رژیم فستینگ روشی کهن برای لاغری

با نگاهی به مقالات لاغری و کاهش وزن، انواع رژیم لاغری را می‌بینید که هرکدام برنامه غذایی را ارائه می‌دهد که در چند روز می‌توانید وزن زیادی را کم کنید. شاید در میان این روش‌ها، نام رژیم لاغری فستینگ را شنیده باشید.

واژه فستینگ (Fasting) در فارسی به معنی روزه‌داری است. درواقع، رژیم فستینگ برگرفته از آداب روزه‌داری در ادیان مختلف مانند اسلام است که به آن رژیم لاغری روزه‌داری متناوب نیز می‌گویند؛ اما تفاوت میان روزه‌داری و رژیم فستینگ برای لاغری در این است که نیازی نیست که حتماً از غروب تا طلوع آفتاب غذا بخورید و مابقی روز را روزه باشید و این کار را تا 30 روز ادامه دهید. از طرف دیگر، کسانی که روزه‌داری می‌کنند، به سبب مسائل دینی و روحانی است که این کار را انجام می‌دهند نه صرفاً کاهش وزن.

روش‌های مختلف رژیم فستینگ متفاوت است. در هر روش رژیم فستینگ، فرد می‌تواند ساعتی از روز را خوراکی بخورد و یا آن زمانی که وعده غذایی در کار نیست، آب یا نوشیدنی‌های کم کالری مصرف کند.

در ادامه با من و رژیم همراه باشید تا شما را با مفهوم رژیم فستینگ و انواع آن آشنا کنیم.

 

رژیم فستینگ چیست؟

در حال حاضر، رژیم فستینگ یکی از روش‌های لاغری پراستفاده در میان افراد است. نخوردن وعده‌های غذایی بر طبق دستور خاصی باعث شده تا افراد زیادی به هدف خود و کاهش وزن دست پیدا کنند.

همان‌گونه که پیش‌تر به آن اشاره شد، رژیم لاغری فستینگ برگرفته از تحقیقاتی است که بر روی روزه‌داری در ادیان مختلف انجام‌شده است. همین دلیل، باعث شده تا کسانی که قصد لاغری دارند، به این رژیم و انواع آن اعتماد داشته باشند.

رژیم فستنیگ برای لاغری باعث می‌شود تا علاوه بر کاهش وزن، روند متابولیسم در بدن بهبود یابد و در طول زمان سلامت خود را حفظ کند. در ادامه 6 روش محبوب رژیم لاغری فستینگ را بررسی خواهیم کرد. لازم به ذکر است که اثرگذاری هرکدام از این رژیم‌ها بستگی به سیستم بدنی فرد دارد.

 

رژیم لاغری فستینگ 8/16

این رژیم لاغری برای اولین بار توسط متخصص تناسب اندام “مارتین برخان” به وجود آمد. در روش رژیم فستینگ 8/16، فرد مجاز است که 8 الی 10 ساعت غذا بخورد و 14 الی 16 ساعت دیگر روز را هیچ خوراکی نخورد. در فاصله 10 تا 8 ساعت، شخص می‌تواند 3 وعده یا بیشتر غذا بخورد. لازم به ذکر است، بهترین مدت‌زمان برای گرفتن این رژیم برای زنان بین 14 الی 15 ساعت است.

به‌عنوان مثال، اگر آخرین وعده غذایی‌تان را ساعت ۸ شب خورده باشید نباید تا ظهر روز بعد چیزی میل کنید. بدین ترتیب ۱۶ ساعت بین وعده‌های غذایی‌تان فاصله می‌افتد.

یکی از موارد مهمی که باید در رژیم 8/16 رعایت کرد، استفاده از مواد غذایی سالم و مفید است. مصرف زیاد تنقلات و غذاهای پرکالری تأثیر این رژیم را از بین می‌برد.

رژیم لاغری فستینگ 8/16

روز هفتم روز ششم روز پنجم روز چهارم روز سوم روز دوم روز اول ساعت
خوردن وعده غذایی ممنوع 00:00 الی 12:00
اولین وعده غذایی 12:00
خوردن هر وعده آزاد است 13:00 الی 19:00
آخرین وعده غذایی 20:00
خوردن وعده غذایی ممنوع

20:00 الی 00:00

 

رژیم لاغری فستینگ 5:2

رژیم لاغری فستینگ 5:2 توسط روزنامه‌نگار بریتانیایی ” مایکل موزلی” ابداع شد. در این روش باید 2 روز از هفته، کالری وعده‌های غذایی را به 500 الی 650 کالری کاهش داد. درواقع، 5 روز از هفته، رژیم عادی رعایت می‌شود و 2 روز باقی مانده کالری وعده دریافتی کاهش می‌یابد.

لازم به ذکر است که کالری دریافتی در 2 روز برای زنان 500 و برای مردان 600 کالری است.

برای مثال، در تمام روزهای هفته به‌جز شنبه و سه‌شنبه می‌توانید رژیم غذایی معمولی خود را داشته باشید و سپس در سه‌شنبه‌ها و شنبه‌ها تنها دو وعده کوچک غذا میل کنید. وعده‌هایی که هرکدام از آن‌ها می‌تواند به میزان 200 تا 250 کالری برای زنان و 300 تا 350 کالری برای مردان انرژی داشته باشند.

رژیم لاغری فستینگ 5:2

 

روز هفتم روز ششم روز پنجم روز چهارم روز سوم روز دوم روز اول
رژیم عادی رژیم عادی زنان:

500 کالری

 

مردان:

600 کالری

رژیم عادی رژیم عادی زنان:

500 کالری

 

مردان:

600 کالری

رژیم عادی

رژیم لاغری فستینگ 24 ساعت

رژیم لاغری فستینگ 24 ساعت توسط متخصص زیبایی و تناسب اندام ” برد پیلون” ابداع شد. در این روش، فرد ۱ یا ۲ روز در هفته به مدت ۲۴ ساعت چیزی میل نمی‌کند.

در زمان محدودیت غذا خوردن می‌توان از نوشیدنی‌ها، آب یا قهوه بدون‌کالری استفاده کرد اما استفاده از غذاها مجاز نیست. در رعایت این رژیم، بسیار مهم است که در دوره‌هایی که می‌توان غذا خورد، بیشتر از مقدار عادی روزانه خوراکی مصرف نشود.

رژیم لاغری فستینگ 24 ساعت

روز هفتم روز ششم روز پنجم روز چهارم روز سوم روز دوم روز اول
رژیم عادی 24 ساعت بدون وعده غذایی رژیم عادی 24 ساعت بدون وعده غذایی

رژیم عادی

 

رژیم لاغری فستینگ یک روز درمیان

در این روش رژیم فستینگ برای لاغری یک روز در میان هیچ وعده غذایی در کار نیست و تنها می‌توان مقدار کمی کالری مصرف کرد. در مطالعات اخیر نشان داده‌شده است، این نوع رژیم فواید زیادی برای سلامتی بدن دارد. شاید رعایت رژیم یک روز در میان برای بسیاری از افراد سخت باشد، لذا بهتر است کسانی که تازه می‌خواهند این رژیم را دنبال کنند با این روش شروع نکنند. چراکه احساس گرسنگی شدیدی را تجربه خواهند کرد.

مطالعات نشان داده است کسانی که توانستند این نوع رژیم را دنبال کنند در هفته چیزی حدود ۷۵۰ گرم وزن کم کرده‌اند که این میزان از روش‌های دیگر رژیم فستینگ بیشتر است.

رژیم لاغری فستینگ یک روز درمیان

روز هفتم روز ششم روز پنجم روز چهارم روز سوم روز دوم روز اول
رژیم عادی 24 ساعت بدون وعده غذایی

یا

مصرف کالری خیلی کم

رژیم عادی 24 ساعت بدون وعده غذایی

یا

مصرف کالری خیلی کم

رژیم عادی 24 ساعت بدون وعده غذایی

یا

مصرف کالری خیلی کم

رژیم عادی

 

رژیم لاغری فستینگ جنگجو

در طول روز به‌کلی نباید چیزی بخورید و شب‌ها تنها می‌توانید یک وعده غذایی میل کنید.

رژیم لاغری فستینگ جنگجو توسط متخصص تناسب اندام «اوری هوفمِکلر» ارائه شده است. در این نوع رژیم فرد فقط مجاز است که در طول روز مقدار کمی میوه و سبزیجات مصرف کند، سپس می‌تواند یک وعده غذایی کامل در شب میل کند. بدین ترتیب فقط می‌توان حدوداً ۴ ساعت در شب هر چه می‌خواهید بخورید. این رژیم یکی از متداول‌ترین روش‌های رژیم فستینگ برای لاغری است.

 

رژیم لاغری فستینگ دلخواه

در این نوع رژیم فستینگ دستورالعمل غذایی خاصی وجود ندارد. تنها هر زمانی که مایل بودید می‌توانید چیزی بخورید. هر زمان که گرسنه نیستید و یا این‌که مشغول انجام کاری هستید می‌توانید وعده‌های غذایی خود را نادیده بگیرید. برخی از افراد به‌غلط تصور می‌کنند که به‌منظور جلوگیری از کاهش حجم عضلاتشان باید هرچند ساعت چیزی بخورند، اما بایستی بگویم که بدن انسان‌ها برای تحمل گرسنگی و مقاومت در برابر آن در درازمدت به‌خوبی تجهیز شده است و همین توانایی باعث شده که به‌راحتی بتوانید از خوردن یک یا دو وعده غذایی چشم‌پوشی کنید؛ بنابراین اگر که خیلی گرسنه نیستید، می‌توانید از خوردن صبحانه صرف‌نظر کرده و تنها یک شام سالم و یا ناهار مقوی مصرف کنید.

سمیرا علی جانی

View Comments

  • من خودم بعضی موقع ها از رژیم های فستینگ راضی بودم ولی خب بعضیاشون واقعا ضرر داره، یکبار تجربه اشو داشتم و به مشکل خوردم واسه همین به بقیه هم توصیه می کنم حتما با برنامه دقیق و اصولی پیش برن

Recent Posts

Dating site to meet singles & find real love!

The opinions expressed are the author’s alone and have not been provided, approved or otherwise… Read More

% روز قبل

Benefits of Online Dating

Online dating has transformed the way people find love and build relationships. In the digital… Read More

% روز قبل

How Do I Create Zip File on My Phone New Data!

That means that it consists of pixels, the same small dots displayed on your monitor… Read More

% روز قبل

لاغری نوجوانان با رژیم غذایی

هریک از مراحل رشد انسان فرایندی شگفت آور و قابل تحسین است و انسان برای… Read More

% روز قبل

علت چاقی چیست و چطور می‌توان آن را درمان کرد؟

چاقی مشکل جدی است که این روزها گریبان گیر افراد زیادی شده است. این مشکل… Read More

% روز قبل

ناهار رژیم لاغری

تغییر سبک زندگی مردم و همین طور رژیم غذایی افراد، باعث شده هر روز در… Read More

% روز قبل