حتما نباید برای تناسب اندام دوید

حتما نباید برای تناسب اندام دوید

حتما نباید برای تناسب اندام دوید | بسیاری بر این باورند که می توان بدون در نظر گرفتن یک رژیم غذایی خاص و تنها با ورزش کردن به اندام دلخواه رسید. به همین دلیل همیشه شاهد مراجعه خیل عظیمی از افراد چاق به سوی باشگاه ها هستیم، خصوصا در زمان های خاص مانند نزدیک شدن به عید نوروز و یا مراسم ازدواج. این افراد با شروع ورزش و مشاهده خستگی و تعریق در بدن خود گمان می کنند خیلی خوب و سخت ورزش کرده اند و حتما در این میان کالری زیادی هم سوزانده اند، پس اگر تنها چند روز به این رویه ادامه دهند می توان به میزان قابل توجهی وزن کم کنند.

اما خب معمولا این افراد بعد از مدتی ورزش کردن، نومیدانه باشگاه های ورزشی را ترک می کنند و خیال می کنند در این کار کم کاری کرده اند که به نتیجه دلخواه شان نرسیده اند. این احساس در افراد احتمالا به دلیل تبلیغات اشتباهی بوده است که درباره ورزش ارائه می شده است. مثلا تنها با روزی یک ساعت ورزش کردن 5 کیلو درماه لاغر شوید و هرچه دوست داشتید بخورید! متخصصین من و رژیم امروز سعی دارند درباره فواید ورزش و تاثیر آن بر سلامتی برای شما صحبت کنند و نشان دهند که ورزش به تنهایی برای برای کاهش وزن موثر نیست.

برخلاف تبلیغاتی که برای ورزش می شود، ورزش نمی تواند به کاهش وزن شما کمک کمکی کند. این در حالی است که صد در صد انرژی بدن از غذایی که می خورید تامین می شود و با فعالیت ورزشی تنها ده الی سی درصد آن را می توان در هر روز سوزاند. آنچه که ما می دانیم این است که فعالیت فیزیکی می تواند بر میزان غذایی که می خورید، میزان کالری دریافتی تان و در نهایت میزان وزن شما، تاثیر گذار باشد. اما در تحقیقات زیادی مشخص شده است که این میزان در افراد مختلف، متفاوت می باشد، ولی هنوز دلیل آن مشخص نیست.

پس نباید انتظار داشته باشید که با ورزش و فعالیت فیزیکی به تنهایی وزن تان کاهش پیدا کند. ولی فراموش نکنید که ورزش برای سلامت عمومی بدن بسیار مناسب و ضروری است، اما آنچه تاثیر بیشتری روی وزن شما دارد، آن چیزی است که می خورید. با تمام این توضیحات سازمان بهداشت جهانی هم می داند که فعالیت فیزیکی و رژیم غذایی هر دو برای داشتن وزن ایده آل ضروری هستند و تمام تلاش خود را کرده است تا سیاست هایی را مبنی بر مصرف غذا های سالم و مناسب اتخاذ کند و فضایی را برای داشتن فعالیت فیزیکی سالم نیز فراهم آورد.

حتما نباید برای تناسب اندام دوید

پس آیا نباید ورزش کرد؟

همانطور که گفتیم ورزش کردن برای سلامت بدن و تناسب اندام مفید است. قبل از اینکه بخواهیم درباره تاثیر اندک ورزش کردن بر کاهش وزن تمرکز کنیم، لازم است که درباره فواید آن بیشتر بدانیم. فرقی نمی کند تا چه حد روی وزن و تناسب اندام شما تاثیر داشته باشد، به هر حال تاثیرات مثبتی می تواند روی بدن شما بگذارد. تحقیقات نشان داده اند که با وجود تاثیر کم ورزش روی کاهش وزن، اگر همراه با یک رژیم غذایی هدفمند باشد، بسیار تاثیر گذار تر خواهد بود. ضمن اینکه ورزش می تواند فشار خون و سطح تری گلیسیرید خون را کاهش دهد. ورزش خطر ابتلا به دیابت نوع دو، حمله قلبی و سکته را هم کاهش می دهد.

تحقیقات دیگری نشان می دهد افرادی که ورزش می کنند کمتر در معرض خطر آلزایمر و اختلالات روحی و روانی قرار می گیرند. بلکه مشاهده شده است که این افراد اتفاقا از توانایی های شناختی و تمرکزی بیشتر و بهتری نیز برخوردارند. اگر به تازگی کاهش وزن داشته اید، ورزش راه تثبیت وزن شما است، البته فراموش نکنید که در این حین باید حواس تان به میزان کالری دریافتی تان باشد. پس نتیجه می گیریم که ورزش زیاد باعث کاهش وزن بیشتر نمی شود، بلکه آنچه مهم است رژیم غذایی است. در نهایت باید بگوییم ورزش کردن مانند یک دارو عمل می کند و نتایج سلامت بخشی زیادی به همراه دارد.

آیا ورزش واقعا باعث کاهش وزن نمی شود؟

مزایای ورزش که در بالا به آن اشاره کردیم، ثابت شده و حقیقی می باشند. حتما شنیده اید که بسیاری از افراد هم تنها با دویدن روی تردمیل به وزن دلخواه شان رسیده اند و یا شاهد کاهش وزن چشم گیری بوده اند. اما اگر دایره تحقیقات خود را وسیع تر کنید، در خواهید یافت که همیشه هم این گونه نمی باشد. من و رژیم با مطالعه دقیق و کافی در این باره شما را با حقایقی در خصوص ورزش و کاهش وزن آشنا می کند. در یک تحقیقی که در سال 2001 انجام شده است بعد از 20 هفته بررسی مشخص شد افرادی که ورزش می کردند کاهش وزنی کمتر از حد انتظار داشته اند. به منظور کشف تاثیر ورزش روی کاهش وزن، محققان تحقیقات دقیق تری انجام دادند و مشخص شد افرادی که حتی خیلی حرفه ای ورزش می کنند کاهش وزن خیل کمی را تجربه کرده اند. در کل تاثیر ورزش برای کاهش وزن بسیار کمتر از میزانی است که شما با ریاضیات محاسبه کرده اید.

حتما نباید برای تناسب اندام دوید

شاید شما هم کاهش وزن را اینگونه تصور می کنید که کالری های دریافتی را بسوزانید لاغر می شوید. یک فرمولی هم برای آن بیان شده که یک پوند وزن بدن یک فرد چاق بیانگر 3500 کالری است، پس باید روزانه 500 کالری بسوزاند حالا یا از طریق ورزش یا رژیم غذایی، تا به وزن دلخواه خود برسد. همچنین اگر فردی بخواهد چاق شود، با این 500 کالری را به رژیم غذایی خود اضافه کند. اما امروزه با انجام تحقیقات بسیار و بررسی دقیق نتایج آن، محققان به این نتیجه رسیده اند که توازن انرژی بدن انسان یک سیستم پویا و تطبیق پذیری دارد. به این معنا که مثلا به جای حذف 500 کالری در رژیم غذایی سعی می کنید بیشتر از حد معمول ورزش کنید تا کالری بیشتری بسوزانید اما ا این کار بدن شما مجددا نیازمند همان مقدار کالری می شود.

یک حقیقت نا درست دیگر درباره ورزش این است که حتی زمانی که ورزش می کنید، کالری های اضافی بخش زیادی را شامل می شوند. این در حالی است که برای ورزشکاران حرفه ای که ورزش و فعالیت جسمانی حرفه و کار هر روزه آن ها می باشد این کالری تنها در حدود ده الی سی درصد است. جالب است بدانید که مصرف انرژی در افراد به مواردی مانند سرعت متابولیسم و یا انرژی استفاده شده در زمان استراحت، انرژی استفاده شده برای هضم غذا و انرژی مورد استفاده در زمان ورزش بستگی دارد. در خصوص سرعت متابولیسم و یا سوخت و ساز، ما کنترل خیلی کمی روی آن داریم، اما بیشتر انرژی ما صرف آن می شود. به طور تقریبی شصت الی هشتاد درصد!

این درحالی است که انرژی مصرف شده در زمان فعالیت های ورزشی، ده الی سی درصد می باشد. این میزان اصلا با غذایی که می خوریم و صد در صد انرژی ما را تامین می کند، قابل مقایسه نیست. پس یک تغییر کوچک در رژیم غذایی می تواند نتایج بزرگی برای شما به همراه داشته باشد. میزان کالری که در ورزش سوزانده می شود، خیلی کم است و اگر فردی بخواهد تنها با ورزش و بدون رژیم غذایی به وزن ایده آل خود برسد، باید زمان زیادی را صرف این کار کند که البته خستگی زیادی هم به همراه خواهد داشت. اما متخصصین من و رژیم پیشنهاد خوشمزه دیگری برای شما دارند که در ادامه به آن می پردازیم…

حتما نباید برای تناسب اندام دوید

ترکیب ورزش و رژیم غذایی بهترین راه برای رسیدن به تناسب اندام گاهی اوقات ورزش کردن را راهی برای چاق شدن به افراد لاغر معرفی می کنند. چون بسیاری از افراد متناسب با تحرک بدن شان غذا می خورند. حال تصور کنید با ورزش کردن کالری بسوزانید ولی بدنتان هوس و ولع بیشتری برای خوردن پیدا کند! به همین دلیل من و رژیم با ارائه رژیم های هوشمند و خوشمزه، ضمن اینکه هوس خوردن را در شما کاملا سرکوب می کند، می تواند تاثیر زیادی روی کاهش وزن شما داشته باشد. رژیم های من و رژیم مانع خوردن هیچ غذایی در شما نمی شوند و همین موضوع باعث کنترل حس هوس و اشتهای کاذب تان می گردد. بعد از آن با ارائه مواد غذایی مغذی و مقوی و به اندازه به مرور هدف شما را در رژیم غذایی، محقق می سازد.

اگر شما ورزش کنید و حواس تان به آنچه می خورید نباشد، در واقع فقط درجا زده اید. چرا که هرچه سوزانده اید را مجددا با کالری های دریافتی به بدن خود وارد کرده اید و چه بسا این کالری ها بیشتر از قبل هم شده باشد. که بیشتر به دلیل احساس ضعف و گرستگی بعد از ورزش است. پس برای برخی افراد ممکن است ورزش آن ها را بیشتر به ولع خوردن بیاندازد. در این شرایط کار را برای خود سخت تر کرده اید. پس راه چاره چیست؟

بهترین روش برای رسیدن به وزن و اندام ایده آل، ترکیب ورزش و رژیم غذایی است. حتی به جرات می توان گفت بدون ورزش هم می توان لاغر شد، اگر مراقب کالری ها و غذاهایی که می خورید باشید. در وب سایت من و رژیم امکان این را دارید که با وارد کردن مشخصات خود نظیر قد، وزن و جنسیت شاخص توده بدنی یا BMI خود را محاسبه کنید و سپس بر اساس آن رژیم هوشمند مخصوص خود را دریافت کنید. رژیم های من و رژیم به گونه ای طراحی شده اند که ضمن حفاظت از سلامت شما، بتوانند بدون ورزش و فعالیت فیزیکی هم اثر بخشی خود را داشته باشند. دراین رژیم ها شما با پیشنهاد های ویژه ای برای صبحانه، ناهار و شام روبه رو می شوید که کار شما را در انتخاب مواد خوراکی بسیار راحت می کند. با پیروی از این رژیم ها در سه مرحله می توانید از وزن ایده آل خود لذت ببرید.

فراموش نکنید که بدن ما در زمان ورزش کردن ممکن است از خود مقاوت نشان دهد و این میزان مقاومت در افراد مختلف، متفاوت است. پس سختی و شدت ورزش هم باید برای هر فردی منحصر به فرد باشد. بسیاری از افراد دویدن را برای تناسب اندام انتخاب می کنند، غافل از اینکه نمی دانند حتما برای تناسب اندام نباید دوید و راه های ساده تر دیگری هم وجود دارد. در این مقاله هدف ما نقض تاثیرات ورزش بر سلامتی نبوده است، همانطور که شاهد بودید مزایای ورزش را با هم مرور کردیم و خاطر نشان کردیم که ورزش تا چه حد می تواند برای سلامتی مفید باشد. اما هدف این مقاله این بود تا ثابت کند ورزش تاثیر و نقش چندانی در کاهش وزن ندارد و به تنهایی با ورزش کردن و دویدن هرگز نمی توان به وزن ایده آل رسید. به این منظور با من و رژیم همراه باشید و با دریافت رژیم غذایی هوشمند خود از داشتن اندام زیبا و تنی سالم لذت ببرید.

سمیرا علی جانی

View Comments

Recent Posts

Dating site to meet singles & find real love!

The opinions expressed are the author’s alone and have not been provided, approved or otherwise… Read More

% روز قبل

Benefits of Online Dating

Online dating has transformed the way people find love and build relationships. In the digital… Read More

% روز قبل

How Do I Create Zip File on My Phone New Data!

That means that it consists of pixels, the same small dots displayed on your monitor… Read More

% روز قبل

لاغری نوجوانان با رژیم غذایی

هریک از مراحل رشد انسان فرایندی شگفت آور و قابل تحسین است و انسان برای… Read More

% روز قبل

علت چاقی چیست و چطور می‌توان آن را درمان کرد؟

چاقی مشکل جدی است که این روزها گریبان گیر افراد زیادی شده است. این مشکل… Read More

% روز قبل

ناهار رژیم لاغری

تغییر سبک زندگی مردم و همین طور رژیم غذایی افراد، باعث شده هر روز در… Read More

% روز قبل