با مصرف ویتامین د شادی و لاغری را به خود هدیه دهید

ویتامین د یا همان vitamin D یکی از ویتامین‌های لازم برای حفظ سلامتی بدن است. این ویتامین از بعضی جهات کمی با ویتامین‌های دیگر متفاوت است.

ویتامین D که یک ویتامین محلول در چربی است، در بدن ما نقشی دوگانه دارد. یعنی از یک طرف به عنوان یک ویتامین بر عملکرد بسیاری از سیستم‌های بدن تأثیر دارد، از طرف دیگر مثل یک هورمون عمل می‌کند. به طوری که حتی سلول‌های بدن نسبت به آن واکنش نشان می‌دهند.

نکته قابل توجه در مورد ویتامین د این است که بدن ما هنگامی که در برابر تابش خورشید قرار می‌گیرد، طی یک سری فعل و انفعالات داخلی، خود این ویتامین را می‌سازد. درست است که ویتامین D در مواد غذایی به وفور یافت می‌شود، ولی بسیاری از افراد با کمبود آن مواجه هستند و این کمبود می‌تواند زمینه ساز بروز بیماری‌های زیادی شود. در ادامه با ما باشید تا به شما بگوئیم چه منابع غذایی حاوی ویتامین د هستند و علائم و عوارض کمبود این ویتامین در بدن کدامند.

تاثیر ویتامین D بر بدن

 

در چه مواردی مصرف قرص ویتامین D برای افراد ضروری است؟

یکی از دلایل مصرف ویتامین دی به خاطر تأثیر مستقیمی است که بر استحکام استخوان‌ها و سیستم ایمنی بدن دارد. از طرف دیگر، بدن هنگامی که در معرض تابش خورشید قرار می‌گیرد، کلسترول را به ویتامین D مصرف می‌کند.

برخی افراد با اینکه مواد غذایی حاوی ویتامین د را در رژیم غذایی خود دارند، ولی به دلیل برخورداری از ویژگی‌های جسمانی خاص، باید قرص ویتامین دی مصرف کنند. البته استفاده از این قرص می‌تواند به روش‌های مختلفی باشد و در داروخانه‌ها نیز با اشکال متنوعی عرضه می‌شود.

تنها پزشک متخصص می‌تواند تشخیص دهد که استفاده از قرص ویتامین d به صورت روزانه، هفتگی و یا ماهیانه باشد. مصرف ویتامین D به صورت خودسرانه و بدون تجویز پزشک به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. از طرف دیگر بهترین و سالم‌ترین گزینه برای تأمین مواد مورد نیاز بدن داشتن یک رژیم غذایی سالم و کامل است. یادتان باشد ساده‌ترین راه سالم ماندن، درست و کامل غذا خوردن است.

تاثیر ویتامین D بر بدن

 

آیا مصرف قرص کلسی دی کار درستی است؟

ویتامین D برای بعضی از گروه‌های سنی مثل زنان باردار، کودکان و افراد سالخورده از اهمیت بیشتری برخوردار است. از طرف دیگر در مواردی دیده شده که برای زنان مبتلا به سرطان پستان، مصرف قرص کلسیم دی تجویز می‌شود. البته در اینجا باید تاکید کنیم که استفاده از هرگونه دارو یا مکمل غذایی بدون مشاوره و تجویز پزشک به هیچ عنوان کار عاقلانه‌ای نیست و ممکن است باعث به خطر افتادن سلامتی شود.

 

آیا ویتامین دی ما را در برابر بیماری‌ها محافظت می‌کند؟

مصرف ویتامین D به اندازه کافی می‌تواند از بروز بسیاری از مشکلات در بدن پیشگیری کند. به عنوان مثال گفته می‌شود کسانی که رژیم غذایی غنی از این ویتامین دارند، استخوان‌های محکم‌تری دارند و کمتر به بیماری‌های قلبی یا انواع سرطان مبتلا می‌شوند. حتی از ابتدای شیوع کرونا هم بسیاری از کارشناسان بر این باورند که مصرف ویتامین D در ابتلا به این بیماری خطرناک، نقش پیشگیرانه دارد. ولی این مساله دقیقاً به اثبات نرسیده است.

البته سالم‌ترین و مطمئن‌ترین راهی که می‌توانیم ویتامین دی را به اندازه کافی در بدن خود داشته باشیم، استفاده از یک رژیم غذایی مناسب و کامل است. بدن ما به مواد مغذی و ویتامین‌های مختلفی نیاز دارد. حتی در شرایطی که بخواهیم تغییری در شرایط فیزیکی خود ایجاد کنیم و به عنوان مثال وزن خود را کاهش یا افزایش دهیم، باید در مرحله اول سبک زندگی خود را تغییر داده و از یک برنامه غذایی مطمئن استفاده کنیم.

رژیم غذایی می‌تواند تا اندازه زیادی سلامتی ما را تحت تأثیر خود قرار دهد و هر رژیم غذایی لزوماً با ویژگی‌های فیزیکی بدن ما تناسب ندارد. به همین دلیل است که کارشناسان سایت من و رژیم اقدام به ارائه رژیم‌های غذایی برای چاقی و لاغری افراد نموده‌اند که صرفاً بر اساس شاخص BMI آن‌ها تهیه شده است. شاخص BMI نسبتی است از وزن، قد و سن هر فرد. بنابراین این رژیم‌ها کاملاً منحصر به فرد بوده و تأثیر آنها تضمین شده است. برای برقراری ارتباط با کارشناسان این سایت و برخورداری از مشاوره رایگان با آنها ارسال تنها یک پیامک کافی است.

 

کمبود ویتامین دی چه عوارضی خواهد داشت؟

ویتامین دی تأثیر زیادی بر سیستم ایمنی بدن دارد. به همین دلیل است که در بیشتر موارد پزشکان، افزایش آسیب پذیری نسبت به عفونت‌های مختلف و یا خود ایمنی را ناشی از کمبود ویتامین D در بدن می‌دانند.

کمبود ویتامین دی ممکن است عوارض دیگری نیز داشته باشد. این ویتامین باعث می‌شود جذب کلسیم در روده افزایش یابد. به همین دلیل است که کمبود ویتامین دی می‌تواند بیماری‌های استخوانی در بدن فرد ایجاد کند.

گفته شده است که وجود ویتامین D به مقدار کافی در بدن به جذب فسفات هم کمک می‌کند. سطح پایین ویتامین D در بدن، با خطر شکستگی و پوکی استخوان، بیماری قلبی، بیماری اسکلروز، برخی از انواع سرطان و حتی مرگ در ارتباط است.

 

علائم کمبود ویتامین دی کدامند؟

تا اینجا به اهمیت وجود ویتامین d در بدن پی بردیم. ولی سؤال اصلی اینجاست که چطور می‌توان فهمید که بدن به مقدار بیشتری از این ویتامین نیاز دارد. ریزش مو، درد کمر و استخوان‌ها و بروز افسردگی از مهمترین علایم کمبود ویتامین دی در بدن هستند. طولانی شدن زمان‌ترمیم زخم‌ها نیز یکی دیگر از علائم کمبود ویتامین D است.

 

بهترین زمان مصرف قرص ویتامین دی چه وقت است؟

ممکن است بپرسید قرص ویتامین دی را کی بخوریم تا تأثیر گذاری آن بیشتر شود؟ در پاسخ باید گفت در صورتی که نیاز به مصرف قرص ویتامین دی باشد، باید آن را طبق دستور پزشک مصرف نمود. به همین دلیل بهتر است هنگام دریافت این مکمل غذایی از داروخانه، به تجویز پزشک کاملاً توجه کنید.
نکته قابل توجه این که پزشک بر مبنای سن، وزن و شاخص‌های فیزیکی بدن فرد برای او قرص ویتامین دی تجویز می‌کند و بر حسب میزان کمبود بدن او ممکن است مصرف روزانه، هفتگی یا ماهیانه را تجویز نماید.

 

مهم‌ترین منابع ویتامین D کدامند؟

گفتیم که نور خورشید یکی از منابع غنی ویتامین دی است. به همین دلیل، انواع قارچ‌ها را می‌توان از جمله مواد غذایی دانست که حاوی مقادیر زیادی از این ویتامین هستند. زیرا در معرض نور خورشید بوده و به اندازه کافی آن را جذب می‌کنند. شیر، پنیر بز، خامه‌ترش، صدف‌های خوراکی، آب پرتقال، جو دو سر، ماهی تن کنسروی، ماست، شیر کاکائو، جگر، زرده تخم مرغ، ماهی ساردین، میگو، شیر سویا، ماهی سالمون، سالامی و روغن کبد ماهی سایر منابع ویتامین d هستند.

 

مصرف ویتامین D چه تاثیری در لاغری دارد؟

در بخش قبل متوجه شدیم که محصولات غذایی مختلف می‌توانند منبع سرشاری از ویتامین دی باشند. پس می‌توانیم با داشتن یک رژیم غذایی روزانه این مواد غذایی را مصرف کرده و به شادابی و حفظ تناسب اندام خود کمک کنیم. کمی قبل‌تر نیز گفتیم که وجود ویتامین دی به اندازه کافی در بدن به جذب بهتر فسفر و کلسیم کمک می‌کند.

از طرف دیگر گفته شده افراد چاق ویتامین دی کمتری در رژیم غذایی خود مصرف می‌کنند. به عبارت دیگر، وجود این ویتامین در رژیم غذایی می‌تواند به کاهش تجمع چربی در بدن کمک کند. استفاده از رژیم‌های غذایی می‌تواند بهترین راه برای داشتن بدنی سالم و متناسب باشد. اگرقصد دارید با استفاده از رژیم غذایی کمی چاق‌تر یا لاغرتر شوید، حتماً رژیمی را انتخاب کنید که غذاهای حاوی ویتامین D را در خود جای داده باشد. رسیدن به تناسب اندام مهم است، ولی تأمین نیازهای بدن نیز برای حفظ سلامتی و تثبیت وزن ضروری است.

برای رسیدن به این هدف، می‌توانید روی کمک کارشناسان و متخصصان من و رژیم حساب کنید. کافی است از طریق پنجره گفتگو که در کنار صفحه قرار داده شده با آنها ارتباط برقرار کنید.

با انتخاب یک رژیم غذایی حاوی ویتامین D سلامتی و شادابی را همزمان تجربه کنید.

 

آیا خشکبار حاوی ویتامین دی هستند؟

کارشناسان تغذیه استفاده از خشکبار را به عنوان یک میان وعده سالم توصیه کرده‌اند. جالب است بدانید آجیل و خشکباربه خاطر جذب نور خورشید، می‌توانند منبعی غنی از ویتامین دی باشند. گردو، بادام و آجیل سویا از جمله این خشکبار هستند. از بین میوه‌های خشک شده، پرتقال خشک نیز حاوی مقادیری ویتامین دی است.

 

آیا عوارض ویتامین دی خطرناک هستند؟

مطالبی که تا اینجا گفته شد با کمبود ویتامین دی ارتباط داشت. ولی مصرف بیش از اندازه هر ماده‌ای نیز ممکن است عوارض و مشکلاتی را به دنبال داشته باشد. پیش‌تر گفتیم که ویتامین D محلول در چربی است. بنابراین مازاد آن در بدن توسط ادرار دفع نمی‌شود. پس همانطور که کمبود آن در بدن می‌تواند مشکلاتی را به دنبال داشته باشد، مصرف بیش از اندازه آن هم بدون عارضه نخواهد بود.

از جمله عوارضی که ممکن است به خاطر مصرف بیش از اندازه ویتامین دی با آن مواجه شویم عبارتند از:

  • درد استخوان و عضلات
  • کاهش وزن و کاهش اشتها
  • خستگی و تشنگی زیاد
  • تهوع و یبوست
  • سنگ کلیه

 

توصیه کارشناسان من و رژیم در مورد مصرف ویتامین D

قسمت‌های مختلف بدن ما برای اینکه عملکرد درست و بدون نقصی داشته باشند، به انواع ویتامین‌ها و مواد مغذی نیاز دارند. یکی از مهمترین ویتامین‌هایی که در حفظ شادابی و تناسب اندام ما نیز نقش مهمی دارد، ویتامین دی است. ویتامین D که به آن ویتامین خورشید نیز گفته می‌شود، به وفور در مواد غذایی یافت می‌شود. البته در مواردی ممکن است به تشخیص پزشک، افراد نیاز داشته باشند از قرص آن نیز استفاده کنند.

وجود ویتامین دی در رژیم غذایی روزانه از اهمیت ویژه‌ای دارد. مخصوصاً اینکه رژیم غذایی به منظور کاهش یا افزایش وزن بدن به کار گرفته شود. از آنجا که وجود ویتامین دی برای حفظ سلامتی در بلند مدت ضروری است به شما پیشنهاد می‌کنیم از رژیم‌های غذایی استفاده کنید که با ویژگی‌های بدنی شما هماهنگی داشته باشند. کارشناسان من و رژیم نیز وظیفه حرفه‌ای و انسانی خود می‌دانند که در این رابطه پاسخگوی سؤالات شما بوده و با ارائه رژیم غذایی مناسب، به شما کمک کنند برای حفظ و بهبود سلامتی خود قدمی بردارید. کافی است همین حالا ثبت نام کرده و رژیم خود را دریافت کنید.

سمیرا علی جانی

Recent Posts

Dating site to meet singles & find real love!

The opinions expressed are the author’s alone and have not been provided, approved or otherwise… Read More

% روز قبل

Benefits of Online Dating

Online dating has transformed the way people find love and build relationships. In the digital… Read More

% روز قبل

How Do I Create Zip File on My Phone New Data!

That means that it consists of pixels, the same small dots displayed on your monitor… Read More

% روز قبل

لاغری نوجوانان با رژیم غذایی

هریک از مراحل رشد انسان فرایندی شگفت آور و قابل تحسین است و انسان برای… Read More

% روز قبل

علت چاقی چیست و چطور می‌توان آن را درمان کرد؟

چاقی مشکل جدی است که این روزها گریبان گیر افراد زیادی شده است. این مشکل… Read More

% روز قبل

ناهار رژیم لاغری

تغییر سبک زندگی مردم و همین طور رژیم غذایی افراد، باعث شده هر روز در… Read More

% روز قبل