درمان اسهال به کمک رژیم غذایی

درمان اسهال به کمک رژیم غذایی | احتمالا برای تان پیش آمده که با خوردن انواع و اقسام مواد خوراکی از غذاهای فست فودی گرفته تا خوراکی های کارخانه ای، در چندین نوبت به بیماری اسهال مبتلا شدید. بهتر است بدانید که اسهال در این شرایط به نوعی ترفند بدن است برای خلاصی از شر باکتری های مضر. ممکن است گاهی شدت این اسهال به قدری باشد که باید به سرعت به پزشک مراجعه کنید، اما برخی اوقات نیز آن قدر خفیف است که می توان با یک برنامه غذایی مناسب آن را درمان کرد.

لازم به ذکر است که بیماری اسهال به طور معمول به دو نوع مزمن و حاد تقسیم می شود. اغلب اسهال به صورت حاد، پس از چند روز برطرف می شود اما در نوع مزمن آن معمولا بیش از 10 روز طول خواهد کشید که البته این نوع از اسهال در اثر بیماری‌ ها و مشکلات جدی ‌تری بروز می‌ کند و نیاز است تا به شکل جدی درمان شود. اغلب عوامل مختلفی مثل آنفلوآنزا، مصرف آنتی‌ بیوتیک‌ ها، مسمومیت غذایی، عفونت ویروسی، مصرف آب آلوده، برخی انواع جراحی ‌ها و برخی از بیماری ‌های دستگاه گوارشی موجب بروز اسهال شدید می شود. اما اگر دچار این بیماری شدید آن هم به صورت خفیف سعی کنید در ابتدا نسبت به تغییر برنامه غذایی خود اقدام کنید و مواد غذایی را مصرف نمایید که به کاهش آن کمک کند.

ما در این مقاله قصد داریم شما را با برخی از مواد غذایی آشنا کنیم که با وارد کردن آن به رژیم غذایی تان می توانید به درمان اسهال خفیف بپردازید؛ پس تا پایان همراه ما باشید.

درمان اسهال به کمک رژیم غذایی

برای درمان اسهال چه غذاهایی بخوریم؟

همان طور که در ابتدای مطلب نیز اشاره کردیم، در صورتی که اسهال تان حاد و شدید نیست می توانید خودتان در منزل به کمک خوردن برهی مواد غذایی مفید و دارای فیبر، آن را درمان کنید. به طور کلی یکی از علل مهم دچار شدن به این بیماری، مصرف غذاهای چرب و فست فودی و آماده است. این را بدانید که شما پیش از هرچیز باید رژیم غذایی تان تغییر دهید. وب سایت من و رژیم به عنوان یکی از وبسایت های معتبر ارائه رژیم غذایی لاغری و چاقی و سالم به همه حتی شما که قصد تغییر عادات غذایی تان را دارید کمک می کند.

شما برای پیروی از یک رزیم غذایی سالم، حتما نباید چاق یا لاغر باشید و درگیر کاهش یا اضافه شدن وزن، شما می توانید برای حفظ سلامتی خود و دچار نشدن به چنین بیماری هایی مانند اسهال از یک برنامه غذایی مناسب پیروی کنید. در ادامه کارشناسان من و رژیم تعدادی از مواد غذایی مفید که در درمان اسهال نیز بسیار کاربرد دارند را به شما معرفی می کنند:

  • موز

یکی از مواد غذایی تاثیرگذار در سیستم گوارشی به هنگام اسهال، موز است. موز میوه ای ملایم بوده و خوردن و هضم کردنش بسیار اسان است. این میوه به دلیل دارا بودن پتاسیم فراوان، می تواند در جایگزین کردن الکترولیت ‌هایی که در اثر اسهال از بدن دفع شده ‌اند، کمک کند. اما مزایای خوردن موز به همین جا ختم نمی شود؛ به علت وجود پکتین فراوان در این میوه که نوعی فیبر قابل حل است، می توان با خوردن آن به جذب و حفظ مایعات در روده‌ ها کمک کرده و از دفع آب و سایر مواد مورد نیاز بدن جلوگیری کرد. پس خوردن موز را در صورت بروز اسهال هرگز فراموش نکنید.

  • برنج سفید و سیب زمینی

از جمله موادی وردن آن در زمان اسهال به درمان آن کمک می کنند، سیب زمینی و برنج سفید است. این دو ماده غذایی نشاسته ای هستند، بسیار کم فیبر و سهل الهضم می باشند، به گونه ای که مصرف این دو ماده برای افرادی که گوارش شان اثر اسهال به هم ریخته است بسیار مناسبند. البته این نکته را فراموش نکنید که برای درست کردن برنج نباید از هیچ گونه روغن یا کره استفاده کنید چرا که چربی برای سیستم گوارشی که دچار اسهال شده مضر است.

  • ماست

عموما در طول اسهال به شما توصیه می شود که از خوردن محصولات لبنی دست بکشید اما ک استثنا وجود دار، مصرف ماست و دوغ. در طول این دوران مصرف این دو محصول لبنی را فراموش نکنید خصوصا از نوع پروبیوتیک آن ها. زیرا این نوع ماست و دوغ به حفظ باکتری های مفید موجود در روده کمک می ‌کنند و سبب تقویت سیستم گوارشی بدن می ‌شوند.

  • سیب درختی

یکی دیگر از میوه هایی که در صورت بروز اسهال، خوردن آن پیشنهاد می شود، سیب درختی است. سیب هم دقیقا مانند موز حاوی پکتین فراوان می ‌باشد. البته خوردن سیب خام به دلیل فیبر فراوانی که دارد در صورت بروز اسهال پیشنهاد نمی شود، زیرا برای سیستم گوارشی و روده‌ هایی که دچار اسهال شده‌اند مناسب نیست بلکه باید آن را به صورت پخته شده و کمپوت مصرف نمود تا هضم آن برای دستگاه گوارش آسان ‌تر باشد؛ در این صورت علاوه بر بهره ‌مند شدن از پکتین موجود در سیب از سایر مواد مغذی آن نیز بدن بهره ‌مند می ‌شود.

  • نان تست و بیسکویت بدون شکر

یکی از مواردی که باید در رژیم غذایی خود وارد کنید، خوردن نان و غذاهایکامل و حاوی سبوس است. این مورد را هنگامی که سالم هستید و هنوز دچار اسهال نشدید هم باید رعایت کنید اما اگر دچار اسهال شدید، توصیه می شود از مواد غذایی غیر سبوسدار استفاده نمایید زیرا هضم آن برای روده ‌های دچار اسهال آسان ‌تر است. استفاده از بیسکویت بدون شکر مانند چوب شور به‌علت دارا بودن نمک در طول دوره اسهال مناسب می ‌باشد.

  • مرغ

خوردن مرغ را در این دوران فراموش نکنید. خوردن گوشت مرغ، آن هم به صورت بخار پز شده و بدون روغن به دلیل دارا بودن بافت نرم و سهل‌ الهضم بودن پروتئین آن، به شدت در طول دوره اسهال توصیه می شود چرا که از این طریق می ‌توان مقادیری مواد مغذی و مورد نیاز را به بدن رساند. علت عدم استفاده از روغن در پخت مرغ نیز این است که کره و انواع روغن ‌ها برای سیستم گوارشی که دچار اسهال شده است مناسب نمی ‌باشد.

  • تمشک آبی

یکی دیگر از موادی که می توان آن را از عطاری ها نیز تهیه کرد، تمشک آبی است. یکی از داروهای مناسب برای درمان اسهال تمشک آبی خشک شده است. جوشاندن این ماده در آب و دم کردن آن به صورت چای یا جویدن آن در این دوره پیشنهاد می شود. تمشک آبی به‌ علت دارا بودن تانن سبب تسکین معده و روده‌ های التهاب دیده در اثر اسهال می ‌شود. همچنین این میوه حاوی ترکیبات ضد باکتری و منبع خوبی از آنتی ‌اکسیدان ها است و دلیل دارا بودن فیبر محلول پکتین برای بیماری اسهال بسیار مفید می ‌باشد.

  • نوشیدنی های گیاهی

اگر دچاراسهال خفیف شدید، سعس کنید در کنار تغییر عادات غذایی تان و مصرف برخی مواد غذایی مفید، به خوردن چای و دمنوش های گیاهی هم روی آورید. در میان انواع نوشیدنی‌ های گیاهی می‌ توان به دو نوع آن اشاره کرد، نعنا و بابونه.

چای نعنا: بر روی سیستم گوارشی معده و روده ‌ها، اثر مسکن داشته و سبب تسکین عضلات موجود در جدار روده ‌ها شده و انقباض‌ های روده ‌‌ای را کاهش می‌ دهد. همچنین این چای موجب کاهش نفخ و گازهای روده‌ ای می ‌شود.

چای بابونه: مصرف این چای در کاهش التهابات معده و روده موثر بوده و اسپاسم‌ های روده‌ ای را کم می ‌کند.

برای درمان اسهال چه مواد غذایی را نباید بخوریم؟

زمانی که دچار اسهال شدید و یا درحال بهبود هستید، باید توجه کنید که برخی مواد غذایی را مصرف نکنید. زیرا این مواد غذایی می توانند سیستم گوارش را تحریک کرده و باعث تشدید یا طولانی تر شدن اسهال شوند. تعدادی از مواد غذایی مهم که باید از مصرف آن در طول دوره اسهال پرهیز کرد، به شرح زیر است:

  • شیر و فرآورده های لبنی (به جز ماست و دوغ پروبیوتیک)
  • غذاهای چرب و سرخ شده
  • غذاهای تند
  • غذاهای فرآوری شده به خصوص به همراه افزودنی های خوراکی
  • گوشت گوساله
  • ماهی ساردین
  • سبزیجات خام
  • ریواس
  • پیاز
  • ذرت
  • مرکبات
  • سایر میوه ها مانند آناناس، گیلاس و آلبالو، انجیر، کشمش و انگور
  • قهوه، نوشابه و سایر نوشیدنی های گازدار یا کافئین دار
  • شیرین کننده های مصنوعی از جمله سوربیتول

درمان اسهال به کمک رژیم غذایی

چه کسانی مستعد بیماری اسهال هستند؟

مسافران: معمولا 40 درصد افرادی که به مکانی آلوده سفر می کنند، دچار اسهال می شوند. جالب است بدانید که این نوع اسهال را اسهال مسافرتی یا Traveler’s Diarrea می‌ نامند. اسهال مسافران معمولاً روز پنجم تا پانزدهم مسافرت پیش آید ولی تا چند روز پس از برگشت به شهر خود ممکن است پدیدار شود. علت این گونه اسهال خوردن و آشامیدن آب و غذای آلوده به عوامل بیماری زا است.

افرادی که به غذاهای خاصی علاقه دارند: اغلب اشخاصی که به غذاهای خاص، مثل همبرگر نیم پخته، تخم مرغ عسلی، جگر خام، ماهی خام (سوشی) یا غذاهای دریایی نیم ‌پز دوست دارند دچار اسهال می شوند. همچنین آن دسته از افرادی که بیشتر به پیک نیک می ‌روند و آب معدنی با خود نمی ‌برند و از آب چشمه و جویبارها می‌ نوشند نیز بیشتر از معمول به اسهال دچار می ‌شوند.

افرادی که اختلال ایمنی دارند: منظور از این افراد، کسانی هستند که برای مثال کمبود IgA (مولکول‌ های زیستی که در سیستم ایمنی فعال هستند) دارند؛ و یا داروهای ضعیف کننده ‌ی سیستم ایمنی مصرف می ‌کنند.

کودکان و سالمندان: عموما این دو گروه به دلیل داشتن سیستم ایمنی ضعیف بیشتر در معرض جذب آلودگی و ابتلا به بیماری اسهال هستند.

افرادی که در اردوگاه‌ ها، پادگان‌ ها، خوابگاه‌ های شبانه روزی زندگی می ‌کنند.

اشخاصی اسید معده شان کم است: معمولا این گروه بیشتر از معمول به اسهال حاد مبتلا می ‌شوند؛ چرا که بیشتر باکتری ‌های پاتوژن در محیط اسیدی معده از بین می ‌روند.

سخن آخر

خب! تا به این جا متجه شدید که رژیم غذایی شما می تواند باعث ایجاد و یا درمان اسهال شود. زمانی که اسهال هستید، تا می توانید استراحت کنید، آب زیاد بنوشید و به جای پیروی از یک رژیم غذایی ناسالم و غیراصولی، به اجرای یک رژیم غذایی مناسب و سالم بپردازید تا هرچه سریع تر این بیماری را درمان کنید. رعایت این نوع رژیم سبب می شود حال تان زودتر خوب شده و احساس بهتری داشته باشید و در سریع ترین زمان ممکن قادر به خوردن غذاهای مورد علاقه تان شوید.

همان طور که پیش تر هم گفتیم برای دریافت چنین رژیمی که به روند بهبودتان کمک کند و یا به طور کلی از بروز چنین بیماری جلوگیری کند، می توانید به وب سایت من و رژیم مراجعه کنید و در کمتر از 10 دقیق برنامه غذایی مناسب و سالمی را دریافت نمایید.

امیر احمدی

Recent Posts

Dating site to meet singles & find real love!

The opinions expressed are the author’s alone and have not been provided, approved or otherwise… Read More

% روز قبل

Benefits of Online Dating

Online dating has transformed the way people find love and build relationships. In the digital… Read More

% روز قبل

How Do I Create Zip File on My Phone New Data!

That means that it consists of pixels, the same small dots displayed on your monitor… Read More

% روز قبل

لاغری نوجوانان با رژیم غذایی

هریک از مراحل رشد انسان فرایندی شگفت آور و قابل تحسین است و انسان برای… Read More

% روز قبل

علت چاقی چیست و چطور می‌توان آن را درمان کرد؟

چاقی مشکل جدی است که این روزها گریبان گیر افراد زیادی شده است. این مشکل… Read More

% روز قبل

ناهار رژیم لاغری

تغییر سبک زندگی مردم و همین طور رژیم غذایی افراد، باعث شده هر روز در… Read More

% روز قبل