رازهایی که موها درباره سلامت و رژیم غذایی مان می گویند

رازهایی که موها درباره سلامت و رژیم غذایی مان می گویند

رازهایی که موها درباره سلامت و رژیم غذایی مان می گویند | فرقی نمی کند زن باشید یا مرد! مو یکی از دوست داشتنی ترین نمود های ظاهری بدن ما است و گمان نکنید این موضوع برای خانم ها اهمیت زیادی دارد. بسیاری از مردان نیز واقعا از مساله کم مو شدن و یا تاسی می هراسند و این موضوع تاثیرات روانی بسیار بدی روی آن ها می گذارد. شاید به همین دلیل است که امروزه شاهد انواع روش های جراحی و درمانی برای کاشت مو، پر پشت شدن موها، برق انداختن آن ها، فر کردن و یا صاف کردن شان هستیم. همه این روش های نشان می دهد که مو ها چقدر برای ما اهمیت دارند.

اما متاسفانه اصلا حواسمان نیست که چه بلا هایی سر موهای نازنین مان می آوریم. باورتان می شود، موها با ما حرف می زنند؟!!! بله موهایمان درباره درون ما و آنچه حالشان را خوب یا بد می کند، با ما صحبت می کنند. در این مقاله امروز می خواهیم زبان موها را یاد بگیریم و حرف شان را بفهمیم و ببینیم چه در دلشان می گذرد… پس با من، کارشناس من و رژیم، همراه باشید، چرا که حرف های خیلی خوبی برای تان دارم…

سلامت و رژیم غذایی

هفت رازی که فقط موها درباره سلامتی به شما می گویند

در یک کلام، موها اطلاعات کاملی درباره میزان استرس، مواد مغذی و مواد معدنی، مشکلات تیروئید و یک سری مسائل سلامتی به ما و البته به پزشک شما می دهند.

در ادامه می خواهم به هفت رازی بپردازم که فقط موها می توانند درباره سلامتی تان به شما بگویند. حتما شما هم وقتی بیدار می شوید در اولین نگاه در آینه به موهای تان توجه می کنید و دستی بر آن ها می کشید. یا ممکن است این روز ها به فکر یک استایل و مدل جدیدی برای موهای تان باشید. همه این ها درست! اما آیا آنقدر که به ظاهر موها و مدل شان توجه می کنید به فکر سلامت شان هم هستید؟ بعید می دانم پاسخ همه شما بله باشد. با خواندن این مقاله از فردا صبح که موهای تان نگاه می کنید، بیشتر به سلامت خود اهمیت می دهید! اما چطور؟

راز اول: استرس و بلایی که آن سر موها و سلامتی تان می آورد

سفید شدن مو ها یک فرایند طبیعی در طول گذر عمر است. اما زمانی که سطح استرس بدن شما بالا باشد، این سفید شدن، سریع تر رخ می دهد و می تواند چشم گیر تر شود. همه ما به روسای جمهوری که هر ماه در جلسات و نشست های تلویزیونی حاضر می شوند، دقت کرده ایم که چقدر نسبت به ماه پیش موهایشان سفید تر شده است. تنها دلیل این موضوع استرس و فشار کاری بالا است. تحقیقات نشان داده است که استرس مزمن می تواند با آسیب زدن به DNA بدن و کاهش تولید سلول های رنگدانه ساز باعث سفید شدن موهای تان شوند.

علاوه بر این استرس می تواند منجر به ریزش مو هم شود. یکی از انواع مختلف استرس، استرس اکسیداتیو است که نقش مهمی در سفید شدن مو ها دارد. درواقع استرس اکسیداتیو عدم تعادل بین رادیکال های آزاد در بدن و آنتی اکسیدان ها می باشد. این عمل باعث می شود فرایند ترمیم در بدن کمی کند تر شود. در کل همانطور که گفتیم سفید شدن مو ها بخش طبیعی از گذر عمر ما می باشد که البته ژنتیک هم نقش بسیار مهمی در آن ایفا می کند. برای اینکه تاثیر ژنتیک را بر سفیدی موها بیشتر بدانید، می توانید از پدر مادرتان بپرسید که آن ها در چه سنی اولین تار های سفید موی خود را رویت کردند. پس به عنوان اولین راز، می توانیم بگوییم، سفید شدن مو ها می تواند ناشی از وجود استرس در شما باشد.

راز دوم: موهای وزوزی از کجا می آیند؟

یکی از دلایل وزوز شدن مو ها سندروم کوشینگ است. در واقع در این سندروم بدن ما با افزایش کورتیزول مواجه می شود. داشتن موهای وزوزی یکی از علائم و نشانه های این سندروم می باشد. اگر وزوز شدن موهای تان همراه با خستگی، ضعف، کمر درد و فشار خون بالا می باشد، باید به وجود این سندروم در بدن خود شک کنید. برای درمان این سندروم معمولا دارو تجویز می شود و در موارد حاد تر جراحی انجام می شود. در برخی موارد هم شیمی درمانی و پرتودرمانی می تواند موثر واقع شود.

سلامت و رژیم غذایی

راز سوم: موهای نازکی که خبر از مشکلات تیروئید می دهندافرادی که معمولا تیروئید پر کار دارند، می توانند با نارکی مو مواجه شوند. جالب است بدانید در حدود چهار و نیم درصد جمعیت امریکا که بالای 12 سال سن دارند، با تیروئید پر کار دست و پنجه نرم می کنند. حتی اگر شدت این بیماری کم باشد، باز هم تاثیر خود را روی موها می گذارد. شما با انجام یک آزمایش تیروئید و بررسی میزان هرمون TSH می توانید از وضعیت سلامت تیروئید تان با خبر شوید و اگر نیاز بود درمان خود را شروع کنید. فراموش نکنید اگر نازک شدن موهای تان همراه با ریزش مو باشد، بیشتر باید به اختلالات تیروئید شک کنید. ریزش مو ناشی از بیماری تیروئید بیشتر به دلیل ضعف سیستم ایمنی بدن می باشد و به یک باره خود را در یک بخشی از سر به صورت ریز مو شدید، نشان می دهد.

راز چهار: ریزش مو نشان از چیست؟

اگر به طور ناگهانی با ریزش مو مواجه شدید و دیدید برس تان پر از مو شده است و یا زیر دوش ریزش موی زیادی را تجربه کردید، باید به کمبود آهن در بدن خود و یا کم خونی شک کنید. پس یکی دیگر از آزمایشات خونی که در زمان ایجاد تغییر در وضعیت موهای تان، باید به فکر آن باشید، بررسی آهن و کم خونی می باشد. افرادی که از رژیم های غذایی گیاه خواری پیروی می کنند و یا بانوانی که دوره های قائدگی سنگینی را تجربه می کنند، باید هر سال و یا هر شش ماه یک بار این تست را انجام دهند.

در تحقیقات هنوز مشخص نشده است که چرا کمبود آهن منجر به ریزش مو می شود، اما باید بدانید که آهن یکی از مهمترین عناصر برای انجام فعالیت های بیولوژیکی بدن می باشد، که یکی از آن ها رشد موها است. اگر نتایج آزمایش تان مشخص شد که فقر آهن و یا کم خونی دارید، باید غذاهایی را در رژیم غذایی تان بگنجانید که آهن بیشتری داشته باشند و یا شاید برای ما مکمل های آهن تجویز شود. به تدریج با رعایت برنامه غذایی مناسب و مصرف دارو ها، می توانید این مشکل را مدیریت کنید و از شر ریزش مو هم در امان باشید. البته ریزش مو های ناگهانی می تواند به تغییرات ایجاد شده در سطح استروژن بدن هم باشد که معمولا بعد از بارداری و یا قطع قرص های جلوگیری از بارداری رخ می دهد. پس اگر این دو شرایط را هم تجربه کردید، بدانید ریزش موی شما ناشی از این عوامل هم است.

راز پنج: کمبود پروتیئن و ریزش مو

پروتئین برای سلامت مو ها یک ضرورت است و دریافت مقدار کم پروتئین در رژیم غذایی می تواند منجر به نازک شدن موها و یا ریزش مو شود. بسیاری از امریکایی ها با کمبود پروتئین مواجه هستند و بر این اساس، تحقیقاتی که انجام شده است نشان می دهد هر فرد بالغی باید حدود 8/0 گرم پروتئین برای هر یک کیلو از وزن بدنش دریافت کند. از منایع خوب و غنی پروتئین می توانیم به ماست یونانی، ماهی تیلاپیا، سینه مرغ و نخود اشاره کنیم.

سلامت و رژیم غذایی

راز شش: پوسته ها و شوره های سر از کجا می آیند؟

بسیاری از افراد از وجود این دو مزاحم لعنتی کلافه هستند: شوره و پوسته سر. مردان زیادی همیشه از وجود پوسته ها و شوره ها روی شانه هایشان ریخته است و روی کف سرشان نمایان است، شکایت دارند. بسیاری از مشکلات پوست سر را می توان با انتخاب و استفاده از شامپوهای مناسب رفع کرد. معمولا این موضوع آنقدر که نشان می دهد، جدی و حساس نیست. بیماری درماتیک سبوره ای یکی از مشکلات التهابی پوست سر می باشد که می تواند منجر به پوسته و شوره سر شود. این بیماری در صورت تشخیص می تواند به راحتی با درمان های دارویی درمان شود.

اما اگر پوست سرتان را خوب نشویید، دیر به دیر حمام کنید، یا از محصولات حالت دهنده مو خیلی زیاد استفاده کنید و یا پوست تان خیلی شخک باشد، باز هم با شوره و پوسته سر مواجه می شوید. پس بهتر است این موضوعات را هم در نظر بگیرید و حتما از شامپو و محصولات بهداشتی مو سالم و استاندارد استفاده کنید. یادتان باشد، سردی هوا و خشکی شرایط شوره های سرتان را بدتر می کند، پس حتما از کرم مو و مرطوب کننده ها هم استفاده کنید.

راز هفت: موهای آسیب دیده و سلامت کلی بدن

بسیاری از آسیب های که روی موها شاهد آن هستیم، به دلیل رفتار های آسیب زای خودمان است. نداشتن رژیم غذایی سالم و مناسب، رژیم گرفتن های غیر اصولی و پیروی از رژیم های لاغری نا مناسب، استفاده از سشوار و اتوهای مو و دیگر حالت دهنده های گرمایشی برای مدت طولانی، مدام رنگ کردن موها، دکولره کردن مو، ورزش نکردن، ننوشیدن مقدار کافی آب و … همه می تواند روی ظاهر موهای ما تاثیر بدی داشته باشد.

برای اینکه موهای شما سالم، شفاف، براق، پرپشت و خوش حالت باشند، باید به فکر سلامتی خود باشید. باید هر شش ماه یک بار چکاپ کامل انجام دهید. رژیم غذایی سالم و مغذی داشته باشید، ورزش کنید و در انتخاب شامپو ها و ماسک های مو دقت زیادی داشته باشید.

چطور موهای سالمی داشته باشیم؟

حالا با این توضیحات شاید دل تان بخواهد، کمی بیشتر به موها و سلامت شان بپردازید. هر چه بیشتر موهای تان را بشناسید، بهتر می توانید به آن ها رسیدگی کنید. اما برای اینکه شما هم به موهای درخشان و سالم برسید، لازم است که در قدم اول شامپوهایی را انتخاب کنید که فاقد سولفات باشند. ضمن اینکه یادتان باشد، شامپو زدن بیش از حد به مو، تنها باعث خشکی آن می شود و می تواند باعث ریزش مو و شوره سر شود.

ماساژ کف سر هم می تواند نتایج خیلی خوبی داشته باشد. با مساژ کف سر به جریان خون کمک می کنید و با افزایش جریان خون، رشد مو ها هم تحریک می شود. می توانید این کار را با روغن های مفید برای موها انجام دهید. مثلا روغن نارگیل. البته تا می توانید از سشوار کردن، اتو کردن و فر کردن موها خودداری کنید و این کار را به هر از گاهی انجام دادن، محدود کنید، اگر هم این کار را انحام می دهید، حتما مراقب دمایی که انتخاب می کنید، باشید.

کوتاه کردن موها هر چند وقت یک بار نیز، توصیه ای است که متخصصان پوست و مو معمولا به آن اشاره می کنند. با این کار هم از شر موخوره ها راحت می شوید و هم از آن پیشگیری کرده اید و همیشه انتهای موهای تان نرم و صاف و براق هستند. همانطور که در مقاله هم عنوان کردیم، مصرف پروتئین و داشتن یک رژیم غذایی مغذی تاثیر بسیار زیادی روی سلامت موها دارد. پس تا می توانید لبنیات میل کنید و به دنبال مواد غذایی پر پروتئین باشید. برای افرادی هم که اضافه وزن دارند و می خواهند لاغر شوند، توصیه می کنیم، با ثبت نام در وب سایت من و رژیم یک رژیم هوشمند منحصر به فرد خود را دریافت کنید و خیال تان از بابت وجود تمامی مواد مغذی و ضروری که برای سلامت مو ها لازم هستند، راحت باشد.

سمیرا علی جانی

Recent Posts

Dating site to meet singles & find real love!

The opinions expressed are the author’s alone and have not been provided, approved or otherwise… Read More

% روز قبل

Benefits of Online Dating

Online dating has transformed the way people find love and build relationships. In the digital… Read More

% روز قبل

How Do I Create Zip File on My Phone New Data!

That means that it consists of pixels, the same small dots displayed on your monitor… Read More

% روز قبل

لاغری نوجوانان با رژیم غذایی

هریک از مراحل رشد انسان فرایندی شگفت آور و قابل تحسین است و انسان برای… Read More

% روز قبل

علت چاقی چیست و چطور می‌توان آن را درمان کرد؟

چاقی مشکل جدی است که این روزها گریبان گیر افراد زیادی شده است. این مشکل… Read More

% روز قبل

ناهار رژیم لاغری

تغییر سبک زندگی مردم و همین طور رژیم غذایی افراد، باعث شده هر روز در… Read More

% روز قبل