انواع رژیم غذایی قلب سالم

انواع رژیم غذایی قلب سالم

انواع رژیم غذایی قلب سالم | قلب، ارگان اساسی و قدرتمند بدن است. این ارگان، اکسیژن و مواد مغذی را به طور مداوم در بدن ما پمپ می کند. قلب انسان ارگانی است که از طریق سیستم گردش خون، خون را در سراسر بدن پمپ می کند، اکسیژن و مواد مغذی را به بافت ها وارد می کند و دی اکسید کربن و سایر ضایعات را از بین می برد. بنابراین هرگونه آسیبی به قلب می تواند برای سلامت انسان تهدید آمیز باشد. وقتی صحبت از بیماری های قلبی می شود، آمار می تواند کاملا نگران کننده باشد. هر ساله تعداد افرادی که به بیماری های قلبی مبتلا می شوند، افزایش می یابد.

انواع رژیم غذایی قلب سالم

بیماری قلبی چیست و چه علائمی دارد؟

بیماری قلبی به شرایطی اطلاق می شود که قلب، رگ های آن، ماهیچه ها، دریچه ها و مسیرهای الکتریکی داخلی را که مسولیت انقباض عضلانی را دارند، درگیر می کند. شایع ترین بیماری های قلبی عبارت هستند از:

  • بیماری عروق کرونر
  • نارسایی قلبی
  • کاردیومیوپاتی که مربوط به ماهیچه های قلب است
  • بیماری دریچه قلب
  • اختلال ریتم قلبی

بیماری عروق کرونر عامل اصلی حملات قلبی است. این بیماری شایع ترین نوع بیماری قلبی است.

حمله قلبی چیست و چه علائمی دارد؟

هنگامی که شریان کرونر مسدود شود (معمولاً توسط یک لخته خون)، ناحیه ای از بافت قلبی، خون خود را از دست می دهد. این کاهش خون می تواند به سرعت باعث آسیب به بافت قلب و یا از بین رفتن آن شود. از دست رفتن بافت قلب به دلیل انسداد می تواند علائمی مانند درد قفسه سینه، تنگی نفس، ضعف داشته باشد و حتی باعث مرگ شود. موارد زیر علائم هشدار دهنده حمله قلبی هستند:

  • درد قفسه سینه (ممکن است به پشت، گردن، بازوها و یا فک گسترش یابد)
  • سرگیجه
  • حالت تهوع، استفراغ
  • ضربان قلب سریع یا نامنظم
  • تنگی نفس
  • بعضی از افراد ممکن است اضطراب، سوء هاضمه و یا سوزش سر دل را نشان دهند (برخی از خانم ها به جای درد
  • قفسه سینه ممکن است با این علائم رو به رو شوند.)
  • ضعف
    سبکی سر

بیماری قلبی تقریباً یک سوم مرگ و میرها را در سرتا سر جهان تشکیل می دهد. رژیم غذایی نقش عمده ای در سلامت قلب دارد و می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را تحت تأثیر قرار دهد. در حقیقت، برخی غذاها می توانند بر فشار خون، سطح تری گلیسیرید وکلسترول تأثیر بگذارند، همه این ها عوامل خطرزا برای بیماری های قلبی هستند.

رژیم غذایی قلب سالم چیست؟

بیماری های قلبی قاتل اصلی زنان و مردان هستند و بیشتر از همه انواع سرطان انسان ها را درگیر کرده اند. ابتلا به بیماری قلبی عروقی همچنین می تواند بر روحیه، دیدگاه و کیفیت زندگی شما تأثیر منفی بگذارد. چاقی نیز یکی از دلایل ابتلا به این بیماری است. به همین دلیل توصیه می شود اگر اضافه وزن دارید برای جلوگیری از ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی در کنار رژیم غذایی قلب سالم از انواع رژیم لاغری برای درمان چاقی پیروی کنید.

در حالی که کنترل وزن و ورزش منظم برای سلامتی قلب بسیار مهم هستند، غذایی که می خورید می تواند به همان اندازه مهم باشد. در حقیقت، در کنار سبک زندگی سالم، رژیم غذایی قلب سالم ممکن است خطر ابتلا به بیماری های قلبی یا سکته مغزی را تا 80٪ کاهش دهد.

هیچ ماده غذایی به تنهایی نمی تواند سلامت قلب را تضمین کند، بنابراین الگوی کلی رژیم غذایی شما نسبت به غذا های خاص اهمیت بیشتری دارد. به جای غذای سرخ شده، فرآوری شده، غذاهای کنسروی که ماده نگه دارنده زیادی دارند و میان وعده های شیرین مثل شیرینی و شکلات، از رژیم غذایی قلب سالم که سرشار از مواد غذایی ارگانیک و سالم هستند پیروی کنید.

چه به دنبال بهبود وضعیت قلبی و عروقی خود باشید، چه سابقه بیماری های قلبی داشته باشید یا کلسترول بالا و فشار خون بالا دارید، این نکات کلیدی رژیم غذایی قلب سالم می تواند به شما در مدیریت بهتر این شرایط و کاهش خطر حمله قلبی و اختلالات عروقی کمک کند.

انواع رژیم غذایی قلب سالم

نکات کلیدی رژیم غذایی قلب سالم

حواستان به چربی ها باشد

اگر نگران سلامتی قلب خود هستید، سعی کنید چربی های ناسالم را با چربی های مناسب و سالم جایگزین کنید. برای این کار باید تغییراتی در رژیم غذایی خود ایجاد کنید که عبارت هستند از:

چربی های ترانس را حذف کنید.

علاوه بر بالا رفتن سطح LDL یا کلسترول “بد”، که می تواند خطر حمله قلبی و سکته مغزی را افزایش دهد، چربی ترانس نیز سطح HDL یا کلسترول “خوب” شما را کاهش می دهد، که می تواند شما را در معرض خطر بیماری های قلبی عروقی قرار دهد. چربی های ترانس موجود در مواد غذایی مانند غذاهای آماده، مواد غذایی سرخ شده و هر چیزی که در مواد تشکیل دهنده اش روغن هیدروژنه یافت می شود برای سلامت قلب بسیار مضر هستند و نباید مصرف شوند.

مصرف چربی های اشباع را محدود کنید.

چربی های اشباع شده عمدتاً در روغن های استوایی، لبنیات و گوشت قرمز وجود دارند و نباید بیشتر از 10 درصد کالری روزانه تان را تشکیل دهند. از لبنیات در حد اعتدال لذت ببرید و منابع پروتئین را در رژیم غذایی خود تغییر دهید، می توانید از ماهی، مرغ بدون پوست، تخم مرغ و منابع گیاهی پروتئین استفاده کنید.

چربی های سالم بیشتری بخورید.
خوردن غذا های سرشار از چربی غیر اشباع، می تواند سطح کلسترول خون را بهبود بخشد و خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش دهد. به صورت روزانه اسیدهای چرب امگا 3 میل کنید، این ماده در ماهی های چرب مانند سالمون، ماهی قزل آلا یا شاه ماهی و همچنین دانه کتان، کلم، اسفناج یا گردو وجود دارد. منابع دیگر چربی های سالم شامل روغن زیتون، آووکادو، آجیل و کره گردو است.

چربی را با شکر یا کربوهیدرات تصفیه شده جایگزین نکنید.

هنگامی که مصرف غذاهای مضر برای قلب را کاهش می دهید، مهم است که آن ها را با مواد غذایی سالم جایگزین کنید. به عنوان مثال، جایگزینی گوشت های فرآوری شده با ماهی یا مرغ می تواند تفاوت مثبتی در سلامتی شما ایجاد کند. اما جایگزینی چربی های حیوانی با کربوهیدرات های تصفیه شده، مثل خوردن بیکن به جای غلات شیرین، هیچ تاثیری در کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی ندارد.

بدن شما به هیچ نوع قند اضافی احتیاج ندارد. از قند طبیعی که در مواد غذایی وجود دارد، تمام نیاز خود را دریافت می کنید. مواد غذایی قندی و کربوهیدرات های تصفیه شده فقط مقدار زیادی کالری دارند که علاوه بر مضر بودن برای قلب باعث اضافه وزن نیز می شوند. به جای نوشابه های شیرین، نان سفید، ماکارونی و غذاهای فرآوری شده مانند پیتزا، دانه های سبوس دار تصفیه شده مانند گندم سبوس دار یا نان سبوس دار، برنج قهوه ای، جو، غلات سبوس، جو دوسر و سبزیجات غیر نشاسته ای مصرف کنید.

غذاهای سرشار از فیبر مصرف کنید

یک رژیم غذایی سرشار از فیبر می تواند کلسترول بد را کاهش داده و مواد مغذی را برای محافظت در برابر بیماری های قلبی فراهم می کند. به مصرف این گونه غذاها در انواع رژیم غذایی به خصوص رژیم لاغری تاکید می شود زیرا غذاهای پر فیبر به کاهش وزن نیز کمک می کنند. از آن جا که فیبر بیشتر از سایر غذا ها در معده می ماند، شما به مدت طولانی تری احساس سیری می کنید و درنتیجه کمتر غذا می خورید. افراد بسیاری برای تناسب اندام فیبر زیاد مصرف می کنند.

فیبر همچنین چربی را از طریق دستگاه گوارش شما سریع تر انتقال می دهد، بنابراین چربی کمتری جذب بدن می شود. حتی هنگامی که فیبر بیشتری مصرف می کنید انرژی بیشتری برای ورزش کردن خواهید داشت و تاثیر ورزش کردن بر سلامتی بدن بر هیچ کس پوشیده نیست. فیبر نامحلول در غلات سبوس دار، غلات گندم و سبزیجات مانند هویج، کرفس و گوجه فرنگی یافت می شود منابع فیبر محلول شامل جو، جو دوسر، لوبیا، آجیل و میوه هایی مانند سیب، توت، مرکبات و گلابی است.

از خوردن نمک و غذاهای فرآوری شده پرهیز کنید.

مصرف زیاد از حد نمک باعث فشارخون بالا می شود و فشارخون بالا هم یک عامل خطر اصلی برای بیماری های قلبی عروقی است. نمک در بسیاری از مواد غذایی پنهان است. مقدار نمکی که می خورید باید کمتر از 4 گرم یا کمتر از یک قاشق چای خوری باشد. نمک مانع از دفع مایعات می شود. اگر بیش از حد نمک بخورید، آب اضافی که در بدنتان ذخیره می شود فشار خون شما را بالا می برد.

مصرف غذاهای کنسرو شده یا فرآوری شده را کاهش دهید.

غذاهای کنسرو شده یا فرآوری شده مانند سوپ یا غذاهای نیمه آماده مانند همبرگر و پیتزای نیمه آماده نمک زیادی دارند و بسیار برای سلامتی قلب مضر هستند. نمک از سدیم و کلرید تشکیل شده است. این سدیم است که می تواند برای سلامتی شما بد باشد و در تمام غذاهای آماده بسته بندی شده وجود دارد.خوردن غذاهای تازه و سالمی که خودتان درست می کنید باعث کاهش چشمگیر مصرف سدیم می شوند.

رژیم های من و رژیم به خصوص رژیم غذایی قلب سالم، با در نظر گرفتن شاخص توده بدنی شما یا وضعیت جسمانی تان کمترین عوارض را به همراه دارند. اگر می خواهید قلبتان همیشه سالم باشد و از ابتلا به بیماری قلبی عروقی جلوگیری کنید با من و رژیم خیالتان راحت باشد، زیرا رژیم های من و رژیم تحت نظر بهترین متخصصین تغذیه طراحی می شوند. بنابراین با ثبت نام در این سایت هرچه زودتر رژیم غذایی اختصاصی خود را دریافت کنید.

امیر احمدی

Recent Posts

Dating site to meet singles & find real love!

The opinions expressed are the author’s alone and have not been provided, approved or otherwise… Read More

% روز قبل

Benefits of Online Dating

Online dating has transformed the way people find love and build relationships. In the digital… Read More

% روز قبل

How Do I Create Zip File on My Phone New Data!

That means that it consists of pixels, the same small dots displayed on your monitor… Read More

% روز قبل

لاغری نوجوانان با رژیم غذایی

هریک از مراحل رشد انسان فرایندی شگفت آور و قابل تحسین است و انسان برای… Read More

% روز قبل

علت چاقی چیست و چطور می‌توان آن را درمان کرد؟

چاقی مشکل جدی است که این روزها گریبان گیر افراد زیادی شده است. این مشکل… Read More

% روز قبل

ناهار رژیم لاغری

تغییر سبک زندگی مردم و همین طور رژیم غذایی افراد، باعث شده هر روز در… Read More

% روز قبل