رژیم غذایی دوران خود قرنطینگی

رژیم غذایی دوران خود قرنطینگی

توصیه های WHO در زمان خود قرنطینگی

رژیم غذایی دوران خود قرنطینگی | این روزها اغلب موارد متعددی از خریدهای بیش از حد در سراسر دنیا خصوصا اروپا را شاهد هستیم. رفتارهای خرید هراس آمیز، ممکن است عواقب منفی مانند افزایش قیمت مواد غذایی ، مصرف بیش از حد مواد غذایی و توزیع نابرابر محصولات را در پی داشته باشد. بنابراین توجه به نیازهای خود و همچنین سایر شهروندان نیز بسیار مهم است. آنچه از قبل در خانه دارید را بررسی کنید و میزان مصرف خود را نیز سنجیده و برنامه ریزی کنید. ممکن است احساس کنید که بایستی بیش از مقدار مصرفتان خرید کرده و بعضی چیزها را بیشتر خریداری کنید. اما اول از همه سری به مواد غذایی موجود در خانه بزنید و آنهایی را که ماندگاری کمتری دارند زودتر استفاده کرده و سعی کنید که از آنها زودتر در برنامه غذایی و رژیم غذایی تان استفاده کرده و تناسب اندام و سلامت را برای خود به ارمغان بیاورید.

به این ترتیب می توانید از هدر رفتن مواد غذایی جلوگیری کرده و به دیگران اجازه دهید به مواد غذایی مورد نیاز خود دسترسی پیدا کنند.

در مورد استفاده از مواد غذایی در رژیم غذایی تان هوشمندانه و با برنامه ریزی عمل کنید. استفاده از محصولات تازه و بدون ماندگاری را در الویت قرار دهید.

ابتدا از مواد تازه و مواد غذایی استفاده کنید که عمر آنها کوتاهتر است. اگر محصولات تازه ، به ویژه میوه ها ، سبزیجات و لبنیات کم چرب در رژیم غذایی خود دارید و احتمالا آنها را نیز خریداری کرده اید.استفاده از این مواد غذایی را در برنامه غذایی تان در الویت قرار داده و آنها را زودتر مصرف کنید.میوه ها و سبزیجات منجمد همچنین می توانند به راحتی در طی دوره های طولانی تر مورد استفاده قرار گیرند و اغلب دارای یک ماده مغذی مشابه با غذاهای تازه هستند. برای جلوگیری از هدر رفتن مواد غذایی، می توانید مواد غذایی قابل انجماد را به راحتی منجمد کرده و برای وعده ی غذایی دیگر مورد استفاده قرار دهید.

غذاهای خانگی جدید درست کنید

در طول زندگی روزمره معمولاً، بسیاری از افراد وقت لازم برای تهیه غذاهای خانگی را ندارند. حال با وجود خود قرنطینگی و گذراندن مدت زمان طولانی تر در خانه و قرنطینه ، این امکان برای شما فراهم شده است تا آن دسته از دستور های تهیه غذا را که قبلا وقت کافی برای درست کردن آنها نداشتید را درست کنید. بسیاری از دستور العمل های سالم و خوشمزه را می توان به صورت آنلاین در برنامه رژیم غذایی سالم پیدا کرد.

از منابع اطلاعاتی در دسترس در گوگل استفاده کنید و با مواد اولیه ای که در خانه دارید به راحتی غذاهای مورد علاقه تان را درست کرده و میل نمایید. بدین شکل هم غذای مناسبی برای افراد خانواده تهیه کرده و می توانید زمان بسیار لذت بخشی را در کنار هم بگذرانید و هم ویتانین های مورد نیاز بدنتان را تامین کنید.

اما به یاد داشته باشید که اصول مربوط به تهیه ی رژیم غذای سالم را که در دستورالعمل ها ارائه می شود را رعایت کنید.

از گزینه های خرید آنلاین و تحویل مواد غذایی درب منزل استفاده کنید

اگرچه وعده های غذایی پخته شده خانگی باید در اولویت قرار گیرند، برخی از شهرها و کشورها سیستم تحویل پیشرفته ای برای مواد اولیه و وعده های غذایی آماده دارند و بسیاری از مشاغل اکنون شروع به ارائه این سرویس کرده اند. برخی از مشاغل آنلاین در حال حاضر آماده ی ارایه خدمات و تحویل مواد غذایی اولیه و نیمه پخته درب منزل هستند. با توجه به اینکه حتما سعی کنید غذاهای مورد نیاز خود را در خانه تهیه کنید اما اگر مشکلاتی پیش آمد و امکان تهیه غذا در منزل طبق برنامه ی غذایی تان را نداشتید از فروشگاه ها و رستوران هایی که غذای نیمه پخته درب منزل ارایه می دهند استفاده کنید تا بتوانید به راحتی در منزل عملیات پخت مجدد غذا را آغاز کرده و با بالا بردن دمای غذای سفارش داده شده خود، احتمال وجود ویروس کرونا را در غذاها از بین برده و بیماری زایی ویروس کرونا را به صفر برسانید .

بدین ترتیب هم مواد غذایی تان را تهیه کرده اید و هم مطمئن هستید که در شرایط کاملا بهداشتی تهیه شده اند. البته حین تحویل غذا حتما با دستکش غذا را تحویل گرفته و فورا بسته بندی غذاها را که احتمالا با پیک، کارکنان رستوران، و … در تماس بوده است را در پلاستیکی جدا دور انداخته و سریعا پلاستیک را گره زده در سطل در دار بیندازید و بعد از آن دستکش ها را از دستتان خارج کرده و سریعا دستان خود را با آب و صابون بشویید و بعد از اطمینان از شستن مناسب دست ها و از بین بردن کرونا ویروس اقدام به پخت مجدد غذا کنید. بدین صورت با وجود تهیه ی غذا در بیرون از منزل، غذایی کاملا سالم و عاری از هرگونه ویروس کرونا و باکتری خواهید داشت.

رژیم غذایی دوران خود قرنطینگی

از به اندازه غذا خوردن مطابق رژیم غذایی غافل نشوید

به دست آوردن اندازه های مناسب ، به خصوص هنگام پخت و پز از ابتدا دشوار است. حضور در خانه برای مدت طولانی ، به خصوص بدون رفتن به سر کار و یا فعالیت محدود ، می تواند منجر به پرخوری شود. از طریق راهنمای رژیم غذایی سالم موجود در سایت من و رژیم بر مواد غذایی سالم و آنچه در بخش های رژیم غذایی سالم عنوان می شود استفاده کرده و غذا خوردن خود را کنترل کنید و به این نکته توجه داشته باشید که کودکان خردسال به مقدار کمتری نیاز دارند.

روش های ایمن سازی مواد غذایی را دنبال کنید

ایمنی مواد غذایی و سالم بودن آن به دور از هرگونه باکتری و ویروس کرونا یک پیش نیاز برای امنیت غذایی و یک رژیم غذایی سالم برای تناسب اندام مناسب است. فقط یک فرد سالم و رعایت کننده اصول بهداشتی می تواند مواد غذایی سالم ورژیم غذایی مناسب را دنبال کند. پس هنگام تهیه غذا برای خود و دیگران ، پیروی از اقدامات بهداشتی و غذایی سالم برای جلوگیری از آلودگی مواد غذایی و بیماری های ناشی ازآلودگی غذا بسیار مهم است. اصول مهم بهداشت مواد غذایی شامل موارد زیر است:

  • دست ، آشپزخانه و ظروف خود را تمیز نگه دارید
  • غذای خام و پخته شده را جدا کنید، خصوصاً گوشت خام و محصولات تازه
  • غذاهای خود را کاملاً بپزید
  • غذای خود را در دمای مطمئن یا زیر 5 درجه سانتیگراد نگه داشته و آنها را در دمای 60 درجه و بالاتر به طور کامل بپزید.
  • از آب و مواد اولیه ایمن و بدون ویروس کرونا استفاده کنید.اما چه طور می توانید مواد اولیه را ایمن کنید؟

بعد از خرید کلیه ی اقلام غذایی مورد نیازتان به صورت آنلاین درب منزل حتما آنها را با دستکش تحویل گرفته و وارد خانه نکنید. خیلی سریع آنها را از پلاستیک هایشان در آورده و با محلول الکل اتانول 70 درصد و یا آب اکسیژنه و یا آب و صابون بسیار خوب بشویید، اگر آب اکسیژنه در دسترس ندارید می توانید از نسبت یک به 9 وایتکس و آب استفاده کرده و خیلی سریع محلول ضد عفونی کننده خود را فراهم کنید و این محلول را بر پوسته مواد غذاییتان اسپری کرده و بعد از بیست ثانیه بشویید و اگر برای خرید مواد اولیه خودتان به شخصه اقدام کرده و آنها را مستقیما از هایپر استارها خریداری می کنید، حتما مراقب باشید به محل هایی مراجعه کنید که تجمع در آنها وجود نداشته باشد و به اصطلاح کاملا خلوت باشد و همچنین پوشیدن ماسک، عینک و دستکش را فراموش نکنید و در حین خرید کاملا متوجه باشید که دستهایتان را به صورت، بینی ، دهان و چشم خود تماس ندهید.

با رعایت این پنج توصیه اصلی برای غذای تهیه ی غذای ایمن ، می توانید از بسیاری از بیماری های شایع در اثر مصرف مواد غذایی آلوده جلوگیری کنید.

مصرف نمک خود را محدود کنید

این روزها به دلیل محدودیت در تردد و عدم خروج از خانه ممکن است نتوانید از غذاهای تازه استفاده کنید، بنابراین ممکن است استفاده از غذاهای کنسرو شده، فرآوری شده و یا فریز شده در این مدت بیشتر به چشم بخورد. بسیاری از این غذاها حاوی مقادیر زیادی نمک هستند. به توصیه WHO میزان مصرفی نمک خود را به کمتر از 5 میلی گرم در روز کاهش دهید. برای رعایت کردن این مورد، مصرف غذاهای کم نمک و یا بدون نمک را در الویت قرار دهید. همچنین می توانید از کنسرو سبزیجات و یا حبوبات بدون نمک استفاده کنید تا نمک اضافی را از برنامه ی غذایی خود حذف کنید. توجه داشته باشید که غذاهای ترش اغلب حاوی مقادیر زیادی سدیم نیز هستند. در بسیاری از کشورها، 50-75٪ از نمک دریافتی بدن بیشتر از طریق نمکی که خودمان به غذا اضافه می کنیم جذب بدن می شود. با توجه به اینکه احتمالاً در حال حاضر به اندازه کافی غذاهای کنسرو شده مصرف می کنید که نمک آنها بسیار زیاد است، از اضافه کردن نمک هنگام پخت و پز و به غذاهای خود در سفره خودداری کنید. در عوض با سبزیجات تازه یا خشک و ادویه جات و یا لیمو ترش و نارنج غذاهای خود را مزه دار کنید.

فیبر کافی مصرف کنید

مصرف فیبر نقش بسیار مهمی در رژیم غذایی افراد دارد. البته استفاده از فیبر احساس سیری طولانی مدت به فرد می دهد که به جلوگیری از پرخوری کمک می کند. برای اطمینان از مصرف فیبر کافی ، حتما بایستی در تمام وعده های غذایی سبزیجات ، میوه و غذاهای سبوس دار را مصرف کنید. غذاهای سبوس دار شامل جو ، ماکارونی قهوه ای و برنج ، کینوا و نان و گندم سبوس دار به جای غذاهای عاری از سبوس مانند ماکارونی سفید و برنج و نان سفید است. در صورت رعایت این موارد و استفاده از فیبر کافی در وعده غذایی می توانید رژیم لاغری مناسبی را دنبال کنید.

هیدراته بمانید

هیدراتاسیون مناسب برای سلامتی بدن بسیار مهم است. برای نوشیدن نوشیدنی در دسترس و بی خطر، آب شیر خانه را فراموش نکنید زیرا در مقایسه با آب معدنی، هیچ زباله ای تولید نمی کند. نوشیدن آب به جای نوشیدنی های شیرین قند دار یک راه ساده برای محدود کردن مصرف قند و کالری اضافی است. برای خوش طعم کردن آن، می توان به آن، میوه های تازه یا یخ زده مانند انواع توت ها یا برش های مرکبات، و همچنین خیار یا گیاهانی مانند نعنا، اسطوخودوس یا رزماری اضافه کنید. از نوشیدن مقادیر زیاد قهوه ، چای غلیظ و به ویژه نوشابه های کافئین دار و نوشیدنی های انرژی زا خودداری کنید. چرا که ممکن است به کمبود آب بدن منجر شود و می تواند خواب شما را مختل کند.

رژیم غذایی دوران خود قرنطینگی

از مصرف الکل خودداری کنید

الکل نه تنها یک ماده وابسته کننده است بلکه در هر سطحی که مصرف شود مضر است ، در واقع سیستم ایمنی بدن را نیز تضعیف می کند. بنابراین ، استفاده از الکل و به ویژه استفاده سنگین توانایی بدن را در مقابله با بیماری های عفونی از جمله COVID-19 تضعیف می کند.

توصیه می شود از مصرف الکل به طور کلی اجتناب شود ، خصوصا هنگامی که در قرنطینه به سر می برید. به عنوان یک ماده روانگردان ، الکل همچنین بر وضعیت روانی و تصمیم گیری شما تأثیر می گذارد و شما را در معرض خطراتی مانند صدمات یا خشونت در هنگام قرنطینه با شخص دیگری قرار می دهد. همچنین مصرف الکل باعث افزایش علائم افسردگی ، اضطراب ، ترس و وحشت می شود – علائمی که خود در زمان خود قرنطینگی تشدید می شود و اصلا مکانیسم مقابله خوبی نیست ، نه در کوتاه مدت و نه در طولانی مدت ، اگرچه ممکن است کاملا به اشتباه فکر کنید که به شما در مقابله با استرس کمک خواهد کرد.

مصرف الکل هنگام تداخل با داروها، گاها اثرات آنها را قوی تر کرده و میزان سمیت داروها را افزایش می دهد و امکان دارد که باعث مسمومیت شود. الکل را به همراه داروهای ضد درد مصرف نکنید ، زیرا الکل در عملکرد کبد شما اختلال ایجاد می کند و ممکن است باعث مشکلات جدی از جمله نارسایی کبد شود. تحت هیچ شرایطی نباید از هر نوع محصولات الکلی به عنوان یک اقدام پیشگیرانه یا درمانی علیه COVID-19 استفاده کنید.

از وعده های غذایی خانوادگی لذت ببرید

قرنطینه خانگی که با شیوع ویروس COVID-19 همراه است به این معنی است که بسیاری از خانواده ها وقت بیشتری را در خانه سپری می کنند ، که همین محدودیت باعث شده که وقت بیشتری را در کنار هم گذرانده و از وعده های غذایی کنار هم لذت ببرند. وعده های غذایی خانوادگی فرصتی مهم برای والدین است که می توانند الگویی برای تغذیه سالم و تقویت روابط خانوادگی باشند.

افزایش زمان ماندن در خانه در این دوره همچنین ممکن است فرصتهای جدیدی را برای مشارکت کودکان در پخت و پز غذاهای سالم فراهم کند ، که می تواند به آنها کمک کند مهارت های مهم زندگی را کسب کنند.

به کودکان اجازه دهید که در آشپزی و پخت پز به شما کمک کنند تا هم سرگرمی برایشان ایجاد شود و هم به خوردن غذایی که خودشان در پخت آن همکاری داشت اند ترغیب شوند.

هنگام مشارکت کودکان در آشپزی، حتما غذاهای ساده را تهیه کرده و حین پخت و پز در مورد ایمنی مناسب مواد غذایی (از جمله شستن دست ، تمیز کردن سطوح و جلوگیری از مصرف برخی مواد اولیه خام) حتما به کودکان آموزش دهید.

امیر احمدی

Recent Posts

Dating site to meet singles & find real love!

The opinions expressed are the author’s alone and have not been provided, approved or otherwise… Read More

% روز قبل

Benefits of Online Dating

Online dating has transformed the way people find love and build relationships. In the digital… Read More

% روز قبل

How Do I Create Zip File on My Phone New Data!

That means that it consists of pixels, the same small dots displayed on your monitor… Read More

% روز قبل

لاغری نوجوانان با رژیم غذایی

هریک از مراحل رشد انسان فرایندی شگفت آور و قابل تحسین است و انسان برای… Read More

% روز قبل

علت چاقی چیست و چطور می‌توان آن را درمان کرد؟

چاقی مشکل جدی است که این روزها گریبان گیر افراد زیادی شده است. این مشکل… Read More

% روز قبل

ناهار رژیم لاغری

تغییر سبک زندگی مردم و همین طور رژیم غذایی افراد، باعث شده هر روز در… Read More

% روز قبل