کودکان چاق، والدینی مضطرب دارند

کودکان چاق، والدینی مضطرب دارند!

کودکان چاق، والدینی مضطرب دارند! | می توان از چاقی کودکان به عنوان یک نوع تهدید یاد کرد. براساس گزارش هایی که از آمریکا منتشر شده از هر پنج کودک آمریکایی یک کودک در اوایل دبستان ازنظر بالینی چاق به حساب می آید و این اصلا خبر خوبی نیست. اگرچه این مشکل در کشورهای توسعه ‌یافته و درحال ‌توسعه برجسته‌ تر است، اما مسئله ‌ای بااهمیت جهانی است.

این که بچه ها از همان سنین پایین چاق باشند و چاق بمانند چندان هم زیبا نیست و مسلما هیچ پدر و مادری نمی‌ خواهد که فرزندش اضافه‌ وزن داشته باشد؛ اما نکته‌ بسیار جالب این است که بیشتر بچه‌ ها به ‌خاطر والدین شان چاق می ‌شوند. حتما تعجب می کنید اما این کامل درست است، این شما هستید که باعث چاق شدن فرزندتان می شوید. اگر پدر یا مادر مضطربی هستید و در طول روز مدام استرس دارید، پس بهتر است این را بدانید که کودک تان حتما در معرض چاقی و اضافه وزن قرار دارد. این ادعایی است که مطالعات و تحقیقات انجام گرفته آن را ثابت کرده است.

کودکان چاق

سمی به نام استرس

دکتر “الیزابت پروت پارکز”، سپرست مطالعات و پژوهش ها و متخصص تغذیه بیمارستان کودکان فیلادلفیا درباره چاقی کودکانی که والدینی مضطرب دارند، گفت: «استرس والدین ممکن است عامل مهم خطر در رابطه با چاقی کودکان و مرتبط با رفتار‌ آن‌ ها باشد. شدت و میزان عوامل استرس ‌زا در این مورد دارای اهمیت است.»
از جمله عوامل استرس زایی که می توانند موجب افزایش وزن و چاقی کودکان شوند عبارتند از:

      • فشار مالی و فقر
      • سلامت جسمی و روانی
      • خانواده‌ های تک ‌سرپرست

در مطالعاتی که در سال 2006 در پایگاه‌ های بهداشت جنوب‌ شرقی پنسیلوانیا انجام شد، ۲هزار و ۱۱۹ نفر از والدین مورد بررسی و پژوهش قرارگرفتند. براساس این مطالعات 25 درصد کودکانی که در سنین ۳ تا ۱۷ قرارداشته و در یکی از خانواده های بالا بزرگ شدند، چاق بودند. متغیرهای مورد مطالعه نیز به شرح ذیل است:

    • عوامل استرس ‌زای والدین
    • سن
    • نژاد
    • کیفیت سلامت
    • جنسیت کودکان
    • سطح تحصیلات بزرگسالان
    • شاخص توده بدن
    • جنسیت
    • کیفیت خواب
    • چاقی کودک
    • مصرف فست ‌فود
    • مصرف میوه و سبزی
    • فعالیت بدنی

کودکان چاق

یکی از نتایجی که از این مطالعات به دست آمد این بود که از میان چندین عامل استرس زایی که معرفی شد، خانواده ‌های تک ‌سرپرست، بیش ‌ترین ارتباط را با چاقی کودکان داشتند، درحالی ‌که استرس مالی رابطه قابل توجه ‌ای را با کودکانی که از لحاظ جسمی فعال نبودند، نشان داد. اما در کمال ناباوری، عوامل استرس ‌زای والدین با کاهش مصرف میوه و سبزی در میان کودکان خیلی ارتباط نداشت.

شاید برای تان جالب باشد که بدانید این مطالعه برای اولین بار ارتباطی میان استرس والدین و افزایش مصرف فست‌ فود کودکان را نیز کشف کرد. فست ‌فود شامل مقادیر زیادی چربی و قند می ‌شود که از عوامل مهم خطر در رابطه با چاقی کودکان است. دانشمندان با پژوهش هایی که انجام دادند به این نتیجه رسیدند که اغلب کودکانی که در فضای پراسترس خانه قرار دارند و والدینی مضطرب دارند برای صرفه جویی در زمان، بیشتر به خوردن فست فود روی می آورند. همچنین محققان معتقدند که استرس می‌ تواند منجر به نظارت کمتر بر کودکان شود که بر مصرف مواد غذایی و فعالیت‌ های آنان اثر می ‌گذارد.

پژوهشگران معتقدند: «اگرچه عوامل استرس ‌زای بسیاری می ‌توانند بر سلامت فیزیکی کودکان اثر بگذارد اما برخی عوامل اثرگذاری بیشتری دارند.» البته با تمام این اوصاف هنوز هم مطالعات بیشتری در رابطه با چاقی کودکان در سطح جامعه و خانواده‌ ها نیاز است. علاوه بر این، محققان مراقبت‌ های بالینی و برنامه‌ های دیگری مانند آموزش استراتژی ‌های مقابله ‌ای برای کاهش استرس والدین را برنامه‌ ریزی کرده ‌اند که به ‌طور بالقوه می ‌تواند میزان چاقی کودکان را کاهش دهد.
سایر عواملی که موجب چاقی کودکان می شوند


 

 

 

 

    • عوامل ژنتیکی

یکی از دلایل این که کودکان دچار چاقی و اضافه وزن می شوند، این است که پدر و مادر و سایر اعضای خانواده شان چاق هستند یا به عبارت دیگر به دلیل عوامل ژنتیکی آن ها نیز دچار افزایش وزن می شوند. این بدین معناست که حتی اگر یکی از والدین نیز چاق باشد، باز هم احتمال چاقی در این کودکان وجود دارد. حتی دیابت مادران نیز سبب می شود که کودک تازه متولد شده بیشتر از سایر کودکان در معرض بیماری چاقی قرار بگیرند. به همین خاطر هم اغلب این طور می گویند که چاقی ارثی است.

    • عادات غذایی و شیوه زندگی

متاسفانه در بسیاری از خانه ها مصرف غذای پرچرب و فست فود، دارای کالری بالا به یک عادت تبدیل شده است. این مهم ترین عاملی است که سبب می شود کودکان دچار چاقی بیش از حد شوند. خوردن غذاهای آماده و پرکالری نه تنها هیچ ماده ی مغذی را به بدن نمی رساند بلکه سلامت را نیز ب خطر می اندازد. اگر شما هم عادت دارید که بسیاری از وعده های غذایی در طول هفته را با چنین مواد مضری پر کنید، بهتر است همین حالا دست نگه دارید و این عادت بد را کنار بگذارید. کودکان در چنین شرایطی جز کالری اضافی هیچ مواد مغذی و پروتئینی دریافت نمی کنند و متاسفانه همین عامل سبب می شود که به چاقی مبتلا شوند. سعی کنید به جای مصرف مواد پرکالری و تنقلات به خوردن میوه ها و سبزیجات و مواد غذایی مفید و سالم روی بیاورید. اگر هم برنامه ریزی برای تان سخت است می توانید به وب سایت من و رژیم مراجعه کنید و یک رژیم غذایی مناسب دریافت کنید. این وب سایت معتبر شما و خانواده تان را به سمت داشتن عادات غذایی خوب و سالم سوق می دهد.

    • داشتن فعالیت بدنی و ورزش

از دیگر عواملی که والدین کم تر به آن توجه می کنند کم‌ تحرکی و نداشتن فعالیت‌ های بدنی و جسمی است. متاسفانه این روزها بسیاری از کودکان بیشتر به بازی ‌های کامپیوتری و تماشای تلویزیون مشغول هستند و این خود می تواند آن ها را به یک کودک با اضافه وزن بسیار تبدیل کند. شما به عنوان والدین یک کودک باید آن ها را به انجام فعالیت های فیزیکی تشویق کنید. یادتان باشد که این عدم تحرک موجب می ‌شود که انرژی دریافتی در بدن، به صورت چربی تجمع پیدا کند و باعث اضافه وزن فرزندتان شود.

    • وجود برخی از بیماری ‌ها

برخی از بیماری‌ ها مانند عدم تعادل هورمونی و اختلالات ارثی متابولیسم در بدن، نیز از عوامل چاقی هستند. حتی گاهی اوقات مصرف بعضی از داروها نیز باعث چاقی در کودکان می‌ شود.

چه کنیم کودکمان چاق نشود؟

همان طور که مشاهده کردید عوامل بسیاری وجود دارند که در چاقی کودکان تاثیر دارند. شما به عنوان پدر یا مادر باید بتوانید آن ها را کنترل کرده و از پیشرفت شان جلوگیری کنید. در ادامه شما را با چند راهکار آشنا می کنیم:

    • داشتن خواب کافی و منظم

حتما به این موضوع دقت داشته باشید که کودک تان خواب کافی و منظمی داشته باشد چرا که براساس مطالعات انجام شده کودکانی که خواب و استراحت کافی نداشته ‌اند بیشتر دچار اضافه وزن می ‌شوند. آن ها باید در شبانه روز حدودا ۱۲ ساعت خواب کافی داشته باشند. اگر هم فرزندتان به مدرسه می رود باید حدودا 10 ساعت خواب کافی داشته باشد.

کودکان چاق

    • آموزش عادات غذایی سالم به کودکان

شما به عنوان پدر یا مادر می توانید بهترین کمک را به فرزندتان بکنید تا دچار اضافه وزن نشود. والدین بهترین الگوی غذایی برای کودکان هستند، هرچیزی که در خانواده خورده می ‌شود، جزئی از الگوهای غذایی آن خانواده به شمار می ‌رود و کودکان از این الگو حتی در دوران بزرگسالی نیز پیروی می‌ کنند. پس والدین باید تمام سعی خود را بکنند تا کودکان با آن نوع رژیم غذایی که برای رشد و سلامت شان مناسب و ضروری است آشنا شوند. سعی کنید کودک خود را به خوردن انواع میوه‌ ها، سبزیجات، دانه‌ های مغذی، منابع پروتئینی و لبنیات مخصوصا محصولات لبنی کم‌ چرب تشویق کنید و آن‌ها را از خوردن غذاهای پرچرب، پرکالری و غذاهای حاضری منع کنید.

    • تماشای تلویزیون کودک خود را کنترل کنید

آن دسته از کودکانی که ساعات زیادی را پای تلوزیون می نشینند و فعالیت جسمی زیادی ندارند بیشتر در معرض خطر ابتلاء به چاقی قراردارند. پس سعی کنید برای تماشای تلویزیون و انجام بازی ‌های کامپیوتری، زمان تعیین کنید. چرا که بیشتر از ۲ ساعت نشستن جلوی صفحه نمایش برای کودک مضر است. درضمن این را نیز به یاد داشته باشید که به هیچ وجه هنگام تماشای تلویزیون به کودکتان تنقلات ندهید چون یکی از عادات غذایی غلط در خانواده ‌ها، خوردن تنقلات هنگام تماشای برنامه ‌های تلویزیونی است که خود یکی از عوامل چاقی می ‌باشد.

    • آموزش خرید مواد غذایی سالم

از همان دوران کودکی آموزش بهترین عادات را شروع کنید. حال تفاوتی ندارد این عادت ها خوردن مواد غذایی سالم باشد و یا خریدن آن ها. بله درست شنیدید، شما به عنوان پدر یا مادر می توانید برای خرید مواد غذایی کودک تان را نیز همراه خود برده و بهترین انتخاب ها را به او آموزش دهید و آن ‌ها را برای انتخاب مواد غذایی سالم، میوه‌ ها و سبزیجات تشویق کنید. آن دسته از کودکانی که در انتخاب و تهیه‌ ی مواد غذایی با شما همراهی می‌ کنند به خوردن آن غذاها علاقمند می ‌شوند. پس سعی کنید با هر راهی که می ‌توانید وعده‌ های اصلی غذایی را برای کودک خود محبوب کنید.

امیر احمدی

Recent Posts

Dating site to meet singles & find real love!

The opinions expressed are the author’s alone and have not been provided, approved or otherwise… Read More

% روز قبل

Benefits of Online Dating

Online dating has transformed the way people find love and build relationships. In the digital… Read More

% روز قبل

How Do I Create Zip File on My Phone New Data!

That means that it consists of pixels, the same small dots displayed on your monitor… Read More

% روز قبل

لاغری نوجوانان با رژیم غذایی

هریک از مراحل رشد انسان فرایندی شگفت آور و قابل تحسین است و انسان برای… Read More

% روز قبل

علت چاقی چیست و چطور می‌توان آن را درمان کرد؟

چاقی مشکل جدی است که این روزها گریبان گیر افراد زیادی شده است. این مشکل… Read More

% روز قبل

ناهار رژیم لاغری

تغییر سبک زندگی مردم و همین طور رژیم غذایی افراد، باعث شده هر روز در… Read More

% روز قبل