چه ارتباطی بین بهبود آسم و کاهش وزن وجود دارد؟

چه ارتباطی بین بهبود آسم و کاهش وزن وجود دارد؟

چه ارتباطی بین آسم و کاهش وزن وجود دارد؟| بیماری آسم یک بیماری مربوط به دستگاه تنفسی است که در آن مجاری هوایی تنگ و متورم شده و بیشتر از حالت طبیعی مخاط تولید می کند. این عوامل باعث ایجاد مشکلات تنفسی از جمله تنگی نفس و سرفه می شود.

دانشمندان علت به وجود آمدن آسم را ترکیبی از عوامل ژنتیکی و محیطی می دانند. شیوع آسم طی 50 ساله گذشته افزایش قابل توجهی داشته و درمان ها و داروهای مختلفی نیز تا کنون برای آن کشف شده است. از جمله عوامل محیطی موثر در به وجود آمدن یا تشدید علائم آسم مثل مواد آلرژی زا، آلودگی هوا و … چاقی و اضافه وزن نیز بر تشدید علائم مربوط به آسم تاثیر دارند.

بسیاری از بیماران مبتلا به آسم که از یک رژیم غذایی کاهش وزن استفاده کرده اند، بعد از کم کردن وزن متوجه بهبود علائم آسم شده اند. اما چه ارتباطی بین بهبود آسم و کاهش وزن وجود دارد؟ آیا چربی در ریه ها نیز جمع می شود؟ چه نوع مواد و برنامه غذایی برای افراد مبتلا به آسم مناسب است؟

چه ارتباطی بین بهبود آسم و کاهش وزن وجود دارد

بهبود آسم و کاهش با هم در ارتباط هستند؟

زمانی که اضافه وزن پیدا می کنید یا چاق می شوید ، بیشترین وزن اضافی معمولا در ناحیه مرکزی بدن جمع می شود. همین موضوع حجم ریه را کاهش می دهد و باعث می شود تا نتوانید به راحتی نفس بکشید. علاوه بر این ، چاقی و اضافه وزن با رژیم و برنامه غذایی چاق کننده نیز ارتباط مستقیم دارد.

افرادی که چاق می شوند معمولا علاوه بر اینکه بیش از نیاز بدن خود غذا می خورند، غذاهای چرب، شیرین و نشاسته ای بیشتر را نیز نسبت به افرادی که وزن نرمال دارند، مصرف می کنند. این نوع مواد غذایی یکی از عوامل ایجاد التهاب در بدن است.

با یک رژیم غذایی ناسالم، بدن شما هورمون های التهابی مانند لپتین را آزاد می کند که التهاب را در ریه ها نیز افزایش می دهد و همین موضوع منجر به تشدید علائم آسم می شود. در کنار التهاب ریه، با اضافه وزن بیماری های مرتبط با چاقی مثل ریفلاکس معده ، دیابت و فشار خون بالا نیز سر و کله شان پیدا می شود که هر کدام به تنهایی باعث تشدید آسم می شوند.

همین موضوع ارتباط بین بهبود آسم و کاهش وزن را به خوبی نشان می دهد. تحقیقات نشان می دهد که کم کردن وزن تفاوت زیادی در کاهش علائم آسم در فرد ایجاد می کند. کاهش وزن علاوه بر اینکه باعث می شود میزان چربی جمع شده در قسمت میانی بدن کمتر شده و در نتیجه فشار از روی ریه ها برداشته شود، مزایای دیگری نیز برای فرد مبتلا به آسم به همراه دارد.

از جمله مزایای دیگری که کاهش وزن برای افراد مبتلا به اسم دارد، این مزیت است که این افراد با کاهش وزن می توانند بهتر ورزش کنند. بدیهی است هرچه وزن کمتری داشته باشید ، ورزش کردن آسان تر است. دانشمندان ثابت کرده اند که انجام ورزش منظم علائم آسم را بهبود می دهد.

یک راه خوب برای شروع کاهش وزن و بهره بردن از مزایای ان، به ویژه در بیماران مبتلا به آسم ، داشتن یک رژیم غذایی سالم و متعادل است که شامل میوه و سبزیجات بیشتر و غذاهای نشاسته ای و شیرین کمتری باشد. ورزش منظم نیز مهم است.

اما در صورتی که با ورزش کردن علائم آسم در شما تشدید شد، مطمئن شوید که بدنتان را درست گرم کرده اید، به اندازه کافی آب نوشیده اید و اساسا ورزشی که انتخاب کرده اید، با توجه به شرایط شما مناسب است. و استنشاق کننده تسکین سریع خود را در کنار خود داشته باشید.


 

 

 

آیا چربی در ریه هم جمع می شود؟

طی چند سال گذشته دانشمندان به نتایج جالبی درباره ارتباط بین بهبود آسم و کاهش وزن رسیده اند. بررسی ریه افراد چاق نشان داده که در ریه این افراد بافت چربی وجود داد، و این تجمع چربی باعث تغییر ساختار راه ‌های هوایی می‌ شود. پژوهشگران همچنان در حال بررسی ارتباط بین بهبود آسم و کاهش وزن هستند و بر روی این مسئله تحقیق می کنند که علائم آسم با کمتر شدن مقدار چربی در بافت ریه کمتر می ‌شود یا خیر.

محققین استرالیایی در طی تحقیق بر روی نمونه بافت ریه ٥٢ نفر از افراد، به این نتیجه رسیده اند که به تناسب ضریب توده بدنی، میزان چربی در بافت ریه ‌ها بیشتر است. البته این نمونه ‌ها به افرادی تعلق داشت که پیش از مرگ اعضای بدن خود را برای کمک به تحقیقات، اهدا کرده بودند.

برای محاسبه ضریب توده بدنی یا BMI وزن بدن به کیلوگرم را بر قد به متر تقسیم کرده و به توان دو می رسانند. نتیجه این محاسبه نشان می دهد آیا فرد اضافه ‌وزن دارد یا نه. اندازه بین ١٨.٥ تا ٢٤.٩ وزن طبیعی در نظر گرفته می ‌شود، و اندازه بین ٢٥ و ٢٩.٩ اضافه وزن و بین ٣٠ تا ٣٩.٩ چاقی به حساب می آید.

رابطه اضافه وزن و چاقی با ابتلا به آسم یا تشدید علائم آن موضوعی شناخته‌ شده است. در نمونه‌ های بررسی شده در این تحقیق، پانزده نفر آسم نداشتند، بیست و یک نفر آسم داشتند اما به دلیل دیگری مرده بودند و شانزده نفر هم به دلیل آسم مرده بودند.

در این تحقیق، دانشمندان استرالیای متوجه شدند که افزایش چربی باعث تغییر ساختار طبیعی مجاری هوایی و التهاب ریه ‌ها می‌ شود، که افزایش احتمال ابتلا به آسم در افرادی که اضافه وزن دارند یا چاق هستند را توضیح می دهد.

مدتها است که ارتباط بین ابتلا به آسم با چاقی یا اضافه وزن مشخص شده است. محققین احتمال می دهند که شاید این مسئله با فشار اضافه ‌وزن بر ریه‌ ها و افزایش کلی التهاب ناشی از اضافه‌ وزن مرتبط باشد. علاوه بر این، تحقیق انجام شده در استرالیا که در بالا به آن اشاره شد، نشان داد یک موضوع دیگر نیز وجود دارد.

این موضوع تجمع چربی اضافه در دیواره مجاری هوایی است که هم فضا ریه ها را اشغال می ‌کند و هم باعث ملتهب تر شدن ریه ها می شود. ضخیم شدن مجاری هوایی، رفت و برگشت هوا در ریه‌ ها را محدود می کند، و این موضوع تشدید علائم آسم در افراد چاق را توضیح می دهد.

این یافته مهمی درباره ارتباط اضافه وزن با بیماری‌ آسم است، چرا که نشان می ‌دهد اضافه وزن یا چاقی علائم آسم را تشدید می کند. این تحقیق نشان داد که تغییر ساختار مجاری هوایی با چاقی در ارتباط است، با این حال پژوهش های بیشتری لازم است تا مشخص شود که آیا بهبود آسم با کاهش وزن و کاهش تجمع چربی در ریه ها دقیقا چه ارتباطی با یکدیگر دارند.

به هر حال چیزی که کاملا واضح است، این موضوع است که افراد مبتلا به آسم باید توجه زیادی به وزن خود داشته باشند و در صورت اضافه وزن هر چه سریع تر باید برای کاهش وزن خود کاری بکنند. با توجه به افزایش چاقی در دنیا، کاهش وزن اهمیت زیادی دارد و افراد مبتلا به آسم برای بهبود علائم این بیماری باید وزن کم کنند.

چه ارتباطی بین بهبود آسم و کاهش وزن وجود دارد

آیا رژیم غذایی مخصوص برای آسم وجود دارد؟

هیچ رژیم غذایی اختصاصی برا آسم وجود ندارد که علائم این بیماری را کاملا از بین ببرد. اما خوردن بعضی از خوراکی ها به دلیل خاصیت ضد التهابی، یا تغییر در سبک زندگی مثل کاهش وزن به کم تر شدن علائم و بهبود آسم کمک می کنند. بنابراین اگر به آسم مبتلا هستید، شاید یکی از توصیه های زیر به شما کمک کند تا بهتر شوید:

یک رژیم غذایی سالم انتخاب کنید

همانطور که در بالا اشاره شد، اضافه وزن آسم را بدتر می کند. حتی کاهش مقدار کمی از وزن ، کمک می کند تا علائم این بیماری در شما بهبود پیدا کند. بنابراین، استفاده از یک رژیم غذایی سالم و خوب برای جلوگیری از اضافه وزن باعث می شود تا در طولانی مدت وزن سالمی داشته باشید.

میوه و سبزیجات زیاد بخورید 

بیشتر انواع میوه و سبزیجات منبع خوبی از آنتی اکسیدان هایی مثل بتا کاروتن و ویتامین های C و E هستند ، که به کاهش تورم و تحریک ریه (التهاب) ناشی از مواد شیمیایی آسیب رسان به سلول معروف به رادیکال های آزاد کمک می کنند.

از خوردن غذاهای آلرژی زا خودداری کنید

واکنش های آلرژیک غذایی باعث بروز علائم آسم و یا حتی تشدید آنها می شود. به همین دلیل بهتر است با یک متخصص در این زمینه مشورت کنید تا بدانید که بهتر است از خوردن چه خوراکی هایی خودداری کنید.

ویتامین D مصرف کنید 

افرادی که آسم شدید تری دارند به احتمال زیاد سطح ویتامین D در آنها پایین است. شیر ، تخم مرغ و برخی از ماهی های مثل ماهی قزل آلا همگی حاوی ویتامین D هستند. حتی چند دقیقه در فضای باز زیر نور آفتاب قرار گرفتن هم می تواند سطح ویتامین D را افزایش دهد.

از خوراکی های حاوی سولفیت خودداری کنید 

سولفیت ها علائم آسم را در برخی افراد بیشتر می کنند. سولفیت ها که به عنوان ماده نگهدارنده استفاده می شوند در انواع خوراکی ها مثل میوه های خشک ، ترشی ، میگوی تازه و منجمد و برخی غذاهای دیگر وجود دارند.

چه ارتباطی بین بهبود آسم و کاهش وزن وجود دارد

جمع بندی

ارتباط بین بهبود علائم آسم و کاهش وزن به خوبی شناخته شده است. با افزایش وزن بیشتر وزن اضافه در بخش میانی بدن جمع می شود. این موضوع باعث فشار آوردن به ریه ها شده و مجاری هوایی را نیز ملتهب می کند. علاوه بر این تحقیقات جدید نشان می دهد که چربی در ریه افراد چاق نسبت به ریه افراد معمولی بیشتر است.

بنابراین اگر به بیماری آسم مبتلا هستید و اضافه وزن هم دارید، هر چه زودتر باید به فکر تغییر رژیم و برنامه غذایی خود باشید. انتخاب آگاهانه در مورد اینکه چه غذاهایی بخورید و از خوردن چه غذاهایی باید اجتناب کنید ، آسم را درمان نمی کند. اما داشتن یک رژیم غذایی سالم و متعادل و پرهیز از خوردن غذاهای محرک شناخته شده تا حد قابل توجهی علائم آسم را بهبود می دهد.

اگر نمی دانید که چطور می توانید یک رژیم و برنامه غذایی مناسب با شرایط جسمی خود داشته باشید، به سایت من و رژیم مراجعه کنید. من و رژیم با هدف حذف و کمک به بهبود سلامت افراد، متناسب با شرایط بدنی هر فرد یک رژیم مخصوص به شما ارائه می دهد. فقط کافی است در من و رژیم ثبت نام کرده و سریع و آسان برنامه غذایی خود را دریافت کنید.

 

امیر احمدی

Recent Posts

Dating site to meet singles & find real love!

The opinions expressed are the author’s alone and have not been provided, approved or otherwise… Read More

% روز قبل

Benefits of Online Dating

Online dating has transformed the way people find love and build relationships. In the digital… Read More

% روز قبل

How Do I Create Zip File on My Phone New Data!

That means that it consists of pixels, the same small dots displayed on your monitor… Read More

% روز قبل

لاغری نوجوانان با رژیم غذایی

هریک از مراحل رشد انسان فرایندی شگفت آور و قابل تحسین است و انسان برای… Read More

% روز قبل

علت چاقی چیست و چطور می‌توان آن را درمان کرد؟

چاقی مشکل جدی است که این روزها گریبان گیر افراد زیادی شده است. این مشکل… Read More

% روز قبل

ناهار رژیم لاغری

تغییر سبک زندگی مردم و همین طور رژیم غذایی افراد، باعث شده هر روز در… Read More

% روز قبل