تیروئید و نقش رژیم غذایی در سلامت آن

تیروئید و نقش رژیم غذایی در سلامت آن

تیروئید و نقش رژیم غذایی در سلامت آن | تیروئید غده ی کوچک پروانه ای شکل است که در جلوی گردن افراد قرار دارد. این غده، بخش کوچکی از شبکه ی پیچیده ی غدد درون ریز است. شبکه غدد درون ریز، مسئول هماهنگی بسیاری از فعالیت های بدن است. وظیفه ی غده تیروئید، معمولا تولید هورمون هایی است که به طور کلی متابولیسم بدن افراد را تنظیم می کند. اگر در عملکرد معمولی و منظم این غده اختلالی به وجود بیاید، افراد دچار کم کاری یا پرکاری تیروئید می شوند و یا مبتلا به بیماریهای دیگری می شوند که درمان آن ها به راحتی ممکن نیست.

پر کاری تیروئید یا هیپرتیروئیدیسم

در این بیماری، غده تیروئید بیش از حد فعال بوده و باعث به وجود آمدن اختلالاتی در عملکرد منظم غده ی تیروئید شده که منجر به تولید بیش از حد هورمون می شود. حدودا یک درصد از زنان جامعه به بیماری هیپرتیروئیدیسم دچار شده که این نسبت در مردان کمتر از زنان است. بیماری گریوز شایع ترین دلیل اختلال هیپرتیروئیدی است که حدودا 70 درصد افراد مبتلا به تیروئید پرکار به آن گرفتار هستند.

بیماری ندول در تیروئید، در واقع وجود گره هایی در تیروئید هستند که با وجودیکه اغلب بی خطر می باشند اما منجر به پرکاری تیروئید شده و تولید بیش از حد هورمون را سبب می شوند. بیشتر گره های تیروئید علامت خاصی نداشته و جدی نیستند و تنها در صد کمی از آن ها سرطانی اند. تولید بیش از حد هورمون باعث مشکلاتی نظیر بیقراری، عصبی بودن، تپش قلب، تعریق بیش از حد، مشکلات بی خوابی، اضطراب، پوست نازک، ناخن ها و موهای شکننده، ضعف عمومی، کاهش وزن، چشم های از حدقه بیرون زده، می شود.

تیروئید و نقش رژیم غذایی

کم کاری غده تیروئید

در این حالت غده تیروئید کاملا غیر فعال است و قادر نیست که هورمون های بدن را به اندازه ی کافی تولید کند. کم کاری غده ی تیروئید اغلب به علت بیماری هاشیموتو اتفاق می افتد. در ایالات متحده، معمولا حدود 4.6 درصد از افراد 12 سال به بالا را تحت تاثیر قرار می دهد. اکثر موارد هیپوتیروئیدیسم(کم کاری ) خفیف است. تولید کم هورمون تیروئید اغلب باعث اختلالاتی نظیرخستگی، پوست خشک، افزایش حساسیت و مقاوم نبودن به سرما، مشکلات حافظه، افسردگی، یبوست، افزایش وزن، ضعف، ضربان قلب آهسته و کما می شود.

تشخیص و درمان کم کاری غده تیروئید

میزان بالای TSH و سطح پایین تیروکسین ممکن است که بدین معنی باشد که تیروئید شما بسیار کم کار است. درمان اصلی کم کاری تیروئید، مصرف قرص های هورمون تیروئید و برنامه غذایی مناسب است. با رژیم غذایی سالم و مناسب می توانید به راحتی کم کاری تیروئید را تعدیل کنید.

بدون درمان و برنامه غذایی مناسب برای تیروئید، پرکاری یا کم کاری این غده می تواند به راحتی زندگی فرد را در معرض خطر قرار دهد. غده تیروئید به صورت غیرمستقیم و مستقیم تقریبا تمامی عملکردهای بدن را تحت تاثیر قرار داده و کنترل می کند که از آن جمله می توان به چگونگی ضربان قلب، تنفس، و سوخت و ساز بدن اشاره کرد. بر همین اساس به هیچ عنوان نباید شرایط و کارکرد این غده کوچک را نادیده گرفت.

غده تیروئید چه کاری انجام می دهد؟

غده ی تیروئید هورمون های T4 و T3 بدن را تولید می کند که برای تمام سلول های بدن ضروری است. این هورمون ها برای ادامه زندگی انسان و کارکرد سلول ها بسیار حیاتی هستند. میزان تولید بسیار زیاد یا کم آنها می تواند موجب بروز مشکل و اختلالاتی در بدن شود. به عنوان مثال، میزان ترشح بسیار زیاد هورمون تیروئید منجر به افزایش ضربان قلب، تپش قلب و اضطراب شود. میزان ترشح بسیار کم هورمون تیروئید نیز منجر به افزایش وزن و افسردگی می شود.

  • مشکلات تیروئید می تواند بر سلامت کلی انسان تاثیرگذار باشد

قدرت زیاد همواره منجر به مسئولیت بیشتر می شود، البته که غده تیروئید نیز از این شرایط مستثنی نیست. فعالیت تیروئید به روش های بسیار متفاوت می تواند از کنترل خارج شده و منجر به بیماریهای به خصوص شود. انجام آزمایش خون به راحتی می تواند بروز مشکل در تیروئید را نشان دهد. یک آزمایش خون دقیق به نام تی‌اس‌اچ به راحتی می تواند عملکرد غیرعادی و مختل تیروئید را نشان دهد. هورمون تی‌اس‌اچ، هورمونی است که پیام رسانی از مغز به غده تیروئید را دارد که دستور سخت تر کار کردن را به آن می دهد.

زمانی که کار غده ی تیروئید مختل شود، پیام قوی‌تر می شود که منجر به افزایش هورمون تی سی اچ می شود. هنگامیکه غده ی تیروئید به سختی کار می کند، مغز نیاز ندارد که پیام ها را ارسال کند، از این جهت میزان تی سی اچ در خون کم است. اگر در نتایج آزمایش، میزان تی سی اچ نرمال نباشد، انجام یک آزمایش خون دیگر مانند T4، T3، یا آزمایش های پادتن تیروئید لازم است که بتواند مشکل اصلی را تشخیص دهد.

تیروئید و نقش رژیم غذایی

  • مشکلات تیروئید در هر سنی می توانند شکلبگیرند

مطابق با تحقیقاتی که انجام شده، مشخص شد که باورهای اشتباه زیادی در مورد بیماری تیروئید وجود دارد. مثلا، تقریبا 40 درصد از افرادی که در تحقیق شرکت کردند، فکر می کردند که افراد چاق بیشتر به کم کاری تیروئید مبتلا می شوند. حدود 27 درصد فکر می کردندکه افراد پیر بیشتر تحت تاثیر این بیماری قرار می گیرند، و حدودا 13 درصد از شرکت کنندگان بر این باور بودند که زنان بیشتر از مردان تحت تاثیر کم‌کاری تیروئید قرار می گیرند. فقط حدودا 9 درصد از شرکت کنندگان می دانستند که کم‌کاری تیروئید می تواند در تمام گروه های سنی رخ دهد.

علائم پرکاری تیروئید چیست؟ هنگامی که غده ی تیروئید هورمون بیش از اندازه تولید کند، این شرایط منجر به پرکاری تیروئید شده و علائمی مانند اضطراب، تحریک پذیری، عصبی بودن، تعریق زیاد، نازکی پوست، شکننده شدن ناخن ها، ضعف عضلانی و اختلالات خواب ایجاد کند.

علائم کم‌کاری تیروئید چیست؟ کم کاری تیروئید معمولا زمانی اتفاق می افتد که غده تیروئید هورمون کافی تولید نمی کند. علائم کم کاری تیروئیدمعمولا خواب آلودگی، نفخ و یبوست، احساس لرز و سرما، تغییرات در شرایط ناخن و مو، کند شدن ذهن، و ضربان قلب آهسته هستند.

  • اختلال در عملکرد تیروئید کیفیت زندگی فرد را تحت تاثیر قرار می دهد.

بدون درمان مناسب کم کاری یا پرکاری تیروئید حتی می تواند زندگی فرد را در معرض خطر قرار دهد. افرادی که دچار کم‌کاری تیروئید هستند و اقدامی در جهت درمان مناسب آن انجام نمی دهند ممکن است با کمبود سطح انرژی و هوشیاری ذهنی روبرو شوند. این شرایط به وجود آمده در زمان کار می تواند بسیار مشکل ساز شود.

افزون بر این، زنان مبتلا به پرکاری یا کم کاری تیروئید می توانند دچار مشکل ناباروری شوند. رژیم غذایی سالم و برنامه غذایی مناسب در سلامت تیروئید نقش دارد. مطابق با تحقیقات انجام شده، مشخص شده است که وجود ریزمغذی هایی مانند سلنیم، ید و روی در برنامه غذایی مناسب نقش مهمی در سلامتی بدن ایفا می کنند. بهترین توصیه برای بیماران مبتلا به تیروئید، مصرف یک رژیم غذایی سالم و مناسب و دریافت میزان کافی ید در روز است.

وجود سلنیم نیز یکی دیگر از عناصر کلیدی در سلامت تیروئید است، چرا که تیروئید، بیشترین مقدار سلنیم را در هر گرم از بافت خود دارد. این عنصر به دفاع در برابر بیماری کمک می کند و همچنین متابولیسم هورمون های تیروئید را متعادل می کند. از مواد غذایی حاوی سلنیوم می توان به بوقلمون، جگر، ساردین، آجیل، میگو و … اشاره کرد.

تیروئید و نقش رژیم غذایی

نشانه‌های رایج مشکلات تیروئیدی

تشخیص اختلالات تیروئید می‌تواند بسیار چالش برانگیز باشد چرا که هیچ دو نفری وجود ندارند که علائم یکسانی داشته باشند. در ادامه به بررسی چندین نشانه هشدار دهنده در مورد غده تیروئید می پردازیم.

  • وزن شما به شدت تغییر می‌کند

لاغری سریع و کاهش وزن شدید، می تواند نشان دهنده ی اختلالات تیروئید باشد. تغییرات وزنی در زندگی همه ی افراد اتفاق می افتد اما اگر متوجه کاهش وزن شدید و یا افزایش وزن ناگهانی شدید، مطمئن باشید که دچار مشکلات غده تیروئید هستید.

  • ریزش موی شدید خواهید داشت

هنگامی که به اختلالات غده ی تیروئید دچار می شوید، شاهد ریختن موهای خود به مقدار قابل توجهی هستید. این ریزش مو شامل ریختن چند تار مو زیر دوش حمام و یا ریزش روزانه نیست بلکه معمولا یک ناحیه از موها به شکل شدیدی شروع به ریزش می کند. ریزش های سکه ای موها معمولا ناشی از مشکلات تیروئید است.

  • حرکت روده شما تغییر می کند

مشکلات گوارشی که در اثر اختلالات غده ی تیروئید به وجود می آید، معمولا به مسمومیت غذایی و یا بیماری های معده ربط داده می شود، اما بایستی بدانید که اختلال تیروئید منجر به یبوست یا اسهال شدید می شود.

  • تپش قلب دارید

مشکلات تیروئیدی، سرعت کلیه ی سیستم های بدن را تحت تاثیر قرار می دهد، پرکاری تیروئید نیز منجر به سرعت سیستم قلب شما شده و باعث افزایش ضربان قلب می شود.

  • فشار خون شما نرمال نیست

اختلال غده تیروئید می تواند منجر به فشار خون نامتعادل در بدن شود، به شکلی که پرکاری تیروئید، باعث بالارفتن فشار خون شده و کم کاری تیروئید باعث کاهش فشار خون می شود.

  • معمولا افسرده بوده و نگران هستید

کم کاری تیروئید معمولا با احساس افسردگی در ارتباط است. از آن جایی که کم کاری هورمون تیروئید باعث کندی فعالیت سیستم های بدن می شود، معمولا علائم افسردگی را به همراه دارد.

  • معمولا خسته هستید

همه ی ما خسته می شویم، اما وقتی غده ی تیروئید درست کار نکند و هورمون های کمی ترشح کند، معمولا احساس می کنید که نیاز به یک چرت زدن کوتاه دارید، علت این خستگی آن است که هورمون تیروئید بر تعادل کل بدنتان تاثیر می گذارد.

  • معمولا پریودهای نامنظم دارید

یکی دیگر از نشانه های اختلال غده ی تیروئید، بروز پریودهای نامنظم ماهانه است. این اختلال می تواند منجر به دوره های قاعدگی نامنظم سبک یا سنگین شود. در موارد حاد آن نیز ممکن است که دوره های قاعدگی حذف شده و یا افراد نابارور شوند.

  • مه مغزی یا فراموشی پیدا می کنید

زمانی که می خواهیم چیزی بگوییم و به اصطلاح سرزبانمان است ولی یکباره هر چی فکر می کنیم نمی توانیم به یاد بیاوریم. اگرچه ممکن است بعضی فراموشی ها دلایل دیگری داشته باشد اما مغز شما از تاثیر تیروئید بر عملکردش مصون نیست، هنگامی که سطح ترشح هورمون پایین بیاید، می تواند توانایی شما برای تمرکز و به یادآوری چیزها را تحت تاثیر قرار دهد.

پوکی استخوان پیدا می کنید

اگر چه با افزایش سن و گذشت زمان، تراکم استخوان کاهش می یابد اما یک غده ی تیروئید پر کار می تواند این روند را تسریع کرده و باعث بروز پوکی استخوان زودرس در فرد شود. حال که با تمامی علائم و آسیب های کم کاری یا پرکاری تیروئید آشنا شدید، اگر می خواهید از طریق یک برنامه غذایی مناسب و رژیم غذایی سالم، اختلالات تیروئید خود را درمان کرده و یا فعالیت هایش را متعادل کنید در کنار درمان خود می توانید به سایت من و رژیم سر زده و از برنامه های غذایی اصولی مبتنی بر زندگی سالم این سایت بهره ببرید. متخصصین تغذیه ی ما همواره با بهترین دستورالعمل هایی غذایی و رژیم درمانی مناسب در کنار شما خواهند بود تا سلامتی را بار دیگر تجربه کنید. پس اگر می خواهید سالم زندگی کنید و سالم بمانید با ما در سایت من و رژیم همراه شوید.

آیا کم کاری تیروئید ممکن است مخفی بماند ؟

افرادی که دچار کم کاری غده ی تیروئید هستند، معمولا با علائمی نظیرخشکی پوست، ریزش مو، عدم تمرکز و مشکلات حافظه، یبوست، افزایش سریع وزن با وجود کاهش اشتها و کم خوری، تنگی نفس، تپش قلب، چهره خشن و عصبانی، افزایش مقدار عادت ماهیانه و به مرور قطع آن، گز گز دست ها، تورم دور پلک ها، اختلال شنوایی، احساس ضعف و سرما، موهای خشن و شکننده، اضطراب و افسردگی، ضعف عضلات، ریزش مقدار زیادی از ابروها رو برو هستند.

غده تیروئید بزرگترین غده ی درون ریز بدن محسوب می شود که در جلوی گردن واقع شده است. این غده معمولا دچار بیماری های مختلفی می شود که شایع ترین آنها، پرکاری، کم کاری، گره تیروئید و یا اختلال ندولار است. کم کاری تیروئید ، شایع ترین نوع اختلالات و بیماریهای غده ی تیروئید است. این بیماری در خانم ها بسیارشایع تر از مردان است، با این حال احتمال بروز آن در بزرگسالی و افزایش سن بیشتر می شود. دو درصد زنان جوان، در سرتاسر دنیا به کم کاری تیروئید مبتلا هستند. این درصد از 50 سالگی به بعد به ده درصد می رسد. شیوع بیماری بین مردان از 2/0 تا 1 درصد متغیر است.

قبل از هر چیز بایستی علت ابتلا به کم کاری تیروئید را پیداکرد. وجود بعضی از ویروس ها در بدن، ژنتیک، جنسیت (وجود هورمون استروژن) ممکن است در بروز این بیماری نقش اساسی داشته باشد. بیماری کم کاری تیروئید در شکل خفیف و جزئی آن ممکن است تا سال های سال مخفی بماند. از آنجا که علائم بروز بیماری کم کاری تیروئید، غیر محسوس و غیر اختصاصی هستند، شاید هریک از آنها به عوامل دیگری نسبت داده شود و علت اصلی از نظرها پنهان بماند. البته لازم به ذکر است که داشتن برنامه غذایی مناسب و رژِیم غذایی سالم می تواند تا حد زیادی از بروز علائم این بیماری کم کند.

سمیرا علی جانی

Recent Posts

Dating site to meet singles & find real love!

The opinions expressed are the author’s alone and have not been provided, approved or otherwise… Read More

% روز قبل

Benefits of Online Dating

Online dating has transformed the way people find love and build relationships. In the digital… Read More

% روز قبل

How Do I Create Zip File on My Phone New Data!

That means that it consists of pixels, the same small dots displayed on your monitor… Read More

% روز قبل

لاغری نوجوانان با رژیم غذایی

هریک از مراحل رشد انسان فرایندی شگفت آور و قابل تحسین است و انسان برای… Read More

% روز قبل

علت چاقی چیست و چطور می‌توان آن را درمان کرد؟

چاقی مشکل جدی است که این روزها گریبان گیر افراد زیادی شده است. این مشکل… Read More

% روز قبل

ناهار رژیم لاغری

تغییر سبک زندگی مردم و همین طور رژیم غذایی افراد، باعث شده هر روز در… Read More

% روز قبل