چربی در رژیم چاقی و تاثیر آن در افزایش وزن

آیا تا به حال افرادی را دیده اید که از فرط لاغری نمی دانند چه کنند؟ همیشه به دنبال یک رژیم چاقی هستند اما عملا نتیجه ای عایدشان نمی شود. چربی یکی از مؤلفه های مهم رژیم چاقی است که برای انجام فعالیت های ورزشی در بدن ذخیره می شود. یک گرم چربی در رژیم غذایی برابر با 9 کالری و یک پوند چربی ذخیره شده تقریباً 3،600 کالری انرژی بدن را تأمین می کند.

این تراکم کالری (بالاترین میزان از همه مواد مغذی) به همراه ظرفیت به ظاهر نامحدود، آن را به بزرگترین ذخیره انرژی بدن تبدیل کرده است. پس بهترین رژیم چاقی باید چگونه باشد؟ با ما تا انتهای مقاله همراه باشید تا با چربی و دیگر مولفه های مهم رژیم چاقی آشنا شوید.

 

چگونه یک فرد با چربی چاق می شود؟

سوالی که پیش می آید این است که بهترین رژیم چاقی باید چگونه باشد و چگونه یک فرد با چربی چاق می شود؟ بدین منظور باید ابتدا با چربی آشنا شوید. اگر بدانید که چربی را چه مقدار و چگونه مصرف کنید، بدون شک مشکلی پیش نخواهد آمد زیرا وجود چربی به عنوان اسیدهای چرب در بدن ضروری است.

چربی به بدن کمک می کند تا ویتامین A، D و E به خوبی جذب شود. این ویتامین ها محلول در چربی هستند، پس آن ها را نادیده نگیرید.

دو حالت برای چربی ها در بدن بوجود می آید، یکی تبدیل شدن به انرژی و دیگری چربی بدن است. در هر صورت هر نوع از چربی که فکرش را بکنید، انرژی زیادی دارد. انواع اصلی چربی موجود در مواد غذایی شامل، چربی های اشباع شده و اشباع نشده، می شود.

حال این چربی ها به دو روش باعث سیری ما می شوند. اگر کمی علمی به این قضیه نگاه کنیم، متوجه خواهیم شد که در روش اول، همینکه چربی ها وارد معده می شوند، هورمونی به نام لپتین در بدن ترشح شده و با استفاده از قسمتی از مغز ، مقدار اشتها را کنترل می کند.

روش دوم از اولی جالب تر است. زیرا معمولا چربی ها از آن گروه موادی هستند که دیرتر از بقیه املاح هضم می شوند و بیشتر در معده می مانند. کسانی که این ماده را از سبد غذایی خود حذف می کنند برای جبران این گرسنگی به سراغ کربوهیدرات ها، نشاسته و قند می روند و دچار اضافه وزن نا سالم می شوند.

مهم تر از همه اگر ویتامین های محلول در آب را مصرف نکنید، بدن تقریبا از جذب این ویتامین ها محروم شده و هورمون ها را بهم می ریزد. به این نکته توجه کنید که قرار نیست چاق شوید یا وزنتان به صورت ناسالم افزایش یابد، بلکه می خواهید در عین غذا خوردن، عضله اضافه کنید.

 

برنامه افزایش وزن و چربی در رژیم چاقی

اگر می خواهید سالم چاق شوید باید هر طور که شده مقدار کالری دریافتی روزانه‌ی خود را بالا ببرید. برای انجام این کار باید با کمک متخصص تغذیه مشورت کنید و از یک برنامه افزایش وزن پر کالری استفاده کنید. در این رژیم چاقی باید مواد غذایی چرب همچون تخم مرغ، کره بادام زمینی، انواع لوبیاها، گوشت را به وعده ها اضافه کنید. البته فراموش نکنید که خوردن گوشت زیاد هم ضرر دارد، هدف شما اضافه کردن وزن است نه کلسترول!

و اما روغن ها!!! روغن زیتون را حتما به سالاد اضافه کنید زیرا میزان چربی سالم فراوانی دارد.

نکته دوم، شاید تا به حال همراه با دیگر اعضای خانواده از ماست کم چرب استفاده می کرده اید، اما دیگر زمان آن فرا رسیده که لبنیات پر چرب بخرید.

زمان وعده های غذایی است. باید بدانید که کالری به ‌تنهایی باعث بالا رفتن چربی بدن ‌نمی شود. بلکه باید برای ساختن ماهیچه مقدار کافی از پروتئین را به برنامه غذایی اضافه کنید تا بدنتان روی فرم بیاید نه اینکه با چربی اضافی شل و وا رفته نشان داده شوید. پس آجیل، ماهی سالمون و دانه های مغذی دیگر را هم به برنامه افزایش وزن خود اضافه کنید.

مکمل های افزایش وزن را فراموش نکنید اما هرگز!!! بدون مشورت پزشک آن ها را مصرف نکنید زیرا ممکن است بدنتان به آن واکنش منفی نشان دهد. چربی‌های مفید سرشار از اسید‌های چرب امگا ۳ و امگا۶ هستند.

 

 

نوع ورزش هم می تواند در بالا رفتن وزن سالم و جذب چربی در رژیم چاقی تاثیر گذار باشد. یکی از ورزش هایی که انجام آن در بالا رفتن حجم عضلانی بدن توصیه می شود، یوگا است.

امیر احمدی

Recent Posts

Dating site to meet singles & find real love!

The opinions expressed are the author’s alone and have not been provided, approved or otherwise… Read More

% روز قبل

Benefits of Online Dating

Online dating has transformed the way people find love and build relationships. In the digital… Read More

% روز قبل

How Do I Create Zip File on My Phone New Data!

That means that it consists of pixels, the same small dots displayed on your monitor… Read More

% روز قبل

لاغری نوجوانان با رژیم غذایی

هریک از مراحل رشد انسان فرایندی شگفت آور و قابل تحسین است و انسان برای… Read More

% روز قبل

علت چاقی چیست و چطور می‌توان آن را درمان کرد؟

چاقی مشکل جدی است که این روزها گریبان گیر افراد زیادی شده است. این مشکل… Read More

% روز قبل

ناهار رژیم لاغری

تغییر سبک زندگی مردم و همین طور رژیم غذایی افراد، باعث شده هر روز در… Read More

% روز قبل