انواع رژیم غذایی کبد سالم

انواع رژیم غذایی کبد سالم

انواع رژیم غذایی کبد سالم | کبد نیروگاه بدن است. این عضو وظایف اساسی را انجام می دهد، از تولید پروتئین، کلسترول و صفرا گرفته تا ذخیره ویتامین ها، مواد معدنی و حتی کربوهیدرات ها. کبد سموم مانند الکل، داروها و فرآورده های طبیعی سوخت و ساز بدن را تجزیه می کند. حفظ و داشتن کبد سالم برای بدن بسیار ضروری است.

به عنوان بزرگترین غده بدن، کبد وظایف حیاتی زیادی برای زنده نگه داشتن ما دارد. کبد علاوه بر این که ویتامین ها و آهن را ذخیره می کند، وقتی قند بدن پایین تر از حد نرمال قرار گیرد، گلبول های قرمز قدیمی را از بین می برد و صفرا را برای تجزیه و هضم چربی ها تولید می کند.

کبد اندامی است که آن چه را که از بدن شما عبور می کند، فیلتر، پردازش و تجزیه می کند. این اندام وظیفه تصفیه خون و کمک به لخته شدن آن را بر عهده دارد و با تولید صفرا و گلوکز که دو ماده مهم برای سلامتی هستند، مواد شیمیایی مضر را از بین می برد. هنگامی که کبد با سموم و مواد شیمیایی آلوده می شود، چرخه کاری طبیعی آن کند می شود.

دو نوع عمده بیماری کبد چرب وجود دارد: بیماری کبد چرب ناشی از الکل و غیر الکلی. افراد زیادی به این بیماری مبتلا هستند و تا مدتی خودشان از این بیماری اطلاعی ندارند. بیماری کبد چرب غیر الکلی بیشتر در افرادی که چاق یا کم تحرک هستند و افرادی که غذا های فرآوری شده مصرف می کنند، تشخیص داده می شود. یکی از اصلی ترین راه های اصلی درمان بیماری کبد چرب، پیروی از رژیم غذایی کبد سالم است. با ما در این مقاله همراه باشید تا غذاهایی که برای داشتن کبد سالم مفید هستند به شما معرفی کنیم.

انواع رژیم غذایی کبد سالم

رژیم غذایی کبد سالم

برای این که بتوانید سلامت کبد خود را حفظ کنید توصیه می شود در برنامه غذایی خود موارد زیر را بگنجانید.

قهوه

قهوه یکی از بهترین نوشیدنی هایی است که می توانید برای تقویت سلامت کبد بنوشید. مطالعات نشان داده است که نوشیدن قهوه، کبد را از بیماری محافظت می کند. به عنوان مثال، مطالعات بارها نشان داده است كه نوشیدن قهوه، خطر ابتلا به سیروز یا آسیب دائمی كبدی را در مبتلایان به بیماری مزمن كبدی كاهش می دهد.

نوشیدن قهوه همچنین ممکن است خطر ابتلا به سرطان کبد را کاهش دهد و تأثیرات مثبتی بر بیماری های کبدی و التهابی داشته باشد. قهوه همچنین باعث کاهش التهاب و افزایش سطح گلوتاتیون آنتی اکسیدان می شود. آنتی اکسیدان ها، رادیکال های آزاد مضر را که به طور طبیعی در بدن تولید می شوند و باعث آسیب به سلول ها می شوند خنثی می کنند.

چای

چای به طور گسترده ای برای سلامتی مفید است، اما شواهد نشان داده اند که فواید خاصی برای کبد نیز دارند. یک مطالعه بر روی بیماران مبتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی نشان داد که نوشیدن چای سبز حاوی آنتی اکسیدان های بالا به مدت 12 هفته سطح آنزیم های کبدی را بهبود می بخشد و همچنین ممکن است استرس ذخایر چربی موجود در کبد را کاهش دهد.

گریپ فروت

گریپ فروت حاوی آنتی اکسیدان هایی است که به طور طبیعی از کبد محافظت می کنند. دو آنتی اکسیدان اصلی که در گریپ فروت یافت می شود، نارینژنین و نارینگین هستند. اثرات محافظتی گریپ فروت به دو روش شناخته می شود: با کاهش التهاب و محافظت از سلول ها. مطالعات همچنین نشان داده اند که این آنتی اکسیدان ها می توانند از پیشرفت فیبروز کبدی، یک بیماری مضر که در آن بافت پیوندی بیش از حد در کبد ایجاد می شود، بکاهد.

نارینژنین میزان چربی موجود در کبد را کاهش داده و تعداد آنزیم های لازم برای سوزاندن چربی را افزایش می دهد، که این امر می تواند به جلوگیری از تجمع چربی اضافی کمک کند. همچنین، نارینگین توانایی متابولیسم الکل و مقابله با برخی از اثرات منفی الکل را بهبود می بخشد. بنابراین گنجاندن گریپ فروت در رژیم غذایی یک راه خوب برای سالم نگه داشتن کبد و مبارزه با آسیب و التهاب کبدی است.

زغال اخته و بلوبری

زغال اخته و بلوبری هر دو حاوی آنتوسیانین ها، آنتی اکسیدان هایی هستند که به سلامت کبد کمک می کنند. مصرف این میوه ها به مدت 3 تا 4 هفته کبد را از آسیب محافظت می کند. علاوه بر این، بلوبری به افزایش پاسخ سلول ایمنی و آنزیم های آنتی اکسیدانی کمک می کند. از آن جا که انواع بری ها حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان هستند، با اضافه کردن آن ها به عنوان میان وعده در رژیم غذایی خود کبدی سالم داشته باشید.

سیر

سیر سرشار از سولفور است و این ماده آنزیم های کبدی را که سموم بدن را خارج می کنند، فعال می کند. سیر مقادیر زیادی سلنیوم نیز دارد. سلنیوم یک ریز مغذی اساسی است که به تقویت سطح آنزیم آنتی اکسیدان طبیعی در کبد ما کمک می کند. بنابراین با اضافه کردن سیر در رژیم غذایی خود می توانید از بسیاری از بیماری های کبدی جلوگیری کنید و کبدی سالم داشته باشید.

سیب

سیب حاوی مقادیر زیادی پکتین است. پکتین یک ماده شیمیایی است که به بدن کمک می کند تا سموم را از دستگاه گوارش پاکسازی و خارج کند. با وجود کمتر سموم در دستگاه گوارش، کبد راحت تر می تواند سموم خود را پاکسازی کند.

گردو

گردو منبع خوبی از گلوتاتیون ، اسیدهای چرب امگا 3 و اسید آمینه آرژنین است که از اقدامات طبیعی پاکسازی کبد به ویژه هنگام سم زدایی آمونیاک حمایت می کند.

روغن زیتون

روغن زیتون اگرچه چربی است، اما به عنوان چربی سالم در نظر گرفته می شود. روغن های ارگانیک مانند زیتون، شاهدانه و بذر کتان از کبد پشتیبانی می کنند و یک پایه مایع برای بدن فراهم می کنند که می توانند سموم مضر بدن را به خود جذب کنند. همچنین این روغن سطح چربی کبد را کاهش می دهد. با اضافه کردن روغن زیتون به سالاد خود می توانید از مزایای بسیار آن بهره مند شوید.

آووکادو

آووکادو دارای چربی های سالم است و تحقیقات نشان می دهد که حاوی مواد شیمیایی است که می تواند سرعت آسیب کبدی را کند نماید. همچنین این میوه سرشار از فیبر است و فیبر هم کنترل کننده وزن است.

ماهی

ماهی های چرب مانند سالمون، ساردین، ماهی تن و ماهی قزل آلا از نظر اسیدهای چرب امگا 3 بسیار غنی هستند. اسیدهای چرب امگا 3 می توانند به کاهش سطح چربی کبد کمک کنند. با واردن کردن ماهی به برنامه غذایی خود علاوه بر این که رژیم غذایی متنوع تری خواهید داشت از فواید متعدد ماهی بهره مند خواهید شد.

4 ماده غذایی که سلامت کبد را به خطر می اندازد

قطعاً غذا هایی وجود دارد که در صورت ابتلا به بیماری کبد چرب باید از مصرف آن جلوگیری کرد یا به حداقل رساند. این مواد غذایی به طور کلی در افزایش وزن و افزایش قند خون نقش دارند و می توانند سلامت کبد را به خطر بیاندازند.

الکل

الکل دشمن اصلی کبد است و عامل اصلی بیماری کبد چرب و همچنین سایر بیماری های کبدی می باشد. به همین دلیل از مصرف الکل به طور جدی جلوگیری کنید.

شکر اضافی

از خوردن مواد غذایی قندی مانند آب نبات، کلوچه، نوشابه و آب میوه ها خودداری کنید زیرا قند خون بالا باعث افزایش چربی در کبد می شود و چربی در ناحیه شکم و پهلو می شود. بنابراین نخوردن قند و شکر اضافی به آب کردن شکم کمک می کند.

غذاهای سرخ شده

غذاهای سرخ شده مثل سیب زمینی سرخ کرده و بادمجان سرخ شده که روغن زیادی به خود جذب می کنند سطح کلسترول خون و چربی کبد را افزایش می دهند.

انواع رژیم غذایی کبد سالم

نان سفید، برنج و ماکارونی

این مواد غذایی از آرد فرآوری شده تشکیل شده اند و می توانند به دلیل کمبود فیبر، قند خون شما را بیش از غلات کامل افزایش دهند.

رژیم های تخصصی و هوشمند من و رژیم به خصوص رژیم لاغری و چاقی به گونه ای طراحی شده اند که تمامی نیازهای مغذی بدن را در نظر می گیرند و کمترین عوارض جانبی را دارند. رژیم غذایی کبد سالم من و رژیم برای هر فرد به صورت اختصاصی با توجه به شاخص توده بدنی یا bmi ارائه می شود. پس فرصت را از دست ندهید و هرچه زودتر ثبت نام کنید و رژیم غذایی خود را دریافت کنید.

امیر احمدی

Recent Posts

Dating site to meet singles & find real love!

The opinions expressed are the author’s alone and have not been provided, approved or otherwise… Read More

% روز قبل

Benefits of Online Dating

Online dating has transformed the way people find love and build relationships. In the digital… Read More

% روز قبل

How Do I Create Zip File on My Phone New Data!

That means that it consists of pixels, the same small dots displayed on your monitor… Read More

% روز قبل

لاغری نوجوانان با رژیم غذایی

هریک از مراحل رشد انسان فرایندی شگفت آور و قابل تحسین است و انسان برای… Read More

% روز قبل

علت چاقی چیست و چطور می‌توان آن را درمان کرد؟

چاقی مشکل جدی است که این روزها گریبان گیر افراد زیادی شده است. این مشکل… Read More

% روز قبل

ناهار رژیم لاغری

تغییر سبک زندگی مردم و همین طور رژیم غذایی افراد، باعث شده هر روز در… Read More

% روز قبل