مزایای آرام غذا خوردن

مزایای آرام غذا خوردن

مزایای آرام غذا خوردن | یکی عادت های بد که اغلب ما آن را داریم، تند غذا خوردن است. احتمالا برای شما هم این اتفاق افتاده که گاهی به دلیل مشغله زیاد و کمبود وقت مجبور شدید غذای تان را خیلی سریع میل کنید. این نوع غذا خوردن، یعنی با عجله و بدون توجه؛ زمانی به یک مشکل جدی تبدیل می شود که به یکی از عادت های تغذیه ای شما تبدیل شود و در شرایط عادی هم تمایل داشته باشید خیلی سریع غذایتان را بخورید. متاسفانه این عجله سبب می شود که به مرور با مشکلات سلامتی زیادی دست و پنجه نرم کنید.

یکی از مهم ترین مشکلاتی که تقریبا گریبان بسیاری را نیز گرفته، چاقی و اضافه وزن است. آیا می دانستید تند و تند غذا خوردن موجب می شود که وزن تان افزایش یابد؟ بسیاری از افراد سعی دارند که از یک رژیم غذایی سالم پیروی کنند، در این راه خوب پیش می روند اما تنها عیب شان سریع غذا خوردن است. به همین دلیل هم گاها به جای کاهش وزن با افزایش آن و چاقی آن مواجه می شوند. ما قصد داریم در این مقاله درباره این موضوع مهم صحبت کنیم و شما را از مزایای آرام غذا خوردن، آگاه کنیم.

مزایای آرام غذا خوردن

آیا سریع غذا خوردن باعث افزایش وزن می شود؟

پاسخ ما به این سوال مثبت است. طبق تحقیقات و مطالعات انجام شده، افرادی که سریع تر غذا می خورند حدود 115 درصد بیشتر نسبت به سایرین در معرض چاقی هستند و دچار اضافه وزن می شوند. همچنین داشتن عادت به این نوع غذا خوردن و سبک زندگی در مدتی طولانی سبب می شود که دو برابر افرادی که آرام با دقت بیشتر غذا می خورند، چاق شوند.

جالب است بدانید که این هورمون ها هستند که اشتهای ما به غذا و مقدار مصرف کالری روزانه مان را کنترل می کنند. روند کاری این هورمون ها این طور است که پس از هر وعده غذایی روده هورمون گرلین یا همان هورمون اشتها را مهار کرده و باعث ترشح هورمون های سیری در بدن می شود. این هورمون ها با ارسال سیگنال هایی به مغز پیام می دهند که غذا به اندازه کافی مصرف شده، بنابراین اشتها کاهش پیدا کرده و ما به دلیل احساس سیری دست از غذا خوردن می کشیم.

اما می رسیم به سوال اصلی، آرام غذا خوردن چه تاثیری در تغییرات وزن دارد؟ این اتفاق به چند دلیل مختلف رخ می دهد از جمله:

  • کاهش مصرف کالری

یکی از تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده، نشان می دهد که چه افراد دارای وزن معمولی و ایده آل و چه افراد دارای اضافه وزن، هنگامی که آراو آهسته غذا می خورند، کالری کمتری دریافت کرده و مدت بیشتری احساس سیری می کنند. هر دو گروه اگر غذای شان را آرام میل کنند، میزان گرسنگی شان بعد از گذشت یک ساعت از وعده غذایی کمتر خواهد بود. در واقع این کاهش مالری کمک بزرگی در کاهش وزن خواهد داشت. پس فراموش نکنید اگر از یک رژیم غذایی اصولی و سالم پیروی می کنید، آرام و آهسته غذا بخورید تا بهتر و بیشتر نتیجه بگیرید.

  • کاهش اشتها

پیش تر از هورمون سیر گفتیم؛ زمانی که هورمون سیری ترشح می شود و سیگنال دهی به مغز انجام می شود، حدود 20 دقیقه نیاز است. درص.رتی که در این زمان تند و بی وقفه غذا بخوریم، مغز فرصت دریافت سیگنال های سیری را نداشته و اشتها کاهش پیدا نمی کند. دانشمندان و پزشکان معتقدند که آرام غذا خوردن به مغز فرصت کافی داده و از سوی دیگر با افزایش ترشح هورمون های سیری به کاهش غذای مصرفی در یک وعده کمک می کند.

همچنین مطالعات انجام شده در این راستا روی افراد چاق مبتلا به دیابت این طور نشان می دهد که آرام غذا خوردن تاثیری در افزایش هورمون های سیری نداشته اما نرخ سیری فرد را افزایش داده است. حت بهتر است بدانید که ترشح هورمون های سیری به دنبال آهسته غذا خوردن در افراد چاق جوان بیشتر از سایرین بوده است.

  • بهبود جویدن

یکی دیگر از تاثیرات آرام غذا خوردن، بهبود در جویدن غذاست. زمانی که آهسته غذا می خورید، فرصت کافی دارید تا مواد غذایی خیلی خوب بجوید. جویدن کامل غذاها نیز موجب کاهش کالری مصرفی و وزن می شود و از سوی دیگر به افزایش ترشح هورمون های سیری در بدن کمک می کند. براساس مطالعات انجام شده در این زمینه افرادی که از اضافه وزن رنج می برند معمولا کمتر از دیگران عادت به خوب جویدن غذاها دارند. اما خوب و آرام جویدن هم نباید به گونه ای باشد که شما خسته کند و لذغ غذا خوردن را شما بگیرد. برای مثال نتایج مطالعه ای نشان داده افرادی که هر لقمه خود را حداقل 30 ثانیه می جوند اگرچه کمتر احساس گرسنگی می کنند اما از غذایی که می خورند نیز لذت کمتری می برند.

دیگر مزایای آرام غذا خوردن

فراموش نکنید که آرام غذا خوردن فقط سبب کاهش وزن و لاغری شما نمی شود بلکه به حفظ سلامت بدن تان نیز کمک می کند و به طور کلی زندگی تان را بهبود می بخشد. از جمله مزایای آهسته غذا خوردن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • لذت بردن از غذا
  • بهبود هضم
  • کمک به جذب بهتر مواد مغذی
  • آرامش بیشتر
  • کاهش سطح استرس

مزایای آرام غذا خوردن

برای کاهش سرعت در غذا خوردن چه کنیم؟

اگر وقعا قصد دارید وزن تان را کاهش دهید و به تناسب اندام برسید و یا این که از چاق شدن جلوگیری نمایید، سعی کنید علاوه بر اجرای یک رژیم غذایی سالم، آرام و آهسته غذا بخورید. اما یک سوال اساسی این جا پیش می آید، چطور می توانیم آرام غذا بخوریم؟ یا بهتر بگوییم، چه مواردی در کاهش سرعت غذا خوردن کمک تان می کنند؟ چند توصیه ی مهم در پاسخ به این سوال به شما می کنیم:

بیش از حد گرسنگی را تحمل نکنید. هنگامی بسیار گرسنه هستید، مسلما خیلی سخت می توانید سرعت غذا خوردن خود را کنترل کنید. به همین علت سعی کنید هرگز خود را گرسنه نگذارید و از میان وعده های سالم برای رفع آن استفاده کنید.

غذا را بیشتر بجوید. برای این کار بهتر است ابتدا دقت کنید که در حالت کلی و عادی غذا را چند بار می جوید، برای کمک به آرام غذا خوردن این تعدادرا دو برابر کنید؛ بدون شک از نتیجه آن شگفت زده خواهید شد.

هر بار قاشق و چنگال خود را داخل بشقاب بگذارید. هنگامی که درحال جویدن غذا هستید قاشق و چنگال تان را در دست نگه دارید و آن را داخل بشقاب بگذارید. این کار تاثیر خوبی در کاهش تعداد لقمه های شما خواهد داشت.

غذاهایی بخورید که به جویدن بیشتری نیاز دارد. بیشتر به خوردن مواد غذایی روی بیاورد که به جویدن بیشتر نیاز دارند مثل مانند میوه ها، سبزیجات و آجیل. این مواد غذایی حاوی فیبر فراوان نیز هستند که به لاغری کمک می کند.

نوشیدن آب را فراموش نکنید. نوشیدن مقدار فراوان آب یا سایر نوشیدنی های بدون کالری تاثیر بسیار مثبتی در کاهش سرعت غذا خوردن دارد.

از تایمر استفاده کنید. از یک تایمر استفاده کنید و آن را روی 20 دقیقه تنظیم کنید و با سرعتی غذا بخورید که بیشتر از 20 دقیقه زمان ببرد نه کمتر از آن. هدف این است که به سرعت آهسته و یکنواخت در غذا خوردن برسید.

تلوزیون تماشا نکنید. بزرگ ترین اشتباه غذا خوردن روبروی تلوزیون است. باید تلوزیون را خاموش کنید زیرا تمام تمرکزتان را به تلوزیون می دهید، آن وقت دیگر نمی توانید سرعت غذا خوردن تان را منترل کنید. به هیچ عنوان هنگام غذا خوردن خود را سرگرم تلوزیون دیدن و کار با گوشی یا لپ تاپ نکنید.

نفس عمیق بکشید. اگر طبق عادت قبلی به سرعت شروع به غذا خوردن کرده اید چند نفس عمیق کشیده و به غذا خوردن ادامه دهید، این کار باعث تمرکز بیشتر روی آهسته غذا خوردن می شود.

به غذایی که می خورید توچه کنید. با این کار اشتهای خود را کنترل کرده و آهسته تر غذا خواهید خورد.

صبور باشید. تغییر عادت یک پروسه زمان بر است و نیاز به صبوری دارد، داتشمندان معتقدند که معمولا 66 روز برای جایگزین کردن عادت جدید با عادت قدیمی نیاز است.

امیر احمدی

Recent Posts

Dating site to meet singles & find real love!

The opinions expressed are the author’s alone and have not been provided, approved or otherwise… Read More

% روز قبل

Benefits of Online Dating

Online dating has transformed the way people find love and build relationships. In the digital… Read More

% روز قبل

How Do I Create Zip File on My Phone New Data!

That means that it consists of pixels, the same small dots displayed on your monitor… Read More

% روز قبل

لاغری نوجوانان با رژیم غذایی

هریک از مراحل رشد انسان فرایندی شگفت آور و قابل تحسین است و انسان برای… Read More

% روز قبل

علت چاقی چیست و چطور می‌توان آن را درمان کرد؟

چاقی مشکل جدی است که این روزها گریبان گیر افراد زیادی شده است. این مشکل… Read More

% روز قبل

ناهار رژیم لاغری

تغییر سبک زندگی مردم و همین طور رژیم غذایی افراد، باعث شده هر روز در… Read More

% روز قبل