رازهایی درباره افزایش متابولیسم بدن

رازهایی درباره افزایش متابولیسم بدن

رازهایی درباره افزایش متابولیسم بدن| حتما از دوستان یا یکی از آشنایان تان شنیدید که دلیل اضافه وزن و چاقی خود را پایین بودن متابولیسم بدن شان می دانند و آن را به عنوان گناهکار بزرگ این ماجرا می شناسند. اما این موضوع چقدر صحت دارد؟ آیا متابولیسم تا این حد می ‌تواند موجب شود که یک فرد چاق یا لاغر شود؟ و اگر همین طور است آیا افراد می توانند از آن به نفع خود برای لاغری بیشتر و همچنین سوزاندن متابولیسم استفاده کنند؟ در ادامه این مطلب قصد داریم شما را بیشتر با متابولیسم و عملکرد آن و رازهایی برای افزایش آن آشنا کنیم؛ رازهایی که با دانستن آن ها می توانید به آرزوی تان که لاغری و تناسب اندام است دست یابید.

این که وزن بدن به نحوه ی عملکرد متابولیسم بستگی دارد گفته ای کاملا درست و علمی است. اما این که بدون مقصر دانستن خودتان تمام مشکلات چاقی و اضافه وزن خود را به گردن متابولیسم و کاهش سرعت آن بیاندازید، اصلا صحیح نیست و تاحدودی غیرواقعی می باشد! متابولیسم مقدار انرژی مورد نیاز روزانه شما را تحت تأثیر قرار می ‌دهد همچنین مشخص می‌کند که چقدر در روز باید غذا مصرف کنید. اما خود متابولیسم به عوامل مختلفی وابسته است که از جمله آن‌ ها می ‌توان به فعالیت های فیزیکی روزانه و مقدار آن ها اشاره کرد.

افزایش متابولیسم بدن

متابولیسم چیست؟

متابولیسم را می توان فرآیندی در بدن دانست که به کمک آن هر چه می خورید و می نوشید به انرژی تبدیل شود. در طول این فرآیند تقریبا پیچیده و شیمیایی که در سلول های بدن انجام می شود، کالری موجود در غذاها و همچنین نوشیدنی ‌ها با اکسیژن ترکیب شده و انرژی لازم برای فعالیت سلولی و بدن را تأمین می ‌کنند. البته این نحوه عملکرد آن ها به زبان ساده می باشد و توضیح بیشتر درباره ی آن شما را گیج می کند و جایز نیست.

این را بدانید که متابولیسم بدن شما همیشه در حال فعالیت است حتی هنگامی که در خواب عمیق یا استراحت هستید، در این شرایط نیز متابولیسم به شکل خاصی کار خود را ادامه می دهد. بهتر است بدانیدکه رفتارهای ناخودآگاهی مثل نفس کشیدن، تپش قلب، حرکت عضلانی، جریان عصبی، فعالیت مغز و هزاران رفتار دیگر هریک به شکلی متابولیسم بدن را فعال نگه می‌دارند. به این نوع از متابولیسم، متابولیک حیاتی گفته می ‌شود.

منظور از متابولیسم حیاتی چیست؟

میزان عملکرد و فعایلت این نوع متابولیسم به عوامل مختلفی بستگی دارد که در ادامه به آن ها می پردازیم:

ساختمان، اندازه و ساختار بدن: اگر فردی هیکلی هستید و اندامی بزرگ و عضلانی دارید پس باید بدانید که به نسبت آن دسته از افرادی اندامی کوچک تر و وزن بیشتری دارند، انرژی بیشتر و در نتیجه متابولیسم حیاتی فعال ‌تری دارند.

جنسیت: در حالت عادی و طبیعی مردان بسیار بیشتر زنان دارای اندام های عضلانی هستند. براساس تحقیقات مختلفی که انجام شده، در مقایسه یک مرد و زن با وزن و قد یکسان، مرد به نسبت زنان متابولیسم حیاتی فعال‌ تری دارند به این معنی که کالری بیشتری می‌ سوزانند.

سن: با بالاتر رفتن سن، عضلات به تدریج پیر می شوند. به همین خاطر هم با گذر زمان و بروز این اتفاق طبیعی است که فعالیت بدن و به عبارت بهتر متابولیسم حیاتی درگیر شده و سرعت آن را کاهش یابد.

اما یک نکته را به یاد داشته باشید که متابولیسم حیاتی بدن را به سختی می ‌توان به صورت خود خواسته با تغییر رفتار و استایل زندگی تغییر داد و در حقیقت می توان گفت که اختیار آن به دست خودتان نیست.


رابطه متابولیسم و وزن

بدن شما و مغزتان به طور طبیعی، متابولیسم یا سرعت سوختن کالری که یک فعالیت حیاتی است را کنترل می کند. البته به جز موارد نادری مثل بیماری‌ های کم کاری تیروئید یا سندرم کوشینگ در سایر موارد، درصورتی که بدن متابولیسم طبیعی خودش را داشته باشد، به هیچ وجه چاق نمی شوید. اما امان از روزی که ورودی کالری به بدن بیش از مقدار مورد نیاز مصرفی آن باشد، در این صورت مقدار کالری اضافی به صورت چربی در اندام ‌ها ذخیره شده و موجب افزایش وزن می شود.

اما خب، متاسفانه نمی توان فرآیند چاقی را در این ساده و آسان دانست. اگر شما به طور کاملا ناگهانی چاق شده باشید هریک از عوامل مختلف مثل مشکلات هورمونی، وراثت، نوع غذا، شیوه زندگی از جمله میزان خواب و استرس کاری می ‌توانند در چاقی شما نقش داشته باشند.

همه این موارد که ذکر شد باعث اختلال در متابولیسم بدن و مصرف انرژی در آن می ‌شود. گاهی ممکن است بدون آن که بدانید متابولیسم بدن دلایل مختلفی مثل استرس دچار مشکل شود. در این صورت با مصرف میزان غذای متداولی که روزانه در ماه‌ های قبل می ‌خوردید، شروع به چاق شدن خواهید کرد. چرا که در این حالت کالری دریافتی بیش از میزان مورد نیاز و مصرفی است.

البته این مورد کاملا صحیح است که بسیاری از افراد نسبت به بعضی دیگر راحت تر  وزن کم می کنند اما هر کسی که بتواند میزان کالری دریافتی خود را در برابر کالری مصرفی کاهش دهد، بدون شک دیر یا زود لاغر می شود. پس شما می بایست از یک رژیم لاغری مناسب و اصولی پیروی کنید تا بهتر وزن تان را کاهش دهید. برای دریافت چنین رژیمی هم نیازی نیست راه دور بروید، همین حالا در سایت من و رژیم ثبت نام کرده و اطلاعات لازم وارد کنید سپس می توانید رژیم لاغری مناسب خودتان را دریافت کنید. با رعایت جز به جز این رژیم می توانید لاغری را تجربه کنید.

افزایش متابولیسم بدن

چگونه سوخت و ساز بدن خود را بالا ببریم؟

وعده های غذایی تان را به طور منظم میل کنید

یکی از مواردی که می تواند به بالا رفتن سوخت و ساز بدن تان کمک کند، خوردن غذا در زمان های مشخص است. بدن به تعادل و نظم متکی است و این بدین معناست که غذا خوردن در زمان های ثابت ممکن است به حفظ تعادل متابولیک و سوخت و ساز کمک کند. اگر این طور نباشد درصورتی که شخصی میزان زیادی غذا در یک وعده بخورد و پس از آن به مدت طولانی، غذایی میل نکندد، بدن ممکن است کالری را کندتر و کمتر به انرژی تبدیل کند و سلول های چربی بیشتری را ذخیره کند. شما با تنظیم یک ساخت مشخص برای صرف غذای تان می توانید این گرایش را کاهش دهید. در حالت ایده آل، شما می بایست هر 3 یا 4 ساعت، وعده غذایی کوچک یا میان وعده بخورید.

آب کافی بنوشید

برای این که بدن تان بهترین عملکرد را داشته باشه باید همیشه آن را هیدراته نگه دارید و آب کافی به بدن خود برسانید. برای افزایش متابولیسم و کاهش وزن تان می بایست هر روز میزان آب کافی به بدن تان برسانید. طبق یکی از تحقیقات که بر روی گروهی از زنان 18 تا 23 سال که دارای اضافه وزن انجام شده، اضافه کردن 1.5 لیتر آب به میزان مصرف معمول روزانه آب، موجب کاهش میانگین وزن و شاخص توده بدنی می شود.

از استرس دور باشید

همیشه این را به یاد داشته باشید که استرس روی سطح هورمون تأثیر می گذارد و سبب می شود بدن نسبت به حد معمول کورتیزول تولید کند؛ هورمونی که به تنظیم اشتها کمک می کند. حتما برای تان جالب است که بدانید در سال 2011 با بررسی و مطالعه بر روی افرادی که دچار اختلال خوردن بودند، میزان كورتیزول غیر طبیعی را مشاهده کردند. این نوع اختلال را می توان یکی از محدودیت ها در رژیم غذایی و نگرانی از وزن خاص دانست اما علت بروز آن می تواند اجرای الگوهای غذایی ناسالم باشد، برنامه های غیراصولی که نتیجه ای جز مختل کردن متابولیسم بدن ندارند. همچنین استرس ارتباط نزدیکی با کیفیت خواب دارد که می تواند بر متابولیسم تأثیر بگذارد.

ویتامین B کافی دریافت کنید

این نوع ویتامیت نقش پررنگی در افزایش یا کاهش میزان سوخت و ساز بدن دارد. برخی از ویتامین های کلیدی B نیز عبارتند از: B1  (تیامین) ، B2 (ریبوفلاوین) و  )B6پیریدوکسین) . اما نکته ی که وجود دارد این است که شما با مصرف برخی از غذاهای سالم و مفید می توانید کمبود ویتامین B را در بدن جبران کنید، مواد غذایی مثل: موز

    • سیب زمینی پخته
    • تخم مرغ
    • آب پرتقال
    • کره بادام زمینی
    • نخود فرنگی
    • اسفناج
    • غذاهای غلات

افزایش متابولیسم بدن

غذاهای تند مصرف کنید

یکی از کارهایی که با انجام آن می توانید به طور طبیعی میزان متابولیسم بدن تان را افزایش دهید، مصرف غذاهای تند است. این نوع غذاها دارای مواد شیمیایی طبیعی هستند که می توانند سوخت و ساز بدن شما را بیشتر کنند. به همین دلیل هم می توانید همیشه در پخت و پز غذاهای تان از یک فلفل قرمز یا سبز استفاده کنید. البته این اثر احتمالا موقتی است، اما اگر اغلب غذاهای تند مصرف می کنید، این مزایا ممکن است افزایش یابد.

پروتئین مصرف کنید

هنگامی که به بدن تان پروتئین می رسانید بسیار بیشتر از حالتی که چربی یا کربوهیدرات می خورید، کالری می سوزانید. به همین دلیل هم بهتر است رژیم غذایی را اجرا کنید که به جای کربوهیدرات ها بیشتر شامل مواد غذایی دارای پروتئین باشد تا به کمک آن ها در زمان وعده های غذایی متابولیسم تان افزایش یابد. منابع خوب پروتئین نیز شامل گوشت بدون چربی، بوقلمون، ماهی، مرغ گوشتی سفید، توفو، آجیل، لوبیا، تخم مرغ و لبنیات کم چرب است.

تمرینات با شدت زیاد انجام دهید

داشتن فعالیت های فیزیکی در کنار اجرای رژیم های غذایی مناسب همیشه به خوبی توانسته به افراد کمک کند تا سوخت و سازشان را افزایش داده و وزن شان را کاهش بدهند. انجام تمرینات قدرتی، تمرینات پر فشار با فواصل زمانی کوتاه می تواند سبب شود که میزان متابولیسم بدن افزایش یابد. حتی اگر می توانید بد نیست با ترکیب این تمرینات به یک تمرین مفید سوخت و سازتان را افزایش داده و چربی بیشتری بسوزانید. تحقیقات انجام شده در این راستا نشان می دهند که انجام این نوع فعالیت های شدید بیشتر از سایر ورزش ها  بر افزایش متابولیسم و سوختن چربی تاثیر می گذارد. در یکی از این مطالعات با بررسی مردان دارای اضافه وزن که 12 هفته ورزش با فشار و شدت زیاد داشتند این طور نتیجه گرفته شد که توده های چربی شان تا 2 کیلوگرم و چربی شکم تا 17٪ کاهش یافته است.

امیر احمدی

Recent Posts

Dating site to meet singles & find real love!

The opinions expressed are the author’s alone and have not been provided, approved or otherwise… Read More

% روز قبل

Benefits of Online Dating

Online dating has transformed the way people find love and build relationships. In the digital… Read More

% روز قبل

How Do I Create Zip File on My Phone New Data!

That means that it consists of pixels, the same small dots displayed on your monitor… Read More

% روز قبل

لاغری نوجوانان با رژیم غذایی

هریک از مراحل رشد انسان فرایندی شگفت آور و قابل تحسین است و انسان برای… Read More

% روز قبل

علت چاقی چیست و چطور می‌توان آن را درمان کرد؟

چاقی مشکل جدی است که این روزها گریبان گیر افراد زیادی شده است. این مشکل… Read More

% روز قبل

ناهار رژیم لاغری

تغییر سبک زندگی مردم و همین طور رژیم غذایی افراد، باعث شده هر روز در… Read More

% روز قبل