توصیه هایی برای تغذیه پس از زایمان

توصیه هایی برای تغذیه پس از زایمان

توصیه هایی برای تغذیه پس از زایمان | زایمان اوج دوران بارداری و مرحله پایانی این دوران است. در زایمان، بارداری به اتمام رسیده و یک یا چند نوزاد متولد می شوند. دوران بارداری و زایمان از مهم ترین دوران ها در زندگی زنان است که از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و توجه ویژه ای به آن می شود. لازم است که مادر برای تغذیه فرزند خود و در اختیار داشتن آمادگی بالا برای مراقبت و پرورش او، در شرایط سالمی قرار داشته باشد.

یکی از مهم ترین مواردی که در این دوران ازاهمیت بسیار بالایی برخوردار است، تغذیه مادر است. مادر می بایست از تغذیه سالمی برخوردار بوده تا بتواند به خوبی از عهده تغذیه و رشد فرزند برآید. باید ها و نبایدهای زیادی در تغذیه پس از زایمان وجود دارد. در این مقاله قصد داریم نگاهی به شرایط پس از زایمان انداخته و تغذیه مادر را پس از زایمان بررسی کنیم. با من و رژیم همراه باشید.

تغذیه پس از زایمان

چرا تغذیه پس از زایمان مهم است؟

دوران بارداری و زایمان یک دوران شگفت انگیز است که در آن تغییرات وسیعی در بدن زنان رخ داده و تقریبا بیشتر اعضای بدن آن ها متوجه این تغییرات گسترده خواهند شد. در این دوران هورمون های بدن زنان به طور مداوم در حال تغییر بوده و از این رو، احساسات، عواطف و خلق و خوی آن ها نیز تحت تاثیر این تغییرات قرار می گیرند.

پس از زایمان، با توجه به این که بدن به تازگی یکی از سخت ترین و درد ناک ترین دوره های را پشت سر گذاشته است و در شوک پس از زایمان قرار دارد. پس از زایمان، بدن نیازمند مدت زمانی است تا این دوران را پشت سر گذاشته و به حالت اولیه خود بازگردد. تغذیه یکی از مواردی است که می تواند بسیار به مادران در این زمینه کمک کند.

بسیاری از مادران فکر می کنند پس از اتمام دوران بارداری و مراقبت های تغذیه بارداری و زایمان می بایست تمام توجه و مراقبت های خود را متوجه نوزاد کنند. این موضع در بسیاری از مواقع منجر به این می شود که مادران به خود توجهی نکرده و از خودشان و مراقبت هایی که می بایست از خودشان کنند غافل می مانند. نوزادی سالم رشد می کند که مادری سالم داشته باشد.

زایمان به معنای اتمام مراقبت ها و نگرانی ها برای خود یا انتقال آن ها به نوزاد نیست. مادران می بایست حتی در دوران پس از زایمان نیز به خود اهمیت داده و از مراقبت های نسبت به خودشان به هیچ عنوان غافل نشوند. تغذیه پس از زایمان در این میان از اهمیت بالایی برخوردار بوده و یکی از مهم ترین زمینه هایی است که مادران می بایست در آن مراقبت های ویژه ای برای خود در نظر بگیرند.

تغذیه پس از زایمان

از سویی دیگر، مادران در دوران پس از زایمان به فرزند خود شیر دهند. با توجه به این موضوع نیز اهمیت تغذیه پس از زایمان دو چندان می شود. تامین نیازهای غذایی نوزادان به تغذیه مادران وابسته بوده و در این دوران مادران می بایست با در اختیار داشتن یک برنامه غذایی سالم و مفید، شرایط تغذیه خود را در بهترین حالت قرار داده و به بهترین شکل از فرزند خود مراقبت کرده و او را شیر دهند.

مهم ترین مواد مورد نیاز بدن مادر پس از زایمان

تغذیه پس از زایمان نه تنها به دلیل مراقبت از فرزند بلکه به دلایل مختلف حائز اهمیت است. اگر زایمان به صورت سزارین بوده باشد، تغذیه می تواند به بهبود بخیه ها و کاهش درد آن بسیار کمک کننده باشد. همچنین در این دوران انرژی بدن به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. بدن برای تسریع روند بهبود و بازگرداندن تغییرات بدن به حالت عادی و تولید شیر نیازمند مواد مغذی بسیاری است که می بایست توسط رژیم غذایی و تغذیه تامین شوند.

در صورتی که این مواد تامین نشوند، بدن از ذخایر داخلی استفاده کرده و این مورد مشکلات بسیاری برای بدن شما به وجود می آورد. از این رو، تغذیه پس از زایمان بسیار مهم بوده و می بایست مادران به آن توجه ویژه ای داشته باشند. در ادامه برخی از مهم ترین مواردی که مادران می بایست در دوران زایمان رعایت کنند را بررسی می کنیم. با من و رژیم همراه باشید.

    • امگا 3

تغذیه پس از زایمان می بایست به مقدار کافی حاوی اسید چرب اشباع نشده امگا 3 باشد. امگا 3 در دوران بارداری بسیار مهم بوده و برای رشد سالم جنین و حفظ سلامت بدن مادر به مقدا کافی مصرف شود. اما پس از زایمان نیز می بایست این چربی ارزشمند همچنان نیز مصرف شود. تغذیه زایمان به اندازه تغذیه بارداری مهم بوده و می بایست در این دوران نیز به مقدار کافی اسید چرب امگا 3 مصرف شود. پس از زایمان، شیر دادن به نوزاد مقداری از ذخایر DHA را در بدن مادران کاهش داده و آن را از بدن خارج می کند.

از این رو لازم است مادران در تغذیه زایمان خود و پس از به دنیا آوردن نوزاد خود نیز از این اسید چرب مفید بهره مند شوند. امگا 3 در ماهی، جلبک دریایی، دانه چیا، شاهدانه، بذر کتان، گردو و لوبیا سویا از منابع امگا 3 می باشند.

    • کلسیم

کلسیم نقش مهمی در ساخت استخوان ها، استحکام و فعالیت سالم آن ها دارد. با توجه به شیردهی مادران به نوزادان در دوران پس از زایمان، بدن آن ها می بایست منابع بالایی از کلسیم در اختیار داشته تا هم نیازهای آن ها تامین شده و هم در کیفیت شیر آن ها و رشد نوزاد مورد استفاده قرار گیرد. لبنیات منبع خوبی از کلسیم است که مادران می توانند با گنجاندن آن در رژیم غذایی خود از آن بهره مند شوند. برخی حبوبات و دانه ها نیز منبع بسیار خوبی از کلسیم می باشند که می توانند در رژیم غذایی مادران جایگاه بسیار خوبی در اختیار داشته باشند.

    • ویتامین D

ویتامین دی یکی از مهم ترین ویتامین ها بوده که نقش مهم در سلامت کلی بدن و انجام برخی فعالیت ها ایفا می کند. این ویتامین به جذب کلسیم کمک کرده و برای استحکام استخوان ها، سیستم ایمنی و فعالیت بهتر بدن لازم است. ویتامین دی به مقدار کافی از در معرض آفتاب گرفتن جذب نشده و حتی در برخی رژیم های غذایی نیز مقدار آن ناچیز بوده و جوابگوی نیازهای روزانه بدن نیست.

در تحقیقات متعددی که بر روی تازه مادران انجام شده است، مشخص شد مادرانی که کمبود ویتامین دی دارند، حتی پس از زایمان نیز این کمبود را به کودک خود منتقل می کنند. مصرف به اندازه ویتامین دی می تواند علاوه بر حفظ سلامت کلی بدن مادران، در رشد نوزادان نیز موثر بوده و به رشد بهتر و سریع تر آن ها کمک می کند.

    • آهن

آهن برای شکل گیری و تولید سلول های خونی و حمل اکسیژن در بدن ضروری بوده و علاوه بر این ها، نقش مهمی در سلامت کلی بدن ایفا می کند. مصرف آهن در دوران بارداری بسیار ضروری بوده و برای رشد فرزند لازم است. اما پس از زایمان نیز مصرف آهن در تغذیه زایمان نبایست حذف شده. اگر زایمان به صورت طبیعی بوده باشد، زنان در این پروسه مقداری خون از دست داده که می بایست با مصرف آهن آن را جبران کنند.

البته در این دوران با توجه به این که زنان معمولا دوره پریود ندارند، خونی از طریق پریود از دست نمی دهند. لازم است با انجام آزمایش مقدار آهن را اندازه گیری کرده و در صورت کمبود با مصرف آهن در رژیم غذایی یا مصرف مکمل این نیاز ها را تامین کنید. حبوبات، سبزیجات، گوشت و تخم مرغ از منابع مهم آهن می باشند.

    • فیبر

فیبر از مهم ترین نیازهای روزانه بدن بوده و برای فعالیت سالم سیستم گوارشی ضروری است. در پایان دوران بارداری و اوایل دوران زایمان، برخی از زنان به دلیل فشارهای وارده به شکم و تغییرات گسترده در شکمشان، دچار یبوست می شوند. مصرف به اندازه فیبر در این دوران می تواند به فعالیت سالم سیستم گوارشی زنان کمک کرده و مانع از بروز یبوست شود. فیبر از جمله مواد مهمی است که به مقدار زیادی در سبزیجات و میوه جات یافت می شود.

 

تغذیه پس از زایمان

    • ویتامین ها

ویتامین های از مهم ترین نکات تغذیه ای است که مردم می بایست همواره به آن توجه کرده و آن ها را در رژیم غذایی خود داشته باشند. دوران پس از زایمان نیز با توجه به اهمیتی که دارد یکی از دوران هایی است که مصر ویتامین ها در آن بسیار مهم و حیاتی است. نوزاد ویتامین های مورد نیاز خود را از شیر مادر دریافت می کند. لذا مصرف طیف وسیع ویتامین ها در این دوران می تواند نقشی تعیین کننده در سلامتد بدن مادر و رشد خوب نوزاد داشته باشد.

سخن پایانی

تغذیه زایمان یا تغذیه پس از زایمان همان طور که گفته شد بسیار حائز اهمیت بوده و با توجه به سهل انگاری ها و بی توجهی های صورت گرفته در این زمینه، در بسیاری از موراد منجر به بروز مشکلاتی برای مادر و حتی بروز برخی مشکلات در رشد فرزند می شود. مادران پس از زایمان همانند دوران بارداری می بایست به خود اهمیت داده و در این میان توجه ویژه ای به تغذیه خود داشته باشند. رعایت برخی نکات تغذیه ای، در اختیار داشتن یک رژیم غذایی سالم، کاهش مصرف مواد غذایی ناسالم و غذاهای آماده، قطع مصرف نوشیدنی های مضر می تواند به حفظ سلامتی مادر و رشد کودک کمک کند.

امیر احمدی

Recent Posts

Dating site to meet singles & find real love!

The opinions expressed are the author’s alone and have not been provided, approved or otherwise… Read More

% روز قبل

Benefits of Online Dating

Online dating has transformed the way people find love and build relationships. In the digital… Read More

% روز قبل

How Do I Create Zip File on My Phone New Data!

That means that it consists of pixels, the same small dots displayed on your monitor… Read More

% روز قبل

لاغری نوجوانان با رژیم غذایی

هریک از مراحل رشد انسان فرایندی شگفت آور و قابل تحسین است و انسان برای… Read More

% روز قبل

علت چاقی چیست و چطور می‌توان آن را درمان کرد؟

چاقی مشکل جدی است که این روزها گریبان گیر افراد زیادی شده است. این مشکل… Read More

% روز قبل

ناهار رژیم لاغری

تغییر سبک زندگی مردم و همین طور رژیم غذایی افراد، باعث شده هر روز در… Read More

% روز قبل