کاهش وزن با مواد غذایی کم کربوهیدرات خوشمزه

مواد غذایی کاهش وزن : کم کربوهیدرات های خوشمزه

کاهش وزن با مواد غذایی کم کربوهیدرات خوشمزه | کربوهیدرات ها بخش مهمی از هر رژیم غذایی محسوب می شوند. انواع مختلفی از کربوهیدرات وجود دارد و بدن هرکدام را به شکل متفاوت هضم می کند. بعضی از کربوهیدرات ها به طور کامل قابل هضم نیستند و میزان کربوهیدرات موجود در مواد غذایی متفاوت است. آگاه بودن از مقدار کربوهیدرات برای افرادی که قصد کاهش وزن میزان مصرف کربوهیدرات را در رژیم غذایی کم می کنند مفید است.

بدن از کربوهیدرات برای سوخت و ساز استفاده می کند. با کاهش مصرف کربوهیدرات ها بدن وارد حالتی می شود که در آن شروع به سوزاندن چربی ها می کند و زمانی که از چربی ها به عنوان یک منبع انرژی استفاده می شود کاهش وزن اتفاق می افتد. تحقیقات نشان می دهد کمتر کربوهیدرات به طور قابل توجهی میزان گرسنگی را کاهش می دهد، که باعث می شود بدون نیاز به شمارش کالری کاهش وزن به طور خودکار اتفاق بیفتد. رژیم های غذایی کم کربوهیدرات نسبت به رژیم های غذایی کم چرب کاهش 2 تا 3 برابری وزن را باعث می شوند. کاهش مصرف کربوهیدرات فواید دیگری از جمله کاهش قند خون، فشار خون و تری گلیسیرید را نیز به همراه دارد.

کم کردن میزان کربوهیدرات در رژیم غذایی نسبت به بسیاری از مواد غذایی آسان تر است. فقط کافی است در رژیم غذایی خود از مواد غذایی استفاده کنید که کربوهیدرات کمتری دارند تا بتوانید راحت تر وزن کم کنید. در ادامه این مقاله به چند نمونه از مواد غذایی کم کربوهیدرات اشاره شده است که اکثر آنها سالم، مغذی و فوق العاده خوشمزه هستند

کاهش وزن

مواد غذایی کم کربوهیدرات

مواد غذایی کاهش وزن با تخم مرغ

تخم مرغ یکی از سالم ترین و مغذی ترین غذاها است. مواد مغذی متنوعی در تخم مرغ وجود دارد که بعضی از آنها برای سلامت مغز و چشم بسیار مفید هستند.کربوهیدرات این ماده غذایی صفر است.

انوع گوشت

گوشت گاو جز آن دسته از مواد غذایی است که پس از خوردن آن احساس سیری می کنید و سرشار از مواد مغذی حیاتی مانند آهن و ویتامین B12 است. کربوهیدرات این ماده غذایی صفر است.

گوشت بره

گوشت بره نیز مانند گوشت گاو حاوی بسیاری از مواد مغذی مفید از جمله آهن و ویتامین B12 است. بره از علف تازه تغذیه می کند و سرشار از اسیدهای چرب مفید لینولئیک است. میزان کربوهیدارت این ماده غذایی نیز صفر است.

گوشت مرغ

گوشت مرغ از محبوب ترین گوشت های دنیا است. این ماده غذایی از نظر بسیاری از مواد مغذی مفید و منبع عالی پروتئین محسوب می شود. اگر یک رژیم غذایی کم کربوهیدرات را برای کاهش وزن انتخاب کردید گوشت مرغ یکی از بهترین مواد غذایی برای این رژیم محسوب می شود. میزان کربوهیدرات این ماده غذایی نیز صفر است.

سایر گوشت های کم کربوهیدرات عبارتند از:

  • گوشت بوقلمون
  • گوشت گوساله
  • گوشت آهو
  • گوشت گاومیش

کاهش وزن

غذاهای دریایی

ماهی و سایر غذاهای دریایی از لحاظ ارزش غذایی بسیار مغذی و سالم اند. این نوع مواد غذایی به ویژه سرشار از ب 12، ید و امگا 3 هستند. یعنی آن دسته از مواد مغذی که بسیاری از افراد به اندازه کافی آن را دریافت نمی کنند. تقریبا مانند گوشت، اکثر ماهی ها و غذاهای دریایی حاوی هیچ کربوهیدراتی نیستند.

ماهی سالمون

یکی از دلیل محبوبیت ماهی سالمون در میان سایر انواع ماهی ها خواص زیاد این نوع ماهی برای سلامتی است. این نوع ماهی حاوی مقادیر قابل توجهی از چربی های سالم است که به خصوص برای قلب بسیار مفید اند. ماهی سالمون حاوی ویتامین B12، ید و مقدار قابل توجهی ویتامین D3 نیز هست.

ماهی قزل آلا

این نوع ماهی نیز مانند ماهی سالمون نوعی ماهی چرب به حساب می آید که سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 و سایر مواد مغذی است. کربوهیدارت این نوع ماهی نیز صفر است.

ماهی ساردین

ساردین یک ماهی روغنی است که معمولا به طورکامل با تیغ های آن خورده می شود. ساردین از جمله مواد مغذی پر چرب است و تقریبا همه مواد مغذی مورد نیاز را در خود دارد.

سایر ماهی ها و غذاهای دریایی کم کربوهیدرات عبارتند از:

  • میگو
  • صدف
  • خرچنگ
  • شاه ماهی
  • ماهی تن
  • ماهی کاد
  • گربه ماهی

سبزیجات

بیشتر سبزیجات کربوهیدرات کمی دارند و بخش زیادی از آنها را فیبر تشکیل می دهد. البته در میان آنها استثنائاتی نیز مانند انواع سیب زمینی وجود دارد که کربوهیدرات زیادی دارند.

کلم بروکلی

کلم بروکلی از جمله سبزیجات خوشمزه ای است که هم به صورت خام و هم پخته شده قابل مصرف است. این گیاه سرشار از ویتامین C، ویتامین K و فیبر است و ترکیبات گیاهی ضد سرطانی دارد.

گوجه فرنگی

گوجه فرنگی از نظر علمی جز میوه یا انواع توت ها به حساب می آید اما معمولا جز سبزیجات شناخته می شود و سرشار از ویتامین C و پتاسیم است.

پیاز

پیاز یکی از خوشمزه ترین سبزیجات است و طعم فوق العاده ای به غذا می دهد. این گیاه سرشار از فیبر، آنتی اکسیدان و ترکیبات ضد التهابی است.

کلم بروکسل

کلم بروکسل جز سبزیجات بسیار مغذی است. این گیاه سرشار از ویتامین C و K و سایر ترکیبات گیاهی مفید است.

گل کلم

گل کلم گیاهی خوشمزه است که از آن می توان برای تهیه غذاهای متنوع و خوشمزه استفاه کرد. این گیاه سرشار از ویتامین C، ویتامین K و فولات است.

کلم پیچ

کلم پیچ گیاهی بسیار محبوب در بین افراد آگاه به سلامتی است و فواید بسیاری دارد. این گیاه سرشار از فیبر، ویتامین C و K و همچنین آنتی اکسیدان است.

خیار

خیار یک سبزی محبوب با عطر و طعم فوق العاده است. این ماده غذایی بیشتر از آب تشکیل شده و مقدار کمی ویتامین K دارد و کربوهیدرات آن بسیار کم است.

فلفل دلمه ای

فلفل دلمه ای جز سبزیجات با طعم فوق العاده است. این سبزی سرشار از فیبر، ویتامین C و آنتی اکسیدان است.

مارچوبه

مارچوبه یک سبزی بهاری بسیار خوشمزه است. این ماده غذایی از نظر فیبر، ویتامین C، ویتامین K و آنتی اکسیدان های کاروتن بسیار غنی است. علاوه بر این در مقایسه با بیشتر سبزیجات پروتئین بسیار بالایی و کربوهیدارت آن بسیار کم است.

قارچ

گرچه از نظر علمی جز گیاهان محسوب نمی شود اما انواع قارچ های خوراکی اغلب در دسته سبزیجات طبقه بندی می شوند. قارچ حاوی مقدار زیادی پتاسیم است و در بعضی از انواع آن سرشار از ویتامین B است. سایر سبزیجات کم کربوهیدرات عبارتند از:

  • کرفس
  • اسفناج
  • کدو سبز
  • کلم

به استثنای سبزیجات نشاسته ای تقریبا همه سبزیجات از نظر کربوهیدرات در سطح پایینی قرا دارند. به همین دلیل است که می توانید بدون نگرانی از میزان بیش از حد کربوهیدرات مقدار زیادی از آنها را در رژیم غذایی خود مصرف کنید.

کاهش وزن

میوه ها

اگرچه میوه ها به طور کلی در دسته مواد غذایی سالم قرار دارند، اما موضوع کربوهیدرات موجود در میوه ها که به میان می آید بحث های زیادی مطرح می شود. دلیل این بحث ها آن است که بیشتر میوه ها نسبت به سبزیجات کربوهیدرات بیشتری دارند.

بسته به میزان کربوهیدرات مورد نظر در رژیم غذایی خود شاید مجبور باشید که میزان مصرف میوه را به 1تا 2 واحد در روز محدود کنید. با این حال این موضوع در مورد میوه های چرب مانند آووکادو یا زیتون صدق نمی کند. انواع توت های کم قند مانند توت فرنگی یکی دیگر از گزینه های عالی از لحاظ میزان پایین کربوهیدرات است.

آووکادو

آووکادو میوه ای منحصر به فرد است. به جای داشتن کربوهیدرات زیاد سرشار از چربی های سالم است. این میوه از نظر فیبر و پتاسیم نیز بسیار غنی و حاوی مقدار مناسبی از سایر مواد مغذی است..

زیتون

زیتون یکی دیگر از میوه های پر چرب و خوشمزه است. سرشار از نظر آهن و مس و حاوی مقداری مناسب ویتامین E است.

توت فرنگی

توت فرنگی جزو میوه های کم چرب و بسیار مغذی است که علاوه بر میزان پایین کربوهیدرات حاوی ویتامین C، منگنز و آنتی اکسیدان های بسیار است.

زردآلو

زردآلو میوه ای فوق العاده خوشمزه است. اگر چه هر 100 گرم زردآلو حاوی 11 درصد کربوهیدرات است اما مقدار زیادی ویتامین C و پتاسیم دارد.
سایر میوه های کم کربوهیدرات عبارتند از:

  • لیمو
  • کیوی
  • پرتقال
  • توت
  • تمشک
  • گریپ فروت

رژیم های غذایی زیادی برای کاهش وزن وجود دارد اما نکته مهم داشتن یک رژیم غذایی اصولی است. اگر به دنبال کاهش وزن یا یک رژیم غذایی مناسب با شرایط جسمی خود هستید سایت من و رژیم در کنار شما است تا در این مسیر شما را همراهی کند.

سمیرا علی جانی

Published by
سمیرا علی جانی

Recent Posts

Dating site to meet singles & find real love!

The opinions expressed are the author’s alone and have not been provided, approved or otherwise… Read More

% روز قبل

Benefits of Online Dating

Online dating has transformed the way people find love and build relationships. In the digital… Read More

% روز قبل

How Do I Create Zip File on My Phone New Data!

That means that it consists of pixels, the same small dots displayed on your monitor… Read More

% روز قبل

لاغری نوجوانان با رژیم غذایی

هریک از مراحل رشد انسان فرایندی شگفت آور و قابل تحسین است و انسان برای… Read More

% روز قبل

علت چاقی چیست و چطور می‌توان آن را درمان کرد؟

چاقی مشکل جدی است که این روزها گریبان گیر افراد زیادی شده است. این مشکل… Read More

% روز قبل

ناهار رژیم لاغری

تغییر سبک زندگی مردم و همین طور رژیم غذایی افراد، باعث شده هر روز در… Read More

% روز قبل