پرخوری عصبی چیست و از کجا می‌آید؟

آیا افرادی را دیده‌اید که با غذا خوردن آرام می‌شوند؟ یا در زمان استرس به سراغ بستنی یا دسرهای شیرین می‌روند؟ اصلاً ما غذا می‌خوریم که به آرامش برسیم. چطور ممکن است که با وجود احساس سیری باز هم غذا می‌خوریم؟ همه ما این حالت را تا به حال تجربه کرده‌ایم. میل به خوردن غذا در زمانی که گرسنه نیستیم یکی از آزاردهنده‌ترین حس‌هایی است که ممکن است به آن گرفتار شوید.

آیا این حس و حال پر خوری عصبی نامیده می‌شود؟ یا اینکه از کجا بدانیم که دچار پرخوری عصبی شده‌ایم؟ اگر فردی هستید که هیچ وقت سیر نمی‌شوید باید بدانید که به همین زودی‌ها گرفتار افزایش وزن خواهید شد. پس عجله کنید و برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتها با این مقاله از سایت من و رژیم همراه باشید. بدون شک به هر سوالی که دارید در این مطلب پاسخ داده می‌شود و می توانید یک رژیم لاغری خوب و مناسب نیز دریافت کنید.

آیا می دانید بیماری بلومیا چیست؟

سوالی که ممکن است ذهن شما را به عنوان یک فرد دارای افزایش وزن درگیر کند این است که خوردن عصبی چیست؟ زمانی  همه در زندگی شان استرس دارند و برای رهایی از آن و رسیدن به آرامش به سراغ دسر و شیرینی می‌روند. اگر این حالت ادامه دار شود فرد به بیماری پرخوری عصبی یا همان بلومیا که یک اختلال خطرناک در غذا خوردن است، دچار می‌شود. این گروه از افراد به شدت نگران ظاهر و افزایش وزن خود هستند و عدم کنترل غذا خوردن آن‌ها را به شدت آزرده خاطر می‌کند. آن‌ها آنقدر غذا می‌خورند که احساس کنند از ناراحتی‌شان کم شده است یا اینکه از موادی استفاده می‌کنند که هر چه در طول روز خورده‌اند را استفراغ کرده یا به نوعی معده‌شان را پاکسازی کنند. متخصصان، مبتلایان به پرخوری عصبی را در دو دسته قرار می‌دهند: کسانی که به دنبال جبران آنچه خورده‌اند هستند، در گروه پرخوری عصبی جبران شونده قرار می‌گیرند و گروه دیگر پرخوری عصبی بدون جبران هستند که با ورزش‌های سخت سعی دارند از افزایش وزن شدید جلوگیری کنند. توجه کنید که بیماری بلومیا به تصویر ذهنی که از خود دارید مربوط می‌شود، نه فقط مواد غذایی مصرفی.

آشنایی با روانشناسی پرخوری عصبی

روانشناسی پرخوری عصبی به مواردی می‌پردازد که روح و روان فرد را درگیر می‌کند. البته شاید پرخوری عصبی و افسردگی هر دو باهم به سراغ یک فرد بیایند. یا اینکه مشکلات اجتماعی، شغلی و زندگی شخصی به قدری زیاد باشد که شخص برای فرار از آن‌ها به سراغ خوردن خوراکی‌های هوس زا می‌رود. اگر شما هم به پرخوری عصبی و افسردگی دچار شده‌اید، اصلاً نگران این ماجرا نباشید زیرا متخصصان تغذیه و سلامت من و رژیم با ارائه برنامه‌های غذایی بر پایه کنترل استرس، این مشکل را رفع خواهند کرد.

داروهای پرخوری عصبی را بیشتر بشناسید

حال ممکن است این گروه از افراد اقدام به خود درمانی کرده و به داروهای پرخوری عصبی پناه ببرند. البته پزشکان و متخصصان داروی خاصی برای رفع این بیماری معرفی نکرده‌اند. اما از آنجا که ریشه بیماری بلومیا، افسردگی و استرس است، داروی فلوکستین (Fluoxetine) تنها قرص برای پرخوری عصبی در نظر گرفته شده است. شاید بخواهید بدانید که فلوکسین چیست و در چه مواردی استفاده می‌شود؟ فلوکستین یکی از انواع داروی پروخوری عصبی و ضد افسردگی است که مهارکننده جذب سروتونین یا SSRI نامیده می‌شود. تصور می‌شود این داروها با افزایش سطح یک ماده شیمیایی تقویت کننده خلق و خو به نام سروتونین در مغز فعالیت می‌کنند. اما اگر دیده باشید روی این قرص، علامت سیاه زده شده، به این معنی است که بدون تجویز پزشک، فلوکستین را مصرف نکنید.

داروی گیاهی ضد پرخوری عصبی

بعضی از افراد هم به سراغ داروی گیاهی ضد پرخوری عصبی می‌روند که اشتهای خود را از این طریق سرکوب کنند. اما نمی‌دانند که این بیماری تنها به دلیل زیاد خوردن بوجود نمی‌آید بلکه ممکن است به دلیل عدم رضایت از ظاهر فردی باشد.

البته هر کدام از انواع داروهای گیاهی ضد پرخوری عصبی می‌تواند عوارض جانبی جدی داشته باشند. در هر صورت اگر قصد استفاده از این نوع مکمل‌ها را دارید باید با پزشک مشورت کنید.

اگر هم به دنبال سالم‌ترین نوع دارو برای پرخوری عصبی هستید، مرکبات مانند پرتقال، گریپ فروت و لیمو می‌تواند بهترین گزینه باشد چرا که متابولیت‌هایی مانند فلاونوئیدها، آلکالوئیدها، روغن‌های معطر و لیمونوئیدها به وفور در مرکبات یافت می‌شوند که برای تقویت اعصاب و کاهش وزن بسیار موثرند.

در این بخش می‌توان به دمنوش های آرامش بخش مانند دمنوش تخم رازیانه و چای سبز و به لیمو هم اشاره کرد. این نوع از دارو برای پرخوری عصبی نه تنها باعث کاهش وزن می‌شود بلکه از اضطراب و افسردگی بوجود آمده هم می‌کاهد.

برای تهیه دمنوش رازیانه تنها به یک هاون دستی یا برقی نیاز دارید، دانه‌ها را در آن ریخته، بکوبید و سپس با آب داغ مخلوط کنید. پس از صاف کردن آن می‌توانید این دمنوش فوق العاده را بنوشید.

آنچه باید در مورد علائم پرخوری بدانید

سوالی که پس از خواندن این مطلب بوجود می‌آید این است که علائم پرخوری عصبی چیست؟ در این بخش به برخی از رایج‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • وزن بدن معمولاً بالاتر از حد متوسط یا گاها طبیعی است.
  • ترس از بازگشت دوباره وزن
  • عدم توانایی در توقف غذا خوردن
  • بیش از حد روزه گرفتن
  • توجه به آداب و رسوم و یا عادات بیش از حد در غذا خوردن
  • استفاده نامناسب از ادرار آورها یا داروهای مسهل
  • نداشتن قاعدگی یا نامنظم بودن آن
  • اضطراب و استرس بسیار
  • عدم رضایت از خود و احساس دلسردی
  • افسردگی مداوم نوعی از اختلال پرخوری عصبی
  • مشغله داشتن درباره مسائلی همچون وزن، غذا و فرم بدن
  • ملتهب یا دردناک بودن همیشگی گلو
  • کاهش انرژی و بالا بودن خستگی
  • مشکلات دندانی فراوان به علت فرسایش مینای دندان
  • ورزش کردن بیش از حد به دلیل نگرانی از افزایش وزن
  • وادار کردن خود به بالا آوردن غذای خورده شده
  • استفاده از هر گونه دارو یا مکمل برای کاهش وزن

برای جلوگیری از پرخوری عصبی چه کنیم؟

حال که با این معضل جدی و خطرناک به نام پرخوری عصبی آشنا شدید باید به دنبال راه چاره باشید. تنها برای جلوگیری از پرخوری عصبی باید از نظریات پزشک استفاده کرد و از خود درمانی پرهیز نمود. مهم‌تر از همه آن است که شاید فکر کنید مشکلتان با غذا خوردن و حتی گرفتن رژیم غذایی سالم تمام شود، اما اصلاً اینگونه نیست و تا زمانی که نفهمید ریشه مشکل چیست این حالت ادامه خواهد داشت.

یکی از روش‌های صحیح، مصرف غذاهایی است که به کاهش اضطراب می‌کنند. این املاح و خوراکی‌ها شامل، مواد حاوی منیزیم مانند سبزیجات برگ دار، حبوبات، مغزها، دانه‌ها و غلات کامل می‌شوند.

همچنین مصرف امگا 3، پروبیوتیک ها، آنتی اکسیدان ها، مواد حاوی سلنیوم و پتاسیم و ویتامین C را فراموش نکنید چون بر کاهش اضطراب و استرس تمرکز دارند.

همچنین برای جلوگیری از پرخوری عصبی توصیه می‌شود که راهی مناسب برای کاهش استرس پیدا کنید. در این بخش به برخی از راه‌های ساده کاهش اضطراب می‌پردازیم:

  • یک دفترچه خاطرات تهیه کنید و آنچه باعث اضطرابتان می‌شود را بنوسید
  • ورزش روزانه را فراموش نکنید، حرکات یوگا، پیاده روی و دویدن از بهترین‌ها هستند
  • کتاب مورد علاقه‌تان را پیدا کنید و هر شب چند صفحه از آن را بخوانید
  • مظنونین همیشگی مانند چیپس، شکلات و بستنی را برای همیشه از سبد غذایی خود حذف کنید
  • رژیم غذایی سالم را از وب سایت‌های سلامت و تغذیه تهیه کنید
  • همیشه به حجم غذایتان توجه کنید
  • از محل‌های استرس زا دوری کنید و تا حد امکان به آنجا نروید
  • با افرادی حرف بزنید که آرامش می‌دهند و شما را از نظر روحی حمایت می‌کنند
  • به چیزای مثبت فکر کنید و برای انجام فعالیت‌های روزمره حتماً برنامه ریزی داشته باشید

سخن آخر

همانطور که گفته شد، پرخوری عصبی دلایل زیادی دارد که ریشه برخی از آن‌ها را می‌توان در مسائل روانی پیدا کرد. با این حال نقش استفاده از یک رژیم غذایی سالم را نباید نادیده گرفت. زمانی که یک برنامه غذایی مناسب داشته باشیم، به تدریج خوردن غذاهای سالم و مصرف به اندازه غذا به نوعی عادت برای ما در خواهد آمد و این موضوع می‌تواند نقش قابل توجهی در کنترل کردن شرایط محیطی و روانی داشته باشد، که بر جلوگیری از پر خوری کردن تأثیر می‌گذارد.

به همین منظور سایت من و رژیم برای حفظ سلامتی افراد و کمک به آنها برای رسیدن به وزن و اندام ایده آل، متناسب با شرایط جسمی هر فرد یک رژیم و برنامه غذایی مخصوص به همان فرد را ارائه می‌کند.

امیر احمدی

Recent Posts

Dating site to meet singles & find real love!

The opinions expressed are the author’s alone and have not been provided, approved or otherwise… Read More

% روز قبل

Benefits of Online Dating

Online dating has transformed the way people find love and build relationships. In the digital… Read More

% روز قبل

How Do I Create Zip File on My Phone New Data!

That means that it consists of pixels, the same small dots displayed on your monitor… Read More

% روز قبل

لاغری نوجوانان با رژیم غذایی

هریک از مراحل رشد انسان فرایندی شگفت آور و قابل تحسین است و انسان برای… Read More

% روز قبل

علت چاقی چیست و چطور می‌توان آن را درمان کرد؟

چاقی مشکل جدی است که این روزها گریبان گیر افراد زیادی شده است. این مشکل… Read More

% روز قبل

ناهار رژیم لاغری

تغییر سبک زندگی مردم و همین طور رژیم غذایی افراد، باعث شده هر روز در… Read More

% روز قبل