کنگر فرنگی در رژیم لاغری

کنگر فرنگی در رژیم لاغری

کنگر فرنگی در رژیم لاغری | با تغییرات زیادی که در سبک زندگی و انواع رژیم غذایی ما به وجود آمده است موضوع کاهش وزن به یکی از موضوعات مهم و رایج تبدیل شده است. به همین دلیل کاهش وزن و استفاده از انواع رژیم لاغری برای سلامتی و همچنین تناسب اندام جز موضوعاتی که درمورد آن زیاد صحبت می شود، برای مثال یک برنامه غذایی خوب چه برنامه غذایی است و یا انواع خوراکی ها چه تاثیری بر لاغری و یا افزایش وزن دارند. یکی از مواد خوراکی که خواص زیادی دارد و تاثیر آن بر لاغری نیز قابل توجه است کنگر فرنگی است. کنگر فرنگی نوهی گیاه است که بومی جنوب اروپا و کناره مدیترانه است. قسمت خوراکی این گیاه در واقه غنچه آن است و بیشتر به صورت آب پز پخته می شود. عاشقان پیتزا حتما می دانند که سبزی اصلی پیتزای چهار فصل در ایتالیا آرتیشو یا همان کنگر فرنگی است.

کنگر فرنگی یا آرتیشو گیاهی است علفی که در ایران هم پرورش داده می ‌شود و از عصاره آن به صورت آمپول یا قطره استفاده می شود. آرتیشو اگر چه نوعی گیاه محسوب می شود اما در واقع یک بوته خاردار است و به دلیل خواص درمانی و دارویی که دارد قرن ها است که مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از خواص آرتشو تاثیر آن بر کاهش وزن است. همه ما به اشتباه فکر می کنیم برای از لاغر شدن و خلاصی از دست چربی های اضافه بدن مجبور به گرسنگی هستیم. این فکر اشتباه است و فقط باید یک رژیم غذایی کاهش وزن مناسب و متعادل در کنار ورزش روزانه است که می تواند به شما کمک کند تا به وزن مورد نظر خود برسید. در ادامه خواص آرتیشو بر سلامتی و لاغری را بررسی می کنیم.

کنگر فرنگی در رژیم لاغری

بمب مواد مغذی

با نگاهی به مواد موجود در این گیاه کاملا متوجه می شوید که این گیاه همه مواد مغذی را در خود دارد و به تنهایی یک ماده غذایی پر خاصیت به حساب می آید که با مصرف آن بسیاری از مواد مغذی که روزانه باید به بدن شما برسید را دریافت می کنید. کنگر فرنگی سرشار از فیبر، ویتامین، مواد معدنی و آنتی اکسیدان است. به ویژه از نظر فولات و ویتامین های C و K، منیزیم ، فسفر ، پتاسیم و آهن ی منبع غذایی فوق العاده محسوب می شود. در یک عدد کنگر فرنگی حدود 7 گرم فیبر وجود دارد که به تنهایی می تواند یک سوم از نیاز روزانه بدن به فیبر را تامین کند.

کالری این گیاه فقط 60 کالری است و در نتیجه افراد علاقمد به کاهش وزن می توانند از این گیاه در رژیم غذایی کاهش وزن خود به میزان دلخواه استفاده کنند. چرا که هم به دلیل وجود فیبر باعث احساس سیری طولانی تر می شود و هم به دلیل کالری پایینی که دارد دیگر جای نگرانی در مورد میزان مصرف آن وجود ندارد. در رژیم های لاغری مختلف از کنگر فرنگی به عنوان یکی از گیاهان پایه و مناسب برای افرادی که در حال کاهش وزن هستند استفاده می شود. در کنار تمام این مواد مغذی آرتیشو سرشار از آنتی اکسیدان است و همین ویژگی آن را به یکی از پر طرفدارترین سبزیجات تبدیل کرده است.

کاهش دهنده کلسترول بد خون

تحقیقاتی که بر روی خواص و عصاره برگ آرتیشو صورت گرفته است نشان می دهد که این گیاه بر کاهش سطح کلسترول بد خون تاثیر قابل توجهی دارد. تحقیق انجام شده بر روی هفتصد از افرادی که به مدت 5 تا 13 هفته به شکل روزانه آرتیشو یا کنگر فرنگی مصرف کردند نشان داد که کلسترول بد یا همان LDL آنها پس از این دوره کاهش پیدا کرده است. کنگر فرنگی از دو طریق بر کلسترول خون تاثیر می گذارد:

  • کنگر فرنگی حاوی لوتئولین است که یک آنتی اکسیدان است و از تشکیل کلسترول جلوگیری می کند.
  • برگ کنگر فرنگی باعث می شود تا بدن کلسترول را به شکل موثرتری تجزیه کند و در نتیجه سطح آن را پایین می آورد.

تنظیم کننده فشار خون

کنگر فرنگی می تواند به افراد مبتلا به فشار خون بالا کمک کند. یک تحقیق بر روی مردان مبتلا به فشار خون بالا نشان داد که مصرف کنگر فرنگی روزانه به مدت 12 هفته ، فشار خون آنها را کاهش داده است. مکانیزم دقیق اینکه کنگر فرنگی چطور فشار خون را کاهش می دهد کاملا درک مشخص نیست. با این حال ، آزمایشات آزمایشگاهی نشان می دهد که کنگر فرنگی آنزیم eNOS را تقویت می کند ، که در باز شدن عروق خونی نقش دارد. شاید به همین دلیل است که مصرف کنگر فرنگی می تواند منجر به کاهش فشار خون شود. علاوه بر این ، کنگر فرنگی منبع خوبی از پتاسیم است که به تنظیم فشار خون کمک می کند. با وجود آنکه خواص و ویژگی های مختلفی از جمله تاثیر بر کاهش فشار خون از ویژگی های کنگر فرنگی است اما باید قبل از استفاده از آن در رژیم غذایی خود حتما با مشاورین تغذیه من و رژیم مشورت کنید تا مطمئن شوید که مصرف آن برای شما ضرری نداشته باشد.

کنگر فرنگی در رژیم لاغری

عملکرد کبد را بهبود می دهد

کبد انسان کارخانه شیمیایی بدن به حساب می آید که اگر درست کار نکند سلامتی را به خطر می اندازد. یکی از ویژگی های این عضو شگفت انگیز ویژگی آن در بازسازی خودش است. کنگر فرنگی به دلیل مواد خاصی که در خود دارد می تواند به کبد کمک کند تا در صورت آسیب دیدن بافت خودش را سریع تر بازسازی کند. علاوه براین باعث افزایش تولید صفرا می شود که به دفع سموم مضر به کبد کمک زیادی می کند. در حقیقت سطح بالای آنتی اکسیدان موجود در کنگر فرنگی باید بهتر شدن عملکرد کبد می شود. یکی از مشکلات افراد چاق کبد چرب است. زمانی که کبد چرب می شود سوخت و ساز بدن دچار اختلال شده و می تواند منجر به چاقی شود، در نتیجه بهبود عملکرد کبد با بهبود سوخت و ساز بدن می تواند در کاهش وزن نقش داشته باشد.

عملکرد گوارش را بهبود می دهد

کنگر فرنگی منبع بسیار خوبی از فیبر است که به سیستم گوارش کمک می کند تا با باکتری های مفید روده خطر ابتلا به برخی از انواع سرطان روده را کاهش دهد. علاوه بر آن فیبر موجود در کنگر فرنگی باعث کاهش یبوست و اسهال شده و در نتیجه سیستم گوارش را سالم نگه می دارد. کنگر فرنگی حاوی اینولین است که نوعی فیبر محسوب می شود که به عنوان یک پروبیوتیک عمل می کند. این ویژگی کنگر فرنگی هم جز آن دسته از خواصی است که برای افراد چاق و کسانی که می خواهد در رژیم لاغری خود از مواد غذایی مفید استفاده کنند بسیار مفید است. زیرا یکی از مشکلاتی که باعث چاقی افراد می شود اختلال در سیستم گوارش افراد و به طور خاص یبوست است. مصرف فیبر به سیستم گوارش کمک می کند تا کار خود را راحت تر و بهتر انجام دهد. یکی دیگر از خواص کنگر فرنگی برای سیستم گوارش کمک به رفع نفخ شکم و ورم معده و روده است. سینارین ، یک ترکیب طبیعی که در کنگر فرنگی وجود دارد ، ممکن است با تحریک تولید صفرا ، تسریع در حرکت روده و بهبود هضم برخی از چربی ها باعث ایجاد این اثرات مثبت شود.

کنگر فرنگی در رژیم لاغری

روده تحریک پذیر را بهبود می دهد

سندرم روده تحریک پذیر حالتی است که بر دستگاه گوارش اثر می گذارد و می تواند باعث درد معده ، گرفتگی ، اسهال ، نفخ ، یبوست و نفخ شکم شود. در یک مطالعه در مبتلایان به این سندرم، مصرف عصاره برگ کنگر فرنگی روزانه به مدت شش هفته به کاهش علائم کمک کرد. ترکیبات خاصی در کنگر فرنگی وجود دارد که خاصیت ضد اسپاسم دارد. این یعنی که کنگر فرنگی می توانند به متوقف کردن اسپاسم های عضلانی در بیماری ، تعادل باکتری های روده و کاهش التهاب کمک کنند.

قند خون را کاهش می دهد

کنگر فرنگی و عصاره برگ آن به کاهش قند خون کمک می کند. یک مطالعه بر روی افراد دارای اضافه وزن نشان داد که مصرف کنگر فرنگی روزانه به مدت دو ماه سطح قند خون ناشتا را کاهش می دهد. یک مطالعه دیگر نشان داد که مصرف کنگر فرنگی آب پز در وعده غذایی 30 دقیقه بعد از غذا میزان قند خون و انسولین را کاهش می دهد. قابل توجه است که این تاثیر فقط در بزرگسالان سالم که سندرم متابولیک ندارند دیده می شود. اینکه کنگر فرنگی چطور باعث کاهش قند خون می شود کاملا مشخص نشده است. گفته می شود ، عصاره کنگر فرنگی باعث کند شدن فعالیت آلفا گلوکزیداز می شود که در واقع آنزیمی است که نشاسته را به گلوکز تجزیه می کند و به طور بالقوه قند خون را تحت تأثیر قرار می دهد.

اثرات ضد سرطانی دارد

مطالعات نشان می دهد که کنگر فرنگی باعث اختلال در رشد سرطان می شود. برخی از آنتی اکسیدان ها از جمله روتین ، کوئرستین ، سیلی مارین و اسید گالیک در کنگر فرنگی مسئول این اثرات ضد سرطان هستند. به عنوان مثال ، سیلیمارین برای درمان سرطان پوست مفید است. با وجود این نتایج امیدوار کننده ، اثبات این اثر کنگر فرنگی همچنان به مطالعه بیشتری نیاز دارد وجود ندارد.

خواص درمانی کنگر فرنگی

  • برای آرتیشو یا کنگر فرنگی خواص درمانی مختلفی ذکر شده است که برخی از آنها عبارتند از:
  • افزایش ترشح صفرا از کبد
  • تقویت کبد
  • جلوگیری از تجمع چربی در سلول ‌های کبدی
  • تحریک کلیه در دفع اوره و کلسترول
  • پایین آوردن کلسترول و تری ‌گلیسیریدِ خون
  • درمان یرقان، قولنج کبدی، سنگ کیسه صفرا
  • درمان سنگ کلیه، قولنج کلیه، درمان ازدیاد اوره خون
  • درمان برخی از بیماری‌ های پوستیِ
  • موثر در درمان رماتیسم و یبوست.

چگونه کنگر فرنگی را به رژیم غذایی خود اضافه کنیم؟

تهیه غذا به کمک کنگر فرنگی آن اندازه که به نظر می رسد کار سختی نیست. روش های مختلف پخت کنگر فرنگی شامل بخارپز کردن ، آب پز کردن ، کباب کردن و غیره است. برای مزه دار کردن آن می توان از انواع ادویه استفاده کرد. بخارپز کردن کنگر فرنگی محبوب ترین روش پخت آن است و بسته به اندازه معمولا 20 تا 40 دقیقه طول می کشد. هم برگ و هم قسمت داخلی کنگر فرنگی قابل خوردن هستند. پس از پخته شدن ، می توان برگ های بیرونی را جدا کنید و روی آن سس بریزید. پس از جدا کردن برگ ها داخل کنگر نرم می شود و با کمک قاشق می توان آن را خورد.

تغذیه در سلامت انسان و کمک به بهبود عملکرد قسمت های مختلف بدن نقش زیادی دارد. به همین دلیل باید به نوع غذایی که برای رژیم غذایی انتخاب می شود دقت زیادی کرد. بسیاری از انواع رژیم غذایی که برای تناسب اندام و یا لاغری استفاده می شوند.

سمیرا علی جانی

Recent Posts

Dating site to meet singles & find real love!

The opinions expressed are the author’s alone and have not been provided, approved or otherwise… Read More

% روز قبل

Benefits of Online Dating

Online dating has transformed the way people find love and build relationships. In the digital… Read More

% روز قبل

How Do I Create Zip File on My Phone New Data!

That means that it consists of pixels, the same small dots displayed on your monitor… Read More

% روز قبل

لاغری نوجوانان با رژیم غذایی

هریک از مراحل رشد انسان فرایندی شگفت آور و قابل تحسین است و انسان برای… Read More

% روز قبل

علت چاقی چیست و چطور می‌توان آن را درمان کرد؟

چاقی مشکل جدی است که این روزها گریبان گیر افراد زیادی شده است. این مشکل… Read More

% روز قبل

ناهار رژیم لاغری

تغییر سبک زندگی مردم و همین طور رژیم غذایی افراد، باعث شده هر روز در… Read More

% روز قبل