رژیم غذایی بدون مشکلات گوارشی

رژیم غذایی بدون مشکلات گوارشی

رژیم غذایی بدون مشکلات گوارشی | در جوامع امروزی با توجه به پیشرفت تکنولوژی و البته ماشینی شدن کارها افراد زیادی در طول روز مجبور هستند که به منظور انجام کارهای روزمره و وظایف شغلی شان ساعتهای زیادی را پشت سیستم بگذرانند. از این رو امروز بیشتر از زمان های گذشته شاهد افرادی هستیم که از اضافه وزن و چاقی های موضعی رنج میبرند و به دنبال روشهایی هستند تا بتوانند به تناسب اندام برسند و این خود تبدیل به موقعیتی برای افراد سودجو شده است تا با عرضه قرص ها و انواع داروها به نام داروهای لاغری، نوید کاهش وزن را به افراد دهند و از این طریق بازار گرمی کنند. اما آنچه از اهمیت ویژهای برخوردار است این است که سلامتی افراد از تناسب اندام شان بسیار مهم تر بوده و تمامی آن هایی که به دنبال کاهش وزن هستند بایستی به خاطر بسپارند که برای لاغر شدن، سلامتی خود را به خطر نیندازند. چه بسیار عوارض جبران ناپذیری که به خاطر مصرف قرص ها و یا داروهای لاغری برای افراد پیش آید. در واقع بهترین روش برای کاهش وزن و رسیدن به تناسب اندام دنبال کردن برنامه غذایی سالم می باشد، در صورتی که به دنبال کاهش وزن و رسیدن به تناسب اندام هستید بایستی که رژیم های لاغری مناسبی را دنبال کنید و با انجام فعالیت های فیزیکی و یا ورزش های هوازی و پیاده روی، سوخت و ساز بدن خود را افزایش دهید تا هرچه زودتر از شر چربی های اضافی خود خلاص شوید.

داشتن رژیم های نامتعارف و تکیه بر روش های غیر اصولی برای کاهش وزن می تواند آسیب های جدی برای افراد به دنبال داشته باشد. از جمله عوارضی که در نتیجه رژیم های نادرست سلامتی افراد را تهدید می کند میتوان به ناراحتیهای گوارشی، کم خونی، پوکی استخوان در سالمندان، نرمی استخوان در کودکان و نوجوانان، ریزش مو و بی حالی، افسردگی، سردرد و سرگیجه اشاره کرد. در این مقاله به مشلات گوارشی که در نتیجه داشتن رژیم های نامتعارف و یا چاقی برای افراد پیش می آید اشاره کرده ایم.

رژیم غذایی بدون مشکلات گوارشی

رژیم های غذایی و تاثیر آن بر مشکلات گوارشی

جالب است به خاطر بسپارید که غذا خوردن و عمل هضم غذا، جذب و متابولیسم می تواند تاثیر مستقیم بر وضعیت خوراک افراد داشته باشد و از طرفی عکس این قضیه نیز صادق می باشد به این معنی که وضعیت تغذیه افراد و رژیمهای غذایی که دنبال میکنند میتواند نقش مهمی در شروع و ادامه اختلالات گوارشی در افراد داشته باشد. از این رو دنبال کردن یک رژیم غذایی استاندارد و سالم به عنوان مهم ترین اصل در پیشگیری و درمان سوء تغذیه و همچنین کمبود های غذایی که به اختلالات گوارشی منتهی شود به حساب آید. از این رو افراد با اصلاح عادات غذایی خود و همچنین تغییر در سبک زندگی خود می توانند سلامتی را به خود هدیه کرده و از ابتلا به اختلالات گوارشی پیشگیری کنند.

رفلاکس معده

برای مثال افرادی که روزانه کافئین زیادی مصرف می کنند و یا در کنار غذای خود از سیر و یا پیاز زیادی استفاده می کنند و یا اینکه عادات بدی همچون سیگار کشیدن دارند بیشتر از دیگران به رفلاکس معده دچار می شوند. اولین قدم برای بهبود این وضعیت برای بیماران، اصلاح برنامه غذایی و ترک عادت های منفی می باشد. اما جالب است بدانید که چاقی و اضافه وزن خود، از علتهای رفلاکس معده می باشد و افراد چاق بیشتر از دیگران در خطر ابتلا به رفلاکس هستند، از این رو کاهش وزن و لاغری خود می تواند به عنوان یک روش موثر برای درمان این عارضه به حساب بیاید. بنابراین رژیم غذایی نادرست خود می تواند منجر به بیماری گوارشی شود و بیماری های گوارشی همچون رفلاکس معده در افراد چاق، بیشتر از سایرین مشهود است.

درمان رفلاکس

افرادی که به دنبال درمان رفلاکس خود هستند میتوانند وعده های غذایی خود را افزایش داده اما میزان آن را در هر وعده کاهش دهند. همچنین همانطور که قبلاً نیز اشاره کردیم چاقی منجر به بازگشت غذا به مری می شود، از این رو افرادی که از اضافه وزن رنج می برند می توانند با دنبال کردن یک رژیم غذایی لاغری مناسب این مشکل را برای خود حل کنند. از طرفی افرادی که نوشیدنی های الکلی مصرف می کنند بایستی بدانند که اسید معده خود را تحریک می کنند از این رو با ترک این عادت مخرب می توانند سلامتی را به خود برگردانند. همچنین یکی از اصولی که برای درمان رفلاکس معده باید به آن توجه شود این است که بیماران بایستی از مصرف خوراکی هایی که دارای محتوای اسیدی می باشد، همچون مرکبات و یا گوجه فرنگی در برنامه غذایی روزانه خود اجتناب کنند.

ترک نوشیدنی های کافئین دار نیز می تواند به بهبود این وضعیت کمک کند، چرا که نوشیدنی های کافئین دار منجر به کاهش فشار به دریچه مری شده و در نهایت منجر به رفلاکس معده خواهد شد. افرادی که از رفلاکس معده رنج می برند با مصرف مقادیر مناسبی از فیبر در طول روز میتوانند این علائم را در خود به حداقل برسانند.
دراز کشیدن بلافاصله بعد از خوردن غذا می تواند منجر به رفلاکس شود، بنابراین ترک این عادت اشتباه می تواند به بهبود وضعیت سلامتی بیمار کمک کند. هم چنین افرادی که عادت به مصرف غذاهای پر ادویه و یا چرب دارند و یا به عادت های مخربی همچون سیگار کشیدن و یا مصرف الکل پایبند هستند و یا آن هایی که در مصرف نوشابه های گازدار و یا نوشیدنی های کافئین دار زیاده روی می کنند، دیده شده که بیشتر از سایرین در خطر ابتلا به سوء هاضمه هستند. سوءهاضمه می تواند بسیار ناخوشایند باشد و منجر به بروز درد و ناراحتی در قسمت بالای شکم شود و با نفخ و حالت تهوع همراه باشد لذا این عارضه منجر به کاهش کیفیت زندگی افراد خواهد شد. از این رو با ترک عادت های ناخوشایند و جایگزینی سبک زندگی سالم و دنبال کردن رژیم های غذایی استاندارد می توان روند بهبود بیماری را سرعت بخشید.

افرادی که از سوهاضمه رنج می برند می توانند با شناخت و حذف غذاهایی که باعث تشدید بیماری شان می شود روند بهبود سلامتی خود را سرعت بخشند و با افزایش تعداد و حجم آن کمک شایانی به سلامتی خود کنند. همچنین افرادی که مبتلا به سوء هاضمه هستند بایستی از مصرف غذاهای پرچرب اجتناب کنند و همچنین از مصرف نوشیدنیهای گازدار و یا الکلی و همچنین ادویه جات تند دوری کنند و به جای آن سعی کنند که در برنامه های غذایی روزانه خود مصرف شیر و لبنیات را قرار دهند. مبتلایان به سوء هاضمه بایستی که به آهستگی غذا بخورند و در حین صرف غذا از مصرف مایعات اجتناب کنند. افرادی که از سوء هاضمه رنج می برند می توانند با شناخت و حذف غذاهایی که باعث تشدید بیماری شان می شود روند بهبود سلامتی خود را سرعت بخشند و با افزایش تعداد و حجم آن کمک شایانی به سلامتی خود کنند.

رژیم غذایی بدون مشکلات گوارشی

زخم معده نیز از جمله بیماری‌های گوارشی می باشد. افرادی که در برنامه های غذایی خود به مصرف مواد اسیدی و ترش، ادویه های تند، مواد داغ و سوزاننده، نوشیدنی های گاز دار و الکلی عادت دارند بیشتر از دیگران در خطر ابتلا به بیماری زخم معده هستند. زخم معده در اثر تکثیر یک نوع باکتری به نام هلیکوباکتر پیلوری می باشد که درمان آن از طریق مصرف آنتی بیوتیک های خاصی صورت می گیرد و نیاز به مراجعه به پزشک دارد. از جمله علائم این بیماری سوزش سر دل، درد در ناحیه بالای شکم و همچنین در موارد بسیار شدید وجود خون در مدفوع است. افرادی که به این بیماری مبتلا می شوند بایستی که هر چه زودتر برای درمان خود پیشقدم شوند چرا که عدم درمان بیماری، وضعیت بیمار را و خیم تر خواهد کرد. عدم جذب ویتامین b۱۲، آهن و کلسیم برای افرادی که دچار زخم معده هستند رخ می دهد، از این رو افرادی که به دنبال درمان این مشکل هستند بایستی که در برنامه غذایی خود استفاده از مواد غذایی که دارای این مواد باشند را جای دهند و در صورت نیاز از مکمل های غذایی استفاده کنند.

علاوه بر این مبتلایان به زخم معده بایستی که در میزان مصرف پروتئین تعادل را رعایت کند و مصرف بیش از حد از پروتئین و یا کمتر از میزان نیاز، در نهایت منجر به تشدید بیماری خواهد شد. PH خوراکی هایی که توسط مبتلایان به زخم معده مصرف می شود بایستی که خنثی باشد. برای مثال همانطور که گفته شد مصرف غذاهای اسیدی همچون مرکبات، وضعیت بیمار را تشدید خواهد کرد. مبتلایان به زخم معده می توانند مصرف بروکلی و پروبیوتیک ها را در رژیم های غذایی خود جای داده تا به بهبود وضعیت خود کمک کنند. همچنین افراد بایستی دقت کنند که قبل از خواب خود از مصرف مواد های غذایی حجیم خودداری کنند. مصرف یک سری از مواد غذایی همچون بادام، عسل، نعنا، شیرین بیان و بابونه برای افرادی که به زخم معده دچار هستند مفید می باشد.

یبوست از جمله بیماری های گوارشی می باشد که فرد مبتلا به آن در عمل دفع مشکل خواهد داشت و در صورتی که این بیماری تشدید شود در نهایت منجر به انسداد معده خواهد شد که ممکن است نیاز به عمل جراحی پیدا کند. داشتن رژیم غذایی نامناسب و به هم خوردن تعادل هورمونی در افراد می تواند از جمله دلایل ابتلا به این عارضه باشد. افرادی که در برنامه غذایی خود فیبر کافی مصرف نمی کنند و یا به اندازه کافی آب نمی نوشند و یا دچار کم کاری تیروئید هستند، بیشتر از دیگران در خطر ابتلا به این عارضه خواهند بود. البته خبر خوب این است که درمان یبوست از طریق اصلاح رژیم غذایی و انجام حرکات ورزشی و استفاده از ملین ها امکان پذیر خواهد بود.
به منظور این که رژیم غذایی خود را را اصلاح کنید بایستی که مصرف مواد غذایی پر فیبر همچون سبزیجات و میوه هایی مثل سیب را در برنامه غذایی روزانه خود قرار دهید.

رژیم غذایی بدون مشکلات گوارشی

میزان مصرف آب خود را افزایش داده و میوه هایی همچون گریپ فروت را در برنامه غذایی روزانه خود قرار دهید. به خاطر بسپارید که نوشیدن قهوه و چای پررنگ به دلیل دارا بودن مقادیر زیادی کافئین می تواند در دراز مدت منجر به یبوست شود، بنابراین بهتر است که از میزان دریافت مایعات در طول روز اطمینان حاصل کنید و فیبر رژیمی محلول و نامحلول مورد نیاز بدن خود را مصرف کنید. در نظر داشته باشید که میزان فیبر مورد نیاز برای هر روز چیزی حدود ۲۵ تا ۳۸ گرم می باشد و مصرف مایعات نیز باید به میزان ۲ لیتر در روز برسد.

همانطور که می بینید داشتن وزن مناسب مساوی با سلامتی جسمی و کیفیت زندگی بالا می باشد. بنابراین اگر به دنبال کاهش وزن هستید پیشنهاد ما به شما بازدید از سایت من و رژیم می باشد. این سایت به همت کارشناسان مجرب در امر تغذیه بر آن است که رژیم غذایی مناسب هر شخص را با در نظر گرفتن شرایط جسمانی اش در اختیار فرد متقاضی قرار دهد. فراموش نکنید که با دنبال کردن یک رژیم غذایی مناسب خواهید توانست به وزن ایده آل خود برسید و سلامتی جسمانی و کیفیت زندگی خود را افزایش دهید.

سمیرا علی جانی

Recent Posts

Dating site to meet singles & find real love!

The opinions expressed are the author’s alone and have not been provided, approved or otherwise… Read More

% روز قبل

Benefits of Online Dating

Online dating has transformed the way people find love and build relationships. In the digital… Read More

% روز قبل

How Do I Create Zip File on My Phone New Data!

That means that it consists of pixels, the same small dots displayed on your monitor… Read More

% روز قبل

لاغری نوجوانان با رژیم غذایی

هریک از مراحل رشد انسان فرایندی شگفت آور و قابل تحسین است و انسان برای… Read More

% روز قبل

علت چاقی چیست و چطور می‌توان آن را درمان کرد؟

چاقی مشکل جدی است که این روزها گریبان گیر افراد زیادی شده است. این مشکل… Read More

% روز قبل

ناهار رژیم لاغری

تغییر سبک زندگی مردم و همین طور رژیم غذایی افراد، باعث شده هر روز در… Read More

% روز قبل