همه چیز درباره افزایش وزن پس از ترک سیگار

همه چیز درباره افزایش وزن پس از ترک سیگار

همه چیز درباره افزایش وزن پس از ترک سیگار | یکی از نگرانی های افراد سیگاری افزایش وزن است! اما این نگرانی در زمان تصمیم آن ها برای ترک سیگار بروز می کند! بسیاری از افرادی که اقدام به ترک سیگار می کنند، وزن آن ها افزایش می یابد و این موضوع برای این افراد به یک دغدغه بدل شده است. تحقیقات بسیاری در این زمینه انجام شده است و نتایج آن ها نیز مختلف و متعدد می باشند. پس از ترک سیگار و دخانیات، تغییرات بسیاری در بدن اتفاق می افتد که افزایش وزن نیز یکی از آن ها است. در این مقاله قصد داریم نگاهی به روند افزایش وزن پس از ترک سیگار، علل آن و راه های جلوگیری از آن بیندازیم. با من و رژیم همراه باشید.

همه چیز درباره افزایش وزن پس از ترک سیگار

چرا پس از ترک سیگار، وزن افزایش پیدا می کند؟

معمولا پس از ترک سیگار، در چند ماه اول وزن افزایش می یابد و این موضوع اجتناب ناپذیر است. همان طور که گفته شد، تحقیقات بسیاری در این زمینه انجام شده است و از این رو نتایج مختلفی به دست آمده است. برخی از این تحقیقات تغییرات خلق و خو، برخی تغییرات اشتها و برخی تغییرات هورمونی را سنجیده و بررسی کرده اند.

  • سیگار کشیدن به عنوان یک عامل مهار کننده اشتها عمل می کند و ممکن است متابولیسم بدن را نیز افزایش دهد. هنگامی که سیگار را ترک می کنید، اشتها و متابولیسم روند فعالیت طبیعی خود را از سر گرفته و به مرور به حالت قبل باز می گردد یعنی خوردن بیشتر و کالری سوزی کمتر.
  • این موضوع نیز یعنی افزایش وزن! برای یافتن دلایل افزایش وزن، می بایست ابتدای نگاهی به نیکوتین و تاثیر آن بر بدن بیندازیم. نیکوتین موجود در سیگار و دخانیات سوخت و ساز بدن شما را بالا می برد. تحقیقات نشان می دهد که نیکوتین میزان کالری مصرفی بدن در در زمان استراحت را بین 7 الی 15 درصد افزایش می دهد. در واقع اگر سیگاری هستید، غذایی که مصرف می کنید را با سرعت بیشتری می سوزانید تا زمانی که سیگاری نیستید.
  • مصرف سیگار و وجود نیکوتین همچنین بر روی اشتهای شما موثر بوده و آن را کاهش می دهد. با کاهش اشتها، مصرف غذا نیز کاهش پیدا کرده و وزن افزایش نمی یابد. اما با ترک سیگار، اشتهای افراد سیگاری افزایش یافته و غذای بیشتری مصرف می کنند که این موضع نیز به راحتی الگوهای غذایی افراد را تغییر داده و به افزایش وزن می انجامد.
  • از دیگر مواردی که باعث افزایش وزن پس از ترک سیگار می شود، رضایت دهانی است! افراد سیگاری تا پیش از این با سیگار و دود خود را مشغول نگه می داشتند. اما پس از ترک سیگار، به دنبال جایگزینی برای آن هستند تا خود را با آن مشغول نگه دارند. بسیاری از این افراد به سادگی خوردن را با سیگار جایگزین می کنند و به جای اینکه سیگار روشن کنند، به غذا ها ناخنک زده یا دهان خود را با وعده های غذایی مختلف و کوچک مشغول نگه می دارند. این موضوع نیز به راحتی باعث افزایش کالری های دریافتی شده و در پی آن نیز وزن افزایش می یابد.
  • همچنین پس از ترک سیگار، حس بویایی و چشایی تقویت شده و این افراد بو، مزه و طعم غذاها را بهتر تشخیص می دهند و غذاها و خوراکی ها برای آن ها جذابیت بیشتری دارد. از این رو این موضوع نیز می تواند تمایل به مصرف غذاها و خوراکی ها را افزایش داده و منجر به افزایش وزن شود.
  • همچنین یکی از این تحقیقات نشان می دهد که میزان اعتیاد به نیکوتین در میزان افزایش وزن موثر است. در واقع افرادی که اعتیاد و وابستگی بیشتری به نیکوتین دارند، احتمال افزایش وزن آن ها پس از ترک سیگار بیشتر است. این تحقیقات در مرکز پزشکی کیوتو ژاپن انجام شده است که در آن 186 نفر با میانگین سنی 60 سال در مرکز ترک اعتیاد مورد بررسی قرار گرفتند. سه ماه پس از ترک سیگار، آن هایی که وابستگی بیشتری به نیکوتین داشتند، افزایش وزن بیشتری را نیز تجربه کردند.



پس از ترک سیگار چه میزان افزایش وزن پیدا می کنم؟

میزان افزایش وزن پس از ترک سیگار به عوامل متعدد و مختلفی بستگی دارد. برخی از این عوامل را می توان مربوط به فیزیک و شرایط بدنی فرد سیگاری، میزان اعتیاد او به ماده نیکوتین، شرایط زندگی و تغذیه ای و … دانست. از این رو نمی توان به درستی تعیین کرد که پس از ترک سیگار به چه میزان وزن افزایش پیدا می کند. اما محققان ژاپنی در یکی از تحقیقات خود به این نتیجه رسیدند که پس از ترک سیگار مردان حداکثر 3 کیلو و زنان حداکثر 4 کیلو وزن اضافه می کنند. و کمتر از 10 درصد این افراد بالای 10 کیلو وزن اضافه می کنند. در هر صورت پس از ترک سیگار، وزن شما افزایش پیدا می کند که اگر نگران آن هستید می توانید با رعایت برخی نکات مانع از افزایش وزن خود شوید.

برای جلوگیری از افزایش وزن پس از ترک سیگار چه کار کنیم؟

همان طور که گفته شد، پس از ترک سیگار، با توجه به تغییر و تحول هایی که در بخش ها و فعالیت های مختلف بدن رخ می دهد، افزایش وزن رخ داده که این موضوع اجتناب ناپذیر است. اما با در نظر گرفتن و رعایت برخی نکات می توان به میزان قابل توجهی از این مشکل جلوگیری کرد. لازم به ذکر است که اگر وزن شما قبل از سیگاری شدن عادی بوده و در مدت زمان مصرف کاهش پیدا کرده است، افزایش وزن پس از ترک سیگار شما را چاق نکرده و تنها شما را به وزن طبیعی قبلی و ایده آل می رساند.

همه چیز درباره افزایش وزن پس از ترک سیگار

 

در نتیجه اگر لاغر هستید و وزن کم کرده اید، چندان نگران افزایش وزن پس از ترک سیگار نباشید. می توانید با در اختیار داشتن یک رژیم غذایی مناسب و ورزش کردن، از تجمع این چربی ها در شکم و پهلوهای خود جلوگیری کرده و این افزایش وزن را به طور متناسب در تمامی عضلات و بخش های بدن شاهد باشید. در هر حال، رعایت این نکات می تواند تا حد زیادی از افزایش وزن بی رویه شما در دوران پس از ترک سیگار جلوگیری کرده و مانع چاقی شما شوند:

ورزش کنید!

ورزش کردن علاوه بر مزایای بی شماری که برای سلامت کلی بدن شما دارد، می تواند در رفع سریع تر علایم ترک سیگار به شما نیز کمک کرده و مانع از چاقی بیش از حد شما شود. همان طور که گفته شد، ترک سیگار متابولیسم را کاهش داده و موجب افزایش وزن می شود. از این رو شما می بایست فعالیت هایی در برنامه روزانه خود قرار داده تا با کمک آن ها کالری های بیشتری بسوزانید و مانع از تجمع بیش از حد چربی در بدن خود شوید. این فعالیت ها می توانند کارهای خانه یا فعالیت های شخصی نیز باشند اما ورزش می تواند گزینه بهتری برای شما باشد. ورزش کردن و در این میان کار با وزنه، می تواند باعث توزیع متعادل و متناسب منابع غذایی و رشد عضلات شود.

رژیم غذایی سالم!

در اختیار داشتن یک رژیم غذایی سالم و کارآمد می تواند مانع از افزایش وزن شما پس از ترک سیگار شده و به شما در رسیدن به تناسب اندام کمک کند. پس از ترک سیگار با توجه به کاهش متابولیسم و افزایش اشتها، ممکن است تمایل به مصرف بسیاری از مواد غذایی و خوراکی ها داشته باشید. باید بدانید که همه این خوراکی ها برای شما مفید نبوده و حتی برخی از آن ها پر قند و پر چربی است و می تواند روند افزایش وزن شما را سریع تر و قوی تر کرده و شما را چاق کند. لذا مقید کردن خودتان به یک رژیم غذایی سالم و مناسب می تواند راه حل بسیار خوبی برای اجتناب از مصرف مواد غذایی ناسالم و جلوگیری از چاقی باشد. من و رژیم جای است که شما می توانید متناسب با شرایط خودتان یک رژیم اختصاصی دریافت کرده و در مسیر تناسب اندام قدم بردارید.

همه چیز درباره افزایش وزن پس از ترک سیگار

انتخاب میان وعده های مناسب

پس از ترک سیگار، مصرف میان وعده های افزایش می یابد. با توجه به این که وعده های اصلی در هر زمانی از روز آماده نیستند، افراد سیگاری پس از ترک سیگار به دنبال مشغول کردن خود با غذاهای مختلف می باشند. از این رو مصرف میان وعده ها در دوران ترک سیگار افزایش یافته و اگر مراقب آن ها نباشید، می تواند شما را چاق کند! از انتخاب شیرینی جات، شکلات های قندی، غذاها و میان وعده های چرب برای میان وعده های خود اجتناب کرده و آن ها را با میان وعده های مناسب، کم کربوهیدرات و سالم جایگزین کنید. میان وعده های پر پروتئین همانند آجیل ها و دانه ها، میان وعده های پر ویتامین، پر فیبر و سالم همانند میوه جات می توانند گزینه های بسیار خوبی برای میان وعده های شما باشند.

خوب بخوابید!

اگر به اندازه کافی نمی خوابید یا دچار بی خوابی هستید، احتمال افزایش وزن شما پس از ترک سیگار بسیار بالاتر می رود. از این رو حتما برنامه خواب خود را تنظیم کرده و به اندازه کافی بخوابید. برنامه خواب منظم و کافی علاوه بر سلامت بدن و مغز، روند افزایش وزن را برای شما کند کرده و مانع چاقی شما می شود.

امیر احمدی

Recent Posts

Dating site to meet singles & find real love!

The opinions expressed are the author’s alone and have not been provided, approved or otherwise… Read More

% روز قبل

Benefits of Online Dating

Online dating has transformed the way people find love and build relationships. In the digital… Read More

% روز قبل

How Do I Create Zip File on My Phone New Data!

That means that it consists of pixels, the same small dots displayed on your monitor… Read More

% روز قبل

لاغری نوجوانان با رژیم غذایی

هریک از مراحل رشد انسان فرایندی شگفت آور و قابل تحسین است و انسان برای… Read More

% روز قبل

علت چاقی چیست و چطور می‌توان آن را درمان کرد؟

چاقی مشکل جدی است که این روزها گریبان گیر افراد زیادی شده است. این مشکل… Read More

% روز قبل

ناهار رژیم لاغری

تغییر سبک زندگی مردم و همین طور رژیم غذایی افراد، باعث شده هر روز در… Read More

% روز قبل