روغن بنفشه و فواید آن

روغن بنفشه و فواید آن

روغن بنفشه و فواید آن | احتمالا تمامی شما با گل بنفشه آشنایی دارید. گل بنفشه، گیاهی بسیار زیبا و معطر با رنگ بنفش تیره است، در واقع حدود 202 گونه از این گیاه در طبیعت وجود دارد که همه ی آنها به خانواده ی بنفشگان تعلق دارند. این گیاهان، جز گیاهان بومی ایتالیا، فرانسه، یونان و چین هستند، اما در حال حاضر، این گیاه در سراسر جهان کشت می شود. قسمت عمده ی گل های بنفشه، در صنعت عطر سازی به کار برده می شود و قسمت دیگری از آن به عنوان طعم دهنده های غذا و محصولات قنادی استفاده می شود.

اما آیا می دانید که می شود از گیاه بنفشه روغن استخراج کرد؟ روغنی که از گیاه بنفشه استخراج می شود، فواید بسیاری داشته و کاربردهای درمانی بسیاری دارد، از جمله رفع احتقان، تسکین درد و مراقبت از پوست. در این مقاله قصد داریم که خواص روغن بنفشه را بررسی کرده و روش های مختلف استفاده از روغن بنفشه را توضیح دهیم.

روغن بنفشه و فواید آن

نحوه استخراج روغن بنفشه چگونه است؟

روغن بنفشه از طریق فرایندی خاص به نام “استخراج حلال” از برگ ها و گل های انواع این گیاه، گرفته می شود. در این نوع روغن گیری، قسمت های مختلف گیاه در مخازن سربسته ای که پر از حلال ارگانیک است ریخته می شود. سپس قسمت های مختلف گیاه تبدیل به مایع خوش بویی شده و بعد از آن عصاره یا روغن آن گرفته می شود. در مرحله ی آخر ناخالصی های آن گرفته می شود و آنچه بر جای می ماند روغن بنفشه است.

معمولا روغنی که از بنفشه گرفته می شود، بسیار ناچیز است. در واقع هر هزار کیلوگرم بنفشه، فقط چیزی حدود 1 کیلو روغن بنفشه تولید می کند. به همین دلیل قیمت روغن بنفشه کمی بالا است اما با همه ی این تفاسیر ارزش هزینه کردن را دارد، چرا که روغن بنفشه حاوی خواص درمانی بسیار زیادی است و ارزش درمانی بسیار بالایی برای بیماری های مختلف دارد.

خواص روغن بنفشه برای سلامتی کدامند؟

1) برای از بین بردن لک های صورت بسیار موثر است.

درباره ی خاصیت روغن بنفشه در مورد جوش، لک و چین و چروک صورت چه می دانید؟ روغن بنفشه می تواند بسیاری از مشکلات پوستی را رفع کرده و به زیبایی و شادابی آن کمک شایانی کند.این ماده، داروی درمانی بسیار موثری برای آکنه و اگزما است. در واقع خواص مرطوب کنندگی اش باعث می شود که خشکی پوست را برطرف کرده و پوست را شاداب و با طراوت کند.

یکی دیگر از خواص مهم این نوع روغن، خاصیت ضد التهابی اش است چرا که می تواند به راحتی قرمزی و التهاب پوست را از بین برده و باعث التیام پوست های ملتهب و تحریک شده ناشی از بیماریهای پوستی و آکنه شود.

خواص ضد میکروبی و ضدعفونی کننده ی آن به پاکسازی و مراقبت از پوست کمک کرده و نقش موثری در از بین بردن باکتری های موجود بر آن دارد.بنابراین روغن بنفشه باعث جلوگیری از بدتر شدن مشکلات پوستی شده و گسترش بیماری به سایر قسمت های پوست را کاهش می دهد.

با در نظر گرفتن این خواص به راحتی می توانید استفاده از روغن بنفشه را جایگزین استفاده از کرم های شیمیایی کرده و از عوارض جانبی کرم های درمانی شیمیایی به دور بمانید.

2) درد را تسکین می دهد.

همانطور که در بالا ذکر شد، این روغن حاوی ترکیبات ضد التهابی قوی است. پس این روغن یک درمان مناسب و طبیعی برای مشکلات مختلفی نظیر دردهای عضلانی،آرتروز، نقرس و روماتیسم است. در واقع به راحتی دردهای ناشی از این بیماریها را تسکین داده و موجب آرامش بیمار می شود.

علاوه بر این باعث بهبود گردش خون در عضلات شده و به کاهش درد های عضلانی ناشی از گردش خون نامناسب کمک می کند. همچنین این روغن برای رفع دردهای میگرنی و سردرد و سرگیجه نیز بسیار مناسب بوده و در دراز مدت به رفع این مشکلات کمک می کند.

3) به کاهش استرس کمک می کند.

دچار شدن به اضطراب و سردردهای میگرنی، می تواند دلایل متعددی داشته باشد، اما در اغلب مواقع این دردها ناشی از تنش، استرس و اضطراب زیاد در انجام وظایف، کارهای روزمره و اتفاقات روزانه هستند، با کمی دقت در رعایت رژیم غذایی تان و همچنین استفاده از روغن بنفشه به راحتی می توانید استرس، سردرد، خستگی و اضطراب را کاهش دهید. این روغن مانند بسیاری از داروهای طبیعی دیگر دارای خواص درمانی و آرامبخشی است. بنابراین به سلامت روح و روان کمک می کند. برای رفع این مشکلات به راحتی می توانید از روغن بنفشه استفاده کرده و از خواص بی نظیرش بهره مند شوید. علاوه بر این، روغن بنفشه، اعتیاد آور نبوده و هیچ عوارض جانبی ایجاد نمی کند.

4) تسکین دهنده مشکلات تنفسی است.

روغن بنفشه دارای خواص ضد احتقانی بوده و خلط آور است این بدین معنی است که باعث می شود مخاط اضافی و خلط بینی موجود از دستگاه تنفسی تان خارج شده و تنفس تان راحت تر شود. در واقع برای درمان سرماخوردگی، رفع گرفتگی بینی، سرفه، برونشیت، و رفع التهاب سینوس ها بسیار موثر بوده و مشکلات ناشی از این بیماری ها را کاهش می دهد. در واقع با استفاده از روغن بنفشه و رعایت رژیم غذایی مناسب به راحتی می توانید مشکلات تنفسی تان را برطرف نمایید.

5) در درمان بی خوابی موثر است.

تجربه ی یک خواب شبانه ی آرام برای حفظ سلامت دستگاه های بدن ،تقویت سیستم ایمنی وعملکرد صحیح آنها بسیار ضروری است. روغن بنفشه با خواص آرامش بخشی و تسکین دهنده اش باعث می شود که یک خواب عمیق و آرام شبانه را تجربه کنید.

6) ماده ای قوی برای تقویت قوای جنسی محسوب می شود.

این ماده گیاهی در درمان بسیاری از اختلالات و مشکلات جنسی موثر است. به خصوص اگر استرس باعث بروز چنین مشکلاتی باشد. دلیل این خاصیت این است که این ماده باعث ایجاد آرامش شده و روحیه ی شما را بهتر می کند که این حالت به نوبه ی خود می تواند قوای جنسی افراد را تقویت کند.

روغن بنفشه و فواید آن

روغن بنفشه در صنعت عطرسازی چه کاربردی دارد؟

عصاره ی این گیاه اغلب در ساخت انواع عطر ها به کار می رود. عطر روغن گل بنفشه معمولا بسیار مطبوع تر از عطر روغن برگ بنفشه است. تقریبا تمامی اسانس ها و روغن های بنفشه از برگ این گیاه تهیه شده و روغن گل آن در صنعت عطر سازی استفاده می شود. البته ترکیب این روغن با روغن گل یاسمن یا گل سرخ، عطر دلپذیری داشته و بی نظیر است.

چگونه باید از روغن بنفشه استفاده کنیم؟

حال که از خواص کلی این گیاه آگاه شدیم، نحوه ی استفاده از آن را نیز متذکر می شویم. در اینجا چند روش استفاده از روغن بنفشه را برایتان شرح می دهیم و نحوه ی ترکیب آن با گیاهان دیگر را توضیح داده و بیان می کنیم که چگونه می توانیم بهترین نتایج ممکن را از خواص درمانی این گیاه به دست آوریم.

  • برای تسکین مشکلات تنفسی، چند قطره از این روغن را دستگاه بخور ریخته آن را در کنار تخت تان قرار دهید، همچنین می توانید چندین قطره از آن را به آب جوش موجود در قابلمه ای اضافه کرده و اجازه دهید، کل فضای خانه اتان مملو از بخار این ماده شود و آن را استنشاق کنید.
  • برای تسکین و کاهش دردهای عضلانی و مفاصل، بایستی چند قطره از این روغن را به وان آب گرم اضافه کرده و چند دقیقه درون وان با آرامش کامل دراز بکشید و یا اینکه می توانید این روغن را به همراه روغن بادام شیرین ترکیب کرده و محل درد را با این روغن به آرامی ماساژ دهید.
  • برای شادابی و رفع مشکلات پوستی بایستی، این روغن را به نسبت مساوی با روغن جوجوبا ترکیب کرده و بر پوستتان بمالید و یا چند قطره از آن را به محصولات آرایشی مراقبت از پوست تان اضافه کنید.
  • برای تقویت قوای جنسی، می توانید چند قطره از آن را در دستگاه بخور کنار تختتان ریخته و بوی آن را استنشاق کنید.
  • برای کاهش استرس و رفع اختلالات خواب، شب ها چند قطره از روغن بنفشه را در دستگاه بخور ریخته تا رایحه ی دلپذیر آن باعث تمدد اعصاب و آرامش روح تان شود. روش دیگر این است که این روغن را به آب گرم وان اضافه کرده و چند دقیقه دروان دراز بکشید.
  • برای تناسب اندام و کاهش چربی های اضافی در کنار رژیم لاغری می توان با این روغن چربی های اضافی بدن را گرم کرده وماساژ داد.

آیا استفاده از روغن بنفشه حساسیت زا است؟

اگر چه این روغن، غیر سمی، ملایم و غیر حساسیت زاست اما نباید آن را به صورت داخلی استفاده کرد و یا خورد. قبل از استفاده ی موضعی از این ماده حتما بایستی یک مقدار از آن را روی پوست دست مالیده و 20 دقیقه صبر کرد.
اگر پوست ملتهب نشد و هیچ تغییری نکرد به راحتی می توان از این روغن برای اضافه کردن به محصولات مراقبت از پوست و یا ماساژ نواحی دردناک استفاده کرد. البته مصرف این روغن برای زنانی که شیرده بوده و یا باردار هستند، بایستی با نظر پزشک صورت بگیرد.

روغن بنفشه در منزل چگونه تهیه می شود؟

برای تهیه ی این روغن یا سایر روغن های گیاهی از برگ یا گل گیاه، بایستی وسایل زیر را تهیه کرد:

  • ظرف شیشه ای در دار
  • قاشق های چوبی
  • کیسه پارچه ای
  • روغن پایه مانند کنجد، زیتون، کتان و یا بادام

ابتدا گل بنفشه و برگ آن را کمی خرد کرده و در ظرف شیشه ای می ریزیم تا کاملا پر شود. سپس یکی از روغن های پایه را بر روی گیاه خرد شده می ریزیم تا روی آن را پر کند. ظرف شیشه ای را بایستی در محیطی گرم یا در مقابل نور خورشید قرار داده و هفته ای دو بار آن را تکان داده و یا هم زد.

بعد از گذشت یک ماه، محتویات ظرف شیشه‌ای را در کیسه ی نخی ریخته و جایی آویزان می کنیم تا روغن از گیاه خشک جدا شود. بدین ترتیب به راحتی می توانیم روغن بنفشه درست کنیم.

آیا روغن بنفشه بردرمان بیماری کرونا تاثیر دارد؟

اگر چه گیاه بنفشه خاصیت ضد التهابی در ناحیه ی حنجره، ریه، حلق و معده دارد که می تواند تا حدودی التهاب ناشی از سرماخوردگی و یا استنشاق گازهای مواد ضد عفونی کننده را کاهش دهد اما در درمان بیماری کرونا هیچ تاثیری نداشته و راهکارهای درمانی که این روزها در فضای مجازی مطرح شده است کاملا فاقد اعتبار آکادمیک و غیرعلمی است.

آیا روغن بنفشه از ریزش مو جلوگیری می کند؟

اگرچه نوع تغذیه سالم ، رژیم غذایی مناسب و نهایتا رژیم درمانی در درمان ریزش مو بسیار موثر بوده و می تواند بسیاری از مشکلات را رفع کند اما استفاده از روغن بنفشه برای کاهش ریزش مو بی تاثیر نیست.

به راحتی می توانید با استفاده از این ماده، شوره ی سر را درمان کرده و یا پیاز موی خود را تقویت کنید. با توجه به خواص روغن بنفشه در درمان ریزش مو، استفاده از این ماده برای افرادی که ریزش مو داشته و از کم بودن موهای خود ناراضی هستند، بسیار موثر است. به راحتی با مالش این ماده بر روی پوست سر و ماساژ آن به مدت ده دقیقه، به طور روزانه و نهایتا شستن آن می توانید ریزش موهایتان را کم کرده و برای همیشه از شر شوره ی سرتان خلاصی یابید. با من و رژیم همراه باشید.

امیر احمدی

Recent Posts

Dating site to meet singles & find real love!

The opinions expressed are the author’s alone and have not been provided, approved or otherwise… Read More

% روز قبل

Benefits of Online Dating

Online dating has transformed the way people find love and build relationships. In the digital… Read More

% روز قبل

How Do I Create Zip File on My Phone New Data!

That means that it consists of pixels, the same small dots displayed on your monitor… Read More

% روز قبل

لاغری نوجوانان با رژیم غذایی

هریک از مراحل رشد انسان فرایندی شگفت آور و قابل تحسین است و انسان برای… Read More

% روز قبل

علت چاقی چیست و چطور می‌توان آن را درمان کرد؟

چاقی مشکل جدی است که این روزها گریبان گیر افراد زیادی شده است. این مشکل… Read More

% روز قبل

ناهار رژیم لاغری

تغییر سبک زندگی مردم و همین طور رژیم غذایی افراد، باعث شده هر روز در… Read More

% روز قبل