آیا مصرف مولتی ویتامین ها به همه توصیه می شود؟

آیا مصرف مولتی ویتامین ها به همه توصیه می شود؟

آیا مصرف مولتی ویتامین ها به همه توصیه می شود؟ | مسلما بارها و بارها نام مولتی ویتامین و مکمل های غذایی به گوش تان خورده است؛ در حقیقت یکی از رایج ترین مکمل های مورد استفاده در جهان هستند. این روزها قرص های مولتی ویتامین در میان افراد بسیار محبوب هستند و این میزان محبوبیت در حال افزایش است. بسیاری معتقدند که این مواد و مکمل ها می ‌توانند به بهبود سلامت کمک کند، عادت‌ های بد غذایی را جبران کند یا حتی خطر ابتلا به بیماری‌ های مزمن را کاهش دهد. اما علم درباره مصرف مولتی ویتامین ها چه می گوید؟ آیا واقعا این مکمل ها تاثیرگذار هستند؟ آیا لازم است که در طول اجرای یک رژیم لاغری یا چاقی به مصرف چنین قرص ها و مکمل هایی روی آورد؟ برای اطلاع از پاسخ این نوع پرسش ها تا پایان مقاله همراه کارشناسان من و رژیم باشید.

با مولتی ویتامین ها بیشتر آشنا شوید

مولتی ویتامین‌ ها مکمل ‌هایی حاوی ویتامین ‌ها و مواد معدنی مختلف هستند و جزو اولین چیزهایی هستند که هر فرد برای حفظ سلامت بدنش به آن نیاز دارد. اگر شما هم جزو آن دسته از افراد هستید که احساس می کنید بدن تان به مولتی ویتامین ها نیاز دارد باید در نظر داشته باشید که این مواد هیچ استاندارد مشخصی ندارند و ترکیبات مغذی موجود در آن‌ ها با توجه به برند و مارک محصول متفاوت است. البته مولتی ویتامین ها با نام های دیگر مثل مولتی مینرال‌ ها، مولتیس، مولتیپلس‌ ها یا ویتامین‌ های ساده هم شناخته می شوند. این مواد را می ‌توان به اشکال مختلفی مانند قرص، کپسول، قرص جویدنی، پودر و مایعات نوشیدنی تهیه کرد. اغلب این مواد مغذی باید یک یا دو بار در طول روز مصرف شوند اما این بدان معنا نیست که سرخود و بدون مشورت پزشک این کار را انجام دهید.
کارشناسان من و رژیم به شما توصیه می کنند که هرگز در مصرف چنین موادی زیادی روی نکنید. شاید فردی باشید که از چاقی یا لاغری بیش از اندازه رنج می برید و به فکر پیروی از یک رژیم غذایی مناسب هستید، احتمالا اولین چیزی که به ذهن تان می رسد مصرف مکمل های تغذیه ای و مولتی ویتامین ها هستید و به این موضوع فکر می کنید که با این کار می توانید کمبودهای بدن تان در طول این دوران را جبران کنید. اما آیا واقعا این تفکر صحیح است؟

مصرف مولتی ویتامین ها

قرص مولتی ویتامین حاوی چه موادی است؟

13 ویتامین و دست کم 16ماده معدنی ضروری برای حفظ سلامت و ایمنی بدن موجود می باشد. بسیاری از این مواد مغذی در واکنش های آنزیمی که در بدن انجام می شوند، نقشی ایفا می کنند و یا مانند هورمون ها، در سیگنال مولکول ها و یا عناصر ساختاری آن ها شرکت می کنند. بدن انسان برای تولید مثل، تعمیر و محافظت، پرورش و تهیه و تنظیم فرآیندهای خود به این مواد مغذی نیاز دارد.
برخی از مولتی ویتامین ها دربردارنده این ویتامین و مواد معدنی می باشند البته در انواع و مقادیر مختلفی. آن ها همین طور می توانند شامل مواد تشکیل دهنده دیگر مانند گیاهان، اسیدهای آمینه و اسیدهای چرب باشند. از‌آن جا‌یی که مکمل های غذایی معمول نیستند، ممکن است مولتی ویتامین سطحی فراتر یا پایین تر از برخی مواد مغذی مانند برچسب روی آن ها باشد. حتی در بعضی موارد هم امکان دارد آن‌ ها تمام مواد مغذی درج شده در فهرست برچسب را نداشته باشند. در صنعت مکمل‌ ها، تقلب و فریب بسیار زیاد است، پس مهم است که محصول کدام برند را خریداری می‌ کنید. همچنین ممکن است مواد مغذی موجود در مولتی ویتامین ‌ها از مواد غذایی واقعی تهیه شده باشند، یا به ‌صورت مصنوعی در آزمایشگاه‌ ها.

تاثیر مصرف مولتی ویتامین ها

یکی از دلایل مهم مرگ و میر در سراسر جهان، بیماری های قلبی است. بخش اعظمی از مردم بر این اعتقاد و باور می باشند که مصرف مولتی ویتامین ‌ها می تواند برای جلوگیری از بروز انواع بیماری‌ های قلبی موثر باشد، ولی شواهد بدست آمده بسیار پیچیده می باشد. بعضا مطالعات حاکی از آن است که مصرف مولتی ویتامین ‌ها با کاهش خطر حمله قلبی و مرگ رابطه مستقیم دارند، در حالی که در بعضی دیگر از مطالعات هیچ تاثیری مشاهده نشده!
براساس تحقیقان و مطالعاتی که میان مردان و زنان انجام شده، این طور می توان نتیجه گرفت که مصرف مولتی ویتامین‌ ها به طور روزانه بین مردان میانسال تاثیری در حملات قلبی، سکته‌ های مغزی و مرگ و میر ناشی از این بیماری‌ ها نداشته. اما نتایج پژوهش های مربوط به زنان با مردان کاملا متفاوت است؛ مصرف روزانه مولتی ویتامین‌ ها در برهه زمانی دست کم 3 سال در بین زنان میانسال موجب کاهش خطر سکته قلبی به میزان 35 درصد می شود.
بسیاری از افراد از تاثیر استفاده از مکمل های تغذیه ای و ویتامین ها بر کاهش ابتلا به انواع سرطان ها می گویند اما آیا واقعا این گونه است؟
شواهد در این زمینه هم بسیار پیچیده ایت. بعضا مطالعات انجام شده نشان می دهد که مولتی ویتامین‌ ها هیچ تاثیری در خطر  کاهش ابتلا به سرطان ندارند، در حالی که بعضی دیگر از مطالعات انجام یافته نشان می دهد که مصرف مولتی ویتامین‌ ها و خطر مبتلا شدن به سرطان، ارتباط مستقیمی با یکدیگر دارند.
جالب است بدانید که این موضوع در بین 47289 نفر مختلف بررسی شده و نتایج بسیار جالبی بدست آمده است. مردانی که به طور روزانه مولتی ویتامین مصرف کرده اند حدود 31% شانس کمتری در ابتلا به انواع سرطان داشته اند، در حالی که مصرف این مواد مغذی در زنان هیچ تاثیری نداشته است. در مطالعه ‌ای دیگری هم نشان داده شده است که مصرف طولانی مدت مولتی ویتامین با کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ در بین زنان و مردان وجود دارد. مطالعات پزشکی نشان می ‌دهد که مصرف طولانی مدت مولتی ویتامین، خطر ابتلا به سرطان را در مردان بدون سابقه سرطان کاهش می ‌دهد.

مصرف مولتی ویتامین ها

یکی دیگر از مواردی که سبب می شود افراد به خوردن مولتی ویتامین ا روی بیاورند، تاثیر آن در مغز است. در بسیاری از پژوهش ها و مطالعات انجام شده در این حوزه این طور نتیجه گیری شده که مصرف مولتی ویتامین ‌ها می‌ تواند قدرت حافظه در بزرگسالان را بهبود بخشند. همچنین این مکمل‌ ها می توانند دلیلی باشند برای بهبود روحیه افراد! مولتی ویتامین‌ ها این قابلیت را دارند که علاوه بر تغییر خلق و خوهای ضعیف و بی ‌حوصلگی، علائمی مثل افسردگی را در برخی از افراد کاهش دهند.
اما مزایا و تاثیرات مصرف مولتی ویتامین ها در این موارد خلاصه نمی شوند؛ یکی دیگر از مواردی که با مصرف مولتی ویتامین ها کاهش می یابد، اختلالات چشمی در بزرگسالان است. یک مطالعه نشان داد که مصرف ویتامین های آنتی اکسیدان ها و مواد معدنی آن ممکن است سرعت پیشرفت این اختلالات را کاهش دهد. اما با این حال، هیچ مدرکی وجود ندارد که آن ها از بروز این بیماری در وهله اول جلوگیری می کنند. همچنین شواهدی وجود ندارد که مولتی ویتامین می تواند خطر آب مروارید، یکی دیگر از بیماری های بسیار معمول چشم را کاهش دهد.

آیا در طول رژیم های لاغری باید مولتی ویتامین مصرف کرد؟

متاسفانه درباره مصرف مکمل های تغذیه ای و مولتی ویتامین ها در طول یک رژیم غذایی، باورهای مختلفی وجود دارد اما به طور کلی مصرف کردن یا نکردن مولتی ویتامین ها به نوع رژیمی که گرفته می شود بستگی دارد. این که در طول یک رژیم غذایی چه مقدار کالری وارد بدن می شود و چه نوع مواد غذایی در طول روز مصرف می شود. کارشناسان من و رژیم به شما پیشنهاد می کنند که اگر به دنبال کاهش وزن تان هستید پیش از هرچیز از یک رژیک لاغری اصولی پیروی کنید و سپس در کنار آن با مشورت پزشک به مصرف مولتی ویتامین ها و مکمل های غذایی روی بیاورید.
به طور کلی زمانی به مصرف انواع مولتی ویتامین ها نیاز دارید که برنامه غذایی تان شما را در مصرف برخی از مواد غذایی محدود کند و میزان آن را کاهش دهد. در صورتی که رژیم غذایی تان حاوی انواع مختلف غذاها با کالری کم و مواد مغذی بالا باشد ممکن است به استفاده از مکمل نیاز پیدا نشود. اما جالب است بدانید که بعضی از مواد معدنی و ویتامین ها در افزایش سوخت و ساز بدن هم مناسب هستند. این ویتامین ها عبارتند از:
  • ویتامین های گروه B که مانند تیامین (B1)، نیاسین (B3)، اسید پانتوتنیک (B5) و … که در مواد غذایی مانند لوبیا، شیر، تخم مرغ، عدس، سیب زمینی و غلات وجود دارند.
  • ویتامین D از دیگر انواع ویتامین هاست که مصرف آن برای حفظ سلامتی بدن بسیار ضروری است. این نوع ویتامین در موادی مثل ماهی سالمون، ماهی ساردین، غلات کامل، زرده تخم مرغ، روغن جگر ماهی وجود دارد.
  • آهن یکی از موادی است که مصرفش به ساخت انرژی مورد نیاز بدن از طریق غذاها کمک می کند. همچنین سبب می شود که اکسیژن به تمام سلول های بدن از جمله عضلات منتقل شود، این یعنی به چربی سوزی در بدن کمک می کند. اگر دچار کمبود آهن هستید می توانید به مصرف مواد غذایی مانند گوشت، اسفناج و لوبیا روی بیاورید.
  • منیزیم از دیگر مواردی است که حضورش در بدن بسیار مهم است، خصوصا برای افزایش سوخت و ساز بدن. آجیل ها، حبوبات، انواع دانه هاو سبزیجات برگ دار از جمله موادی هستند که با مصرف شان می توانید مقداری کافی از منیزیم را وارد بدن تان کنید.

مصرف مولتی ویتامین ها

عوارض قرص مولتی ویتامین چیست؟

اگر به مصرف مولتی ویتامین ها نیاز دارید و طبق دستئر پزشک یکی از آن ها را تهیه و مصرف می کنید، باید بدانید که دوز یکی از مهم ترین فاکتورهایی است که باید به آن توجه داشته باشید. شاید بعضی از مواد معدنی و ویتامین ها کم خطر باشند اما مقادیر بسیار زیاد برخی از آن ها می تواند برای بدن مضر باشد.
به طور کلی انواع ویتامین ها بر اساس انحلال ‌پذیری به دو گروه مختلف تقسیم می شوند:
گروه اول ویتامین های محلول در آب هستند که مقدار اضافی این ویتامین ‌ها توسط بدن دفع می ‌شود. اما گروه دوم ویتامین های محلول در چربی می باشند که بدن در دفع این نوع ویتامین ‌ها راه آسانی پیش رو ندارد و مصرف مقدار زیاد آن‌ ها در طولانی مدت می‌ تواند خطرساز باشد. از جمله این ویتامین‌ ها هم می‌ توان به ویتامین  A، D، E و K اشاره نمود.

توصیه من و رژیم به شما چیست؟

اولین چیزی که در مصرف انواع مولتی ویتامین ها باید در نظر بگیرید این است که بیش از اندازه و بدون مشورت پزشک به خوردن هیچ کدام از آن ها نپردازید. اگر فردی چاق هستید و مدام به کاهش وزن تان فکر می کنید، بهتر است در ابتدا یک رژیم غذایی دریافت کنید که به طور کامل تمام مواد غذایی مفید و دارای ویتامین و مواد مغذی را دارا باشد، به گونه ای که به خوردن هیچ نوع مولتی ویتامین اساسی نیاز پیدا نکنید.
برای دریافت چنین رژیمی هم تنها کافیست وارد وب سایت من و رژیم شوید و با پرداخت مبلغ بسیار اندکی برنامه غذایی را دریافت کنید که دقیقا طبق مشخصات و اطلاعات ورودی خودتان طراحی شده باشد. یکی از بزرگ ترین مزایای دریافت رژیم لاغری از وب سایت من و رژیم این است که دیگر نیازی نیست به حذف برخی از مواد غذایی که مصرف شان برای تان مفید است دست بزنید. شما با پیروی از رژیم های غذایی من و رژیم می توانید به وزن ایده آل تان برسید و کمبود انواع ویتامین ها را جبران کنید.
سمیرا علی جانی

Recent Posts

Dating site to meet singles & find real love!

The opinions expressed are the author’s alone and have not been provided, approved or otherwise… Read More

% روز قبل

Benefits of Online Dating

Online dating has transformed the way people find love and build relationships. In the digital… Read More

% روز قبل

How Do I Create Zip File on My Phone New Data!

That means that it consists of pixels, the same small dots displayed on your monitor… Read More

% روز قبل

لاغری نوجوانان با رژیم غذایی

هریک از مراحل رشد انسان فرایندی شگفت آور و قابل تحسین است و انسان برای… Read More

% روز قبل

علت چاقی چیست و چطور می‌توان آن را درمان کرد؟

چاقی مشکل جدی است که این روزها گریبان گیر افراد زیادی شده است. این مشکل… Read More

% روز قبل

ناهار رژیم لاغری

تغییر سبک زندگی مردم و همین طور رژیم غذایی افراد، باعث شده هر روز در… Read More

% روز قبل