رژیم غذایی پاکسازی ریه ها

رژیم غذایی پاکسازی ریه ها

رژیم غذایی پاکسازی ریه ها | ما برای داشتن تنفسی عادی و بدون مشکل، به ریه های سالم نیاز داریم. درحقیقت این ریه ها هستند که نقش بسیار حیاتی در سیستم تنفسی ما بازی می کنند. کار ریه ها به این صورت است که اکسیژن را از هوا می گیرند، سموم موجود در آن را فیلتر می کنند و سپس آن را وارد خون می کنند. اما ریه سالم به چه ریه ای می گوییم؟

زمانی ریه ها را سالم می دانیم که تمام بافت ها و سلول های بدن، توسط خون غنی از اکسیژن تغذیه شوند. پس درصورت سالم نبودن این اندام بهتر است که به پاکسازی آن ها بپردازید، شاید کمی نگران شوید که دراین صورت پای داروهای مختلف به میان می اید اما ابدا این طور نیست. شما می توانید به کمک تغییر در رژِیم غذایی تان یا به عبارتی استفاده از مواد غذایی سالم و مناسب به پاکسازی ریه های تان بپردازید و سلامت آن ها را حفظ کنید.

پرهیز از مصرف دخانیات، اجتناب از قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا و ورزش کردن می توانند روش های خوبی برای داشتن ریه های سالم و عاری از هرگونه سمی باشد اما در این بین نباید از اهمیت مواد غذایی سالم برای پاک کردن ریه ها و سلامت عمومی بدن و تقویت اندام های دیگر نیز غافل شد. شما می توانید به راحتی، تنها با پیروی از یک برنامه غذایی مفید و سالم، به پاکسازی ریه های خود بپردازید و از بروز بیماری های از مواد غذایی مفیدی که باید در این راه مصرف کنیم، می گوییم، همچنین یک روش فوق العاده برای دریافت رژیم غذایی حاوی این مواد به شما معرفی می کنیم.

رژیم غذایی سالم

چرا ریه ها به پاکسازی نیاز دارند؟

سلامت ریه برای سلامت عمومی یک فرد بسیار مهم است. ابتدا اجازه دهید پیش از هرچیز شما را با مکانیزم ریه ها آشنا کنیم تا دلیل اهمیت پاکسازی آن ها را بهتر درک کنید. ریه ها، دو عضو بزرگ در قفسه سینه هستند که هوای منتقل شده از نای و لوله های برونش را دریافت می کنند و اکسیژن موجود در هوای استنشاق شده را استخراج کرده وارد جریان خون می کنند. در همان زمان، دی اکسید کربن از خون حذف شده و از طریق بازدم در هنگام تنفس، از بدن خارج می شود.

در واقع این ریه ها هستند که اکسیژن لازم را به باقی اعضای بدن می رسانند، بنابراین سالم و قوی نگه داشتن آن ها اهمیت زیادی دارد. به گفته دکتر Melinda Ratini متخصص وبسایت WebMD، هر انسان سالم در هر دقیقه بین ۱۲ تا ۲۰ بار تنفس می کند. زمانی ریه های شما شرایط معمولی و ایده آل را دارند که از التهاب، تورم و انسداد ناشی از خلط و موکوس اضافی (خِلط) در ریه ها خبری نباشد.

افراد بسیاری وجود دارند که از بیماری های تنفسی رنج می برند، خصوصا در این روزها با این هوای آلوده. آن ها می بایست برای سلامتی سایر اعضای بدن، به پاک کردن ریه های شان از هرگونه آلودگی و سم بپردازند. غذاهایی که برای سلامت ریه ها مفید هستند می توانند موکوس اضافی (خِلط)  ناشی از باکتری ها، ویروس ها، و آلرژی را از ریه حذف کنند. افرادی که سیگاری هستند باید بخاطر داشته باشند که علاوه بر ترک سیگار و عدم مصرف دخانیات، برای پاکسازی کاملا ریه های باید در برنامه غذایی روزانه شان نیز تغییر ایجاد کنندد و مصرف برخی مواد را بیشتر کنند. در حقیقت آن ها با انجام این کار، کمک بزرگی برای خروج سریع سموم ایجاد شده براثر نیکوتین سیگار در ریه ها می کنند.

شما می توانید علاوه بر مصرف مواد غذایی که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم، با یک رژیم غذایی مناسب و اصولی روند پاکسازی را سرعت ببخشید. وب سایت من و رژیم در هر ساعتی از شبانه روز آماده است که با دریافت اطلاعات دقیق شما، یک برنامه غذایی مناسب را در اختیارتات بگذارد. پس می توانید شانس خود را برای تسریع در خروج سموم موجود در ریه خود با رژیم غذایی سالم وب سایت من و رژیم، بیشتر کنید.

رژیم غذایی سالم و لازم برای پاکسازی ریه ها

“بدون ریه های سالم، مدت زیادی زنده نیستید.” این جمله را آویزه گوش تان کنید. همان طور که در ابتدای مطلب هم اشاره کردیم نقش ریه ها در سلامت انسان ها، نقشی پررنگ و حیاتی است و نباید آن را بی اهمیت شمرد. پس برای پیشگری از بروز هرگونه بیماری ریوی یا تنفسی و کمک به زنده ماندتان، دست به کار شوید!

آب در رژیم غذایی سالم

اگر کمی مقاله های مختلف پزشکی را بررسی کنید، متوجه می شوید که واقعا چرا آب مایع حیات است. مصرف آب در درمان بسیاری از بیماری ها و پیشگری از بروز آن ها تاثیرگذار است. در مورد ریه ها نیز، این آب است که به بهبود آن ها کمک بزرگی می کند. براساس تحقیقات انجام شده یکی از نشانه های کم آبی افزایش احتمال ابتلا به برونشیت و آسم است . درصورتی که به طور منظم به بدن تان آب برسانید، به تنظیم التهاب در ریه ها و جلوگیری از اختلالات ریوی کمک می کنید. داشتن آب کافی در بدن برای سلامت ریه لازم و ضروری است.

سبزیجات دارای برگ سبز

سبزیجات دارای برگ سبز را وارد سفره تان بکنید. این نوع سبزیجات با دارا بودن ترکیبات بسیار مفید به سلامت ریه ها کمک بزرگی می کنند. برخی از این ها مثل کلم، کلم پیچ، کلم بروکلی، کلم قمری و گل کلم حاوی آنتی اکسیدان هایی برای دفع سموم ریه ها هستند. همچنین درصورت ترس از بروز سرطان ریه می توانید همیشه کلم مصرف کنید. در همین راستا مجله Nutrition گزارش داد که افزایش میزان مصرف کلم ها ممکن است به کاهش خطر ابتلا به سرطان ریه در میان افراد غیر سیگاری کمک کند.

رژیم غذایی سالم

ویتامین C

دیگر انتی اکسیدان برای سلامت دستگاه تنفس و ریه ها، ویتامین C می باشد. درصورت منظم بودن مصرف این ویتامین تمام سموم بدن از بین رفته و پوست نیز در سلامت کامل قرار می گیرد. پزشکان براین باورند که ویتامین C در از بین بردن رادیکال های آزاد که به مرور زمان در ریه ها شکل گرفته اند، به بدن کمک می کند. همچنین این ویتامین نیز مثل سبزیجات دارای برگ سبز عمل کرده و از بروز سرطانن ریه، جلوگیری می کند. مواد غذایی غنی از ویتامین C عبارتند از کیوی، فلفل قرمز، توت فرنگی، مرکبات، کلم بروکلی، انبه، آناناس، خربزه و طالبی.

مواد غذایی حاوی کاروتنوئیدها

از دیگر گروه های غذایی مفید برای سم زدایی ریه ها، مواد غذایی حاوی کاروتنوئیدها هستند. اما کاروتنوئید چیست؟ آن ها آنتی اکسیدان هایی هستند که از بروز سرطان جلوگیری می کنند و سلامت ریه ها را حفظ می کنند. مواد غذایی که حاوی این آنتی اکسیدان هستند، عبارتند از هویج، گوجه فرنگی، کلم پیچ، سیب زمینی شیرین و فلفل قرمز.

غذاهای سرشار از منیزیم

مصرف غذاهای حاوی منیزیم را حتما در برنامه غذایی خود بگنجانید، این نوع غذاها به بهبود عملکر ریه ها کمک شایانی می کنند. آزمایش ها و تحقیقات انجام شده، نشان می دهند که کمبود منیزیم می تواند بر روی عملکرد ریوی تاثیر گذاشته و به عوارض ریوی منجر شود. همچنین آمارها منتشر شده، به نقش منیزیم در حفظ سلامت ریه ها و سالم نگه داشتن عضلات آن ها  اشاره می کند.

غذاهای حاوی اسیدهای چرب امگا ۳

اگر به دنبال پاکسازی ریه ها و سلامت سیستم تنفسی خود هستید، خوردن غذاهای حاوی اسیدهای چرب امگا 3 را فراموش نکنید. علاوه بر ماهی های روغنی مانند قزل آلا، آجیل و دانه ها و تخم مرغ نیز حاوی اسیدهای چرب امگا 3 هستند. اما دقیقا این مواد چه کمکی به ما می کنند؟

مشخص شده است که غذاهای حاوی امگا ۳، به کاهش التهاب در بدن و افزایش قدرت شناختی آن کمک می کند. مجله American College of Nutrition مطالعه ای را منتشر کرده است که ارتباط بین امگا ۳ و سلامت تنفسی را نشان می دهد. محققان در این پژوهش دریافته اند که رژیم غذایی غنی از امگا ۳، باعث می شود که جریان خون به طور موثرتری وارد ریه شده و از برخی از بیماری های التهابی و عفونی، تنفسی جلوگیری شود.

سیر

سیر جزو مواد غذایی پرخاصیت به شمار می آید، به گونه ای که در حفظ سلامت ریه ها نیز نقشی پررنگ دارد، دقیقا مثل یک داروی مقوی. این مزیت با مصرف سیر از طریق ترکیبی به نام آلیسین ایجاد می شود. آلیسین به عنوان یک عامل آنتی بیوتیکی طبیعی قدرتمند در بدن عمل می کند و می تواند به از بین بردن عفونت های تنفسی که ممکن است موجب مسدود شدن ریه ها شود، کمک کند. همچنین مصرف سیر خام نقش ویژه ای در جلوگیری از ابتلا به سرطان هم دارد. درحقیقت سیر می تواند صدمات وارد شده به ریه ناشی از آلودگی، مصرف سیگار، و کیفیت بد هوا را به خوبی جبران کند.

زنجبیل

یکی از مواد غذایی برای تقویت سیستم ایمنی بدن و پاکسازی ریه ها، زنجبیل است. این ماده غذایی می تواند مشکلات تنفسی ناشی از عفونت های سرماخوردگی یا آنفولانزا را کاهش دهد. زنجبیل یک غذای پاک کننده طبیعی است که دارای خواص ضد التهابی نیز می باشد. قدرت زنجبیل برای کاهش التهاب و سرعت بخشیدن به بهبود عفونت های تنفسی کاربرد دارد. همچنین زنجبیل به خوبی می تواند کاهش دهنده ی بسیار خوبی برای علائم آسم و سایر بیماری های تنفسی باشد.

غذاهای حاوی فلاونوئیدها

بسیاری از میوه ها، انواع توت ها و میوه های خانواده مرکبات حاوی فلاونوئیدها هستند که برای پاکسازی ریه مفید می باشند. این ترکیبات به طور طبیعی دارای اثر آنتی اکسیدانی در بسیاری از اندام ها بدن، از جمله ریه ها هستند. بعضی از مواد غذایی عالی حاوی فلاونوئیدها عبارتند از ذغال اخته، سیب، لیمو، پرتقال، گوجه فرنگی و کلم. در راستای مزایای این نوع غذاها، مجله 3 Biotech این طور گزارش داده که فلاونوئیدها اثر درمانی و پیشگیرانه در برابر انواع سرطان از جمله سرطان ریه، سرطان پستان و سرطان پروستات دارند.

رژیم غذایی سالم

نوشیدن چای سبز

چای سبز در اکثر مواقع به عنوان یکی از کاربردی ترین مواد غذایی شناخته شده. مصرف منظم چای سبز برای پاکسازی ریه ها و حذف موکوس اضافی (خِلط) از ریه بسیار مفید می باشد. جالب است بدانید که عصاره چای سبز حاوی آنتی اکسیدان قدرتمندی است، که با توجه به گزارش محققان دانشگاه مریلند، قوی تر از ویتامین C عمل می کند. قطعا تا پیش از این هم درباره ی خواص مفید چای سبز جهت افزایش سلامت قلب و عروق، محافظت در برابر سرطان های مختلف، بهبود عملکرد مغز و محافظت از بدن در برابر عفونت نیز بسیار شنیده بودید. اگر قصد دارید تا از برئز سرطان ریه جلوگیری کنید، می توانید نوشیدن چای سبز را به برنامه غذایی روزانه تان بیافزایید. چرا که محققان چینی اثبات کردند که، چای سبز درست مثل سیر برای بازسازی آسیب ریوی ناشی از سیگار کشیدن مفید است و می تواند اثر محافظتی در برابر سرطان ریه داشته باشد.

زردچوبه

اما می رسیم به اخرین ماده پیشنهادی ما برای حفظ سلامت ریه و پاکسازی آن؛ یعنی زردچوبه. خواص زردچوبه و زنجبیل بسیار نزدیک به هستند. البته علاوه بر پاکسازی ریه، از زردچوبه برای درمان یا تقویت موارد دیگری نیز استفاده می شود. شما می توانید از ترکیب زدچوبه و زنجبیل به عنوان یک چای ضد التهابی سم زدا، برای کمک به تقویت سیستم تنفسی استفاده کنید.

شما می توانید با مصرف زردچوبه که یک پاک کننده طبیعی ریه است، اثرات مضر آلاینده های هوا، دود سیگار و دیگر مواد محرک ریه را جبران کنید. برای مثال، مجله Advances in Experiential Medicine and Biology گزارش داده است که کورکومین می تواند از بیماری مزمن انسدادی ریه ، آسم آلرژیک، و دیگر بیماری های تنفسی جلوگیری کند. هنگام مصرف زردچوبه، به خاطر داشته باشید که باید به آن فلفل سیاه نیز اضافه کنید. این دو ماده در کنار هم خواص بیشتری دارند.

گوشت بوقلمون

ویتامین A و ماده معدنی منیزیم از بهترین مواد غذایی برای اشخاصی است که به آسم مبتلا هستند، منیزیم به افزایش حجم و ظرفیت ریه ها کمک چشمگیری کرده و در فرآیند تنفسی شما فوق العاده موثر است. غذاهای حاوی منیزیم و ویتامین A یکی از بهترین غذاها برای پاکسازی ریه ها هستند که باید به رژیم غذایی خود اضافه کنید. گوشت بوقلمون از منابع خوب منیزیم و منابع بسیار غنی ویتامین A است که نسبت به سایر گوشت های سفید در این مورد ارجحیت دارد. ویتامین Aو نقش مهم تقویت سیستم ایمنی و تنفسی آن به خصوص در فصل سرما باعث شده که مصرف آن به کودکان و سالمندان توصیه شود. مقدار ویتامین A موجود در این گوشت از ویژگی های منحصر به فرد آن است علاوه بر ویتامین آ و منیزیم، اسیدهای چرب امگا اثرات مثبتی بر آسم و مشکلات تنفسی دارند. گوشت بوقلمون حاوی میزان قابل توجهی از اسید چرب امگا 3 است که برای سلامتی کل اعضای بدن اهمیت دارد.

سمیرا علی جانی

Published by
سمیرا علی جانی

Recent Posts

Dating site to meet singles & find real love!

The opinions expressed are the author’s alone and have not been provided, approved or otherwise… Read More

% روز قبل

Benefits of Online Dating

Online dating has transformed the way people find love and build relationships. In the digital… Read More

% روز قبل

How Do I Create Zip File on My Phone New Data!

That means that it consists of pixels, the same small dots displayed on your monitor… Read More

% روز قبل

لاغری نوجوانان با رژیم غذایی

هریک از مراحل رشد انسان فرایندی شگفت آور و قابل تحسین است و انسان برای… Read More

% روز قبل

علت چاقی چیست و چطور می‌توان آن را درمان کرد؟

چاقی مشکل جدی است که این روزها گریبان گیر افراد زیادی شده است. این مشکل… Read More

% روز قبل

ناهار رژیم لاغری

تغییر سبک زندگی مردم و همین طور رژیم غذایی افراد، باعث شده هر روز در… Read More

% روز قبل