چاق شدن بدون افزایش کلسترول

چاق شدن بدون افزایش کلسترول

چاق شدن بدون افزایش کلسترول | رسیدن به وزن ایده ال همیشه کار مشکلی است، چه بخواهیم وزن خود را کاهش دهیم و چه بخواهیم وزنمان را افزایش دهیم، چرا که کاهش و یا افزایش وزن به معنی تغییر در سبک و رژیم غذایی و در واقع عادات غذایی است. سختی افزایش وزن زمانی خودش را بیشتر نشان می دهد که موضوع افزایش کلسترول خون مطرح می شود، زیرا برای افزایش وزن باید میزان کالری که دریافت می کنیم بیشتر از میزان کالری باشد که می سوزانیم. با اینکه این حرف به نظر ساده می رسد و پیچیدگی خاصی ندارد اما زمانی که می خواهیم وزن خود را افزایش دهیم باید در انتخاب رژیم لاغری مناسب دقت زیادی داشته باشیم تا غذایی که می خوریم و رژیمی که می گیریم باعث افزایش کلسترول نشود. برای انتخاب یک برنامه غذایی خوب و مناسب و اطلاع از اینکه چه رژیم غذایی برای شما مناسب است از متخصصین من و رژیم راهنمایی بگیرید. در ادامه مواد غذایی را بررسی می کنیم که با کمک آنها می توانیم بدون افزایش کلسترول خون وزن خود را افزایش دهیم.

  • آجیل

مغزها همگی منبع فوق العاده الی برای پروتئین محسوب می شوند. چربی موجود در مغزها یک چربی سالم است که کالری بالایی دارد و در نتیجه با مصرف آجیل و یا کره ای که از آنها تهیه می شود می توانیم وزن خود را افزایش دهیم بدون اینکه میزان کلسترول خون افزایش پیدا کند. به همین دلیل است که انواع رژیم چاقی حتما مصرف انواع مغزها توصیه می شود. به عنوان 30 گرم گردو حدود 200 کالری دارد، که نشان می دهد مصرف کمی از آن به صورت روزانه چقدر می تواند میزان کالری دریافتی ما را افزایش دهد. مصرف روزانه کمی آجیل به شکل روزانه روش بسیار مناسبی برای افزایش وزن است بدون آنکه برای بدن خطر افزایش کلسترول داشته باشد. مغزها را به شکل های مخالف می توانیم در برنامه غذایی مصرف کنیم چه به صورت میان وعده چه به صورت کره و یا در انواع اسموتی می توانیم از آنها استفاده کنیم.

چاق شدن بدون افزایش کلسترول

  • آووکادو

یکی از محبوب ترین میوه های چرب آووکادو است که باه دلیل بافت خامه ای و طعم آن مشهور است. آووکادو نه تنها طعم فوق العاده ای دارد بلکه از لحاظ تغذیه ای یک ماده مغذی به حساب می آید که سرشار از چربی های سالم و فیبر است. چربی و فیبر موجود در آووکادو به سلامت قلب کمک زیادی می کند و علاوه بر آن می توانی به عنوان یک ماده غذایی مناسب برای افزایش وزن از آن استفاده کنیم. با وجود اینکه 75 درصد آووکادو از چربی است اما چربی آن جز چربی های اشباع شده است و در نتیجه نه تنها برای بدن مضر نیست بلکه مصرف آن باعث جلوگیری از خطر ابتلا به برخی بیماری ها و سرطان های می شود.

  • ارده

ارده که از دانه های کنجد تهیه می شود یکی از غذاهای اصلی در منطقه خاورمیانه و مدیترانه است که از نظر میزان پروتئین، فیبر و چربی های سالم یک ماده غذایی فوق العاده به حساب می آید. از آنجایی که ارده کالری فوق العاده بالایی دارد برای کسانی که می خواهند وزن خود را افزایش دهند یک خوراکی مناسب برای قرار دادن در رژیم لاغری مناسب به حساب می آید. یک قاشق ارده 100 کالری دارد که نشان می دهد اگر به صورت روزانه از آن مصرف شود چقدر سریع می تواند باعث افزایش وزن شود. ارده را به شکل های مختلف می توان استفاده کرد و ترکیب آن با سایر مواد غذایی طعم های جدید و فوق العاده خوشمزه ای را درست می کند.

  • روغن زیتون

روغن زیتون نه تنها سرشار از چربی های اشباع نشده سالم است خواص فوق العاده ای برای تقویت سیستم ایمنی بدن هم دارد. تحقیقات زیادی بر روی خواص روغن زیتون انجام شده است که نشان می دهد چربی های اشباع نشده باعث افزایش کلسترول خوب یا همان HDL و کاهش تری گلیسیرید خون می شود و به بهبود سطح قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 نیز کمک می کند. علاوه بر این روغن زیتون از نظر آنتی اکسیدان ها سرشار از ترکیبات مفیدی است که از آسیب رسیدن به سلول ها جلوگیری می کند و خطر ابتدا به بسیاری از بیماری های مزمن را نیز کاهش می دهد. یک قاشق غذاخوری روغن زیتون 120 کالری دارد که کالری بالایی است. بنابراین یکی از بهترین و سالم ترین گزینه ها برای افزایش وزن بدون نگرانی از افزایش کلسترول خون مصرف روزانه روغن زیتون است. روغن زیتون را می توان به انواع سالادها اضافه کرد و یا در تهیه غذاها به جای استفاده از روغن های اشباع شده از آن استفاده کنیم.

  • میوه خشک

مصرف میوه خشک و قرار دادن آن در برنامه غذایی یکی از بهترین گزینه ها برای دریافت کالری بیشتر به شکلی سالم است. میوه های خشک کالری نسبتا بالایی دارد و در عین حال سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها هستند. البته میزان کالری و مواد مغذی هر یک از میوه ها با یکدیگر متفاوت است و برخی از آنها نسبت با سایر میوه های خشک کالری بالاتری دارند. میوه های خشک سرشار از فیبر و آنتی اکسیدان و ریز مغذی هایی هستند که 4 تا 5 برابر بیشتر از میوه های تازه است. از آنجایی که میوه های خشک قند طبیعی دارند و قند ی شکر اضافی ندارند یک منبع عالی برای ترکیب شدن با مواد پروتئینی هستند که ترکیب آنها بر متعادل کردن سطح قند خون هم تاثیر گذار است. میوه های خشک را هم در ترکیب با انواع مغزها می توان استفاده کرد و هم می توان در ترکیب با جو دوسر به عنوان صبحانه مصرف کرد.

چاق شدن بدون افزایش کلسترول

  • حبوبات

انواع حبوبات مثل عدس، لوبیا و نخود همه سرشار از پروتئین، فیبر و کالری هستند و یک منبع غذایی فوق العاده برای افزایش وزن به شکل سالم و اصولی به حساب می آیند. همه حبوبات به طور کلی از نظر انواع ویتامین و مواد معدنی از جمله فولات، منیزیم، آهن، روی و پتاسیم منبع فوق العاده مناسبی محسوب می شوند که در عین کمک به دریافت کالری بیشتر که می تواند باعث چاقی شود سایر مواد مغذی لازم را نیز برای بدن تامین می کنند.

تاثیر کلسترول بالا بر بدن

کلسترول یک ماده مومی شکل است که در خون و سلول های بدن وجود دارد. کبد بیشترین میزان کلسترول را در بدن تولید می کند و بقیه آن از غذاهایی که می خوریم تولید می شود. کلسترول به دو شکل وجود دارد:

  • لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL ) که کلسترول بد هم به آن گفته می شود. کلسترول LDL در عروق به شکل چربی رسوب کند و باعث به وجود آمدن مشکلات زیادی برای سلامتی شود.
  • لیپوپروتئین با چگالی زیاد (HDL ) به آن کلسترول خوب گفته می شود. کار کلسترول خوب این است که کلسترول بدن را رگ ها به کبد منتقل کند تا از بدن خارج شود.

کلسترول به خودی خود بد نیست. بدن برای تهیه هورمون ها، ویتامین D و مایعات گوارشی به مقداری کلسترول نیاز دارد. علاوه بر این کلسترول به عملکرد درست اعضای بدن کمک می کند. با این حال مقدار بیش از حد کلسترول LDL باعث به وجود آمدن مشکلات زیادی برای بدن می شود. زمانی که میزان کلسترول بالا می رود در رگ ها رسوب کرده و به آنها آسیب می رساند. همین موضوع یکی از اصلی ترین عوامل در مبتلا شدن به بیماری های قلبی است و افزایش خطر سکته مغزی است. کاهش میزان کلسترول بد خون با کمک رژیم غذایی خوب و مناسب و ورزش و تغییر سبک زندگی امکان پذیر است.

تاثیر کلسترول بر سیستم قلبی و عروقی

زمانی که میزان کلسترول بد در خون افزایش پیدا می کند در رگ ها رسوب کرده و باعث گرفتگی آنها می شود. در نتیجه میزان انعطاف پذیری رگ ها کم می شود و با سفت شدن رگ های خونی که به آترواسکلروز شناخته می شود خون نمی تواند به راحتی جریان پیدا کند و به قیمت های مختلف بدن برسد. بنابراین قلب مجبور می شود که سخت تر تلاش کند تا خون را به همه قسمت های بدن برساند. این موضوع به مرور زمان باعث به وجود آمدن بیماری های قلبی می شود.

ایجاد پلاک در رگ های خونی باعث می شود که اکسیژن لازم از طریق خون به قلب نرسد و کار قلب را دچار اختلال کند. یکی از نشانه های درست کار نکردن قلب احساس درد در قفسه سینه است که به آن آنژین گفته می شود. آنژین حمله قلبی نیست اما یک اختلال موقت است که به دلیل بسته شدن رگ های خونی به وجود می آید و در واقع هشداری است که نشان می دهد امکان حمله قلبی وجود دارد. علاوه بر این کلسترولی که به شکل پلاک های سفت و سخت شده در رگ ها رسوب می کنند قابل شکسته شدن هستند و می توانند در جریان خون ایجاد لخته کنند و این لخته به قلب برسد و در نهایت باعث حمله قلبی شود. اگر این لخته به سمت رگ های مغزی برسد باعث سکته مغزی می شود.

چاق شدن بدون افزایش کلسترول

نقش کلسترول بر غدد درون ریز

یکی از مواد مورد نیاز غدد برای ترشح هورمون کلسترول است. هورمون هایی مثل استروژن، تستوسترون و کورتیزول از جمله این هورمون ها است که بدن برای تولید آنها به کلسترول نیاز دارد. هورمون ها هم می توانند بر میزان کلسترول تاثیر بگذارند. تحقیقات نشان می دهد که با افزایش سطح استروژن در دوره قاعدگی سطح کلسترول خوب یا همان HDL نیز بالا می رود و سطح کلسترول بد یا LDL کاهش پیدا می کند. شاید همین موضوع یکی از دلایلی باشد که خانم ها بعد از یائسگی بیشتر در معرض ابتلا به بیماری های قلبی قرار می گیرند. ترشح بیش از حد هورمون تیروئید یا همان پرکاری تیروئید باعث کاهش کلسترول خون می شود . درمان کمبود آندروژن ، که باعث کاهش سطح هورمون های مردانه برای جلوگیری از رشد سرطان پروستات می شود هم می تواند سطح کلسترول LDL را افزایش دهد. کمبود هورمون رشد هم می تواند باعث افزایش سطح کلسترول LDL شود.

نقش سطح کلسترول بر سلامت بدن کاملا شناخته شده است و همانطور که توضیح داده شده مواد غذایی که برای رژیم چاقی خود انتخاب می کنیم می تواند کلسترول بد را افزایش دهد و همین موضوع باعث به وجود آمدن سایر بیماری ها از جمله بیماری های قلبی و عروقی شود. بنابراین اگر می خواهید که چاق شوید اما کلسترول شما افزایش پیدا نکند از متخصصین من و رژیم راهنمایی بخواهید. من و رژیم با کمک متخصصین و با هدف کمک به افزایش و حفظ سلامتی افراد برای هر فرد رژیم غذایی مخصوص به آن فرد را ارائه می کند.

سمیرا علی جانی

Published by
سمیرا علی جانی

Recent Posts

Dating site to meet singles & find real love!

The opinions expressed are the author’s alone and have not been provided, approved or otherwise… Read More

% روز قبل

Benefits of Online Dating

Online dating has transformed the way people find love and build relationships. In the digital… Read More

% روز قبل

How Do I Create Zip File on My Phone New Data!

That means that it consists of pixels, the same small dots displayed on your monitor… Read More

% روز قبل

لاغری نوجوانان با رژیم غذایی

هریک از مراحل رشد انسان فرایندی شگفت آور و قابل تحسین است و انسان برای… Read More

% روز قبل

علت چاقی چیست و چطور می‌توان آن را درمان کرد؟

چاقی مشکل جدی است که این روزها گریبان گیر افراد زیادی شده است. این مشکل… Read More

% روز قبل

ناهار رژیم لاغری

تغییر سبک زندگی مردم و همین طور رژیم غذایی افراد، باعث شده هر روز در… Read More

% روز قبل