورزشی و اهدافی که در ذهن دارد مکملی مناسب را استفاده کند. پس با آگاهی کامل و مشورت با متخصصین این حوزه اقدام به خرید به مکمل های ورزشی کنید. مکمل های ورزش های مختلف، متفاوت هستند پس با متخصصین حوزه مکمل ها مشورت کنید و بهترین مکمل را برای فعالیت ورزشی که انجام می دهید، انتخاب کنید.
همانطور که در ابتدای مقاله هم عنوان کردیم، مکمل های ورزشی باید همراه با یک رژیم غذایی سالم باشند تا بتوانید نتایج بهتری از آن بگیرید. برای اینکه رژیم غذای مناسبی داشته باشید می توانید از وب سایت من و رژیم کمک بگیرید. در این وب سایت شما می توانید به راحتی با وارد کردن وزن و قد خود شاخص توده بدنی تان را محاسبه کنید و بر اساس آن رژیم مناسب خود را دریافت کنید. در این رژیم ها که من و رژیم به شما ارائه می دهد شما محدود به خوردن یک سری مواد غذایی خاص نمی باشید و لازم نیست قید خوراکی های خوشمزه و پرکالری را برای همیشه بزنید. برای اینکه زودتر به تناسب اندام برسید همین الان در من و رژیم ثبت نام کنید و مسیر خوش اندامی خود را زودتر شروع کنید.
سمیرا علی جانی

Recent Posts

Dating site to meet singles & find real love!

The opinions expressed are the author’s alone and have not been provided, approved or otherwise… Read More

% روز قبل

Benefits of Online Dating

Online dating has transformed the way people find love and build relationships. In the digital… Read More

% روز قبل

How Do I Create Zip File on My Phone New Data!

That means that it consists of pixels, the same small dots displayed on your monitor… Read More

% روز قبل

لاغری نوجوانان با رژیم غذایی

هریک از مراحل رشد انسان فرایندی شگفت آور و قابل تحسین است و انسان برای… Read More

% روز قبل

علت چاقی چیست و چطور می‌توان آن را درمان کرد؟

چاقی مشکل جدی است که این روزها گریبان گیر افراد زیادی شده است. این مشکل… Read More

% روز قبل

ناهار رژیم لاغری

تغییر سبک زندگی مردم و همین طور رژیم غذایی افراد، باعث شده هر روز در… Read More

% روز قبل