رژیم متابولیک و تأثیر آن بر لاغری و تناسب اندام

تعداد کسانی که با مشکل اضافه وزن و چاقی روبرو هستند، هر روز در حال بیشتر شدن است. چاقی علاوه بر اینکه باعث از بین رفتن زیبایی ظاهری می‌شود، زمینه را برای بروز انواع بیماری‌ها فراهم می‌کند. به همین دلیل افراد چاق همیشه به دنبال راه نجاتی برای فرار از این مشکل هستند.

یکی از راههای لاغر شدن و رسیدن به تناسب اندام به کارگیری رژیم‌های لاغری است. انتخاب یک رژیم لاغری که به طور همزمان باعث کاهش وزن و نیز حفظ سلامتی به طور پایدار شود، کار آسانی نیست. مخصوصاً اینکه استفاده از یک رژیم غذایی نامناسب می‌تواند آسیب‌های جبران ناپذیری را به بدن وارد کرده و منجر به بروز بیماری‌های جسمی و حتی روحی در فرد شود.

یکی از رژیم‌های معروفی که برای درمان چاقی به کار گرفته می‌شود، رژیم غذایی متابولیک است.

رژیم لاغری متابولیک بر مبنای فرآیند متابولیسم در بدن برنامه ریزی شده است. در واقع متابولیسم همان فرآیندی است که طی آن ملکول های غذا به انرژی و کالری تبدیل می‌شوند. این کالری برای فعالیت‌های مختلف بدن مصرف می‌شود. مقدار کالری مصرف شده در بدن هریک از ما متفاوت است و در طول زمان نیز تغییر می‌کند.

غذا خوردن علاوه بر تأمین انرژی مورد نیاز بدن، می‌تواند باعث تندی یا کندی متابولیسم در بدن نیز شود. اما آیا رژیم غذایی ما همیشه با متابولیسم بدنمان هماهنگی دارد؟

تحقیقات نشان می‌دهد سیستم متابولیسم بدن هم مثل اثر انگشت و گروه خونی، منحصر به فرد است. این یعنی رژیم غذایی مناسب برای یک فرد لزوماً برای دیگری مناسب و سازگار نیست و در برخی موارد حتی ممکن است باعث بیماری یا اضافه وزن او شود.

برای آشنایی بیشتر با رژیم متابولیک و نقش آن در لاغری و تناسب اندام، در ادامه مقاله با ما همراه شوید.

رژیم لاغری

رژیم متابولیک چیست و انواع آن کدامند؟

پیش‌تر گفتیم که افراد سیستم متابولیسمی متفاوت از یکدیگر دارند. بر همین اساس متابولیسم در بدن افراد به سه دسته تقسیم می‌شود:

متابولیسم گروه A: افرادی که متابولیسم آنها از نوع A است، در مقایسه با کربوهیدرات‌ها، تمایل بیشتری به مصرف پروتئین‌ها و چربی‌ها دارند. به همین خاطر این دسته، به مصرف غذاهای شور و چرب علاقه زیادی داشته و مرتباً احساس گرسنگی می‌کنند. از لحاظ روحی گاهی مضطرب می‌شوند، برون گرا هستند و معمولاً زیاد حرف می‌زنند.

متابولیسم گروه B: افرادی که در این گروه قرار می‌گیرند، میل شدیدی به خوردن شیرینی، شکلات، بستنی، بیسکویت، کیک و خوراکی‌های مشابه آن دارند. تا حدی که حتی ممکن است شیرینی جات را جایگزین کربوهیدرات‌های سالم در برنامه غذایی خود کنند. این افراد با اینکه کم اشتها هستند، ولی نمی‌توانند وزن خود را کنترل کنند. آن‌ها عاشق کافئین هستند و از لحاظ روحی هم حساس بوده و گاهی استرس دارند.

متابولیسم گروه C: سیستم متابولیک بدن این گروه طوری است که غذاهای شور و شیرین را به یک اندازه دوست دارند. آن‌ها گاهی کم اشتها هستند و در مواقع دیگر ممکن است اشتهای خوبی داشته باشند. بعضی وقتها در کنترل وزن خود دچار مشکل می‌شوند و احساس خستگی، اضطراب و استرس در آنها عادی است.

این طبقه بندی افراد از لحاظ سیستم متابولیسم دقیقاً برای ما روشن می‌کند که دریافت رژیم متابولیک مناسب برای هر گروهی، می‌تواند چه تأثیر مثبتی در کاهش وزن و حفظ سلامتی فرد داشته باشد.

البته مدتهاست ثابت شده که مطمئن‌ترین راه برای کاهش یا افزایش وزن، استفاده از یک رژیم غذایی مناسب است که با ویژگی‌های فیزیکی بدن سازگاری داشته باشد. به همین دلیل کارشناسان سایت من و رژیم تنها بر اساس شاخص توده بدنی یا همان BMI اقدام به ارائه رژیم‌های افزایش یا کاهش وزن به افراد می‌نمایند.

طبیعی است که این رژیم‌ها نتیجه بخش هستند و می‌توانند فرد را به تناسب اندام مطلوب برسانند. اگر سؤالات بیشتری در این مورد دارید، می‌توانید از طریق پنجره گفتگو که در گوشه صفحه قرار داده شده، با این کارشناسان ارتباط برقرار کرده و رژیم غذایی مناسب خود را دریافت کنید.

رژیم غذایی شما مثل داروی شماست. برای شما تجویز شده و نباید خودسرانه مصرف شود.

بهترین نمونه رژیم متابولیک کدام است؟

در بخش قبلی متوجه شدیم که همه افراد نمی‌توانند بر اساس یک نوع رژیم لاغری، وزن خود را کاهش دهند. این در واقع به خاطر متفاوت بودن سیستم متابولیسم و سوخت و ساز در بدن آنهاست.

از طرف دیگر، استفاده از غذاهای مناسب در رژیم غذایی باعث افزایش سوخت و ساز و در نتیجه، کاهش وزن می‌شود. پس هر فرد باید از رژیم متابولیک مناسب خود برای لاغر شدن استفاده کند.

پیش از اینکه به غذاهای مناسب‌تر برای هر رژیم متابولیک بپردازیم، بازهم تاکید می‌کنیم که بدون مشاوره با پزشک یا کارشناس تغذیه نباید هیچ رژیم غذایی را استفاده کرد. زیرا ممکن است تاثیرات جبران ناپذیری در سلامتی بدن داشته باشد. با همه اینها، تصور می‌شود که مصرف برخی مواد غذایی در رژیم متابولیک برای گروههای مختلف می‌تواند به کاهش وزن افراد بیشتر کمک کند.

 

اگر جز دسته متابولیک نوع Bهستید چه غذا هایی باید بخورید؟

در بخش قبلی متوجه شدیم که همه افراد نمی‌توانند بر اساس یک نوع رژیم لاغری، وزن خود را کاهش دهند. این در واقع به خاطر متفاوت بودن سیستم متابولیسم و سوخت و ساز در بدن آنهاست.

از طرف دیگر، استفاده از غذاهای مناسب در رژیم غذایی باعث افزایش سوخت و ساز و در نتیجه، کاهش وزن می‌شود. پس هر فرد باید از رژیم متابولیک مناسب خود برای لاغر شدن استفاده کند.

پیش از اینکه به غذاهای مناسب‌تر برای هر رژیم متابولیک بپردازیم، بازهم تاکید می‌کنیم که بدون مشاوره با پزشک یا کارشناس تغذیه نباید هیچ رژیم غذایی را استفاده کرد. زیرا ممکن است تاثیرات جبران ناپذیری در سلامتی بدن داشته باشد.

با همه اینها، تصور می‌شود که مصرف برخی مواد غذایی در رژیم متابولیک برای گروههای مختلف می‌تواند به کاهش وزن افراد بیشتر کمک کند.

رژیم غذایی مناسب برای گروه A

برای این گروه مصرف منابع پروتئینی از جمله گوشت گاو، مرغ، بوقلمون و ماهی می‌تواند انتخاب خوبی باشد. وجود این مواد در رژیم متابولیک علاوه بر اینکه مواد مغذی را به بدن می‌رساند، باعث تقویت احساس سیری نیز خواهد شد.

لبنیات پر چرب مثل ماست، خامه و شیر پرچرب از جمله غذاهایی است که در رژیم متابولیک گروه A باید گنجانده شود. همینطور مصرف انواع میوه جات و سبزیجات برای این گروه بلامانع است، ولی بهتر است مواد حاوی نشاسته، کمتر مصرف شوند. زیرا باعث افزایش استرس خواهند شد.

 

 

رژیم غذایی مناسب برای گروه B

بهترین رژیم متابولیک برای این گروه رژیمی است که حاوی کربوهیدرات‌های خوب، میوه و سبزیجات باشد. این افراد باید جو، برنج قهوه‌ای و نان گندم را بیشتر در رژیم غذایی خود مصرف کنند.

کمبود پروتئین نیز می‌تواند مشکلات جدی را برای این گروه ایجاد کند. البته مصرف ماهی سفید، مرغ و پروتئین‌های گیاهی مثل عدس و نخود برای آنها توصیه می‌شود. بهتر است این گروه برای داشتن متابولیسم بهتر، مواد کافئینی مثل چای و قهوه را از برنامه غذایی خود حذف کرده و چای سبز بنوشند.

 

رژیم غذایی مناسب برای گروه C

رژیم متابولیک لاغری برای گروه C طوری است که در مقایسه با سایر گروه‌ها می‌توانند بیشترین میزان چربی را مصرف کنند. به عنوان مثال می‌توانند در رژیم غذایی خود مخلوطی از غذاهای کم چرب و پر چرب مثل پنیر و ماست کم چرب همراه با زیتون را داشته باشند.

همین طور مصرف انواع گوشت قرمز و سفید برای آنها بلامانع است و می‌توانند پروتئین‌های گیاهی را نیز در رژیم متابولیک لاغری خود بگنجانند.

با وجود اینکه تمام موارد گفته شده می‌تواند به عنوان یک رژیم متابولیک مناسب و با هدف کاهش وزن به کار گرفته شود، ولی باید توجه داشته باشیم که انتخاب یک رژیم غذایی باید کاملاً آگاهانه باشد. با توجه به تأثیر مستقیمی که غذا خوردن بر حفظ و تداوم سلامتی دارد، اکیداً به شما توصیه می‌کنیم حتماً در این رابطه با یک کارشناس تغذیه مشاوره کنید.

امکان این مشاوره نیز به ساده‌ترین شکل ممکن برای شما فراهم شده است. همین حالا و تنها با ارسال یک پیامک می‌توانید با کارشناسان من و رژیم ارتباط برقرار کرده و برای دریافت رژیم چاقی یا لاغری مناسب با شرایط جسمانی خود اقدام کنید. کارشناسان این سایت با اولویت قرار دادن شرایط جسمانی و سلامتی شما، بهترین و مناسب‌ترین رژیم‌های غذایی را به شما ارائه می‌دهند. پس درنگ نکنید و پیامک خود را ارسال کنید.

 

نظر کارشناسان من و رژیم در مورد رژیم لاغری متابولیک

رژیم غذایی متابولیک از جمله رژیم‌هایی است که افراد با هدف کاهش وزن از آن استفاده می‌کنند. البته استفاده از این رژیم غذایی منتقدان و موافقانی نیز دارد. گفته می‌شود از آنجا که سیستم متابولیسم و سوخت و ساز در بدن افراد متفاوت است، باید از مواد خاصی در رژیم غذایی متابولیک خود استفاده کنند.

کارشناسان سایت من و رژیم باور دارند که افراد ویژگی‌های جسمانی مختلفی دارند. همین باعث می‌شود شاخص توده بدنی در هر فرد منحصر به فرد باشد. رژیم چاقی یا لاغری که بر اساس BMI یا همان شاخص توده بدنی برنامه ریزی شود، علاوه بر حفظ سلامتی، می‌تواند به ثبات وزن بدن در بلند مدت کمک کند.

سمیرا علی جانی

Published by
سمیرا علی جانی

Recent Posts

Dating site to meet singles & find real love!

The opinions expressed are the author’s alone and have not been provided, approved or otherwise… Read More

% روز قبل

Benefits of Online Dating

Online dating has transformed the way people find love and build relationships. In the digital… Read More

% روز قبل

How Do I Create Zip File on My Phone New Data!

That means that it consists of pixels, the same small dots displayed on your monitor… Read More

% روز قبل

لاغری نوجوانان با رژیم غذایی

هریک از مراحل رشد انسان فرایندی شگفت آور و قابل تحسین است و انسان برای… Read More

% روز قبل

علت چاقی چیست و چطور می‌توان آن را درمان کرد؟

چاقی مشکل جدی است که این روزها گریبان گیر افراد زیادی شده است. این مشکل… Read More

% روز قبل

ناهار رژیم لاغری

تغییر سبک زندگی مردم و همین طور رژیم غذایی افراد، باعث شده هر روز در… Read More

% روز قبل