مصرف بیش از حد ویتامین ث مفید است یا مضر؟

مصرف بیش از حد ویتامین ث

مصرف بیش از حد ویتامین ث، مفید است یا مضر؟ | ویتامین ث از جمله ویتامین‌های محلول در آب می باشد که تا حد زیادی در میوه‌ها و بیشتر از همه در میوه‌های ترش و مرکبات، سبزیجات و البته صیفی‌جات یافت می شود. ارزش این ویتامین چنانچه در مجاورت حرارت قرار بگیرد از بین می رود. نقش ویتامین ث در واکنش‌های شیمیایی بدن به عنوان یک حمل‌کننده الکترون می باشد و از اصلی ترین آنتی اکسیدان‌ها به حساب می آید و نقشی حساس در سلامتی بدن و حفظ ایمنی آن دارد.

 


 

تاریخچه کشف ویتامین ث

آیا تا بحال در خصوص تاریخچه کشف ویتامین ث چیزی مطالعه کرده اید؟ جالب است بدانید که در قرن نوزدهم یک سری از دریانوردان انگلیسی به منظور نجات یافتن از یک بیماری که در دریا به آن مبتلا شده بودند به مصرف لیموترش روی آورده بودند. این بیماری آسکوربوت نام داشت و در نتیجه کمبود طولانی مدت ویتامین c در افراد شکل می‌گرفت . افراد به دلیل سفر های بسیار طولانی و بودن روی آب و دور بودن از محل های خرید به این بیماری مهلک و کشنده گرفتار می شدند و جالب بود که مصرف لیمو ترش باعث می شد تا افراد بتوانند تا حدودی از این نوع بیماری رهایی پیدا کنند. بعد از مدتی محققان تلاش کردند تا در خصوص تعامل درمان اسکوربوت تحقیق کنند و در نتیجه تحقیقات به کشف ویتامین ث رسیدند.

ویتامین ث تاثیر بسزایی در سلامتی افراد ایفا می کند. برای مثال این ویتامین در حفظ سلامت پوست و البته لایه های محافظتی بدن نقش بسزایی دارد مصرف به اندازه ویتامین ث منجر می شود که پوست اشخاص طراوت داشته باشد و همچنین جوان بماند. علاوه بر این در طولانی مدت از پوست در برابر اشعه ماورا بنفش خورشید محافظت می‌کند و به همین دلیل افرادی که بنابر شرایط و یا شغل شده در معرض مستقیم نور خورشید قرار دارند بهتر است که مصرف ویتامین c خود را افزایش دهد. اغلب افرادی که از کمبود ویتامین ث رنج می برند دارای پوستی خشک هستند که اگر دقت کنید در زیر آوار خون مردگی های مشاهده می‌شود.

البته کمبود این ویتامین تاثیرات مخرب بیشتری بر سلامتی افراد دارد برای مثال در گروهی از افراد دیده می شود که همواره دهان شان خشک است. در برخی موارد نیز فعالیت های هورمونی بدن اشخاص مبتلا به کمبود ویتامین ث به هم می‌خورد و و در نتیجه آثار مخربی بر روی سلامت بدن شان خواهد داشت. علاوه بر این ویتامین ث نقش موثری در جذب آهن موجود در غذا دارد بنابراین اگر شما از کمبود ویتامین ث رنج ببرید در مقایسه با دیگران در معرض ابتلا به فقر آهن نیز قرار خواهید گرفت.

مصرف بیش از حد ویتامین ث، مفید است یا مضر؟

و اما منابع این ویتامین تا حد زیادی در پرتغال، کیوی، کلم بروکلی، توت‌فرنگی، گریپ‌فروت، انبه، گوجه‌فرنگی، گل‌کلم، لیموترش، هندوانه، سیب زمینی، اسفناج، نارنگی و کلم است. و اما بدن انسان تا چه حد به این ویتامین نیاز دارد؟ آنچه باید به خاطر بسپارید این است که افراد در طول روز به حدود ۷۵ میلی گرم ویتامین c نیاز دارد البته این میزان در شرایط خاص برای مثال در دوران بارداری و شیردهی متغیر می باشد. اما اگر میزان ویتامین ث از آنچه بدن به آن نیاز دارد در خون بیشتر شود از طریق ادرار دفع خواهد شد.نکته قابل توجه این است که ویتامین ث یک ویتامین ضروری به حساب می آید و آنچه باید به خاطر داشته باشید این است که بدن انسان توانایی ساخت آن را ندارد. بنابراین بهتر است برای اطمینان از سلامتی خود به یک پزشک مراجعه کرده و با انجام یک آزمایش از میزان ویتامین ث خود مطلع شوید در برخی موارد به منظور تکمیل میزان سطح این ویتامین در بدن بایستی به یکسری از داروها روی آورید و از مصرف آن غافل نشوید.

از جمله فواید معجزه‌آسای ویتامین ث می توان به این نکته اشاره کرد که با توجه به این مسئله که ویتامین c یک آنتی اکسیدان بسیار قدرتمند به حساب می‌آید می‌تواند تا حد زیادی سیستم دفاعی بدن را تقویت کند. به خاطر بسپارید که آنتی اکسیدان ها در واقع مولکول هایی می باشند که وظیفه تقویت سیستم ایمنی را بر عهده دارند این آنتی اکسیدان ها با محافظت از سلول ها در برابر مولکول های مضر به نام رادیکال های آزاد وظیفه خود را انجام می دهد. چنانچه میزان رادیکال های آزاد از حد نرمال بیشتر شود منجر به ایجاد وضعیتی به نام استرس اکسیداتیو می شود که جالب است بدانید با بسیاری از بیماری‌های مزمن پیوند خورده است.

اما از این مسئله نباید غافل شوید که مصرف بیش از اندازه هر چیزی می‌تواند مضر باشد حتی ویتامین ها. در ادامه عوارض مصرف بیش از حد ویتامین c پرداخته‌ایم. اگر شما نیز از دسته افرادی هستید که به هنگام مریضی مصرف این نوع ویتامین را تا حد زیادی افزایش می دهید از شما دعوت می کنم که پنج دقیقه از زمان خود را به مطالعه ادامه این مقاله اختصاص دهید.

آیا ویتامین C در درمان سرماخوردگی نقش دارد؟

اغلب دیده شده که افراد گمان می کنند ویتامین C نقشی پررنگ در درمان سرماخوردگی دارد! اما به خاطر بسپارید که اگر احساس بیماری دارید، ویتامین C نمی تواند از این اتفاق جلوگیری کند اما نقش موثری در کاهش دوره بیماری دارد.

مصرف بیش از حد ویتامین ث، مفید است یا مضر؟

مصرف بیش از حد ویتامین ث، مفید است یا مضر؟

جالب است بدانید که مصرف بیش از اندازه ویتامین ث در طول روز می تواند اثرات مضری بر روی سلامت بدن شما داشته باشد که از این میان می ‌توان به ایجاد سنگ کلیه، حالت تهوع و اسهال اشاره کرد. از دیگر عوارض مصرف بیش از اندازه ویتامین ث می توان به مشکلاتی همچون بی خوابی، سردرد و گرفتگی عضلات اشاره کرد، اما به منظور اطمینان از میزان ویتامین ث موجود در بدن تان بهتر است که با یک پزشک مشورت کنید. پزشکان نیز بعد از اینکه که نتیجه آزمایش شما را مورد بررسی قرار دهند به منظور افزایش و یا کاهش میزان دریافتی ویتامین ث توسط بدن شما تمامی اطلاعات لازم را در اختیار شما قرار می دهند.

بهترین روش برای دریافت این ویتامین به خاطر داشته باشید که دنبال کردن یک رژیم غذایی صحیح می باشد. به طور کلی اگر رژیم غذایی شما متعادل باشد هیچ گونه نگرانی برای کمبود این ویتامین در بدن شما وجود نخواهد داشت. اما اگر از رژیم غذایی استاندارد پیروی نمی کنید استفاده از مولتی ویتامین های حاوی ویتامین ث می تواند روش خوب برای تکمیل نیاز بدنتان به این ویتامین باشد. اگر به دنبال این هستید که از یک رژیم غذایی سالم و جامع برخوردار باشید پیشنهاد ما به شما بازدید از سایت من و رژیم است. این سایت به همت کارشناسان تغذیه به گونه‌ای طراحی شده است که با بررسی شرایط شما بهترین رژیم های غذایی موجود را در اختیارتان قرار می دهد تا بتوانید با مصرف خوراکی های متنوع نیاز بدن خود را به انواع ویتامین ها برطرف کنید.

اما آیا گروه خاصی از مصرف ویتامین c منع می شوند؟

در ابتدا بهتر است به خاطر بسپارید که مصرف این ویتامین برای همه می توان گفت که بی خطر است اما آن دسته از افرادی که به دلیل بیماری های خاص از یک سری از داروهایی همچون ضد انعقاد ها استفاده می کنند بهتر است که در این زمینه حتماً با پزشک متخصص مشورت کنند. از طرف دیگری بهتر است بدانید این است که با توجه به اینکه دسته ای از مکمل‌های ویتامین ث از ذرت تهیه می شود بنابراین اگر به این ماده خوراکی حساسیت داشته باشید بهتر است که در این زمینه احتیاط کنید.

میزان نیاز آقایان و خانم ها به ویتامین ث

با توجه به مشاهدات صورت گرفته میزان ویتامین ث توصیه شده برای بانوان روزانه برابر با ۷۵ میلی گرم و برای آقایان ۹۰ میلی گرم می باشد. همانطور که گفته شد این میزان می تواند از طریق خوراکی ها در طول روز تامین شود. البته به خاطر داشته باشید که برخی از افراد برای مثال آنهایی که سیگار می کشند بهتر است که میزان مصرف ویتامین ث خود را افزایش دهد دهد چرا که جالب است بدانید مصرف سیگار منجر به تخلیه این ویتامین از بدن می شود

مصرف بیش از حد ویتامین ث، مفید است یا مضر؟

نکته دیگری که بهتر است در خصوص مصرف این ویتامین به خاطر بسپارید این است که ویتامین c می‌تواند تا حدودی خطر ابتلا به انواع سرطان را تا حد زیادی کاهش دهد با توجه به تحقیقات انجام گرفته این اتفاق از چه طریق امکان پذیر است ویتامین ث با کاهش تولید و یا تشکیل مواد سرطان زا همچون ” nitrosamines” و البته با تنظیم و همچنین تقویت سیستم ایمنی در مقابل عوامل سرطان زا و اثر آنتی اکسیدانی که در برابر رادیکال های آزاد دارد می تواند خطر ابتلا به انواع سرطان را در افراد کاهش دهد.

از دیگر فوایدی که این ویتامین برای بدن دارد می‌تواند به پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی و همچنین سکته های مغزی اشاره کرد در واقع ویتامین ث از آسیب به دیواره شریان ها جلوگیری می کند و همچنین منجر به بهبود وضعیت ترشح ماده ای طبیعی از دیواره رگ ها می شود که در نهایت کاهش فشارخون را به دنبال خواهد داشت. با توجه به نکاتی که به آنها اشاره شد بهتر است که حواس تان به مقدار ویتامین ث دریافتی توسط  بدن تان باشد و قدر سلامتی خود را بدانید.

امیر احمدی

Recent Posts

Dating site to meet singles & find real love!

The opinions expressed are the author’s alone and have not been provided, approved or otherwise… Read More

% روز قبل

Benefits of Online Dating

Online dating has transformed the way people find love and build relationships. In the digital… Read More

% روز قبل

How Do I Create Zip File on My Phone New Data!

That means that it consists of pixels, the same small dots displayed on your monitor… Read More

% روز قبل

لاغری نوجوانان با رژیم غذایی

هریک از مراحل رشد انسان فرایندی شگفت آور و قابل تحسین است و انسان برای… Read More

% روز قبل

علت چاقی چیست و چطور می‌توان آن را درمان کرد؟

چاقی مشکل جدی است که این روزها گریبان گیر افراد زیادی شده است. این مشکل… Read More

% روز قبل

ناهار رژیم لاغری

تغییر سبک زندگی مردم و همین طور رژیم غذایی افراد، باعث شده هر روز در… Read More

% روز قبل