هشت روش اساسی پاکسازی ریه

هشت روش اساسی پاکسازی ریه

هشت روش اساسی پاکسازی ریه | ریه ها عضو بسیاری مهمی در بدن ما می باشند اما متاسفانه افراد با اقدامات نا درستی که یا عمدا و یا سهوا انجام می دهند، باعث آسیب دیدن آن ها می شوند. اگر به فکر سلامت ریه های تان نباشید خیلی زود دچار مشکلات زیادی می شوید. پس امروز با متخصصین من و رژیم همراه باشید تا با روش های حفظ سلامت ریه ها و روش های مفید برای پاکسازی ریه ها را بیاموزید. همانطور که گفتیم ریه ها از اهمیت زیادی برای ما برخوردار هستند چرا که وظیفه اکسیژن رسانی به خون به و اندام های مختلف را دارند. پس کوچک ترین آسیبی در ریه ها می تواند مشکلاتی را برای شما به همراه آورد.
به طور کلی شما با قطع مصرف سیگار و دخانیات و دوری از آلاینده ها می توانید تا حد زیادی سلامت ریه های تان را حفظ کنید. اما اگر به فکر سلامت ریه های تان نباشید دچار بیماری های مانند برونشیت، آسم و سرطان ریه می شوید. اما خوشبختانه شما با چند راهکار ساده می توانید از ریه های تان مراقبت کنید. در مقاله پیش رو می خواهیم یک سری خوراکی هایی را به شما معرفی کنیم که کمک زیادی در حفظ سلامت ریه ها به شما می کنند و می توانند در دراز مدت عملکرد ریه های شما را بهتر کنند. اما قبل از آن اجازه دهید کمی درباره خود ریه و وظایف آن صحبت کنیم.

وظیفه اصلی ریه ها چیست؟

ریه ها که هزاران مجرای شاخه شاخه تشکیل شده اند کار تنفس و اکسیژن رسانی را به بدن و اندام های مختلف آن انجام می دهند. ریه ها از لحاظ شکل ظاهری مانند اسفنج می باشند و یکی از اندام های بزرگ بدن به شمار می روند، تا آنجا که کل فضای قفسه سینه را در بر گرفته اند. شما به کمک ریه ها می توانید علاوه بر نفس کشیدن، بدوید، صحبت کنیدو حتی آواز بخوانید. اما مهمتر از این ها وظیفه ریه ارسال هوای تازه و تمیز به اندام های دیگر است. به این صورت که هوای تمیز را دریافت و هوای آلوده را از بدن شما خارج می کند. با این تفاسیر اگر موقع انجام فعالیت های روزمره تان چار تنگی نفس می شوید، زیاد سرفه می کنید، زود خسته می شوید و یا ریه های تان صدای خس خس می دهند، باید به فکر تقویت سلامت ریه های تان باشید.
در ادامه با ما همراه باشید تا چند روش موثر برای تقویت سلامت ریه ها و پاکسازی آن ها از آلودگی ها را با هم بررسی کنیم.

هشت روش اساسی پاکسازی ریه

  • آب بنوشید
تقریبا همه دیگر بر اهمیت نوشیدن آب اشراف داریم و می دانیم که آب چقدر برای سلامتی مفید است. وقتی بدن شما به انداه کافی آب رسانی شود، ریه های تان نیز بهتر عمل می کنند و باعث می شود مخاط ریه ها رقیق شده و تجمع نکنند. با این کار شما خیلی راحت تر می توانید نفس بکشید. پس نوشیدن آب را جدی بگیرید.
  • فعالیت فیزیکی داشته باشید
با ورزش کردن می توانید سیستم قلبی عروقی خود را تنظیم کنیم. زمانی که قلب شما سالم باشد، کار ریه ها نیز ساده تر می شود در نتیجه عمل انتقال اکسیژن به دیگر اندام ها نیز بهتر صورت می گیرد. توصیه ما به شما این است که روزانه در حدود سی دقیقه ورزش کنید و با این کار فشار را از روی ریه های تان بردارید. با ورزش کردن متابولیسم بدن شما نیز افزایش پیدا می کند. برای اینکه سلامت ریه های تان بیشتر حفظ شود، باید بعد از انجام هرگونه ورزشی یک دوش آب گرم بگیرید و یا از سونای بخار استفاده کنید. برای اینکه با بخار ریه های خود را پاکسازی کنید، می توانید در طول هفته چند بار به مدت یک ربع در سونای بخار باشید.
  • مراقب وضعیت ارگونومی خود باشید
متاسفانه بسیاری از ما در طول روز متوجه حالت نشستن و یا ایستادن مان نیستیم و گاهی اوقات در بدترین حالت ها قرار می گیریم. پس اگر در میانه های روز، احساس خستگی و بی حالی کردید، یک نگاهی به وضعیت بدن خود داشته باشید. اگر در حالتی قرار گیرید که طرز نشستن شما به ریه های تان فشار آورد، اکسیژن کافی به بدن شما نمی رسد و در نتیجه احساس خستگی بیشتری می کنید. برای پیشگیری از این وضعیت باید در طول روز چنیدن بار مراقب وضعیت ارگونومی خود باشید و هر از گاهی آن را تغییر دهید.
  • شنا کنید
شنا کردن اگر صحیح و اصولی باشد می تواند کمک زیادی به تقویت ریه ها و پاکسازی آن کند. زمانی که شما شنا می کنید از دهان نفس می کشید و از بینی هوا را بیرون می دهید با این کار تمامی دی اکسید از بدن شما و شش ها خارج می شود و در نتیجه اکسیژن بیشتری هم به خون می رسد و کل اندام های شما تجربه خوبی را خواهند داشت. پس از این ورزش مرفه در این روز های گرم نهایت استفاده را ببرید.
  • بهداشت را رعایت کنید
یکی دیگر از کار هایی که برای سلامت ریه های تان می توانید انجام دهید، شستن مرتب دست ها است. بسیاری از بیماری های ویروسی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا از طریق تماس دست های آلوده با چشم و دهان و بینی ایجاد می شوند و بیماری مانند کرونا نیز می تواند در کنار آنفولانزا آسیب های جدی و زیادی به ریه های شما وارد کند. پس بهترین کار این است که اصول بهداشتی را رعایت کنید و با شستن مداوم دست های تان از انتقال ویروس به بدن خود جلوگیری کنید. در این روز هایی که همه از ویروس کرونا در استرس هستند بهترین کاری که می توانید برای سلامت ریه های تان انجام دهید، همین رعایت مسائل بهداشتی است.
  • سیگار نکشید
همه به خوبی می دانیم که استعمال دخانیات برای سلامت ریه ها مضر هستند البته به کل بدن شما می توانند آسیب برسانند اما تاثیر آن ها روی ریه ها جدی تر است. پس سعی کنید استفاده از هرگونه دخانیات اعم از سیگار، قلیان و دیگر محصولات را در خود محدود کنید و تا حد امکان مصرف را به صفر برسانید. تمامی تحقیقات در سراسر جهان همواره اثبات کرده اند که بهترین کار برای حفظ سلامت ریه ها ترک سیگار می باشد، پس این توصیه جهانی را جدی بگیرید و همین امروز برنامه روشنی برای ترک سیگار بچینید.

هشت روش اساسی پاکسازی ریه

  • تمرین های تنفسی انجام دهید
حتما دیده اید که در برخی از ورزش ها مانند یوگا و پیلاتس توجه ویژه ای به تنفس می شود. دلیل این کار این است کع زمانی که شما عمیق نفس می کشید، بسیاری از آلودگی ها را از ریه های خود به در می کنید و یک ریه پاک و سالم خواهید داشت. پس سعی کنید اگر ورزش نمی کنید، لااقل روزی نیم ساعت نفس های عمیق تری بکشید و ریه های خود را پاکسازی کنید.
  • از فوائد اکالیپتوس غافل نشوید
گیاه اکالیپتوس که یک ضا احتقان طبیعی می باشد برای سلامت ریه ها مفید است. با استفاده از بخور اکالیپتوس می توانید ریه های گاک و سالم داشته باشید و آن را از هرگونه آلودگی پاک کنید. برای این منظور بهتر است در هفته چند بار، چندین قطره عصاره اکالیپتوس را داخل آب داغ بریزید و برای چند دقیقه روی بخار آن نفس بکشید تا طراوت و تازگی به ریه های شما بازگردد.
این راهکار ها را حتما برای داشتن یک ریه پاک و سالم مرتب انجام دهید و مراقب ریه های خود باشید. اما اگر می خواهید بدانید چه مواد خوراکی برای سلامت ریه ها مناسب هستند، ادامه مقاله را از دست ندهید.
  • پاکسازی ریه با رژیم غذایی
در بالا به چند روش برای پاک سازی ریه اشاره کردیم که بیشتر به صورت راهکار های اجرایی بودند، اما در ادامه می خواهیم مواد غذایی را به شما معرفی کنیم که به کمک آن ها می توانید ریه های خود را در مدت زمان مشخصی به طور کامل پاکسازی کنید. بسیاری از افراد سعی می کنند با رژیم های غذایی مناسب خود را از بیماری ها به دور کنند. شاید بهترین کار قبل از اینکه خیلی دیر شود، همین رعایت رژیم غذایی سالم باشد. سلامت ریه هم وابستگی زیادی به آنچه که می خوریم دارد و اگر شما دارای اضافه وزن هم باشید، کارتان سخت تر می شود. چرا که حضور چربی ها در اطراف ریه های شما می تواند تنفس تان را مختل کند. پس در وهله اول برای سلامت کامل بدن توصیه می کنیم به وزن ایده آل برسید. برای این کار هم می توانید به رژیم های هوشمند من و رژیم که بر اساس وزن، قد و جنسیت شما رژیم منحصر به فردی را ارائه می دهد، متوسل شوید.

هشت روش اساسی پاکسازی ریه

با یک ثبت نام راحت در این وب سایت می توانید رژیم کاهش وزن، رژیم افزایش وزن و یا رژیم تثبیت وزن خود را خریداری کنید و در کمتر از سی روز به نتیجه ای که می خواهید دست پیدا کنید. تمامی این رژیم ها مبنای علمی دارند و در آن هیچ خبری از قرص و دارو و مکمل ها نیست، ضمن آنکه مجبور به خوردن و یا نخوردن هم نمی شوید و می توانید هر آنچه که میل دارید را نوش جان کنید اما به وزن ایده آل تان نیز برسید. در کنار رژیم هایی که از ما دریافت می کنید موارد زیر را نیز برای حفظ سلامت ریه های تان در نظر داشته باشید:
زردچوبه بخورید! زردچوبه با خاصیت ضد التهابی که دارد می تواند سلامت ریه های شما را به همراه داشته باشد. ضمن آن که این ادویه خوشمزه هرگونه اثر سوء آلودگی هوا و سیگار را نیز در ریه های شما از بین می برد و یک ریه تمیز به جا می گذارد.
سبزی های تیره رنگ بخورید! از آنجایی که این سبزی ها سرشار از آنتی اکسیدان می باشند می تواندن سموم زیادی را از ریه ها و خون شما دفع کنند و در ننتیجه احتمال ابتلا به بیماری های مربوط به ریه خصوصا سرطان ریه را نیز در شما کاهش می دهند.
منیزیم را فراموش نکنید! اگر منیزیم کافی به ریه های شما نرسد، ممکن است مشکلاتی را مشاهده کنید. مثلا تنگی نفس و آسم می تواند ناشی از کمبود این ماده در بدن شما باشد. پس با مصرف بیشتر منیزیم عضلات ریه شما تقویت می شوند و آسم و آلرژی کمتری را تجربه خواهید کرد.
آنتی اکسیدان کاروتنوئید مصرف کنید! این آنتی اکسیدان را می توانید در خوراکی هایی مانند گوجه، گل کلم، سیب زمینی شیرین، هویج و کلم بیابید. همانطور که گفتیم آنتی اکسیدان ها نقش مهمی در سلامت ریه های شما دارند، پس با مصرف این خوراکی ها آن را به ریه های خود برسانید.امگا سه را جدی بگیرید! امگا سه در ماهی ها، دانه ها و آجیل، تخم مرغ و … به وفور یافت می شود. با مصرف امگا سه می توانید التهابات بدن را کاهش دهید و جریان خون را در بدن تقویت کنید. با تقویت جریان خون در بدن، نا خودآگاه ریه های شما نیز از بیماری های التهابی و عفونی در امان می باشند و سلامت آن ها حفظ می شود.

کلم و باز هم آنتی اکسیدان! موادی که در کلم یافت می شود همگی برای از بین بردن سموم بدن و تصفیه خون مفید هستند و می تواندن بهترین انتخاب برای پاکسازی ریه ها باشند. انواع کلم را می توانید برای این کار استفاده کنید. به طور کلی سبزیجات خواص زیادی برای بدن دارند و بهترین کار این است که از این مواد غذایی خوشمزه که خداوند برای ما آفریده است، نهایت استفاده را ببرید.
ویتامین ث بخورید! ویتامین ث در حمل اکسیژن در بدن خیلی اهمیت دارد. برای این کار می توانید از مواد غذایی مانند مرکبات، گوجه فرنگی، توت فرنگی، فلفل دلمه ای و لیمو استفاده کنید.

پیشگیری از سرطان با اسید فولیک! غذا هایی که سرشار از اسید فولیک هستند می توانند نقش مهمی در جلوگیری از ابتلا به سرطان داشته باشند. بدین منظور می توانید غذاهایی مانند اسفناج، عدس، چغندر، مارچوبه و یا لوبیای سفید را در رژیم غذایی خود بگنجانید و از خواص آن بهره مند شوید.

مصرف غذا های کنسروی و یخی ممنوع! غذا های فراوری شده شاید در نگاه اول خوش رنگ و لعاب و البته ارزان باشند، اما بد نیست بدانید که هیچ ارزش غذایی برای شما ندارند. این مواد غذایی به دلیل مواد نگهدارنده ای که دارد می توانند خیلی برای بدن مضر باشند و البته سطح قند خون را نیز تحت تاثیر قرار می دهند. پس تا می توانید غذای تازه میل کنید و بدن خود و البته ریه های تان را در امان نگهدارید.

مصرف سیب را فراموش نکنید! سیب بهترین ماده غذایی برای حفظ سلامت دستگاه تنفسی شما می باشد. تحقیقات زیادی ثابت کرده اند که سیب می تواند از سلامت دستگاه تنفسی به خوبی مراقبت کند. این میوه پر خاصیت سرشار از آنتی اکسیدان، فلانوئید، ویتامین ث و فیبر می باشد و می تواند عملکرد ریه های شما را بهبود بخشد.

سمیرا علی جانی

View Comments

Recent Posts

Dating site to meet singles & find real love!

The opinions expressed are the author’s alone and have not been provided, approved or otherwise… Read More

% روز قبل

Benefits of Online Dating

Online dating has transformed the way people find love and build relationships. In the digital… Read More

% روز قبل

How Do I Create Zip File on My Phone New Data!

That means that it consists of pixels, the same small dots displayed on your monitor… Read More

% روز قبل

لاغری نوجوانان با رژیم غذایی

هریک از مراحل رشد انسان فرایندی شگفت آور و قابل تحسین است و انسان برای… Read More

% روز قبل

علت چاقی چیست و چطور می‌توان آن را درمان کرد؟

چاقی مشکل جدی است که این روزها گریبان گیر افراد زیادی شده است. این مشکل… Read More

% روز قبل

ناهار رژیم لاغری

تغییر سبک زندگی مردم و همین طور رژیم غذایی افراد، باعث شده هر روز در… Read More

% روز قبل