با رژیم اتکینز خودتان را به خوردن غذاهای خوشمزه مهمان کنید

خوردن غذاهای خوشمزه یکی از لذت‌های اصلی در زندگی است. ولی تعداد زیادی از کسانی که به غذا خوردن علاقه خاصی دارند، از نتایج آن وحشت دارند. اگر شما از جزء این دسته از افراد باشید خوب می دانید که اولین پیامد غذا خوردن چیزی نیست جز افزایش وزن و چاقی. بعضی وقت‌ها هم استفاده از رژیم‌های غذایی نادرست باعث اضافه وزن می‌شود. اما سؤال اصلی اینجاست: آیا تنها راه لاغر ماندن، تحمل گرسنگی و یا صرف نظر کردن از غذاهایی است که دوست داریم؟ یا باید صابون چاقی را به تنمان بزنیم و هر چه می‌خواهیم بخوریم؟ از چه رژیم غذایی استفاده کنیم که هم تناسب انداممان حفظ شود و هم از لذت غذا خوردن محروم نشویم؟

در ابتدا تنها چیزی که می‌توانیم به شما بگوییم این است که غذا نخوردن و گرسنگی چاره این مشکل نیست. برعکس، تنها با انتخاب رژیم غذایی مناسب می‌توانیم از چاق شدن و به هم خوردن تناسب انداممان جلوگیری کنیم. رژیم اتکینز یکی از رژیم‌های غذایی است که برای کنترل وزن پیشنهاد شده است. در ادامه با ما باشید تا شما را بیشتر با این رژیم غذایی آماده کنیم.

 

رژیم اتکینز چیست و چطور به ما در کم کردن وزنمان کمک می‌کند؟

جالب است بدانید که دکتری به نام رابرت اتکینز در دهه 1970 میلادی رژیم غذایی را پیشنهاد کرد که در نوع خودش خاص بود. رژیم دکتر اتکینز به افراد چاق فرصت می‌داد که پروتئین چربی‌های مفید را به غذای روزانه خود اضافه کرده و از مصرف کربوهیدرات‌های مضر خودداری کنند. هنوز مدت زیادی از معرفی این رژیم نگذشته بود که انتقاداتی در مورد آن مطرح شد. زیرا تصور می‌شد که ناسالم است.

یکی از ویژگی‌های اصلی رژیم غذایی اتکینز استفاده از مواد مغذی است که حاوی‌تری گلیسیرید و HDL خوب هستند. البته مطالعات هم نشان داده که مصرف زیاد چربی‌های سالم در این رژیم مانع از افزایش کلسترول بد یا LDL در خون می‌شود. همین طور گفته می‌شود که رژیم اتکینز در کاهش اشتها هم تأثیر زیادی دارد. البته برخی افراد هم رژیم اتکینز برای 14 روز را به منظور کاهش وزن و رسیدن به تناسب اندام پیشنهاد کرده‌اند.

در اینجا باید به یک نکته خیلی مهم اشاره کنیم. هدف از به کارگیری رژیم‌های غذایی تغییر عادت‌های روزانه، درست غذا خوردن و رسیدن به اندامی متناسب است. ولی هر رژیمی نمی‌تواند ضامن سلامتی ما باشد. اگر می‌خواهیم از طریق رژیم گرفتن بدنمان را به وزن مورد مطلوب برسانیم، حتماً باید این کار را زیر نظر یک کارشناس تغذیه انجام دهیم. بدن افراد ویژگی‌های فیزیکی متفاوتی دارد و لزوماً یک رژیم غذایی نمی‌تواند در افراد مختلف نتیجه یکسان داشته باشد. برای اینکه بدانید کدام رژیم غذایی برای افزایش یا کاهش وزن شما مناسب است.

 

 

رژیم اتکینز شامل چه مراحلی است؟

در بررسی مراحل رژیم غذایی اتکینز به این نکته توجه کنید که فازهای مشخص شده اجباری نیستند و هر کدام از افراد بر اساس نیازها و علایق خود از مرحله ابتدایی گرفته تا مرحله پایانی، یکی را انتخاب می‌کنند. ممکن است شخصی از انجام فاز القا خود داری کند و مقدار زیادی میوه و سبزیجات را در برنامه غذایی خود قرار دهد و بدون رعایت ترتیب، از مراحل بعدی استفاده کند. و یا حتی ممکن است برخی بی اندازه در مرحله القایی بمانند و حتی این توقف به اندازه‌ای طولانی شود که وارد رژیم کتوژنیک شوند.

 

 

مرحله اول: این مرحله به فاز القا معروف است و طی آن باید غذاهای سرشار از پروتئین مصرف شود و حتی سبزیجاتی مانند مواد سبز رنگ، به برنامه غذایی اضافه گردد. این روند موجب می‌شود تا فرد وارد روند کاهش وزن شود.

مرحله دوم: به این مرحله فاز تعدیل هم گفته می‌شود. در این راه باید مقدار کمی از مغزها، سبزیجات سبز رنگ و میزان کمی از میوه‌ها، به برنامه غذایی روزانه‌تان اضافه شود.

مرحله سوم: مرحله سوم تحت عنوان تنظیم دقیق شناخته می‌شود. در این زمان بهتر است وقتی که به وزن ایده آلتان نزدیک شدید، مقداری کربوهیدرات را به رژیم غذایی خود بیفزایید تا بتوانید سرعت کاهش وزن را در این مرحله پایین بیاورید.

مرحله چهارم: در این فاز، فرد قصد دارد خود را به تعادل وزنی برساند و توده عضلانی بدن را حفظ نماید. البته در نظر داشته باشید که انجام این کار تا زمانی جایز است که وزن بدون آگاهی افزایش پیدا نکند. به همین دلیل به شخص پیشنهاد می‌شود تا از کربوهیدرات‌های سالم استفاده کند.

شاید به نظر برسد که رژیم اتکینز سخت است و نمی‌تواند تأثیر زیادی بر تناسب اندام داشته باشد. اما در بین سایر رژیم‌ها، جزو بهترین روش لاغری در نظر گرفته شده و بدون هیچ مشکلی باعث ثابت نگه داشتن وزن فرد می‌شود. بهتر است بدانید که در یک رژیم معمولی، فرد معمولی روزانه حدود 350 گرم کربوهیدرات مصرف می‌کند، که معمولاً منظور سوخت و ساز طبیعی بدن کافی خواهد بود. با این وجود، هرگز چربی‌های مضر وارد بدن نمی‌شود، اما اگر چربی‌های مضر یا LDL در بدن افزایش یابد، چاقی و ذخایر چربی شکمی هم افزایش خواهد یافت.

 

غذاهای مجاز در رژیم اتکینز چیست؟

اگر از رژیم اتکینز پیروی می‌کنید، باید مواد غذایی زیر در برنامه روزانه شما وجود داشته باشد:

  • گوشت: بیکن، گوشت گاو، مرغ، بره، گوشت خوک و غیره.
  • ماهی‌های چرب و غذاهای دریایی: ماهی قزل آلا، ساردین، ماهی خال مخالی، شاه ماهی و سایر موارد دیگر.
  • سبزیجات با هیدروکربنات کم: اسفناج، کلم بروکلی، مارچوبه، کلم، قارچ، آووکادو، گل کلم و سایر سبزیجات
  • آجیل و دانه: بادام، آجیل ماکادامیا، تخمه آفتابگردان، گردو و غیره.
  • تخم مرغ
  • لبنیات پرچرب: ماست، کره، پنیر و خامه.
  • چربی‌های سالم: روغن زیتون بکر، روغن نارگیل، روغن آووکادو.

 

رژیم غذایی هم درست مثل دارویی که فقط برای یک بیمار تجویز شده، منحصر به فرد و اثربخش خواهد بود.

 

مواد غذایی غیر مجاز در رژیم اتکینز کدامند؟

همان طور که می دانید در همه رژیم‌های غذایی و با رعایت تعدادی نکات می‌توان شاهد کاهش وزن بود. در بسیاری از رژیم‌های کاهش وزن، باید از مصرف برخی مواد خودداری نمود تا به نتیجه برسیم. بنابراین، رژیم غذایی اتکینز، در صورتی موفقیت آمیز خواهد بود که مواد زیر از برنامه غذایی شخص حذف شود.

  • شکرکه معمولاً در نوشابه‌ها، آب میوه‌ها، بستنی و غیره به مقدار زیادی وجود دارد.
  • غلات: جو، برنج، گندم.
  • سبزیجات با کربوهیدرات بالا: سیب زمینی، هویج، شلغم (فقط در مرحله القایی).
  • میوه‌هایی که حاوی کربوهیدرات زیاد هستند: سیب، موز، انگور، پرتقال، گلابی (فقط در مرحله القایی).
  • حبوبات شامل لوبیا، نخود، عدس (فقط در مرحله القایی).
  • چربی‌های مضر در هیچ شرایطی نباید مورد استفاده قرار گیرد.

 

آیا رژیم غذایی اتکینز عوارضی هم دارد؟

ممکن است پیش خودتان فکر کنید که رژیم اتکینز بهترین رژیم لاغری است. ولی قبلاً هم گفتیم که هیچ رژیم غذایی نباید بدون مشورت با کارشناسان تغذیه یا پزشک به کار گرفته شود. چون ممکن است سلامتی ما را تحت تأثیر خود قرار دهد.

رژیم اتکینز، یکی از برنامه‌هایی است که در آن کربوهیدرات‌ها تا حد زیادی حذف می‌شود، اما بهتر است بدانید که رژیمی که تحت هیچ شرایطی از کربوهیدرات استفاده نکند، عوارض بسیاری را در پی دارد. رژیم اتکینز، مصرف پروتئین‌های حیوانی را جایگزین کربوهیدرات‌ها کرده است.

این رژیم عارضه‌ها و بیماری‌های بی شمار و خطرناکی نظیر فشارخون بالا و کلسترول بالا را برای فرد به وجود می‌آورد. همچنین با قرار دادن این رژیم در برنامه‌های روزانه، احتمال ابتلا شدن به برخی سرطان‌ها نظیر سرطان ریه و کولورکتال افزایش پیدا می‌کند.

زمانی که مصرف کربوهیدرات روزانه به زیر 100 گرم برسد، بدن برای تأمین گلیکوژن مورد نیاز بدن، ابتدا بافت‌های عضلانی را می‌سوزاند و هنگای که ذخیره گلیکوژن در بافت‌های عضلانی به اتمام رسید، در نهایت بدن به سراغ بافت‌های چربی می‌رود، این فرآیند احساس ضعف، خستگی، سرگیجه، سردرد و حالت تهوع را در فرد به وجود می‌آورد. در چنین شرایطی، قلب نیز در معرض آسیب و خطر جدی قرار خواهد گرفت.

این‌ها تنها گوشه‌ای از اتفاقات بدی است که ممکن است به خاطر انتخاب یک رژیم غذایی اشتباه در بدن ما بیفتد. پیشنهاد ما به شما این است قبل از اینکه با انتخاب ناآگاهانه خود به بدنمان آسیب جدی برسانیم، کمی بیشتر در مورد این مساله فکر کنیم.

راه عاقلانه این است که اگر قصد داریم چاق‌تر یا لاغر شویم و یا می‌خواهیم سایز خود را تغییر داده و به تناسب اندام برسیم، ابتدا از یک کارشناس تغذیه مطمئن مشاوره بگیریم. برای مشاوره اصلاً نیاز نیست خودتان را به دردسر بیندازید. کافی است از طریق پنجره گفتگو که در گوشه صفحه قرار داده شده با کارشناسان من و رژیم ارتباط برقرار کنید. یادتان باشد نه چاق شدن و نه لاغری به تنهایی ارزش به خطر انداختن سلامتی‌تان را ندارد.

آیا می‌توان به نتیجه رژیم آتکینز امیدوار بود؟

رژیم غذایی اتکینز از جمله روش‌های لاغری و کاهش وزن به شمار می‌رود که فرد با مصرف مقدار کمی از کربوهیدرات می‌تواند فقط در طول دو هفته حدود شش تا هفت کیلوگرم وزن کم کند. رژیم اتکینز طوری طراحی شده است که بدن را همانند یک موتور در نظر می‌گیرد. کربوهیدرات، سوخت آن بوده که موجب می‌شود تا موتور بدن از کار نیفتد. محدود کردن مواد کربوهیدراتی زمیه را فراهم می‌کند که بدن برای بر طرف کردن نیازهای خود به دنبال جایگزینی برای این سوخت برود و در این حالت است که از چربی‌های ذخیره شده به عنوان سوخت استفاده می‌شود و فرد به تناسب اندام و کاهش وزن می‌رسد.

پس در رژیم اتکینز فرد نمی‌تواند از قندها و کربوهیدرات‌های ساده مانند سیب‌زمینی، نان سفید و برنج، استفاده کند و مصرف موادی نظیر پروتئین و چربی مانند مرغ، گوشت و تخم‌مرغ مجاز است.  در این حالت، چربی بدن از بین رفته و وزن بدن به مقدار جالبی کاهش می‌یابد. درست است که با استفاده از این رژیم مقدار قابل توجهی از وزن کاهش پیدا می‌کند، اما با حذف کردن و یا کم مصرف کردن کربوهیدرات از برنامه غذایی، مشکلاتی نظیر احساس ضعف و خستگی در فرد به وجود می‌آید.

همچنین اضافه کردن پروتئین بیشتر در رژیم غذایی کاهش وزن منجر به بالا رفتن خطر ابتلا شدن به بیماری‌های قلبی، عروقی و فشار خون و کلسترول بالا هم خواهد شد. البته نظر کارشناسان من و رژیم این است که افراد ویژگی‌های جسمانی متفاوتی دارند. به همین دلیل نمی‌توان برای همه رژیم‌های یکسانی تجویز کرد. این کارشناسان قبل از هر کاری ابتدا شاخص توده بدنی افراد را اندازه گیری می‌کنند. بعد بر اساس عدد به دست آمده رژیم مناسب برای فرد را به او می‌دهند.

سمیرا علی جانی

View Comments

  • چه جالب!!! همیشه فکر می کردم که رژیم غذایی ادکینزه نه اتکینز. تازه با خوندن این مقاله متوجه شدم که ت به جای د هست. این رژیم فکر می کنم یک کم شبیه رژیم اس سی جیه ؟ درسته ؟ حالا بگید بهم لطفا که عوارض این رژیم هم مثل عوارض رژیم اچ سی جیه ؟؟؟؟

    • هر رژیمی مزایا و معایب خودش و داره و ممکنه حتی عوارضی هم به دنبال داشته باشه. بهترین کار اینه که این رژیم ها را تحت نظر پزشک دریافت کنید. رژیم های هوشمند من و رژیم همگی استاندارد هستند و هیچ کدوم از عوارض رژیم های مختلف را نداره.

  • واقعا با این رژیم میشه تو دوهفته 6 کیلو لاغر شد؟برای سلامتی ضرر نداره؟

    • توصیه ما اینه که رژیم های این چنینی را زیر نظر پزشک رعایت کنید. اما رژیم های هوشمند من و رژیم از اونجایی که از یکسری اصول استاندارد پیروی می کنند را می تونید با خیال راحت دریافت کنید.

Recent Posts

Dating site to meet singles & find real love!

The opinions expressed are the author’s alone and have not been provided, approved or otherwise… Read More

% روز قبل

Benefits of Online Dating

Online dating has transformed the way people find love and build relationships. In the digital… Read More

% روز قبل

How Do I Create Zip File on My Phone New Data!

That means that it consists of pixels, the same small dots displayed on your monitor… Read More

% روز قبل

لاغری نوجوانان با رژیم غذایی

هریک از مراحل رشد انسان فرایندی شگفت آور و قابل تحسین است و انسان برای… Read More

% روز قبل

علت چاقی چیست و چطور می‌توان آن را درمان کرد؟

چاقی مشکل جدی است که این روزها گریبان گیر افراد زیادی شده است. این مشکل… Read More

% روز قبل

ناهار رژیم لاغری

تغییر سبک زندگی مردم و همین طور رژیم غذایی افراد، باعث شده هر روز در… Read More

% روز قبل