آیا این خوراکی ها در برنامه غذایی شما هستند؟

آیا این خوراکی ها در برنامه غذایی شما هستند؟

آیا این خوراکی ها در برنامه غذایی شما هستند؟ | هیچ کس دوست ندارد غذای مورد علاقه اش در لیست غذاهای ناسالم باشد و یا مجبور باشد در برنامه غذایی خود خوراکی هایی که دوست ندارد را قرار دهد. با این حال این که واقعیت است که بعضی از خوراکی ها به حفظ سلامتی کمک قابل توجهی می کنند و اگر کسی می خواهد سالم بماند و سلامتی برایش اهمیت دارد حتما باید از آنها در یک رژیم غذایی سالم استفاده کند. خب بیایید نگاهی به لیست موارد خوراکی بیندازیم که همه در مورد آن صحبت می کنند تا ببینیم که آیا در برنامه غذایی ما وجود دارند یا نه.

1. آووکادو

شاید عکس های زیادی در شبکه های مجازی دیده باشید که از برش های آووکادو بر روی نان تست گرفته شده است. این میوه چرب و خوشمزه جز خوراکی های مفیدی است که در آن حدود 20 ویتامین و ماده مغذی ضروری برای بدن وجود دارد. آووکادو منبع بسیار خوبی برای چربی های اشباع نشده است و علاوه بر این سرشار از فیبر ، پتاسیم، ویتامین E و ویتامین های گروه B است. آووکادو را نه فقط با نان تست بلکه در سالاد ، ساندویچ و انواع اسموتی نیز مصرف کرد. و حتی می توانید ابتکار عمل به خرج دهید و با هر چه دوست دارید آن را ترکیب کنید و خوراکی جدید بسازید.

آیا این خوراکی ها در برنامه غذایی شما هستند؟

2. انواع دانه ها

انواع دانه ها مثل تخم کدو، کنجد، کینوا و غیره که این روزها همه جا پیدا می شوند منابع بسیار غنی از روغن های چرب سالم ، ویتامین ها و مواد معدنی، فیبر و پروتئین محسوب می شود. معمولا در یک رژیم غذایی سالم یکی یا تمام این دانه ها وجود دارند. مصرف آنها هم بسیار ساده است. برای مثال کنجد را تقریبا به هر غذایی می توان اضافه کرد یا دانه چیا را می توان در یک بطری آب ریخت و در طول روز مصرف کرد.

3. حبوبات

همه با خواص زیاد حبوبات آشنا هستند و سال ها است که انسان ها از آنها در انواع رژیم غذایی به عنوان یک ماده غذایی استفاده می کنند. اما این روزها که گیاه خواری طرفداران زیادی پیدا کرده به حبوبات نیز توجه خاصی شده است. چرا که حبوبات منبع فوق العاده ای برای جایگزین کردن پروتئین که معمولا از گوشت حیوانات تامین می شود به حساب می آیند. عدس ، انواع لوبیا ، نخود فرنگی و سایر حبوبات جز مواد غذایی هستند که اکثر افراد به خصوص آنها به تناسب اندام اهمیت می دهند حتما در برنامه غذایی خود قرار می دهند. حبوبات حاوی مقدار زیادی فیبر ، کربوهیدارت و پروتئین هستند که علاوه بر تنظیم قند خون به بهبود هضم غذا هم کمک زیادی می کنند. به همین دلیل یکی از مواد غذایی اصلی در رژیم های لاغری نیز محسوب می شوند.

4. چغندر

یکی از مواد خوراکی که این روزها در مورد خاصیت فوق العاده آن زیاد صحبت می شود چغندر است. این ماده غذایی یکی از مواد خوراکی فوق العاده محبوب بین ورزشکاران است زیرا سرشار از آنتی اکسیدان و نیترات و ترکیبات تقویت کننده جریان خون است. احتمالاً شما عادت کرده‌اید که چغندر را به صورت پخته شده (لبو) و در داخل سالاد میل کنید. با این حال روش‌های متعددی برای مصرف چغندر وجود دارد که می‌توان بیشترین بهره را از خواص آن برد. برخی از خواص چغندر عبارتند از:

  • کاهش فشار خون
  • کاهش وزن
  • مقابله با رادیکال‌های آزاد
  • مقابله با سرطان
  • بهبود گوارش
  • بهبود عملکرد غده تیروئید
  • درمان کم خونی
  • مقابله با احتباس آب در بدن
  • سلامت خانم‌های باردار و جنین
  • جوان سازی مغز

5. چای سبز

این روزها کسی نیست که درمورد اسم چای سبز و خواص آن چیزی نشنیده باشد. چای سبز نسبت به قهوه به طور طبیعی کافئین کمتری دارد اما آنتی اکسیدان آن بسیار زیاد است و از قدیم به عنوان یک نوشیدنی سرشار از آنتی اکسیدان معروف است. تا کنون تحقیقات زیادی در مورد تاثیر چای سبز بر سلامتی و لاغری صورت گرفته است و تقریبا در تمام رژیم های لاغری چای سبز وجود دارد. برخی از فواید ثابت شده چای سبز عبارتند از:

  • ضد سرطان
  • کاهش وزن
  • جوانسازی پوست
  • کاهش کلسترول
  • پیشگیری از آلزایمر

آیا این خوراکی ها در برنامه غذایی شما هستند؟

6. زردچوبه

این ادویه پرطرفدار خواص زیادی دارد که شناخته شده ترین آنها به کاهش استرس ، پاک کردن بدن از آلودگی و کاهش التهاب است . این ادویه قرن ها است که در هند و چنین مورد استفاده قرار می گیرد و جز ادویه ای اصلی در تهیه غذا محسوب می شود. ترکیب شیمیایی شامل پلی‌فنلی بنام کورکومین است. در زردچوبه مواد مغذی زیادی وجود دارد که تاثیرات خوبی بر سلامت انسان دارد. از جمله مواد مغذی مهم در زردچوبه ویتامین C، ویتامین B6، آهن و پتاسیم اشاره کرد. زردچوبه به دلیل خصوصیات آنتی اکسیدانی قوی که دارد یکی از موثرترین مواد در جلوگیری از سرطانی ‌شدن سلول ‌های بدن محسوب می شود.

این گیاه موجب افزایش ترشح انسولین و کاهش قند خون در بیماران دیابتی نیز می ‌شود. مطالعات زیادی در مورد فواید مصرف روزانه زردچوبه انجام شده است. نتایج این مطالعات نشان می دهد زردچوبه می ‌تواند شدت علایم بیماری آلزایمر را کاهش دهد. علاوه بر این ماده موجود در زردچوبه به نام کورکومین اثرات ضد التهابی و ضد درد شبیه داروهای مسکن معمولی دارد. اثر ضد التهابی کورکومین با تاثیر داروهای استروییدی و غیر استروییدی قابل مقایسه است.

7. سیب

هزاران سال است که انسان سیب را به عنوان یک میوه با ارزش در برنامه غذایی خود مصرف می کند. این میوه خوشمزه که گونه های مختلفی هم دارد سیب سرشار از انواع ویتامین‌ ها ، مواد معدنی، مواد مغذی و ترکیبات آلی با ارزش است. ویتامین C، ویتامین K، ویتامین ب۶ و ریبوفلاوین همگی در سیب وجود دارند. از جمله مواد معدنی مفید موجود در سیب می توان به پتاسیم ، مس، منگنز و منیزیم اشاره کرد. سیب منبع فوق العاده از فیبر محسوب می شود که به هضم غذا بسیار کمک می کند. علاوه براین سیب ترکیبات آلی فوق العاده ای دارد و سرشار از فیتونوترینت‌ها و فلاوونوئیدهایی مانند کوئرستین، اپی‌کاتچین و فلوریدزین است.

8. توت فرنگی

این میوه خوش طعم و خوش مزه منبع عالی برای ویتامین C و منگنز محسوب می شود و میزان متوسطی هم اسیدهای چرب اشباع نشده در خود دارد. از جمله خواص زیادی که به این میوه نسبت داده می شود می توان به این موارد زیر اشاره کرد:

  • اثر ضد پیری بر پوست : توت فرنگی سرشار از ویتامین C است و این ویتامین تولید کلاژن را افزایش داده و باعث صافی پوست می شود و در نتیجه اثر ضد پیری دارد. علاوه بر این مطالعات نشان می دهد که در توت فرنگی آنتوسیانین به مقدار زیاد وجود دارد که از پوست در مقابل اشعه ماورای بنفش محافظت می‌کند.
  • کاهش فشار خون بالا : توت فرنگی از آن دسته میوه ها سایت که سرشار از پتاسیم و منیزیم است. این دو ماده معدنی بر گشاد شدن رگ های خونی تاثیر می گذارند، همین موضوع باعث می شد فشار خون در افرادی که فشار خون بالایی دارند کاهش پیدا کند.
  • کاهش وزن : توت فرنگی باعث افزایش آدیپونکتین و لپتین در بدن می شود که هر دو به هورمون‌های چربی سوزی معروفند. علاوه بر این هر دو هورمون به کاهش اشتها، کاهش قند خون و کاهش وزن و چربی کمک می‌کنند و بنابراین توت فرنگی یکی از بهترین میوه ها برای افرادی است که رژیم لاغری می گیرند.

9. تخم مرغ

تخم‌ مرغ منبع خوبی از پروتئین، ویتامین و املاح ضروری برای بدن انسان محسوب می شود و همه اسیدهای آمینه مورد نیاز بدن را در خود دارد. حدود 5 درصد از تخم ‌مرغ را پروتئین تشکیل می ‌دهد. این ماده غذایی پرطرفدار ، اکثر ویتامین‌ های موردنیاز بدن به جز ویتامین C را در خود دارد و علاوه بر این به مقدار خیلی کم کربوهیدرات دارد و فاقد فیبر غذایی است. چربی موجود در زرده تخم مرغ برای عملکرد سلول ‌های بدن ضروری ‌اند و نفوذ پذیری غشای سلول ‌های بدن را حفظ می‌کند. در کنار این ویژگی های چربی موجود در تخم مرغ یکی از اجزاء تشکیل دهنده مواد چربی است که به نرمی پوست کمک می کند . از محبوب ‌ترین غذاهایی که با تخم مرغ درست می شود می ‌توان به نیمرو اشاره کرد.

10. بادام

بادام سرشار از مواد مغذی و ترکیبات مفید است و یک منبع غنی از ویتامین E ، کلسیم ، فسفر ، آهن و منیزیم، پروتئین، فیبر ، منگنز و چربی‌ های سالم مورد نیاز بدن محسوب می شود.. بادام به ‌عنوان یک میان ‌وعده در بسیاری از انواع رژیم غذایی مورد استفاده قرار می گیرد زیرا بسیاری از مواد مغذی و ویتامین ‌هایی مورد نیاز بدن را تأمین می‌ کند. از جمله خواص بادام می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تقویت سلامت مغز
  • کاهش سطح کلسترول
  • بهبود سلامت استخوان
  • تقویت سیستم ایمنی
  • جلوگیری از سرطان

11. گردو

مغز گردو هم به صورت خام و هم به صورت پخته شده در انواع غذاها و میان وعده ها مورد استفاده قرار می گیرد. در مناطق مختلف انواع غذاها با گردو درست می ‌شود. مواد تشکیل دهنده گردو شامل انواع اسیدهای آلی ، مقدار کمی اسانس و ویتامینهای A ,B ,C ,D ,E است. علاوه بر این گردو یک آنتی ‌اکسیدان محسوب می شود و دارای ترکیباتی است که خطر پیشرفت بیماری آلزایمر را کاهش می ‌دهند. بیشترین قسمت گردو از چربی تشکیل شده است و کربوهیدرات های موجود در آن به شکل فیبر هستند. از ویژگی های مفید گردو برای سلامتی عبارتند از:

  • سلامت قلب
  • کاهش کلسترول
  • کاهش التهاب
  • پیشگیری از سرطان
  • کمک به کاهش وزن
  • تقویت دستگاه گوارش

12. کلم بروکلی

این گیاه سبز منبع عالی از ویتامین C، گلوتامین و اسیدهای آمینه است. به طور کلی سبزیجاتی که رنگ سبز تیره دارند از جمله کلم بروکلی سرشار از یک نوع ماده شیمیایی هستند که سولفوروفان نام دارد و در محافظت از قبل نقش ویژه ای ایفا می کند. علاوه بر این تحقیقات نشان داده است افرادی که کلم بروکلی بیشتری مصرف می کنند کمتر به سرطان روده دچار می شوند، به این دلیل که این ماده غذایی سرشار از فیبر و مواد مغذی است. علاوه بر این به دلیل کالری پایینی که دارد در انواع رژیم غذایی لاغری مورد استفاده قرار می گیرد.

حفظ سلامتی با انتخاب صحیح مواد غذایی و همچنین یک رژیم غذایی سالم امکان پذیر می شود. هر فرد باید متناسب با نیاز و شرایط جسمی خود یک رژیم مخصوص داشته باشد تا بهترین بهره را از مواد خوراکی که روزانه مصرف می کند ببرد و در عین حال به تناسب اندام و یا لاغر و یا چاق شدن و به طور کلی وزن ایده ال خود نیز برسد. به همین دلیل سایت من و رژیم برای کمک به حفظ و افزایش سلامتی افراد با کمک متخصصین خود برنامه غذایی و رژیم غذایی متناسب به هر فرد را در اختیار او قرار می دهد تا علاوه بر محروم نکردن خود از خوردن خوراکی های مورد علاقه سلامتی افراد حفظ شده و یا به وزن و تناسب اندام ایده ال خود برسند. به من و رژیم سری بزنید و برنامه غذایی خود را سریع و آسان دریافت کنید.

امیر احمدی

Recent Posts

Dating site to meet singles & find real love!

The opinions expressed are the author’s alone and have not been provided, approved or otherwise… Read More

% روز قبل

Benefits of Online Dating

Online dating has transformed the way people find love and build relationships. In the digital… Read More

% روز قبل

How Do I Create Zip File on My Phone New Data!

That means that it consists of pixels, the same small dots displayed on your monitor… Read More

% روز قبل

لاغری نوجوانان با رژیم غذایی

هریک از مراحل رشد انسان فرایندی شگفت آور و قابل تحسین است و انسان برای… Read More

% روز قبل

علت چاقی چیست و چطور می‌توان آن را درمان کرد؟

چاقی مشکل جدی است که این روزها گریبان گیر افراد زیادی شده است. این مشکل… Read More

% روز قبل

ناهار رژیم لاغری

تغییر سبک زندگی مردم و همین طور رژیم غذایی افراد، باعث شده هر روز در… Read More

% روز قبل