رژیم غذایی ایده‌آل برای کم کاری تیروئید

بدن انسان مکانیسم پیچیده‌ای دارد. یکی از شگفت انگیز بخش‌های این مجموعه شگفت انگیز، غده‌ها هستند. این غدد هرکدام وظیفه ترشح یک یا چند هورمون خاص را بر عهده دارند که کوچکترین تغییر در میزان و یا زمان ترشح آنها ممکن است عملکرد قسمت‌های مختلف بدن را مختل کند. تیروئید هم یکی از مهم‌ترین آن‌هاست. این غده کوچک پروانه‌ای شکل که در نزدیکی گلو قرار دارد، مسئول ترشح هورمون تیروئید است.

هورمونی که در رشد بدن، ترمیم سلول‌ها و متابولیسم نقش اساسی دارد. بدون وجود تیروئید، امکان تأمین انرژی برای اعضای مختلف بدن وجود ندارد. علاوه بر این تنظیم ضربان قلب و البته دستگاه گوارش نیز بر عهده آن می‌باشد. همین موارد کافی است تا هرگونه تغییر یا تأخیر در ترشح تیروئید، منجر به بروز اختلال و مشکل در نقاط مختلف بدن شود.

کم کاری تیروئید یکی از بیماری‌های شایع در بین افراد است که می‌توان گفت افزایش سن و رعایت نکردن رژیم غذایی مناسب از مهمترین عوامل پدیدآورنده آن هستند. باید توجه داشت که این بیماری گاهی حتی در کودکان نیز دیده می‌شود. ولی این عارضه در افراد بالای 60 سال و البته زنان شایع‌تر است.

کم کاری تیروئید و سوخت و ساز بدن ارتباط مستقیمی با یکدیگر دارند. به طوری که بروز این بیماری باعث می‌شود بدن قدرت کافی برای جذب کربوهیدرات‌ها و چربی‌ها را نداشته و در نتیجه متابولیسم بدن کاهش پیدا کند. این طور می‌شود که وزن فرد مبتلا به کم کاری تیروئید افزایش می‌یابد. به همین دلیل است که پیشگیری یا درمان این بیماری، تنها با استفاده از یک رژیم غذایی مناسب امکان پذیر است.
تا اینجا تا حدودی با بیماری کم کاری تیروئید آشنا شدید. در ادامه مقاله، ما را همراهی کنید تا شما را با مواردی که باید در رژیم غذایی برای تیروئید کم کار رعایت شود، آشنا کنیم.

 

 

غذاهای مفید برای تیروئید کم‌کار کدامند؟

همانطور که گفتیم کم کاری تیروئید منجر به کاهش میزان هورمون تیروئید و نهایتاً افزایش وزن می‌شود. درست است که راهکارهای پزشکی باید برای درمان این عارضه به کار گرفته شود، اما بدون داشتن یک رژیم غذایی مناسب و تغییر در سبک زندگی این کار امکان پذیر نیست. مصرف مواد غذایی برای کم کاری تیروئید می‌تواند نقش مهمی در درمان آن داشته باشد.

 

 

برخی مواد مغذی از جمله ید، ویتامین D، آهن، سلنیوم و روی، نقش مهمی در عملکرد مناسب تیروئید دارند. به همین دلیل است که توصیه می‌شود مواد غذایی حاوی این عناصر در برنامه غذایی کسانی که مبتلا به کم کاری تیروئید هستند گنجانده شود. شاید بپرسید چه غذایی برای کم کاری تیروئید مفید است؟ از جمله مواد غذایی مفید برای کم کاری تیروئید می‌توان به ماهی سالمون اشاره کرد. سایر مواد غذایی که برای کم کاری تیروئید تاثیرگذارند عبارتند از:

  • لوبیا سفید
  • میگو
  • گوشت بوقلمون
  • تخم مرغ
  • آجیل برزیلی
  • نمک ید دار

البته برای اینکه بدانیم غذای مفید برای کم کاری تیروئید چه غذایی است، بهتر است با یک کارشناس یا مشاوره تغذیه مشورت کنیم.
به طور کلی انتخاب یک رژیم غذایی با سلامتی فرد ارتباط مستقیم دارد. به همین دلیل است که این انتخاب باید کاملاً آگاهانه و عاقلانه و به دنبال مشاوره با کسانی باشد که به اندازه کافی در این زمینه اطلاعات و تجربه دارند. به عنوان مثال افراد زیادی برای تغییر وزن خود از رژیم غذایی استفاده می‌کنند. باید توجه داشته باشیم که این رژیم‌های غذایی می‌تواند باعث بروز بیماری و یا برعکس حفظ و بهبود سلامتی ما شوند.

سایت من و رژیم یکی از معتبرترین منابعی است که می‌توان در این زمینه به آن اعتماد کرد. کارشناسان این سایت با استفاده از اطلاعات قد و وزن شما، شاخص BMI را برای شما به دست آورده و بر همین مبنا رژیم چاقی یا لاغری مناسب برای شما را ارائه می‌دهند. برای مشاوره رایگان با کارشناسان این سایت و دریافت این رژیم‌های تضمینی ارسال تنها یک پیامک کافی است. شما می توانید با ارسال عدد 650 به 30006016 از این امکان استفاده نمایید.

 

 

در مورد مواد غذایی مضر برای تیروئید کم کار چه می دانید؟

برای انتخاب رژیم غذایی که برای کم کاری تیروئید مناسب باشد، باید بدانیم که چه مواد غذایی حاوی ید هستند و یا اختلالی در جذب ید توسط بدن ایجاد نمی‌کنند. سویا یکی از مواد غذایی مضر برای تیروئید کم کار است. این دانه روغنی حاوی ترکیبات ایزوفلاون است که کارآیی ید در بدن را کاهش می‌دهد. نوشیدنی‌های کافئین دار، سویا و شیرینی‌هایی که حاوی قند زیادی هستند، در گروه مواد غذایی مضر برای تیروئید کم کار قرار می‌گیرند.

 

 

توصیه کارشناسان من و رژیم برای کم کاری تیروئید

کارشناسان من و رژیم بر این باورند که حفظ سلامتی و در مواردی درمان بیماری‌های مختلف از جمله کم‌کاری تیروئید بدون داشتن یک رژیم غذایی مناسب امکان‌پذیر نیست. کم کاری تیروئید می‌تواند اختلالاتی را در عملکرد قسمت‌های مختلف بدن ایجاد کند و با انتخاب مواد غذایی مناسب همراه با روش‌های پزشکی می‌توانیم هرچه سریعتر و موثرتر این اختلالات را بر طرف کنیم. علاوه بر بیماری‌ها، گاهی رژیم‌های غذایی با هدف تغییر سایز و وزن بدن انتخاب می‌شوند. این انتخاب می‌تواند برای بدن ما نقش مهمی داشته باشد. به عنوان مثال کسانی قصد اضافه کردن یا کاهش وزن خود را دارند، می‌توانند به سایت من و رژیم مراجعه کرده و سالم‌ترین رژیم چاقی و لاغری را دریافت کنند. این رژیم‌ها بر اساس سالها مطالعه و تجربه کارشناسان این سایت برنامه ریزی شده و کاملاً مطمئن هستند. البته کسانی که با مشکل کم کاری تیروئید مواجه هستند، باید با صلاحدید و نظر پزشک متخصص خود رژیم بگیرند.

امیر احمدی

Recent Posts

Dating site to meet singles & find real love!

The opinions expressed are the author’s alone and have not been provided, approved or otherwise… Read More

% روز قبل

Benefits of Online Dating

Online dating has transformed the way people find love and build relationships. In the digital… Read More

% روز قبل

How Do I Create Zip File on My Phone New Data!

That means that it consists of pixels, the same small dots displayed on your monitor… Read More

% روز قبل

لاغری نوجوانان با رژیم غذایی

هریک از مراحل رشد انسان فرایندی شگفت آور و قابل تحسین است و انسان برای… Read More

% روز قبل

علت چاقی چیست و چطور می‌توان آن را درمان کرد؟

چاقی مشکل جدی است که این روزها گریبان گیر افراد زیادی شده است. این مشکل… Read More

% روز قبل

ناهار رژیم لاغری

تغییر سبک زندگی مردم و همین طور رژیم غذایی افراد، باعث شده هر روز در… Read More

% روز قبل