حساسیت به لاکتوز در رژیم غذایی

حساسیت به لاکتوز در رژیم غذایی

حساسیت به لاکتوز در رژیم غذایی | لبنیات و شیر یکی از مهمترین انواع مواد غذایی در سبد غذایی افراد است. فراورده های لبنی که سرشار از ویتامینA و6 B هستند که برای سلامت چشم و استخوانها بسیار مفید و ضروری هستند. شیر منبع اصلی کلسیم است که برای رشد دندان ها و استخوان ها بسیار مهم است است و اما لاکتوز ماده‌ای است که در شیر یافت می‌شود و در واقع نوعی مولکول قندی است که از مولکول های قندی گالاکتوز و گلوکز تشکیل شده است. این ماده برای اینکه جذب سلولها شود اول بایستی به گالاکتوز و گلوکز تجزیه شده و سپس توسط سلول های روده کوچک جذب شود. آنزیمی که لاکتوز را به دو جزء گالاکتوز و گلوکز تجزیه می‌کند لاکتاز نامیده می‌شود. و معمولاً در سطح سلول های روده کوچک وجود دارد.

واکنش نشان دادن بدن به مصرف برخی غذاها بسیار طبیعی است و در واقع حساسیت غذایی به شمار می رود که در طی آن سیستم ایمنی بدن به مصرف بعضی از غذاهای خاص واکنش نشان داده و منجر به بروز علائمی مانند خارش، کهیر و یا دل درد و سردرد می شود و حتی در بعضی موارد خطرناک می تواند منجر به مرگ شود.

حساسیت به لاکتوز نیز یکی از انواع حساسیت های غذایی است. هنگامی که فردی به مصرف شیر و فرآورده‌های لبنی حساسیت دارد در واقع بدنش نسبت به پروتئین های شیر واکنش نشان داده و موجب دل درد یا سردرد می شود. بعضی از افراد به شیر گاو حساسیت دارند که می‌توانند شیر بز و یا گوسفند را مصرف کنند. عامل اصلی حساسیت های غذایی در دوران خردسالی و کودکی است. در واقع یکی از چند ماده غذایی که باعث بروز آلرژی و مشکلات آن در کودکان می‌شود شیر و محصولات لبنی است.


 

 

 

نحوه تشخیص و درمان حساسیت به شیر چگونه است؟

معمولاً هنگام بروز مشکل در مصرف شیر بایستی به پزشک مراجعه کرده و به منظور روشن شدن تاریخچه ی بروز مشکل بایستی موارد زیر را مشخص کنید:

      • بیان نشانه ها، علائم و دردهایی که دارید
      • انجام آزمایشات پزشکی
      • نوشتن برنامه غذایی مشخص
      • حذف شیر و مواد فراورده های لبنی

به منظور تشخیص حساسیت به لاکتوز ممکن است که پزشکی یکی از راه های زیر را به شما پیشنهاد دهد:

آزمایش پوست برای حساسیت به لاکتوز

در این روش آزمایشگاهی پزشک، پوست تان را در معرض تماس مقدار کمی از فرآورده های لبنی قرار داده و واکنش های بعدی آن را ملاحظه می کند. در این حالت اگر به شیر حساسیت داشته باشید احتمالاً در محل برخورد بدن با فرآورده های لبنی پوستتان ملتهب شده و کهیر ایجاد می‌شود. متخصصین آلرژی معمولاً اینگونه آزمایش‌ها را تفسیر کرده و نتایج را به درستی بیان می کنند. به خاطر داشته باشید که این نوع آزمایش روش تشخیصی دقیقی برای تایید حساسیت به لاکتوز و فرآورده‌های لبنی نیست.

آزمایش خون

در آزمایش خون می‌توان پاسخ سیستم ایمنی بدن به مصرف شیر را ملاحظه کرد. در واقع بایستی میزان آنتی بادی ایمونو گلوبولین در خون اندازه گیری شود. اگر با آزمایش خون و معاینه پزشکان حساسیت به شیر تایید نشود ممکن است که پزشک معالج با استفاده از روش‌های دیگری حساسیت شما به شیر را امتحان کند.

مثلاً شرایط بدن شما را در پاسخ به مصرف غذاهای مختلفی که حاوی شیر است را ارزیابی و کنترل کند. این روش خوبی برای تایید حساسیت به لاکتوز و انواع مواد غذایی است اگر پزشک تان مشکوک شودکه علائم بروز یافته چیزی به غیر حساسیت غذایی هستند، آزمایشات تکمیلی دیگری نیز برای شما تجویز خواهد کرد.

حساسیت به لاکتوز در رژیم غذایی

درمان آلرژی به شیر و لاکتوز

تنها راه جلوگیری از بروز علائم آلرژیک شیر و فرآورده‌های لبنی صرفاً اجتناب از مصرف پروتئین‌های شیر و فرآورده‌های لبنی است. انجام این کار قطعاً بسیار دشوار است چرا که شیر از جمله مواد لبنی است که در اکثر مواد غذایی یافت می شود. البته افراد مبتلا به حساسیت به شیر گاو نمی‌توانند فراورده های دیگر لبنی مانند ماست و پنیر را مصرف کنند. در کنار رعایت عدم استفاده از محصولات لبنی و شیر استفاده از انواع رژیم غذایی سالم و مناسب به منظور جلوگیری از حساسیت لاکتوز و شیر بسیار مهم است.

اگرچه بدن ما به تمامی مواد غذایی موجود در هرم غذایی نیاز دارد و حذف هر گونه مواد لبنی قطعاً می‌تواند باعث بروز مشکلاتی در بدن شود، اما برای اینکه این گونه مشکلات را به حداقل رساند بایستی رژیم غذایی سالم و دقیقی را دنبال کرد تا در صورت حذف شیر جایگزین های غذایی مناسبی برای آن در نظر گرفته شود.

در صورتی که بتوانید از رژیم غذایی سالم و مناسبی استفاده کنید که تنوع غذایی در آن رعایت شده و تمامی المان ها و جزئیات آن بر اساس هرم غذایی در نظر گرفته شده باشد، قطعاً می توانید عدم استفاده از لاکتوز را با جایگزینی مواد غذایی مفید دیگر جبران کرده و ضرر ناشی از عدم مصرف فراورده های لبنی و شیر را به حداقل برسانید. بدین منظور می توانید از انواع رژیم های غذایی سالم موجود در سایت من و رژیم استفاده کرده و خاطر جمع باشید که بدن شما با مشکلات کمبود مواد غذایی و کلسیم مواجه نخواهد شد. چرا که کلیه ی رژیم های موجود در سایت من و رژیم کاملاً استاندارد بوده و با بهره گیری از دانش و تجربه اساتید فن و متخصصین تغذیه ارائه و طراحی و ارائه شده است.

اگر بتوانید میزان مصرف مواد مغذی و مواد غذایی سالم را مطابق با رژیم های استاندارد من و رژیم به پیش ببرید دیگر هیچ مشکلی از این لحاظ نخواهید داشت. چراکه در رژیم های غذایی من و رژیم دیگر محدودیت غذایی ندارید. در رژیم های این سایت میتوانید جایگزین های شیر و فراورده های لبنی را پیدا کرده و کلسیم بدن خود را به خوبی تامین کنید. دیگر آلرژی به لاکتوز را با رژیم های غذایی من و رژیم کنار بگذارید. چراکه این سایت به خوبی توانسته است رژیم هایی تنظیم کند که جایگزین مناسبی برای شیر و محصولات لبنی داشته باشد.

یکی از مزایایی که سایت من و رژیم دارد این است که در صورت استفاده و خرید رژیم غذایی از این سایت هر روز پیامکی در مورد رژیم های غذایی جدید دریافت می کنید تا در جریان کامل انواع رژِیم ها قرار بگیرید.

حساسیت به شیر چگونه است؟

در اکثر کودکان و خردسالان حساسیت به شیر و محصولات لبنی در قالب کهیر، التهاب و قرمزی های اطراف دهان، جوش صورت و یا بدن بروز می کند. در بزرگسالان نیز ممکن است علائم دیگری مشاهده شود که عبارتند از سرفه، عطسه، خارش چشم، آبریزش بینی، خفگی، خس خس سینه، مشکلات تنفسی، اسهال و استفراغ، دل درد و گرفتگی شکم که تمامی این واکنش ها می توانند در یک مرحله متوقف شده و یا گاهاً به آنافیلاکسی تبدیل شوند.( آنافیلاکسی واکنش آلرژیک بسیار جدید و خطرناک بدن است که بر روی چندین عضو بدن تاثیر می گذارد). حساسیت به شیر انواع مختلفی دارد که عبارتند از:

حساسیت شدید به مصرف شیر

که در این حالت بدن بعد از مصرف شیر و مواد لبنی واکنش آلرژیک شدیدی نشان می دهد. در واقع با مصرف کمی از شیر یا فرآورده‌های آن تمامی علائم آلرژی ظاهر می شود. تنها راه جلوگیری از این گونه حساسیت ها و بروز علائم آن اجتناب از مصرف شیر و فراورده های لبنی است. البته در صورتی که مجبور باشید مصرف فرآورده های لبنی و شیر را به صورت کامل قطع کنید حتماً بایستی از داروی اپی نفرین استفاده کنید.

حساسیت به لاکتوز در رژیم غذایی

حساسیت متوسط به مصرف شیر

بدن بعضی از افرادی که به شیر حساسیت دارند در مقابل مصرف پخته شیر و فرآورده‌های لبنی واکنش آلرژیک نشان نمی‌دهد. این حالت از آلرژی، آلرژی متوسط به شیر یا فرآورده های لبنی است. در این حالت فرد بایستی خوردن شیر و محصولات لبنی خام مانند پنیر، شیر، ماست، خامه را به طور کل کنار بگذارد.

حساسیت خفیف به شیر

در این حالت فرد می‌تواند برخی از فرآورده های لبنی را مصرف کند و تنها در مقابل مصرف برخی از آنها واکنش نشان می دهد.

و نهایتاً حساسیت ترکیبی

در این نوع حساسیت با مصرف شیر علائم آلرژی پادتنی ایجاد می‌شود و به این معنی است که علائم به محض خوردن مواد لبنی و شیر در بدن بروز می کند. تمامی این موارد نیز ممکن است در کودکان نیز مشاهده شوند. کودکانی که به شیر حساسیت دارند باید از خوردن شیر و محصولات لبنی اجتناب کنند و یا اینکه از محصولات لبنی بدون لاکتوز استفاده کنند.

از این رو به منظور داشتن رژیم غذایی سالم برای خردسالان و کودکان بایستی برنامه غذایی مناسبی برای آنها تهیه شود که در دراز مدت کودک دچار کمبود کلسیم و مشکلات دیگر نشود. در واقع به راحتی می‌توان با جایگزینی مواد غذایی دیگر، کمبود کلسیم و مواد مغذی ناشی از شیر و فراورده های لبنی را در بدن کودکان جبران کرد. فقط کافی است که برنامه غذایی و رژیم غذایی سالمی وجود داشته باشد. بدین منظور رژیم های غذایی سایت من و رژیم بهترین گزینه است.

حساسیت به لاکتوز در رژیم غذایی

اما در حالت کلی سایت من و رژیم استفاده از شیر و فرآورده‌های لبنی را برای کودکان و بزرگسالانی که به حساسیت به لاکتوز مبتلا هستند ممنوع می کند. این مواد غذایی عبارتند از:

    • کره حیوانی و کره معمولی
    • دوغ معمولی و محلی
    • پنیر محلی و معمولی
    • خامه محلی و معمولی
    • کشک محلی و معمولی
    • روغن حیوانی
    • لاکتولوز
    • ماست
    • سویا
امیر احمدی

Recent Posts

Dating site to meet singles & find real love!

The opinions expressed are the author’s alone and have not been provided, approved or otherwise… Read More

% روز قبل

Benefits of Online Dating

Online dating has transformed the way people find love and build relationships. In the digital… Read More

% روز قبل

How Do I Create Zip File on My Phone New Data!

That means that it consists of pixels, the same small dots displayed on your monitor… Read More

% روز قبل

لاغری نوجوانان با رژیم غذایی

هریک از مراحل رشد انسان فرایندی شگفت آور و قابل تحسین است و انسان برای… Read More

% روز قبل

علت چاقی چیست و چطور می‌توان آن را درمان کرد؟

چاقی مشکل جدی است که این روزها گریبان گیر افراد زیادی شده است. این مشکل… Read More

% روز قبل

ناهار رژیم لاغری

تغییر سبک زندگی مردم و همین طور رژیم غذایی افراد، باعث شده هر روز در… Read More

% روز قبل